Mijn Series +

24 - Seizoen 1 (2001-2002)

Alternatieve titel: Twenty Four

Actie / Drama

ontwikkeld door Robert Cochran en Joel Surnow
met Kiefer Sutherland, Leslie Hope en Elisha Cuthbert

24 draait om Jack Bauer en zijn werk bij de Counter Terrorist Unit (CTU), een fictieve Amerikaanse antiterreurorganisatie. Het doel van CTU is om terroristen in de gaten te houden, alsmede het opsporen van terroristencellen en deze te vernietigen.

1. 12:00 A.M.-1:00 A.M.
  7. 6:00 A.M.-7:00 A.M.
  8. 7:00 A.M.-8:00 A.M.
  9. 8:00 A.M.-9:00 A.M.
  10. 9:00 A.M.-10:00 A.M.
  11. 10:00 A.M.-11:00 A.M.
  12. 11:00 A.M.-12:00 P.M.
  13. 12:00 P.M.-1:00 P.M.
  19. 6:00 P.M.-7:00 P.M.
  20. 7:00 P.M.-8:00 P.M.
  21. 8:00 P.M.-9:00 P.M.
  22. 9:00 P.M.-10:00 P.M.
  23. 10:00 P.M.-11:00 P.M.
  24. 11:00 P.M.-12:00 A.M.
avatar van DVD-T
Intrigerende serie die destijds als erg origineel, vernieuwend en erg goed werd beschouwd en vele prijzen heeft binnen gesleept.

Erg leuk is natuurlijk het real time gegeven. Alles gebeurt echt in 24 uur. Natuurlijk wordt hier wat mee gesjoemeld, maar het is een erg leuk gegeven. Helaas zijn sommige verwikkelingen niet erg interessant om te volgen en duren daarom sommige gebeurtenissen net even wat te lang. Zo krijg je een beetje het gevoel alsof het wat sleept. Vooral de perikelen rondom moeder en dochter had ik zo af en toe even genoeg van.

Jack's onderzoek blijft dan wel weer erg leuk om te volgen. Hoe hij alles uitzoekt en in welke hachelijke situaties hij allemaal terecht komt en de hele conspiricy ontrafelt is erg mooi gedaan. En naar het einde toe lijkt dit eerste seizoen eindelijk zijn momentum te herpakken wat het ook in het begin had en zorg voor nog enkele zenuwslopende afleveringen en een einde dat je nog zeker heel lang bij blijft.

Ook technisch gezien hoogstaand natuurlijk. Best veel actie, mooie locaties en het fantastisch gebruik van de split screens en de editing die van een ongekend hoog niveau is. Moet zeggen dat het camera werk eveneens fantastisch is. En dan hebben we nog de belichting, die ook van een hoog niveau is. Je denkt er tijdens het kijken misschien niet echt bij na. Maar bedenk maar eens hoe de dag verloopt. Van nacht naar schemer en helder zonlicht en weer richting donker. De filters en de belichting zowel in de binnenlocaties tot de buitenlocaties. Indrukwekkende serie waarvan ik hoop dat de pacing van het tweede seizoen iets beter gaat zijn.

avatar van Flavio
Dit was een hype destijds, en hoewel het vermakelijk was, was het toch een tegenvaller. En het begon zo veelbelovend. Ik verwachtte echt een ingenieus verhaal maar halverwege werd al duidelijk dat de schrijvers maar wat deden. Die ontvoering van de dochter leidde naar een anticlimax, om nog maar te zwijgen over het eind. Nog steeds zie ik die scene voor me: eerst lokken ze Jack naar de haven, en als hij dan ook opduikt worden ze bang en proberen ze te vluchten.

Flavio schreef:

De serie had oorspronkelijk maar de helft van de afleveringen, maar door het grote succes is het seizoen verlengd. Dat valt ook wel te zien, want eigenlijk leek het plot afgerond. Het laatste gedeelte is een beetje kunstmatig verlengd. Daarom vind ik seizoen 1 wel erg goed, maar zijn latere seizoenen vooral 3-5 veel sterker.

avatar van Flavio
Aha dat verklaart wel het een en ander. Al heb ik ook nog seizoen twee en drie gezien en toch nog steeds het gevoel dat het wel heel goed begint maar uiteindelijk ontbreekt de logica- maar het is te lang geleden om met concrete voorbeelden aan te komen (dekik mezelf vast in )

avatar van The Oceanic Six
24 is een jaar of 10 geleden heel snel mijn meest geliefde serie geworden, vanwege de ongekende spanning, de fantastische personages en de zinderende actie. Het real-time concept bleek een briljante vondst en heeft het tot het einde van de serie toe geweldig gedaan.

Seizoen 1 draait om presidentskandidaat David Palmer, waar een mogelijke aanslag op lijkt te worden gepleegd. Heerlijke rol van Dennis Haysbert, zijn personage werd voor mij al snel 1 van de tofste personages uit de serie, als loyale vriend van Jack Bauer. Waar het in latere seizoenen meestal over nucleaire wapens (of iets in die richting) ging, daar blijft dit eerste seizoen nog redelijk kleinschalig. De makers hadden ook niet verwacht dat de serie zo'n enorm succes zou worden, want de serie zou geloof ik halverwege eindigen, maar vanwege het succes werd dit seizoen verlengd. Dat is ook wel terug te zien in de verhaallijn, want de onzinnige activiteiten van Teri en Kim Bauer waren behoorlijk suf en vooral vervelend. Zeker Kim loopt van probleem naar probleem, pff.

We maken uiteraard ook kennis met Jack Bauer, CTU agent en voor mij de coolste man ooit in een serie. Jack is direct, keihard en altijd slimmer dan anderen. Maar hij bezit ook zeker emoties, iets wat goed zichtbaar wordt als hij op het einde denkt dat zijn dochter is vermoord. Geraakt door intens verdriet en enorme woede maakt hij zijn vijand Victor Drazen bruut af. En uiteraard ook de hartbrekende scene met de dood van zijn vrouw Teri, vermoord door zijn collega Nina Myers. Erg verrassend en ook zeker erg sterk.

Sterk seizoen, maar het beste moet absoluut nog komen.

avatar van macrobody
5 sterren voor alle afleveringen tezamen. Ik ben fan.

avatar van wimaroca
Mooie Serie
Inderdaad het verhaal lijn van Moeder/dochter is duidelijk verlengd,niet het sterkste verhaallijntje van dit seizoen
Inderdaad de presidentkandidaat speelt echt een geloofwaardige kandidaat.
En uiteraard Sutherland is zeer goed!!
zijn vrouw speelt het slechtst , echt een soapvrouwtje!!!

Alle seizoenen gezien.Top serie.

avatar van theo79
Topserie. Heb eigelijk wel van elk seizoen kunnen genieten. Normaal gesproken ben ik niet een enome fan van Kiefer Sutherland maar hier doet hij het gewoon erg goed.

Dit was één van de series die me tot diep in de nacht op de bank liet zitten bingen. Volgende ochtend met kleine oogjes naar het werk om vervolgens de daaropvolgende nacht precies weer hetzelfde te doen.

Ongetwijfeld zou ik bij een herziening nu geen vijf sterren geven maar op basis van toen toch de volle mep. Zelden een serie gezien die me zo bezig hield.

avatar van ZZ TOP
Omdat The Oceanic Six mij had aangeraden om deze serie te gaan kijken, ben ik hier een tijdje geleden maar eens aan begonnen en daar heb ik zeker geen spijt van.

Als eerste mogen we best zeggen dat Jack Bauer 1 van de beste personages die de tv wereld heeft voortgebracht. Hij bezit alles. Met emotie en op sommige momenten meedogenloos gaat hij te werk. Echt een top prestatie van Kiefer Sutherland.
Maar ook David Palmer is een fantastische personage en reken ik ook zeker tot 1 van mijn favoriete personages. Erg sterk gespeeld door Dennis Haysbert.

De serie bevat best veel actie, maar het verveeld nooit. De verhaallijn van Jack en David zijn het meest interessant. De verhaallijn van Teri en Kim beginnen naar een aflevering of 8 toch behoorlijk te irriteren. Jammer, want dit had totaal niet gehoeven. Iets minder screen time was ook goed geweest.

De serie is zeker niet voorspelbaar en is op sommige momenten lekker hard. Een prima seizoen.

Van mijn kant 4.0*.

ZZ TOP schreef:
Van mijn kant 4.0*.

Mooi hoor. En dan worden de latere seizoenen (3-5 + 7-8) nog veel beter. Met minder domme Kim Bauer verhaallijnen en een nog brutere Jack.

avatar van rcuppen79
Eerste seizoen van de actie-serie 24, waarin de gebeurtenissen zich in real-time afspelen. Dit gaf de serie wat extra’s en maakte van 24 een groot succes zowel in Amerika als daarbuiten.

Kiefer Sutherland maakte na een reeks flops op het witte doek, met deze serie zijn grote comeback (zij het op het kleine scherm). De serie was zo’n groot succes, dat er nog 8 seizoenen volgden. Dit eerste seizoen is zeker een goede start, zij het dat de serie nogal veel plotwendingen heeft, waarvan er een aantal behoorlijk ongeloofwaardig zijn. Naar het einde toe ontspoort het verhaal helaas een beetje. Niettemin speelt Kiefer Sutherland een goede rol en is de serie spannend van begin tot eind.

In de bijrollen zien we onder andere Dennis Hopper verschijnen als de terrorist Victor Drazen.

Surprise! Netflix brengt alle seizoenen van 24 | Superguide

Voor wie 24 nog niet heeft gezien, eind juni staat alles op Netflix zie ik.
Bijt wel even door seizoen 1 en 2 heen met domme Kim momenten, ook al zijn dit prima seizoenen. Daarna wordt het veel sterker.

Ben benieuwd of Netflix nu ook een nieuw seizoen 24 wil maken nu ze de rechten bezitten. Bij Designator Survivar kwam er via Netflix een extra seizoen en ook bij Community komt er nu vermoedelijk alsnog de film.

avatar van Young one
Vette Cult bij ons thuis, ik denk één van de eerste series die ik samen met mijn vriendin ging kijken, totaal ongeloofwaardig, maar wel een geweldige serie. Hoog tempo, veel spanning. Vond het erg leuk om te lezen dat 24 op Netflix komt, eens kijken hoe 24 de tand des tijds doorstaat, maar ik denk niet dat de liefde bekoeld zal zijn.

Young one schreef:

Geef eens lager dan 4 sterren. Dan stuur ik Jack Bauer op je af.

avatar van Young one
Kun je Kim Bauer ook sturen?

Nu op Netflix: alle seizoenen van 24 | Superguide

Ze staan erop. Mensen, ga dit kijken en laat je niet afstoppen door domme Kim.

Zit je er net lekker in, zie ik ineens dat afl 12 en 24 dezelfde zijn op netflix, allebei afl 24 dus.

Peter74 schreef:

Echt? Wat een grove fout zeg. Heb je al melding gemaakt? Al vermoed ik dat velen dit wel gaan zien.

The Oceanic Six schreef:

Heb het gemeld ja, ze wisten ervan en werken er hard aan om de goede afl te plaatsen was het antwoord.

sterke serie. Niet echt briljant maar zeker bovengemiddeld. Op naar seizoen 2.

Nu op Netflix: alle seizoenen van 24 | Superguide

Ze staan erop. Mensen, ga dit kijken en laat je niet afstoppen door domme Kim.

klopt dat is inderdaad minder die verhaallijn, Lijkt er een beetje te zijn ingestopt voor vrouwelijke kijkers.

Kossie123 schreef:
sterke serie. Niet echt briljant maar zeker bovengemiddeld. Op naar seizoen 2.

Het wordt voor een actie-thriller wel degelijk nog briljant, dus je hebt nog een hoop moois voor de boeg. Mijn favorieten zijn 3, 5, 7 en 8. Maar ik heb volgens mij op seizoen 6 na alle seizoenen op 4* of hoger staan.

Kossie123 schreef:

Ik denk vooral vanwege dat men oorspronkelijk maar een miniserie van 12 afleveringen had besteld, waarna de serie zo populair werd dat ze het nog om hebben gebouwd naar 24 afleveringen en dus een hoop filler-afleveringen moesten gebruiken. En Kim is natuurlijk een bijzonder mooie meid, dus ook voor de kijkcijfers ja. In seizoen 2 maakt ze ook nog een hoop domme dingen mee, daarna is er flink beter schrijfwerk.

The Oceanic Six schreef:

Seizoen 2 zit er ook op. Iets minder dan het eerste seizoen vind ik. vooral door de kim verhaallijn. Maar die president maakt wel veel goed.

seizoen 1 4 sterren
seizoen2 3.5 sterren

Dat ctu is in alle opzichten een grote gatenkaas.