Mijn Series +

Bassie en Adriaan en de Reis Vol Verrassingen (1994)

Alternatieve titel: Bassie en Adriaan op Reis door Amerika

Nederland
Avontuur / Komedie
Miniserie, 400 minuten

ontwikkeld door Aad van Toor
met Bas van Toor, Aad van Toor en Paul van Gorcum

De Baron heeft, naar aanleiding van de pakjes die Bassie en Adriaan in de vorige serie steeds moesten opzoeken, een plan bedacht om wraak te kunnen nemen op hen. Hij doet zich voor als hun geheimzinnige opdrachtgever met het plan hen, via een raadsel, een pakje te laten opsporen op Curaçao. Bij terugkomst in Nederland wint Bassie in een quiz een rondreis voor twee personen door de Verenigde Staten. De rest van de serie reizen Bassie en Adriaan dan ook door bekende locaties in Amerika, zoals New York City, San Francisco, Las Vegas, Yosemite National Park en de pretparken in Florida. De Baron, B100 en Handige Harry reizen hen de hele tijd achterna.

1. De 3e van 26
  10. Het Pad der Beroemdheden
  11. Bassie als Regenmaker
  12. Een Grote Verrassing
  13. Het Kinderparadijs
  14. Een Knal Goeie Wild-West Show
  15. Een Verdacht Vliegtuigje
  16. Een Grensgeval
avatar van tommykonijn
Samen met Europa was dit altijd mijn favoriet. Een ronduit prachtige reis! Daarnaast moet dit ook wel mijn eerste kennismaking met de VS zijn geweest. Bas en Aad tonen, zoals gebruikelijk, behoorlijk wat aanstekelijk enthousiasme. Ook de boeven zijn met hun constant terugkerende oneliners ontzettend goed. Sowieso vond en vind ik persoonlijk B100 en Handige Harry een stuk leuker dan Vlugge Japie en B2 (al weet ik dat niet veel mensen dat met me eens zijn). Het is wellicht, net als de Europa serie, allemaal wat minder avontuurlijk en wat meer een vakantiereis dan de voorgaande series, maar op de een of andere manier werkt het heel goed. Dit is echt jeugdsentiment ten top voor mij; ik heb hier zó veel goede herinneringen aan. Er zit veel humor in en het is een reis waarvan ik altijd gedroomd heb om hem ooit zelf eens te maken.

avatar van tbouwh
Grappig/leuk dat de series hier omgeschreven staan onder de oorspronkelijke afleveringen. Ik ben deze reis door Amerika bijvoorbeeld gewend onder het vijfluik Curacao/San Fr./Las Vegas/Wild West en Florida. Ook bij de reis door Europa zag ik zoiets terug.

Eigenlijk zouden de lange films ook wel op moviemeter moeten kunnen (Kroon, Diamant etc), ware het niet dat dit oorspronkelijk ook allemaal losse afleveringen waren.

avatar van brawljeff
Mijn favoriete Bassie & Adriaan serie. Dit is waarschijnlijk waar mijn voorliefde voor Amerika is ontstaan. Ik kon als kind niet wachten om ooit op een dag naar locaties als Las Vegas, Grand Canyon en Hollywood te gaan. Vooral de ver afgelegen locaties waren in deze serie geweldig, de locaties waar het zogenaamd nog vol zat met cowboys en indianen. Dit vond ik ook het seizoen met de leukste liedjes. Dit is, samen met De Geheimzinnige Opdracht, ook één van de meest educatieve seizoenen. Zo leerde ik hier als kind voor het eerst over de Amerikaanse politiek en de Navajo cultuur.

Nu ben ik één keer in Amerika geweest, New York om precies te zijn, en is dat precies de plek waarvan ik me niet kan heugen dat Bassie & Adriaan daar zijn geweest Als ik het plot van aflevering 3 mag geloven, zijn ze daar in ieder geval wel geweest in de serie. Misschien maar eens opzoeken dan.

avatar van The Oceanic Six
brawljeff

Ik heb deze serie een paar jaar terug nog eens gekeken en ben daarna pas naar Amerika gegaan, precies naar de gebieden die hierboven staan (Vegas, LA, SF en de parken - overigens absoluut iedereen aan te raden), dus moet dit misschien nogmaals maar eens gaan kijken haha.

Al ken ik de afleveringen door en door. Als kind was B&A al een guilty pleasure van me.

avatar van The Oceanic Six
Ik heb de afgelopen maanden de gehele Bassie en Adriaan collectie opnieuw gekeken, maar wist dat het allerleukste voor het laatst werd bewaard, want ik vond hun reis door Amerika gewoon het leukste seizoen van allemaal. Dat vond ik als kind al en schijnbaar is mijn smaak op Bassie en Adriaan gebied niet verandert, want na alles te hebben gezien staat deze Reis vol verrassingen nog met afstand op de eerste plek.

Wat overigens wel helpt is dat ik een groot deel van de reis van Bassie en Adriaan in Amerika zelf ook heb gedaan. Dat wil zeggen, een road trip door de westkust van Amerika, dus die afleveringen deden me best wel wat, want het was weer allemaal erg herkenbaar. Florida en New York heb ik nog niet bezocht, dat komt nog wel eens, dus dat waren wel leuke afleveringen, maar ik haalde pas echt veel plezier uit de bezoeken van Bassie en Adriaan aan San Francisco, Alcatraz, Hollywood, Zion Park, The Grand Canyon, Death Valley, Las Vegas en noem nog meer van die fantastische locaties op waar ik zelf intens heb genoten. Amerika is een fantastisch mooi, divers land en dat is ook wel hetgeen wat zo naar boven komt in deze reeks. Sterker, misschien wilde ik wel zo graag daar heen nadat ik als kind deze Reis vol verrassingen heb gezien, geen idee. Leuk is het ieder geval wel dat zoveel erg herkenbaar is.

Buiten de geweldig mooie gebieden heeft de Reis vol verrassingen sowieso veel te bieden. Het is leerzaam, het is erg afwisselend, er zitten leuke liedjes in en het is vooral erg vermakelijk. Bassie en Adriaan zijn leuke figuren, maar ik heb vooral van de 3 boeven genoten. Paul van Gorcum is wederom meesterlijk goed met zijn overacting als de Baron zijnde en ook B100 en Handige Harrie (die ik overigens leuker dan B1 en Vlugge Japie vind( doen het fantastisch. Ze volgen Bassie en Adriaan, maar komen nooit in contact met hen, behalve op het einde. Dat is wel het enige wat een beetje jammer is, ik had ze best een paar confrontaties met elkaar willen zien hebben, al krijg je dan wel een wat apart verhaal. Wat dat betreft lijken de reizen door Europa en Amerika enorm op elkaar qua wijze hoe de verhalen verlopen. Mij beviel het prima, want de kracht van de herhaling is hier een grote kracht. Altijd dezelfde situaties met de bom of de eeuwige pech die ze hebben. En het slot met de arrestatie van de boeven is hoogst vermakelijk en leuk bedacht.

Wat is me wel weer afvraag is waarom dit avontuur is bedacht. De reis door Europa is overduidelijk iets waar de Nederlandse overheid om heeft gevraagd om kinderen iets over de Europese Unie van destijds te leren, maar waarom een reis door Amerika? Buiten het feit dat het natuurlijk prachtige beelden oplevert...Het is bij mij ieder geval de reeks met het meeste jeugdsentiment geworden, dus ik klaag niet. Jammer dat dit hun laatste grote avontuur was. Ik had ook nog wel een reeks willen zien waarin ze door Zuid Amerika reisden. Of China. Of waar dan ook. Bassie en Adriaan is gewoon tijdloos, ik neem aan dat huidige kleine kinderen dit ook weer gaan kijken.

avatar van Dorstigjimmyke
Prachtig sentiment!