• 8.985.921 stemmen

'Allo 'Allo! - Seizoen 1 (1984)

Show titel: 'Allo 'Allo!

Ontwikkeld door: David Croft en Jeremy Lloyd

Met: Carmen Silvera, Vicki Michelle en Gorden Kaye

Datum van release: vrijdag 14 september 1984

Eerst uitgezonden op: BBC One (Verenigd Koninkrijk)

Plot 'Allo 'Allo!

Maak kennis met René, de meest gezochte man in het bezette Frankrijk: vrouwen willen zijn lichaam. Het verzet wil zijn brein. En de nazi's willen zijn worst! In een klein café in het bezette Frankrijk vecht de lastiggevallen eigenaar, René, zijn eigen oorlog. Met de residentie van het Duitse leger in zijn bar, riskeert René zijn nek om het verzet te helpen door het verbergen van twee Britse piloten en een radiozender in de bovenste kamer. Alsof dit nog niet genoeg was, is René ook nog betrokken bij het verbergen van een kostbaar schilderij in een knoflookworst, die zelfs nu wordt onderzocht door de Gestapo. Maar het echte probleem van René is zijn vrouw, Edith, en wat zij zal doen met hem als ze erachter komt dat hij affaires heeft met zijn twee sexy serveersters!

Afleveringen Seizoen 1 (1984)

1. 1. The Fallen Madonna

14 september 1984 (30 minuten)

Omdat Hitler het schilderij van de Gevallen Madonna wil hebben probeert René het te laten vervalsen. Het Verzet heeft de uniformen van de kolonel en de kapitein nodig om de piloten te vermommen.

2. 2. Pigeon Post

21 september 1984 (30 minuten)

De Britse piloten worden door het communistisch verzet aangezien voor Duitse officieren. De door het verzet "geleende" uniformen van de kolonel en de kapitein worden per ongeluk verbrand, zodat er in Londen nieuwe moeten worden gemaakt.

3. 3. Saville Row to the Rescue

28 september 1984 (30 minuten)

Von Strohm en Hans helpen stiekem het verzet in ruil voor nieuwe uniformen.

4. 4. The Execution

5 oktober 1984 (30 minuten)

René wordt gearresteerd bij het opblazen van de spoorbaan en dreigt geëxecuteerd te worden.

5. 5. The Funeral

12 oktober 1984 (30 minuten)

René is officieel dood verklaard en geeft zich uit voor zijn tweelingbroer, terwijl de valse begrafenis moet worden voorbereid. Herr Flick wil via de begrafenis ontdekken wie er in het verzet zitten.

6. 6. Red Nick's Colonel

19 oktober 1984 (30 minuten)

Het Communistische Verzet dwingt René om de kolonel en de kapitein te vermoorden.

7. 7. The Dance of the Hitler Youth

26 oktober 1984 (30 minuten)

Terwijl het Verzet probeert om de piloten te helpen ontsnappen en het echte schilderij in handen te krijgen, hebben de Duitsers een feest in het café, om Herr Flick af te leiden.

avatar van JTV-kijker

JTV-kijker

• 1900 stemmen

Een tijdje terug alles beginnen oppakken op CAZ. De derde keer dat ik de serie ga bekijken en het heeft nog niks van zijn kracht verloren. Echt één van mijn absolute favorieten! Het eerste seizoen is echt zalig op terug te zien. Het is toch alweer 5 jaar geleden en inmiddels toch wel weer wat vergeten. Intussen al aan heel wat vrienden aangeraden en ze vinden het ook een grappige serie.

avatar van EMBV_mm

EMBV_mm

In het eerste seizoen maken we kennis met lamme goedzak Rene, druk met zijn cafe, serveersters en allerlei andere zaken. Herr Flick met zijn manke been, Helga, Leclerc. Allemaal personages die boeien en die verzeilt raken in de meest bizare situaties. Het is het Seizoen van de start van het onderduiken van de Britse Piloten en The Fallen Madonna..

Het stond allemaal nog in de kinder schoenen want gaande weg zie je serie en personages groeien. Toch is het eerste seizoen zeker al het bekijken waard, indien je van de typische humor houdt.

Jeugdsentiment, maar nog altijd ijzersterk. 'Allo, 'Allo! (dat ik overigens hierna gewoon Allo Allo ga noemen) was wel eens toe aan een nieuwe kijkbeurt. Ik heb het door de jaren heen vaak op tv gekeken, je blijft automatisch hangen als je hier langs zapt, net als bij series als Married with Children of Friends. De humor is herkenbaar en maakt zaken niet moeilijker dan nodig. Allo Allo toonde aan dat je ook over een serieus en gevoelig onderwerp als de Tweede Wereldoorlog komedie kunt maken. Ze waren niet de eerste, maar ze werden wel de populairste.

Ik hoef de personages denk ik niet te beschrijven. Rene, Edith, Yvette, Herr Flick, Helga en noem ze allemaal op. Tijdloze karakters. Gordon Kaye is zó enorm goed als caféhouder René. Zijn gevoel voor mimiek, timing en de juiste houding is geweldig. Zijn cynisme of sarcasme heeft me geregeld weer laten lachen. Dat kon ik trouwens ook met Kolonel von Strohm en zijn assistent Captain Geering. Heerlijke onderlinge interactie.

Seizoen 1 kost een beetje tijd om los te komen, maar al snel voelt het vertrouwd. De Madonna komt er al snel in voor, net als het verzet of de running gag met de verzetsapparaat op de slaapkamer van Madame Fanny, altijd aan het klagen. Die vieze uiensoep ook! Ik moest ook wel lachen om de vermeende executie van René, die weer verscheen als zijn tweelingbroer. Met dezelfde naam. Mij heb je met dit soort humor. Of René die innig met zijn serveerster bezig is en word betrapt door zijn vrouw Edith. En dan doodleuk spreekt over zijn zelfverdedigingstraining aan haar. Schitterend.

Ik kijk uit naar het vervolg.

avatar van Dievegge

Dievegge

Vreemd genoeg is deze parodie op Secret Army bekender geworden dan de originele reeks. Er zijn veel overeenkomsten in plot en personages. Het gaat ook over een overspelige horeca-uitbater met de voornaam René die een ontsnappingslijn voor Britse piloten organiseert. Herr Flick vertoont sterke gelijkenissen met Kessler; Michelle lijkt op Natalie. Sommige acteurs zitten in beide reeksen, met name Hilary Minster (General Von Klinkerhoffen). Het speelt zich echter niet af in Brussel, maar in het Noord-Franse dorpje Nouvion. Het kenwijsje is een valse-musette, een wals met accordeon die de volkse sfeer oproept.

In het begin van een aflevering doorbreekt René de vierde muur om samen te vatten wat voorafging. De goedbedoelende rokkenjager bevindt zich in het midden van allerlei intriges met rivaliserende verzetsgroepen, onderduikers, vervalsingen, vermommingen, leugens en misverstanden. De Duitsers zijn vreselijk dom en trappen overal in, maar ook de goeieriken begaan stommiteiten, bijvoorbeeld door hun gecodeerde boodschappen te verhaspelen. De grappigste scène komt in aflevering 5, wanneer René bloem op z'n gezicht doet om z'n eigen lijk te spelen.

In Secret Army spraken de Duitsers Engels met een licht Duits accent. Dat wordt hier overdreven en in het belachelijke getrokken. De Fransen spreken Engels met een Frans accent. Ook de Britten spreken karikaturaal met veelvuldig gebruik van woorden als jolly and old chap.

De nevenpersonages zijn typetjes die zich vaak laten leiden door hun seksuele voorkeur. Er komt veel double entendre in voor, bijvoorbeeld wanneer René zichzelf een Nancy boy noemt (geboren in de Franse stad Nancy). Running jokes zijn het valse gekweel van Edith, het geflirt van Huber en de voorwendselen wanneer René betrapt wordt met Yvette. De catchphrase "Listen very carefully, I shall say this only once" wordt ironisch genoeg vaak herhaald. Dit blijft een uitstekend voorbeeld van verfijnde, kolderieke Britse humor.