• 8.985.968 stemmen

Chance - Seizoen 1 (2016)

Show titel: Chance

Ontwikkeld door: Kem Nunn en Alexandra Cunningham

Met: Hugh Laurie, LisaGay Hamilton en Greta Lee

Datum van release: woensdag 19 oktober 2016

Eerst uitgezonden op: Hulu (Verenigde Staten)

Plot Chance

Eldon Chance is een provocerende forensisch neuro-psychiater uit San Francisco. Met tegenzin wordt hij meegezogen in een gewelddadige en gevaarlijke wereld van corrupte agenten en geestesziekten.

Afleveringen Seizoen 1 (2016)

1. 1. The Summer of Love

19 oktober 2016 (45 minuten)

Psychiater Eldon Chance zit middenin een scheiding en probeert ondertussen de band met zijn dochter te redden. Hij besluit Jaclyn Blackstone, een vrouw met een dubbele persoonlijkheid, te helpen haar gewelddadige echtgenoot te ontvluchten.

2. 2. The Axiom of Choice

19 oktober 2016 (45 minuten)

Chance doet onderzoek naar de laatste psychiater van Jaclyn. Een geheime afspraak met Jaclyn werkt een onheilspellende confrontatie in de hand.

3. 3. Hiring It Done

26 oktober 2016 (45 minuten)

Jaclyn zet haar therapie voort en Chance poogt zichzelf en zijn familie te beschermen tegen de geweldplegingen van Blackstone.

4. 4. The Mad Doctor

2 november 2016 (45 minuten)

Chance en D houden toezicht op Blackstone en hopen voldoende bewijs te vinden van corruptie. Chances verlangen om Jaclyn te kunnen helpen kent steeds meer obsessieve proporties, waardoor hij zijn missie en geestelijke gezondheid in vraag stelt.

5. 5. A Still Point in the Turning World

9 november 2016 (45 minuten)

Chance en D zijn wanhopig om Blackstone te beschuldigen en gaan een stapje verder in hun toezicht.

6. 6. The Unflinching Spark

16 november 2016 (45 minuten)

In afwachting van de gevolgen van hun laatste missie, vreest Chance voor de veiligheid van zijn familie. Wanneer hij bovendien een nacht met Jaclyn doorbrengt, vermoedt hij dat zijn patiënt misschien niet zo hulpeloos is als hij aanvankelijk dacht.

7. 7. Unlocking

23 november 2016 (45 minuten)

De wereld van Chance wordt één grote chaos wanneer hij achter de schokkende waarheid komt van de mensen om hem heen. Met name het feit dat het de mensen betreft die zich bij hem staan, zorgt voor de onrust.

8. 8. The House of Space and Time

30 november 2016 (45 minuten)

Chance krijgt eindelijk de kans om zijn vijand ten val te brengen wanneer hij uit onverwachte hoek informatie krijgt over Blackstone. Deze verrassende bron levert bewijs aan omtrent de criminele activiteiten van Blackstone.

9. 9. Camera Obscura

7 december 2016 (45 minuten)

Chance wordt getraind in man-tegen-mangevechten ter voorbereiding op zijn confrontatie met Blackstone.

10. 10. Fluid Management

14 december 2016 (45 minuten)

Chance heeft er grote moeite mee om de waarheid achter zijn tragische ontmoeting met Blackstone te ontdekken. Hij weet nog niet hoe hij hier mee moet omgaan.

• 1917 stemmen

Een tv-reeks die als titel de naam van z'n hoofdpersonage draagt; een dokter gespeeld door de Britse acteur Hugh Laurie. Dringt de vergelijking met House zich op?

Welneen. Voor het overige zijn beide reeksen totaal niet met mekaar te vergelijken. Het personage dat Laurie op geloofwaardige wijs, overigens) neerzet, is ook helemaal anders dan het narcistische, anarchistische, pillenslikkende genie Gregory House.

Chance is een Amerikaanse reeks over de neuropsycholoog Eldon Chance, die, deels door overmacht maar toch vooral door z'n eigen schuld, wordt meegevoerd in een maalstroom van ellende. Onderwegondergaat hij, na het ontmoeten van demysterieuze Jaclyn, die een enorme aantrekkingskracht op hem uitoefent, een metamorfose. Het tegen het lijf lopen van D. legt die verandering ook zeker geen windeieren.

Als thrillerreeks komt Chance wat mij betreft toch wat tekort; het ontbreekt 'm soms aan de broodnodige spanning, hoewel de aandacht wel goed wordt vastgehouden. Ook leuk is de bijrol van Clarke Peters, die bij adepten van het weergaloze The Wire vast en zeker bekend is als de fijnzinnige detective Lester Freamon. Hier speelt hij een op het eerste zicht dandy-achtige uitbater van een meubelwinkel, maar hij blijkt toch meer te zijn.

Een tweede seizoen is deze maand begonnen; daar is ook wel wat materiaal voor. Vooral het personage D. zou ik graag wat verder uitgewerkt zien. Maar het gaat in hoofdzaak over Eldon Chance, natuurlijk. Ik heb gemerkt dat Laurie zelf één van de executive producers is, dus hij zal er best nog wel zin in hebben.

Geen topreeks dus, maar een tweede seizoen zal ik zeker niet links laten liggen.

3 sterren