Mijn Series +

Hollands Hoop - Seizoen 2 (2017)

Alternatieve titel: Dutch Hope

Nederland
Drama / Misdaad

ontwikkeld door Franky Ribbens
met Marcel Hensema, Kim van Kooten en Martijn Lakemeier

Als forensisch psychiater Fokke Augustinus een boerderij van zijn vader erft, zit hij met een burn-out thuis. Hij besluit met zijn gezin naar het Groningse platteland te verhuizen. De boerderij blijkt een wietimperium te zijn en is onderdeel van een crimineel netwerk. Het ethisch besef van Fokke brokkelt af, zeker als hij succesvol is met activiteiten die het daglicht niet kunnen verdragen.

1. Paardenkracht
avatar van Kos
Kos
Toch wel weer sterk.

avatar van Donkerwoud
De politie in Groningen is net zo incompetent als die in en rond Fargo.

Arme Teup...

avatar van Donkerwoud
'Hollands Hoop' blijft een tikkeltje Breaking Bad in Groningen, maar ze hebben in het tweede seizoen nog iets meer een eigen toon gevonden. Die houterige Hollandse boeren en het contrast met de joego's die als een eigen natuurkracht de spelregels bepalen, terwijl Fokke probeert te polderen om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen en vooral niet het conflict aan te hoeven gaan. En die sfeer van Hollandse lulligheid in Amerikaanse namaak, zoals Teup met haar liefde voor rockabilly en Elvis. Het personage van Peter van den Begin dat door de kerk doolt als de ex-koppensneller die zijn vadercomplex heeft opgelost nu hij de Here heeft gevonden. (Alhoewel...?) De aflevering waarin de zestienjarige dochter haar maagdelijkheid verliest maar daarmee ongewild in het centrum komt van het morbide drugsavontuur van haar familie. Het zijn de typisch Nederlandse touches die Hollands Hoop HH maken en geen BB. Toch weet ook dit seizoen niet toe te werken naar een bevredigend slotstuk, want de vele verwikkelingen en dramatische conflicten leiden wederom vooral tot zwartkomische lolligheid. Het had een tandje minder jolig gekund en daarnaast had de serie een tragischer noodlotsscenario verdiend dat bij de duistere sfeer past.

avatar van Kos
Kos
Het einde belooft wat voor volgend seizoen.

Kos schreef:
Het einde belooft wat voor volgend seizoen.

Ik vond het tbh een beetje cheap - meer omwille van de over-the-top cliffhanger dan dat ik het een logische climax vond. Een beetje GoT- en BB-vibe ook. En eerlijk gezegd zit ik ook niet te wachten op een seizoen waarin Sasha geen rol meer heeft, maar ik kan me haast niet voorstellen dat ze die eruit hebben geschreven.