• 8.985.604 stemmen

24 - Seizoen 1 (2001-2002)

Alternatieve titel: Twenty Four

Ontwikkeld door: Robert Cochran en Joel Surnow

Met: Kiefer Sutherland, Leslie Hope en Elisha Cuthbert

Datum van release: dinsdag 6 november 2001

Eerst uitgezonden op: FOX (Verenigde Staten)

• Disney+ Bekijk seizoen 1 via Disney+

Plot 24

24 draait om Jack Bauer en zijn werk bij de Counter Terrorist Unit (CTU), een fictieve Amerikaanse antiterreurorganisatie. Het doel van CTU is om terroristen in de gaten te houden, alsmede het opsporen van terroristencellen en deze te vernietigen.

Afleveringen Seizoen 1 (2001-2002)

1. 1. 12:00 A.M.-1:00 A.M.

6 november 2001 (45 minuten)

Het is in Californië de dag van de Presidentiële voorverkiezingen. Terwijl Jack zich rond middernacht moet melden op het kantoor van CTU, is zijn dochter Kim ontsnapt uit huis. Bij CTU hoort Jack dat er een moordaanslag wordt gepland tegen Senator David Palmer, de eerste Afro-Amerikaanse presidentskandidaat met een serieuze kans op het Witte Huis. Teri, Jack zijn vrouw, krijgt een telefoontje van de vader van Janet, Alan York, en de twee besluiten om te gaan op zoek naar hun dochters.

2. 2. 1:00 A.M.-2:00 A.M.

13 november 2001 (45 minuten)

Jack's plannen om Kim te vinden worden uitgesteld wanneer hij een telefoontje krijgt van Walsh, die wordt belaagd door moordenaars die verband houden met de Palmer aanslag. Jack komt Walsh redden en Walsh geeft hem een key-kaart met waardevolle informatie. Dan en Rick beginnen gewelddadig te worden als Kim weigert te bellen voor hen.

3. 3. 2:00 A.M.-3:00 A.M.

20 november 2001 (45 minuten)

Jack komt erachter dat de identiteit van de agent die hem mogelijk tegen aan het werken is. Hij schakelt Jamie's hulp in om bewijsmateriaal te verkrijgen. Palmer komt achter vernietigende verhalen van de pers, waarbij zijn zoon een mogelijke moord van enkele jaren geleden in zijn schoenen krijgt geschoven. Kim en Janet slagen erin van hun ontvoerders te ontsnappen.

4. 4. 3:00 A.M.-4:00 A.M.

27 november 2001 (45 minuten)

Jack breekt uit een vergrendeld CTU, zodat hij een aanwijzing van de keycard kan natrekken. George Mason zet druk op Jamie en Nina om achter de verblijfplaats van Jack te komen. Palmer ontdekt wie de bron is die gelekt heeft over het verhaal van zijn zoon.

5. 5. 4:00 A.M.-5:00 A.M.

11 december 2001 (45 minuten)

Janet wordt opgenomen in het ziekenhuis en vecht tijdens een urenlange operatie voor haar leven. Teri licht Jack hierover in. Hij is ondertussen te weten gekomen dat er een link is tussen de gevreesde moordaanslag op senator Palmer en de verdwijning van zijn dochter Kim.

6. 6. 5:00 A.M.-6:00 A.M.

18 december 2001 (45 minuten)

Senator Palmer ontdekt dat zijn persoonlijke privé-detective Carl en zijn vrouw Sherry op de hoogte waren van het feit dat zijn zoon Keith betrokken was bij de moord op de aanrander van zijn zus Nicole. Voor Palmer schuift de grond onder zijn voeten weg. Hij denkt eraan zich uit de verkiezingsstrijd terug te trekken.

7. 7. 6:00 A.M.-7:00 A.M.

8 januari 2002 (45 minuten)

Jack haast zich naar het ziekenhuis waar de zwaargewonde Janet en zijn vrouw Teri zich bevinden. Hij hoopt op een teken van leven van Janet in de hoop dat zij hem iets meer over Kims locatie kan vertellen. Ondertussen wordt Jack voor het eerst rechtstreeks gecontacteerd door Ira Gaines, de man die zijn dochter Kim heeft ontvoerd.

8. 8. 7:00 A.M.-8:00 A.M.

15 januari 2002 (45 minuten)

Nina en Tony ontdekken van de identiteit van de mol die werkt voor Gaines. Teri en Kim zijn eindelijk herenigd. Nog steeds onder controle Gaines, gaat Jack naar het ontbijt met Palmer, waar hij achter de plannen van Gaines komt. Jack slaagt erin om de moordaanslag te voorkomen, maar wordt daarbij gevangen genomen door de geheime dienst.

9. 9. 8:00 A.M.-9:00 A.M.

22 januari 2002 (45 minuten)

Jack probeert zijn situatie uit te leggen aan de Secret Service, maar ze zijn niet bereid om hem vrij te laten. Hij slaagt erin te ontsnappen en verstopt zich met een gijzelaar. Ondertussen neemt hij contact op met CTU. Nina en Tony zetten Jamey onder druk en komen meer te weten over Gaines.

10. 10. 9:00 A.M.-10:00 A.M.

5 februari 2002 (45 minuten)

Teri slaagt erin om CTU te bellen met een gestolen mobiele telefoon. Zij en Jack hebben een emotioneel gesprek, maar haar bereik valt weg voordat het gesprek kan worden getraceerd. Nina en Tony worden geconfronteerd met een nieuwe baas. Jack komt achter een nieuwe naam die hem naar Gaines kan leiden.

11. 11. 10:00 A.M.-11:00 A.M.

12 februari 2002 (45 minuten)

Palmer ontdekt een connectie tussen hem en Jack Bauer, van twee jaar geleden. Gaines ontmoet Drazen, de man achter de moordaanslag op Palmer. Drazen geeft Gaines een onaangename ultimatum dat zal uiteindelijk zal resulteren in de dood van Teri en Kim. Jack's ondervraging van Cofell gaat mis, maar hij ontdekt wel een ander vertrouwd gezicht, die hem kan helpen om zijn gezin terug te vinden.

12. 12. 11:00 A.M.-12:00 P.M.

19 februari 2002 (45 minuten)

Jack smokkelt zichzelf het terrein op en redt zijn gezien. Gaines komt achter zijn entree en begint een klopjacht. Palmer probeert om met de therapeut van Keith te praten, maar ontdekt dat Carl hem voor is geweest. Green probeert Nina en Tony tegen elkaar uit te spelen.

13. 13. 12:00 P.M.-1:00 P.M.

26 februari 2002 (45 minuten)

Jack speelt een dodelijk kat en muis spel met Gaines. CTU komt Jack en zijn gezin in veiligheid brengen. Palmer is van plan om naar de Openbaar aanklager te stappen over de moord op Ferragamo, maar een bedreiging van Carl doet hem van gedachten verandert. Nina ontdekt dat er een tweede moordenaar is aangekomen in LA, wat betekent dat Palmer's leven nog steeds in gevaar is.

14. 14. 1:00 P.M.-2:00 P.M.

5 maart 2002 (45 minuten)

Jack wordt gedwongen om zijn familie achter te laten wanneer Groen hem in bewaring houdt bij CTU. Jack moet zijn acties verantwoorden aan de districtsdirecteur Ryan Chappelle. Nina begeleidt Teri en Kim naar een kliniek, waar ze medische onderzoeken krijgen. Nina's ook valt op een verdachte FBI-agent en ze besluit om de vrouwen te verplaatsen naar een safehouse. Palmer gaat naar CTU en vraagt om een ontmoeting met Jack.

15. 15. 2:00 P.M.-3:00 P.M.

12 maart 2002 (45 minuten)

Jack en Palmer ontmoeten elkaar. Ze werken samen aan het opsporen van de personen die op zoek zijn naar hen. Een medewerker van Palmer's staf heeft een romantische ontmoeting met een van de moordenaars. Teri en Nina hebben een onthullend gesprek over Jack.

16. 16. 3:00 P.M.-4:00 P.M.

19 maart 2002 (45 minuten)

Keith neemt het heft in eigen handen wanneer hij een geheime ontmoeting regelt met Carl. Elizabeth beseft wie Alexis echt is en spreekt zich daarover uit. Jack en Mason vraag haar om haar medewerking. Teri en Kim weten weer te ontsnappen. Vervolgens worden ze van elkaar gescheiden door een ongeval.

17. 17. 4:00 P.M.-5:00 P.M.

26 maart 2002 (45 minuten)

Teri wordt getroffen door geheugenverlies en moet de hulp inschakelen van een oude vriend. Kim gaat naar het huis van Rick in de hoop een aanwijzing te vinden. Jack spoort Elizabeth aan voor een actie tegen Alexis, maar ze verandert op het laatste moment het plan.

18. 18. 5:00 P.M.-6:00 P.M.

2 april 2002 (45 minuten)

Palmer en Sherry botsen over de behandeling van het bewijs tegen Carl. Kim komt terecht in een ongelukkige situatie met de broer van Dan. Jack doet zich voor als Alexis en ontmoet een vreemdeling die belangrijke informatie kan hebben. Teri en Dr. Phil keren naar haar huis.

19. 19. 6:00 P.M.-7:00 P.M.

9 april 2002 (45 minuten)

Jack en Mason onderzoeken het gebied waar de stroom moet worden uitgeschakeld. Nina probeert Jack te waarschuwen over de verdwijning van zijn familie, maar Mason belemmert haar inspanningen. Teri verkent haar huis in de hoop dat ze haar geheugen terug zal krijgen. Kim beland midden in een mislukte drugsdeal. Palmer vertelt het verhaal over Keith aan de pers.

20. 20. 7:00 P.M.-8:00 P.M.

16 april 2002 (45 minuten)

Kim belandt in de gevangenis wanneer de politie haar verhaal niet gelooft. Jack stuit op een geheime gevangenis. Hij ontdekt dat hij de geheime gevangene kent uit het verleden. Voordat Jack meer te weten kan komen, gaat het toch mis in de gevangenis.

21. 21. 8:00 P.M.-9:00 P.M.

23 april 2002 (45 minuten)

Palmer is opgelucht wanneer blijkt dat hij heeft gedomineerd in de Californische polls ondanks zijn crisis. Jack zit opgesloten met de Drazens. Zij slagen erin om de rollen om te draaien en Jack mee te nemen als gijzelaar wanneer ze ontsnappen. Kim is eindelijk vrijgelaten uit de gevangenis, maar haar vrijheid is van korte duur.

22. 22. 9:00 P.M.-10:00 P.M.

7 mei 2002 (45 minuten)

De Drazens nemen contact op met Mason en bieden een ruil aan tussen Jack en Alexis. Mason is terughoudend, maar Palmer zet hem onder druk. Nina en Tony proberen Teri af te leiden wanneer ze erachter komen dat Kim weer ontvoerd is.

23. 23. 10:00 P.M.-11:00 P.M.

14 mei 2002 (45 minuten)

De Drazens dreigen Kim te doden, tenzij Jack een bezoek brengt aan Palmer. Jack voldoet aan de eis en is daardoor in staat om wederom Palmer's leven te redden. Jack stemt vervolgens in om zijn plek te ruilen met die van Kim. Kim slaagt erin om te ontsnappen aan de Drazens. Teri vertelt Jack over haar zwangerschap. Een tweede mol openbaart zich binnen CTU.

24. 24. 11:00 P.M.-12:00 A.M.

21 mei 2002 (45 minuten)

Palmer heeft genoeg van de spelletjes van Sherry en dat maakt hij haar duidelijk. Nina weet dat de Drazens geen wisselgeld hebben zonder Kim, dus belt ze Jack en vertelt hem dat Kim's lichaam is gevonden in de haven. Nina loopt tegen de lamp. Jack weet haar te arresteren voordat ze kan ontsnappen.

avatar van DVD-T

DVD-T

Intrigerende serie die destijds als erg origineel, vernieuwend en erg goed werd beschouwd en vele prijzen heeft binnen gesleept.

Erg leuk is natuurlijk het real time gegeven. Alles gebeurt echt in 24 uur. Natuurlijk wordt hier wat mee gesjoemeld, maar het is een erg leuk gegeven. Helaas zijn sommige verwikkelingen niet erg interessant om te volgen en duren daarom sommige gebeurtenissen net even wat te lang. Zo krijg je een beetje het gevoel alsof het wat sleept. Vooral de perikelen rondom moeder en dochter had ik zo af en toe even genoeg van.

Jack's onderzoek blijft dan wel weer erg leuk om te volgen. Hoe hij alles uitzoekt en in welke hachelijke situaties hij allemaal terecht komt en de hele conspiricy ontrafelt is erg mooi gedaan. En naar het einde toe lijkt dit eerste seizoen eindelijk zijn momentum te herpakken wat het ook in het begin had en zorg voor nog enkele zenuwslopende afleveringen en een einde dat je nog zeker heel lang bij blijft.

Ook technisch gezien hoogstaand natuurlijk. Best veel actie, mooie locaties en het fantastisch gebruik van de split screens en de editing die van een ongekend hoog niveau is. Moet zeggen dat het camera werk eveneens fantastisch is. En dan hebben we nog de belichting, die ook van een hoog niveau is. Je denkt er tijdens het kijken misschien niet echt bij na. Maar bedenk maar eens hoe de dag verloopt. Van nacht naar schemer en helder zonlicht en weer richting donker. De filters en de belichting zowel in de binnenlocaties tot de buitenlocaties. Indrukwekkende serie waarvan ik hoop dat de pacing van het tweede seizoen iets beter gaat zijn.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Dit was een hype destijds, en hoewel het vermakelijk was, was het toch een tegenvaller. En het begon zo veelbelovend. Ik verwachtte echt een ingenieus verhaal maar halverwege werd al duidelijk dat de schrijvers maar wat deden. Die ontvoering van de dochter leidde naar een anticlimax, om nog maar te zwijgen over het eind. Nog steeds zie ik die scene voor me: eerst lokken ze Jack naar de haven, en als hij dan ook opduikt worden ze bang en proberen ze te vluchten.

Flavio schreef:

De serie had oorspronkelijk maar de helft van de afleveringen, maar door het grote succes is het seizoen verlengd. Dat valt ook wel te zien, want eigenlijk leek het plot afgerond. Het laatste gedeelte is een beetje kunstmatig verlengd. Daarom vind ik seizoen 1 wel erg goed, maar zijn latere seizoenen vooral 3-5 veel sterker.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Aha dat verklaart wel het een en ander. Al heb ik ook nog seizoen twee en drie gezien en toch nog steeds het gevoel dat het wel heel goed begint maar uiteindelijk ontbreekt de logica- maar het is te lang geleden om met concrete voorbeelden aan te komen (dekik mezelf vast in )

24 is een jaar of 10 geleden heel snel mijn meest geliefde serie geworden, vanwege de ongekende spanning, de fantastische personages en de zinderende actie. Het real-time concept bleek een briljante vondst en heeft het tot het einde van de serie toe geweldig gedaan.

Seizoen 1 draait om presidentskandidaat David Palmer, waar een mogelijke aanslag op lijkt te worden gepleegd. Heerlijke rol van Dennis Haysbert, zijn personage werd voor mij al snel 1 van de tofste personages uit de serie, als loyale vriend van Jack Bauer. Waar het in latere seizoenen meestal over nucleaire wapens (of iets in die richting) ging, daar blijft dit eerste seizoen nog redelijk kleinschalig. De makers hadden ook niet verwacht dat de serie zo'n enorm succes zou worden, want de serie zou geloof ik halverwege eindigen, maar vanwege het succes werd dit seizoen verlengd. Dat is ook wel terug te zien in de verhaallijn, want de onzinnige activiteiten van Teri en Kim Bauer waren behoorlijk suf en vooral vervelend. Zeker Kim loopt van probleem naar probleem, pff.

We maken uiteraard ook kennis met Jack Bauer, CTU agent en voor mij de coolste man ooit in een serie. Jack is direct, keihard en altijd slimmer dan anderen. Maar hij bezit ook zeker emoties, iets wat goed zichtbaar wordt als hij op het einde denkt dat zijn dochter is vermoord. Geraakt door intens verdriet en enorme woede maakt hij zijn vijand Victor Drazen bruut af. En uiteraard ook de hartbrekende scene met de dood van zijn vrouw Teri, vermoord door zijn collega Nina Myers. Erg verrassend en ook zeker erg sterk.

Sterk seizoen, maar het beste moet absoluut nog komen.

avatar van macrobody

macrobody

5 sterren voor alle afleveringen tezamen. Ik ben fan.

avatar van wimaroca_mm

wimaroca_mm

Mooie Serie

Inderdaad het verhaal lijn van Moeder/dochter is duidelijk verlengd,niet het sterkste verhaallijntje van dit seizoen

Inderdaad de presidentkandidaat speelt echt een geloofwaardige kandidaat.

En uiteraard Sutherland is zeer goed!!

zijn vrouw speelt het slechtst , echt een soapvrouwtje!!!

avatar van Foxhollywood

Foxhollywood

Alle seizoenen gezien.Top serie.

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Topserie. Heb eigelijk wel van elk seizoen kunnen genieten. Normaal gesproken ben ik niet een enome fan van Kiefer Sutherland maar hier doet hij het gewoon erg goed.

avatar van Karst

Karst

Dit was één van de series die me tot diep in de nacht op de bank liet zitten bingen. Volgende ochtend met kleine oogjes naar het werk om vervolgens de daaropvolgende nacht precies weer hetzelfde te doen.

Ongetwijfeld zou ik bij een herziening nu geen vijf sterren geven maar op basis van toen toch de volle mep. Zelden een serie gezien die me zo bezig hield.

avatar van ZZ TOP

ZZ TOP

Omdat aburefan mij had aangeraden om deze serie te gaan kijken, ben ik hier een tijdje geleden maar eens aan begonnen en daar heb ik zeker geen spijt van.

Als eerste mogen we best zeggen dat Jack Bauer 1 van de beste personages die de tv wereld heeft voortgebracht. Hij bezit alles. Met emotie en op sommige momenten meedogenloos gaat hij te werk. Echt een top prestatie van Kiefer Sutherland.

Maar ook David Palmer is een fantastische personage en reken ik ook zeker tot 1 van mijn favoriete personages. Erg sterk gespeeld door Dennis Haysbert.

De serie bevat best veel actie, maar het verveeld nooit. De verhaallijn van Jack en David zijn het meest interessant. De verhaallijn van Teri en Kim beginnen naar een aflevering of 8 toch behoorlijk te irriteren. Jammer, want dit had totaal niet gehoeven. Iets minder screen time was ook goed geweest.

De serie is zeker niet voorspelbaar en is op sommige momenten lekker hard. Een prima seizoen.

Van mijn kant 4.0*.

ZZ TOP schreef:

Van mijn kant 4.0*.

Mooi hoor. En dan worden de latere seizoenen (3-5 + 7-8) nog veel beter. Met minder domme Kim Bauer verhaallijnen en een nog brutere Jack.

avatar van rcuppen79

rcuppen79

Eerste seizoen van de actie-serie 24, waarin de gebeurtenissen zich in real-time afspelen. Dit gaf de serie wat extra’s en maakte van 24 een groot succes zowel in Amerika als daarbuiten.

Kiefer Sutherland maakte na een reeks flops op het witte doek, met deze serie zijn grote comeback (zij het op het kleine scherm). De serie was zo’n groot succes, dat er nog 8 seizoenen volgden. Dit eerste seizoen is zeker een goede start, zij het dat de serie nogal veel plotwendingen heeft, waarvan er een aantal behoorlijk ongeloofwaardig zijn. Naar het einde toe ontspoort het verhaal helaas een beetje. Niettemin speelt Kiefer Sutherland een goede rol en is de serie spannend van begin tot eind.

In de bijrollen zien we onder andere Dennis Hopper verschijnen als de terrorist Victor Drazen.

Surprise! Netflix brengt alle seizoenen van 24 | Superguide

Voor wie 24 nog niet heeft gezien, eind juni staat alles op Netflix zie ik.

Bijt wel even door seizoen 1 en 2 heen met domme Kim momenten, ook al zijn dit prima seizoenen. Daarna wordt het veel sterker.

Ben benieuwd of Netflix nu ook een nieuw seizoen 24 wil maken nu ze de rechten bezitten. Bij Designator Survivar kwam er via Netflix een extra seizoen en ook bij Community komt er nu vermoedelijk alsnog de film.

avatar van Walter S.

Walter S.

Vette Cult bij ons thuis, ik denk één van de eerste series die ik samen met mijn vriendin ging kijken, totaal ongeloofwaardig, maar wel een geweldige serie. Hoog tempo, veel spanning. Vond het erg leuk om te lezen dat 24 op Netflix komt, eens kijken hoe 24 de tand des tijds doorstaat, maar ik denk niet dat de liefde bekoeld zal zijn.

Walter S. schreef:

Geef eens lager dan 4 sterren. Dan stuur ik Jack Bauer op je af.

avatar van Walter S.

Walter S.

Kun je Kim Bauer ook sturen?

Nu op Netflix: alle seizoenen van 24 | Superguide

Ze staan erop. Mensen, ga dit kijken en laat je niet afstoppen door domme Kim.

avatar van peter74

peter74

Zit je er net lekker in, zie ik ineens dat afl 12 en 24 dezelfde zijn op netflix, allebei afl 24 dus.

peter74 schreef:

Echt? Wat een grove fout zeg. Heb je al melding gemaakt? Al vermoed ik dat velen dit wel gaan zien.

avatar van peter74

peter74

The Oceanic Six schreef:

Heb het gemeld ja, ze wisten ervan en werken er hard aan om de goede afl te plaatsen was het antwoord.

Royalere

sterke serie. Niet echt briljant maar zeker bovengemiddeld. Op naar seizoen 2.

Nu op Netflix: alle seizoenen van 24 | Superguide

Ze staan erop. Mensen, ga dit kijken en laat je niet afstoppen door domme Kim.

klopt dat is inderdaad minder die verhaallijn, Lijkt er een beetje te zijn ingestopt voor vrouwelijke kijkers.

Royalere schreef:

sterke serie. Niet echt briljant maar zeker bovengemiddeld. Op naar seizoen 2.

Het wordt voor een actie-thriller wel degelijk nog briljant, dus je hebt nog een hoop moois voor de boeg. Mijn favorieten zijn 3, 5, 7 en 8. Maar ik heb volgens mij op seizoen 6 na alle seizoenen op 4* of hoger staan.

Royalere schreef:

Ik denk vooral vanwege dat men oorspronkelijk maar een miniserie van 12 afleveringen had besteld, waarna de serie zo populair werd dat ze het nog om hebben gebouwd naar 24 afleveringen en dus een hoop filler-afleveringen moesten gebruiken. En Kim is natuurlijk een bijzonder mooie meid, dus ook voor de kijkcijfers ja. In seizoen 2 maakt ze ook nog een hoop domme dingen mee, daarna is er flink beter schrijfwerk.

The Oceanic Six schreef:

Seizoen 2 zit er ook op. Iets minder dan het eerste seizoen vind ik. vooral door de kim verhaallijn. Maar die president maakt wel veel goed.

seizoen 1 4 sterren

seizoen2 3.5 sterren

avatar van ElPablo

ElPablo

Dat ctu is in alle opzichten een grote gatenkaas.

avatar van nightbreed

nightbreed

Geschreven door de scriptschrijvers van The A-Team, Peppi en Kokki, The Bold and the Beautiful en Die Hard.

De eerste helft van goed te doen, maar daarna zakt het snel naar het niveau van een gemiddelde soap serie.

avatar van Master Blaster

Master Blaster

Wat opvalt bij de serie 24 is dat de hele serie om 1 personage draait: Jack Bauer. Dat is best indrukwekkend hoeveel uur en inzet hij in de serie heeft moeten stoppen. Iemand hier wel eens ooit aan gedacht?