Mijn Series +

The Fall - Seizoen 1 (2013)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

ontwikkeld door Allan Cubitt
met Gillian Anderson, Jamie Dornan en Laura Donnelly

Politie-inspecteur Stella Gibson van de London Metropolitan Police wordt ingehuurd om een onopgeloste moord in Belfast te ontrafelen. De verantwoordelijke seriemoordenaar, Paul Spector, blijft ondertussen gruwelijke moorden plegen. Tijdens het politie-onderzoek komen de verhalen van alle betrokkenen aan bod.

1. Dark Descent
  2. Darkness Visible
  3. Insolence & Wine
  4. My Adventurous Song
  5. The Vast Abyss
avatar van joolstein
Prachtige serie met Gillian Anderson(X-Files) Anderson is echt fantastisch als ijskoningin. Verder is het verhaal van hoge kwaliteit maar dat is te verwachten met een BBC detective!

schitterende serie

avatar van ZAP!
Ik vind het juist een sterke keuze; Dornan kan even braaf als meedogenloos en gek uit de hoek komen, zoals zoveel real life serial killers (Bundy, Dahmer). Ik twijfel nog even over een 4,5* of 5,0*, maar ik ga eerst s1 en 2 zeer binnenkort herzien.

Petey
Ik snap wat je bedoelt maar ik vind hem voor een seriemoordenaar, die over het algemeen vrij lelijk zijn, te goodlooking.

avatar van ZAP!
Bundy was voor de vrouwen (slachtoffers en later brievenschrijvers toen hij in de cel zat) een looker en een charmer, er er waren (zijn) er veel meer: zap!

Die Charles Manson

avatar van ZAP!
Niet allemaal geslaagde voorbeelden idd, maar het was even ter illustratie van een feit.

avatar van DionneDarko
Op zich wel een leuk lijstje ja al stonden er wel tussen waarvan ik dacht ehmmm? En bepaalde personen had ik in het lijstje verwacht maar werden toch overgeslagen. Zoals Paul Bernardo of Kenneth Bianchi qua looks dan iig... Maar je hebt helemaal gelijk hoor ZAP, ik denk dat veel mensen een onrealistisch typisch beeld hebben van hoe een seriemoordenaar eruit zou moeten zien. They come in all shapes and sizes, dat is nu juist het enge.... Zo'n schattig oud vrouwtje zoals Nannie Dos bijvoorbeeld... Of een fragiel uitziend opaatje zoals Albert Fish. Oh en Charles Manson was ooit best aantrekkelijk joh, die grote bruine twinkelende crazy eyes.... Ik kan wel begrijpen dat die hem heel goed van pas kwamen. Zelf heb ik dat niet hoor, dat ik echt op zo'n gruwel zou kunnen vallen. Helemaal moeilijk te begrijpen dat er vrouwen zijn die deze heren echt aanbidden en contact met ze willen hebben.... liefst romantisch. Wetende wat ze allemaal gedaan hebben. Dit onderwerp heeft me al van klein af aan weten te fascineren maar gelukkig is mijn smaak in mannen toch iets gezonder.... Ik vond de keuze voor Jamie Dornan gedurfd en origineel. Voor mij werkte het. Ik had de serie gelukkig ook gekeken voordat die hele Fifty Shades of Grey waanzin losbrak. Ik vond het verfrissend dat het een keer geen type a la Ed Gein was. Vooral het eerste gedeelte van de serie vond ik geweldig. Laatste paar afleveringen kakte het iets in maar al met al een erg geslaagde serie!

Petey
Nee, niet alle seriemoordenaars zijn zo lelijk als Ed Gein, maar het is wel zo dat bijna alle seriemoordenaars iets hards over zich hebben (wat overigens ook geldt voor vrouwelijke seriemoordenaars), een masculien voorkomen, een blik die spottend dan wel berekenend is of juist leeg en doods, en vaak een charisma bezitten die nodig is natuurlijk om indruk te maken op slachtoffers. Jamie Dornan heeft de looks van een fotomodel en een te zachtaardige blik in zijn ogen, wat mij betreft dus niet geschikt voor deze rol. Overigens vind ik Paul Bernardo geen aantrekkelijke man, jakkes!

DionneDarko schreef:
Zo'n schattig oud vrouwtje zoals Nannie Dos bijvoorbeeld...

Vrouwtje Theelepel

avatar van ZAP!
Het is vaak juist achteraf dat mensen opeens 'wel wisten dat er iets niet klopte', terwijl talloze slachtoffers er toch met open ogen 'in tuinden'. Je kan dan ook moeilijk zeggen dat je niet op zo'n type zou vallen, vrees ik, maar het is wel te hopen, ja.

avatar van DionneDarko
Nee ik bedoel niet op zo'n type vallen wetende dat het een sicko is. Want daar is het veel brievenschrijfsters ook om te doen. Dan ga je er bewust voor. Deze psychopaten kunnen een hele gemeenschap inclusief hun onwetende vrouw voor de gek houden met hun dubbelleven. Zoals dat arme vrouwke van Gary Ridgeway bijvoorbeeld. Dus wat dat betreft zou ik er net zo goed in kunnen tuimelen. Maar omdat ik er veel vanaf weet en het over hun looks heb wilde ik duidelijk maken dat ik niet zo'n soort brievenschrijfster-vrouw ben. Er is er ook niet echt 1 waarbij ik echt denk; hubbah hubbah! Ja die ene Braziliaanse dude op zich wel maar laat dat nu de enige zijn waarover ik nog nooit iets had gehoord.

Paul Bernardo vind ik zelf ook niet echt aantrekkelijk maar omdat hij en zijn toenmalige vriendin Karla Homolka de Ken and Barbie killers werden genoemd vanwege hun looks ga ik er toch vanuit dat hij over het algemeen als aantrekkelijk wordt beschouwd.

Ik vind David Berkowitz trouwens ook zo'n vriendelijk uiterlijk hebben. Niks dreigende aan als je hem zo ziet. Kan aan mij liggen? Maar ik snap wel wat je bedoelt Petey. Ik heb dat verder ook geregeld dat ik het geen match vind. Dan denk ik waarom hebben ze die acteur nou gekozen? Dat kan dan echt alles verpesten. Ik vond dat Jaimie toch wel echt wat venijn liet zien. Ik schrok er af en toe ook gewoon een beetje van. Dat vond ik er dan juist zo goed aan. Maar snap dat die keuze voor hem niet bij iedereen werkt. Ben wel benieuwd welke acteur jij graag in deze rol had gezien?

avatar van ZAP!
Ik vind het ook een fascinerend fenomeen, al sinds 'Se7en', 'Kalifornia' en 'Natural born killers'. Aan te raden is, als je het niet al kent, Born to Kill? (TV Series 2005– ) - IMDb, een zeer goede docu-serie over tal van seriemoordenaars. Heb er een boel van gezien via 13th Street.

avatar van DionneDarko
Hahahaha echt ALLES al gezien, maar goede aanraders idd! Bij mij begon de fascinatie toen ik Buffalo Bill (It puts the lotion in the basket) voor het eerst zag. Denk dat ik toen een jaar of 10 was. Mensen vinden mijn fascinatie soms zorgwekkend.Gelukkig zijn er ook mensen die deze fascinatie delen en het begrijpen. Ik zal binnenkort nog even een lijstje maken met mijn aanraders. Misschien zit daar ook nog iets voor je bij.

avatar van ZAP!
'The silence of the lambs', ach ja, die ook natuurlijk. Ik was al wel wat ouder...

avatar van ZAP!
Lijstje is trouwens welkom hoor, ben benieuwd.

avatar van DionneDarko
Ja dat is weird, had gisteren een heel verhaal getikt maar er is iets niet helemaal goed gegaan vrees ik. Ehm even denken wat ik ook alweer had gezegd. Ohja... Chained (2012), Primal Fear (1996), Snowtown (2011), die laatste is wel vrij traag maar wel waargebeurd... We Need to Talk About Kevin (2011) is aardig disturbing. Oh en hoewel geen seriemoordenaar, de hoofdpersonage in Mientras Duermes (2011) is toch behoorlijk psycho.

De Wolf Creek films vond ik allebei ook vermakelijk, de serie die er net van is uitgekomen ga ik binnenkort kijken. Volg de laatste tijd erg veel tegelijk dus moet nog heel even wachten.

Het eerste seizoen van True Detective mag ik niet vergeten want dat is toch wel oh zo subliem.

Verder kijk ik veel true crime dingen. Ik had een tijdje terug een heel goed (geloof Australisch?) programma ontdekt maar ben nu alweer vergeten wat de naam daarvan was. Dat leek erg sterk op Born to kill. Killer Profile is ook goed (alleen niet echt gemakkelijk te vinden geloof ik) Most Evil vind ik ook wel een aanrader als je het niet al kent. Oeh bijjna vergeten, het programma Killer Kids heeft me nachtmerries weten te bezorgen. Vaak kom ik ook namen of zaken tegen waarvan ik meer wil weten en dan zoek ik gewoon op Youtube, staan veel goede 'losse' dingen op.

avatar van Jordy
misschien beter om dit even in het forum voor te zetten?

avatar van ZAP!
Prima. Welk forum en hoe werkt dat?

avatar van ZAP!
Het meeste daarvan ken ik wel (niet alles vind ik even geslaagd). Mientras Duermes moet ik dan maar eens proberen. En Killer kids. Henry: portrait of a serial killer (1986) is nog een aanrader bv., maar die ken je ook vast wel.

ZAP! schreef:
Prima. Welk forum en hoe werkt dat?

Nieuw topic aangemaakt: Series over seriemoordenaars.

DionneDarko schreef:
Ben wel benieuwd welke acteur jij graag in deze rol had gezien?

Ik ben eerlijk gezegd niet zo thuis in de nieuwe generatie acteurs/actrices. Iemand als Anthony Perkins. Die had wel de looks, maar kon ook 'gekte' spelen. Buffalo Bill is legendarisch idd.

avatar van ZAP!
Is hier een bericht van Petey verwijderd? Mijn post van 4 juni 2016, 15:02 is nu (deels) een reactie zonder aanleiding. Verder niet erg hoor, belangrijker is dat ik net ontdek dat s3 al ingeblikt is en dit jaar uitgezonden wordt! - als ik tenminste Wiki mag geloven. Ook een s4 kan nog komen.

Over s1 én s2.

Waarom zouden ook alle seriemoordenaars alleen uit Amerika komen? Belfast, Noord-Ierland, waar unfair klinkt als unfur. Het accent geeft de rants van Paul Spector (spectre?) een extra dimensie.

Nu drie keer s1 en 2 gezien, en pas in de laatste kijkronde viel me op hoeveel toevalligheidjes er in zitten. Het ingetogen karakter van de serie, waarbij vaak scenes met elkaar versneden worden (meteen in het begin wordt al duidelijk dat het zal gaan om een confronterende strijd tussen prot. Gibson en ant. Spector wanneer beide voor de spiegel staan), en de sfeervolle soundtrack en cinematografie maken dat zulke details aanvankelijk nauwelijks opvallen. Eerlijk is eerlijk, of het nu nodig is dat er zoveel toevallige connecties zijn tussen karakters (meestal vanwege het feit dat ze het bed delen)? Ik vind van niet. Misschien zit er statement achter, of misschien moet zo blijken dat Belfast eigenlijk een klein wereldje is...? Had van mij niet zo gehoeven, maar storen doet het ook nauwelijks.

Eén echt grote fout heb ik nog wel kunnen ontdekken: wanneer Rose Stagg op komt draven, wordt er op haar aangeven een tekening van Spector gemaakt en verspreid, maar niemand die bedenkt dat dit voor haar gevaar kan / zal opleveren? Dat gaat er bij mij niet in, hoe clever die 'verkeerde inschatting' ook wordt uitgewerkt.

Jakob Verbruggen als regisseur levert een sfeervolle weergave op van een razend interessant verhaal, met vele zijsprongetjes die nooit overdadig of geforceerd aanvoelen. Ik kwam kritiek tegen over hoe de serie mogelijk vrouwonvriendelijk, te gewelddadig en geweldsverheerlijkend zou zijn... daar kan je over twisten, en het is zeker behoorlijk heftig van tijd tot tijd, maar er is in ieder geval genoeg tegengas dat andere inzichten oplevert, zeker naarmate de episodes vorderen, met een zinderende (pre-)finale in de verhoorkamer tussen Gibson en Spector. Ik vind het een verrijking voor het serial killer genre, met geweldig acteerwerk; Gillian Anderson en Jamie Dornan zijn perfect op hun plaats, maar ook de rest van de cast heb ik niets op aan te merken.

Niet helemaal perfect, maar pretty damn close: 4,5*

ZAP! schreef:
Is hier een bericht van Petey verwijderd?

Dat bericht heb ik zelf verwijderd omdat ik er niet tevreden over was..

Petey
Gillian Anderson vond ik in the X-Files altijd een beetje gewoontjes en ofschoon haar stoïcijnse karakter lichtelijk is afgekeken van de eigenzinnige politie-inspecteur uit The Bridge, zet ze hier wel een bijzondere rol neer; die totale desinteresse van haar wanneer die politieagente zegt dat ze lesbisch is. De moorden ogen behoorlijk klinisch en er hangt continu een huiveringwekkend sfeertje. Toch blijf ik erbij dat ik Jamie Ornan een miscast vind. Hij heeft eerder de uitstraling van een arme student die wat bijverdient als model voor een of andere reclamefolder. Bovendien vind ik hem als seriemoordenaar ongeloofwaardig: keurig getrouwd, 2 kinderen, mooi huis, 2 goedbetaalde banen.. Het is me allemaal net iets te perfect. Over wie ik dan liever in deze rol had gezien, ik heb er even over na kunnen denken, maar ik vind Iwan Rheon wel geknipt voor deze rol. Ik ken hem nog van de geweldige serie Misfits en natuurlijk als de sadistische Ramsay Bolton in Game of Thrones. Schitterende kop.

Zie avatar.

avatar van DionneDarko
Ja, een erg goede keus. Knap antwoord op toch een hele moeilijke vraag! Maar dan zou hij wel de echte 'Ramsay blik' moeten bewaren voor de supreme momenten en verder wat meer ingetogen. Maar dat kan hij ook want heb hem inderdaad ook in Misfits gezien.

avatar van ZAP!
Dan ben ik toch erg blij het Jamie Dornan is geworden. Ramsay Bolton had ik nog nooit van gehoord, maar Googol results stemt mij niet onverdeeld hoopvol: zap!...

avatar van thomzi50
Helaas, ik ben toch een stuk minder enthousiast dan bovenstaande reacties en het gemiddelde. Het kijkt aardig weg, ik vind dat er in de misdaadscènes ook wel een aardige, licht lugubere spanning zit, maar ik vind ook dat er op beide hoofdrolspelers van alles aan te merken is, en bovenal vind ik de gesuggereerde persoonlijke 'strijd' die tussen hen ontstaat, dat klassieke 1-op-1-duel niet alleen clichématig en voorspelbaar, maar ook totaal ongeloofwaardig: ik voel er niets van, ik zie wel dat de makers zich hebben voorgenomen dat erin te verwerken, maar die spanning is nogal geforceerd. Daarnaast zitten er vrij veel slordigheden/ongeloofwaardigheden in: dat die jonge agent (een huisvader nota bene) zonder duidelijke reden direct naar Gillian Anderson gaat, dat zij tegen haar karakter en verdere gedrag in haar hotelkamernummer geeft, dat zij verder eigenlijk bar weinig doet, dat Jamie Dornan ineens met zijn eigen stem en zonder schroom gewoon belt, dat zijn vrouw de hints van haar dochter totaal negeert (??), en nog zo wat. Einde vond ik ook wat afgeraffeld ogen, hoewel ik wel nu moeiteloos verder kan met s2.