• 8.985.515 stemmen

Bassie en Adriaan en de Reis Vol Verrassingen (1994)

Avontuur / Komedie | Miniserie

Alternatieve titel: Bassie en Adriaan op Reis door Amerika

Genre: Avontuur / Komedie

Ontwikkeld door: Aad van Toor

Met: Bas van Toor, Aad van Toor en Paul van Gorcum

Datum van release: vrijdag 7 januari 1994

Eerst uitgezonden op: Nederland 2 (Nederland)

• Videoland Bekijk miniserie via Videoland

Plot Bassie en Adriaan en de Reis Vol Verrassingen

De Baron heeft, naar aanleiding van de pakjes die Bassie en Adriaan in de vorige serie steeds moesten opzoeken, een plan bedacht om wraak te kunnen nemen op hen. Hij doet zich voor als hun geheimzinnige opdrachtgever met het plan hen, via een raadsel, een pakje te laten opsporen op Curaçao. Bij terugkomst in Nederland wint Bassie in een quiz een rondreis voor twee personen door de Verenigde Staten. De rest van de serie reizen Bassie en Adriaan dan ook door bekende locaties in Amerika, zoals New York City, San Francisco, Las Vegas, Yosemite National Park en de pretparken in Florida. De Baron, B100 en Handige Harry reizen hen de hele tijd achterna.

1. 1. De 3e van 26

7 januari 1994 (25 minuten)

Na hun zoektocht door Europa zijn Bassie en Adriaan weer terug in Nederland. Ze hebben alle pakjes gevonden en zijn de boeven steeds te slim af geweest. Wat Bassie en Adriaan niet weten, is dat de Baron een gemeen plan heeft bedacht om hen opnieuw in de val te laten lopen. Samen met B100 en Handige Harry lokt hij onze vrienden naar Curaçao om daar met ze te kunnen afrekenen.

2. 2. Een Wonderlijke Ontdekking

14 januari 1994 (25 minuten)

Bassie en Adriaan komen erachter waar ze het pakje op Curaçao kunnen vinden. Wat ze niet weten, is dat Vlugge Japie hen op het eiland gezien heeft en hen achtervolgt om erachter te komen waar de twee naar op zoek zijn. Wanneer hij dit achterhaalt, besluit hij dat hij als eerste het pakje moet vinden.

3. 3. Meer Geluk Dan Wijsheid

21 januari 1994 (25 minuten)

Bassie doet mee aan een quiz op tv en wint een rondreis voor twee personen naar Amerika. Als ze in Amerika zijn, bezoeken Bassie en Adriaan New York. De Baron laat het er niet bij zitten en informeert zijn Amerikaanse collega's.

4. 4. Bassie als President

28 januari 1994 (25 minuten)

Bassie en Adriaan verlaten New York en trekken verder op hun reis door de Verenigde Staten. Ze komen aan in de stad Washington en bezoeken het Witte Huis. Hier fantaseren zowel Bassie als Adriaan, beiden op hun eigen manier, over hoe zij het presidentschap zouden aanpakken. Ondertussen komen de Baron, B100 en Handige Harry erachter dat het duo niet meer in New York is en zetten zij de achtervolging in.

5. 5. Het Gevangeniseiland

4 februari 1994 (25 minuten)

Bassie en Adriaan reizen naar San Francisco. Het ziet er naar uit dat het een leuke vakantiereis wordt, maar dat verandert wanneer ze een bezoek brengen aan Alcatraz. Dat is een gevangeniseiland waar vroeger de grote boeven van Amerika opgesloten zaten. Op dat eiland zitten nu weer grote boeven, maar die zitten er niet opgesloten. Het zijn de Baron, Handige Harry en B100, die op Alcatraz een valstrik voor Bassie en Adriaan hebben voorbereid!

6. 6. Een Gigantisch Bos

11 februari 1994 (25 minuten)

Bassie en Adriaan bezoeken een park waar de grootste bomen ter wereld groeien, het Yosemite Park. De boeven krijgen ondertussen te maken met autopech, en de Baron stuurt B100 eropuit om benzine te gaan halen.

7. 7. De Luchtspiegeling

4 maart 1994 (25 minuten)

Bassie en Adriaan beleven een gevaarlijk avontuur als ze door de Death Valley reizen: Ze komen vast te zitten in de woestijn en hebben geen reservewater bij zich. Hoe redden ze zich hieruit? De Baron, B100 en Handige Harry worden ondertussen gedwongen hun tocht lopend voort te zetten.

8. 8. Een Onverwacht Bad

11 maart 1994 (25 minuten)

Bassie en Adriaan reizen naar de gokstad Las Vegas. Hier ontmoeten ze ook de beroemde goochelaars Siegfried en Roy. Al gauw arriveren ook de Baron, B100 en Handige Harry in de stad en ze bereiden een valstrik voor. Ze vergeten alleen bij hun plan rekening te houden met de huisdieren van Siegfried en Roy.

9. 9. De Overval

18 maart 1994 (25 minuten)

Op hun reis door Amerika bezoeken Bassie en Adriaan het Wilde Westen. Ze komen in streken waar vroeger de cowboys en indianen leefden. Ze rijden op paarden en voelen zich net echte cowboys. Als er een wagen met passagiers wordt overvallen, wordt het wel erg spannend.

10. 10. Het Pad der Beroemdheden

1 april 1994 (25 minuten)

Bassie en Adriaan reizen af naar Hollywood in Los Angeles. Ze bezoeken onder andere de Hollywood Walk of Fame en rijden door Beverly Hills. Als ze een bungalow huren en Bassie een nat cementvloertje aantreft, kan hij het niet laten om zelf ook een afdruk achter te laten.

11. 11. Bassie als Regenmaker

8 april 1994 (25 minuten)

Bassie en Adriaan reizen naar Monument Valley. Bassie raakt geïntrigeerd door de cultuur van de Navajo Indianen en besluit zelfs lessen op een school te volgen om hier meer kennis van op te doen. Hij leert hier ook, tot groot ongenoegen van de Baron en B100, hoe je een regendans moet uitvoeren.

12. 12. Een Grote Verrassing

15 april 1994 (25 minuten)

Bassie en Adriaan reizen naar de Grand Canyon. Hierbij worden ze nog steeds achterna gezeten door de Baron, B100 en Handige Harry. Adriaan heeft een leuke verrassing voor Bassie, maar dit mondt uit in een onaangename verrassing voor de boeven.

13. 13. Het Kinderparadijs

22 april 1994 (25 minuten)

Bassie en Adriaan reizen door verschillende pretparken van Florida, waaronder de Universal Studios. De Baron en B100 volgen het tweetal door de parken, terwijl Harry vanuit zijn hotelkamer een vliegtuigje bestuurt met een onaangename verrassing voor de clown en acrobaat aan boord.

14. 14. Een Knal Goeie Wild-West Show

29 april 1994 (25 minuten)

De Baron en B100 vervolgen hun pogingen om Bassie en Adriaan te pakken te krijgen in de pretparken van Florida. Na afloop van een Wild-West show willen ze hun slag slaan, maar dit loopt niet zoals gepland. Ook Harry's plan om het duo te bombarderen met zijn vliegtuigje blijkt moeilijker dan gedacht.

15. 15. Een Verdacht Vliegtuigje

6 mei 1994 (25 minuten)

Bassie en Adriaan zetten hun reis door de pretparken van Florida voort. Tijdens een bezoek aan Sea World zien ze niet alleen dolfijnen en orka’s, maar ook de Baron en B100! Adriaan verzint een plan om de boeven te pakken te krijgen.

16. 16. Een Grensgeval

13 mei 1994 (25 minuten)

Bassie en Adriaan zijn op de hoogte van de aanwezigheid van de Baron, B100 en Handige Harry in Amerika. De boeven voelen zich daar veilig, omdat ze er niet gearresteerd kunnen worden. Adriaan wil de boeven in de val laten lopen en lokt ze naar het eiland St. Maarten.

Bassie / Vlugge Japie

Baron van Neemweggen

Handige Harry

Samen met Europa was dit altijd mijn favoriet. Een ronduit prachtige reis! Daarnaast moet dit ook wel mijn eerste kennismaking met de VS zijn geweest. Bas en Aad tonen, zoals gebruikelijk, behoorlijk wat aanstekelijk enthousiasme. Ook de boeven zijn met hun constant terugkerende oneliners ontzettend goed. Sowieso vond en vind ik persoonlijk B100 en Handige Harry een stuk leuker dan Vlugge Japie en B2 (al weet ik dat niet veel mensen dat met me eens zijn). Het is wellicht, net als de Europa serie, allemaal wat minder avontuurlijk en wat meer een vakantiereis dan de voorgaande series, maar op de een of andere manier werkt het heel goed. Dit is echt jeugdsentiment ten top voor mij; ik heb hier zó veel goede herinneringen aan. Er zit veel humor in en het is een reis waarvan ik altijd gedroomd heb om hem ooit zelf eens te maken.

Mijn favoriete Bassie & Adriaan serie. Dit is waarschijnlijk waar mijn voorliefde voor Amerika is ontstaan. Ik kon als kind niet wachten om ooit op een dag naar locaties als Las Vegas, Grand Canyon en Hollywood te gaan. Vooral de ver afgelegen locaties waren in deze serie geweldig, de locaties waar het zogenaamd nog vol zat met cowboys en indianen. Dit vond ik ook het seizoen met de leukste liedjes. Dit is, samen met De Geheimzinnige Opdracht, ook één van de meest educatieve seizoenen. Zo leerde ik hier als kind voor het eerst over de Amerikaanse politiek en de Navajo cultuur.

Nu ben ik één keer in Amerika geweest, New York om precies te zijn, en is dat precies de plek waarvan ik me niet kan heugen dat Bassie & Adriaan daar zijn geweest Als ik het plot van aflevering 3 mag geloven, zijn ze daar in ieder geval wel geweest in de serie. Misschien maar eens opzoeken dan.

Ik heb de afgelopen maanden de gehele Bassie en Adriaan collectie opnieuw gekeken, maar wist dat het allerleukste voor het laatst werd bewaard, want ik vond hun reis door Amerika gewoon het leukste seizoen van allemaal. Dat vond ik als kind al en schijnbaar is mijn smaak op Bassie en Adriaan gebied niet verandert, want na alles te hebben gezien staat deze Reis vol verrassingen nog met afstand op de eerste plek.

Wat overigens wel helpt is dat ik een groot deel van de reis van Bassie en Adriaan in Amerika zelf ook heb gedaan. Dat wil zeggen, een road trip door de westkust van Amerika, dus die afleveringen deden me best wel wat, want het was weer allemaal erg herkenbaar. Florida en New York heb ik nog niet bezocht, dat komt nog wel eens, dus dat waren wel leuke afleveringen, maar ik haalde pas echt veel plezier uit de bezoeken van Bassie en Adriaan aan San Francisco, Alcatraz, Hollywood, Zion Park, The Grand Canyon, Death Valley, Las Vegas en noem nog meer van die fantastische locaties op waar ik zelf intens heb genoten. Amerika is een fantastisch mooi, divers land en dat is ook wel hetgeen wat zo naar boven komt in deze reeks. Sterker, misschien wilde ik wel zo graag daar heen nadat ik als kind deze Reis vol verrassingen heb gezien, geen idee. Leuk is het ieder geval wel dat zoveel erg herkenbaar is.

Buiten de geweldig mooie gebieden heeft de Reis vol verrassingen sowieso veel te bieden. Het is leerzaam, het is erg afwisselend, er zitten leuke liedjes in en het is vooral erg vermakelijk. Bassie en Adriaan zijn leuke figuren, maar ik heb vooral van de 3 boeven genoten. Paul van Gorcum is wederom meesterlijk goed met zijn overacting als de Baron zijnde en ook B100 en Handige Harrie (die ik overigens leuker dan B1 en Vlugge Japie vind( doen het fantastisch. Ze volgen Bassie en Adriaan, maar komen nooit in contact met hen, behalve op het einde. Dat is wel het enige wat een beetje jammer is, ik had ze best een paar confrontaties met elkaar willen zien hebben, al krijg je dan wel een wat apart verhaal. Wat dat betreft lijken de reizen door Europa en Amerika enorm op elkaar qua wijze hoe de verhalen verlopen. Mij beviel het prima, want de kracht van de herhaling is hier een grote kracht. Altijd dezelfde situaties met de bom of de eeuwige pech die ze hebben. En het slot met de arrestatie van de boeven is hoogst vermakelijk en leuk bedacht.

Wat is me wel weer afvraag is waarom dit avontuur is bedacht. De reis door Europa is overduidelijk iets waar de Nederlandse overheid om heeft gevraagd om kinderen iets over de Europese Unie van destijds te leren, maar waarom een reis door Amerika? Buiten het feit dat het natuurlijk prachtige beelden oplevert...Het is bij mij ieder geval de reeks met het meeste jeugdsentiment geworden, dus ik klaag niet. Jammer dat dit hun laatste grote avontuur was. Ik had ook nog wel een reeks willen zien waarin ze door Zuid Amerika reisden. Of China. Of waar dan ook. Bassie en Adriaan is gewoon tijdloos, ik neem aan dat huidige kleine kinderen dit ook weer gaan kijken.