Mijn Series +

Hollands Hoop - Seizoen 1 (2014)

Alternatieve titel: Dutch Hope

Nederland
Drama / Misdaad

ontwikkeld door Franky Ribbens
met Marcel Hensema, Kim van Kooten en Martijn Lakemeier

Als forensisch psychiater Fokke Augustinus een boerderij van zijn vader erft, zit hij met een burn-out thuis. Hij besluit met zijn gezin naar het Groningse platteland te verhuizen. De boerderij blijkt een wietimperium te zijn en is onderdeel van een crimineel netwerk. Het ethisch besef van Fokke brokkelt af, zeker als hij succesvol is met activiteiten die het daglicht niet kunnen verdragen.

1. In Holland Staat een Huis
  6. Woeste Wieken
  7. Onder de Groene Zoden
  8. Sea of Green
avatar van Donkerwoud
Hollandse lulligheid met de glans van de betere Amerikaanse series. Het levert een zeer amusante serie op die van begin tot eind onderhoudt met inktzwarte galgenhumor en spannende wendingen. Alleen het einde stelt wat teleur, maar hopelijk gaat het de aanzet zijn tot een nog betere vervolgserie.

avatar van Jester
In eerste instantie heb ik een aantal afleveringen (deels) gezien, pas de afgelopen weken heb ik het hele seizoen 1 gezien. Mooie serie, goede vertolkingen. Goede mix van (zwarte) humor en spanning. Speciale vermelding voor Peter van den Begin als Dimitri, prachtige rol.

avatar van ZAP!
Na 3 afl. deels wel eens met voorgaande opmerkingen, maar ik mis het woordje absurdisme nog... Later meer.

avatar van ZAP!
Vooral een serie van momenten, want als geheel is dit erg overdetop en rommelig. Bv. dat Dimitri meteen in de eerste aflevering achter Fokke aan weet te komen en vervolgens dienst gaat doen als een soort van 'huisbegrafenisondernemer', of de wisselvallige toestanden met een kwakkelend huwelijk en de therapie bij de dominee. Soms grappig, soms bruut, heel soms dat je zowaar gaat meeleven maar net te vaak schouderophalend ongeloofwaardig en van de hak op te tak. De cast doet het uitstekend en de muziek en de cinematogra...beelden zijn vaak betoverend.

Peter van den Begin is ook mijn favoriet, nummer 2 en 3 moeten Peter Paul Muller (Matthias) en de mij verder onbekende Dries Alkemade (Bert) zijn, maar dat zal ook wat met dat leuke accent te maken hebben. Dat stuk met de 2 kampers was ook erg de moeite. Megan de Kruijff lijkt me er tot slot ook nog wel eentje om in de gaten te houden...

Kom ik voorlopig op een milde 3 sterren uit en blijf ik benieuwd naar het 2e seizoen dat hier nog klaarligt. Seizoen 3 komt er dus ook aan, in 2020 (nog niet eerder meegemaakt dat er zoveel tijd tussen de seizoenen zat)!