• 8.985.972 stemmen

Rampvlucht - Seizoen 1 (2022)

Show titel: Rampvlucht

Ontwikkeld door: Michael Leendertse

Met: Yorick van Wageningen, Thomas Hoppener en Joy Delima

Datum van release: donderdag 29 september 2022

Eerst uitgezonden op: NPO 1 (Nederland)

• NPO Start Bekijk seizoen 1 via NPO Start

Plot Rampvlucht

Als op 4 oktober 1992 een Boeing 747 van de Israëlische vliegtuigmaatschappij El Al neerstort op een flatgebouw in de Amsterdamse Bijlmermeer is Nederland in een klap wereldnieuws. Bijna alle journalisten en overheidsmedewerkers zijn inmiddels weer overgegaan tot de orde van de dag, behalve dierenarts Asha Willems en journalisten Vincent Dekker (Trouw) en Pierre Heijboer (Volkskrant). Zij belanden door hun aanhoudende vragen in een zes jaar durende strijd met de luchtvaartwereld, geheime diensten en de overheid, die uiteindelijk leidt tot de veelbesproken parlementaire enquête van 1998.

Afleveringen Seizoen 1 (2022)

29 september 2022

4 oktober 1992. In de Amsterdamse Bijlmermeer voltrekt zich een ramp: een vrachtvliegtuig van El Al boort zich in twee bomvolle woonflats. Nederland is in één klap wereldnieuws. Terwijl de Bijlmer rouwt en de regering volhoudt dat de rampvlucht alleen onschuldige vracht vervoerde, beginnen dierenarts Asha Willems en Trouw-journalist Vincent Dekker te vermoeden dat er meer aan de hand is.

30 september 2022

In de Bijlmer komt Asha steeds meer zieke huisdieren tegen. Vincent denkt dat de Nederlandse regering en luchtvaartwereld belangrijke details achterhouden. Hij krijgt hulp uit onverwachte hoek: Volkskrant-journalist Pierre Heijboer onderzoekt verhalen over 'mannen in witte pakken' die op de rampplek gezien zouden zijn. Intussen doet ook Asha een schokkende ontdekking.

2 oktober 2022

Nu steeds meer mensen in de Bijlmer ziek worden, slaan Asha, Vincent en Pierre de handen ineen. Wat voor lading zat er in het vliegtuig? Ze nemen het op tegen de luchtvaartwereld en politiek. Dan brengt Tweede Kamerlid Rob van Gijzel hen in contact met een klokkenluider, die een schokkend verhaal te vertellen heeft.

3 oktober 2022

Vincent, Asha en Pierre zijn moegestreden. Onderlinge spanningen lopen hoog op, terwijl geheime diensten hen op de hielen lijken te zitten. De zoektocht naar de originele vrachtbrieven brengt Vincent en Marijke naar Israël, waar ze ontdekken dat dit verhaal groter is dan ze ooit hadden kunnen vermoeden.

4 oktober 2022

Vincent, Asha en Pierre doen een laatste wanhopige zet om Den Haag over te halen een medisch onderzoek goed te keuren. Er wordt een schokkende ontdekking gedaan, die Nederland op z'n grondvesten doet schudden. Ruim zes jaar na de ramp lijkt het er dan eindelijk van te komen: een parlementaire enquete. Komt de waarheid eindelijk aan het licht?

Ben hier zo benieuwd naar!

Sowieso vliegtuig-geek ( Mijn bedrijf heeft deze machine nog geladen..)

Ik weet ook nog waar ik was ten tijde van deze ramp..

Volgens mij staat de hele serie erop aankomend weekend, dus ga het dan even bingen.

Ik vind aflevering 1 maar middelmatig. Zwak acteerwerk (Joy Delima in de hoofdrol speelt echt matig ai ai...maar in Dirty Lines deed ze het best goed dus misschien verbetert het nog) en het schiet van de hak op de tak. Ik vermoed dat er weinig budget is, maar de ramp is dus niet zichtbaar en zelfs van al het leed van gewonde of vluchtende mensen zie je bijna niks.

Ik hoop maar dat het onderzoeksverhaal nog een beetje interessant gaat worden dan. Komende dagen maar eens af kijken. Het onderwerp blijft natuurlijk boeiend, de uitwerking voorlopig niet.

Vandaag allemaal bekeken, het is wel een heel indrukwekkend verhaal..

Acteren was inderdaad niet de hele tijd top of the bill..

Aan het einde natuurlijk een epiloog, en hierin werd Asha genoemd als' een van de vele mensen die onderzoek hebben gedaan, is in dit karakter weggezet' .. Ik moest gelijk denken aan Chernobyl, zo hadden ze ook het karakter Lyudmilaa Ignatenko weggezet..

Maar, al met al, voor Nederlandse begrippen, moeite waard om te bekijken, en zeker ook een bepaalde lef om het te maken.

Gelijk het boek van Vincent Dekker ' Going down, going down' besteld.

avatar van Lakte

Lakte

Hele goede serie! In 1 keer uitgekeken via NPO Plus.

Je kan je bijna niet voorstellen dat en zoveel geheim gehouden word bij een ramp in Nederland. Erg indrukwekkend!

De serie deed mij erg denken aan Chernobyl, de makers hebben daar zeker veel inspiratie uitgehaald. De opbouw is hetzelfde.

Wat een leugens en gekonkel.

Tsja, ik vond het gewoon een wat magere serie, die volgens mij vooral scoort vanwege het beladen onderwerp. Ik was er destijds net iets te jong nog voor om het goed mee te krijgen, maar heb er uiteraard later veel over gezien en gelezen. Heftig, afschuwelijk en dat er dingen in de doofpot zijn gegaan lijkt me duidelijk. Maar deze serie richt zich vooral op de nasleep van de ramp en niet de ramp zelf. Daardoor voelt het allemaal wat afstandelijk aan, al proberen ze wel het menselijke aspect te tonen maar dat vond ik niet al te bijzonder gedaan. De acteerprestaties zijn vaak zwak te noemen met een hoop vreselijke dialogen die ook maar gewoon op worden gelepeld door de cast. Zeker als ze Engels moeten spreken werd het vaak tenenkrommend.

De dame in de hoofdrol vond ik dit jaar wel leuk in Dirty Lines, maar hier speelt ze gewoon niet goed genoeg. De rest overigens ook niet. Aflevering twee en verder richten zich op het journalistieke onderzoek van journalisten en op de persoonlijke speurtocht van Asha en dat weet wisselend te boeien. Ondanks de enorme ramp raakte het me allemaal niet zo. Je mag het niet vergelijken, maar aangezien dit qua manier van vertellen lijkt op de mini-serie Chernobyl doe ik het toch en dan is dit gewoon mager. Met meer focus op achterkamerpolitiek en minder op de impact van alle ellende. Toch is het best oké en is het goed dat het is gemaakt, want de Bijlmerramp blijft een smerige, corrupte zaak die niet mag worden vergeten.

avatar van Suitehome

Suitehome

Intrigerende en overtuigende Nederlandse dramaserie over de nasleep van de crash van de Boeing 747 van El Al in de Bijlmer in 1992. In de eerste aflevering wordt logischerwijs aandacht besteed aan de ramp en de chaos die ontstaat. Het is de minste van de vijf afleveringen. Maar Rampvlucht revancheert zich.

Joy Delima (als dierenarts Asha Willems) debuteert in Rampvlucht met haar eerste hoofdrol in een serie. Waar Delima in Dirty Lines overtuigend en veelzijdig voor de dag komt, lijkt het of ze tijdens de eerste afleveringen haar gelaagde rol in Rampvlucht niet helemaal in de vingers heeft. Alsof Delima als actrice vertwijfelt raakt door alle overweldigende gebeurtenissen. Over de hele linie is het acteren wisselend, het grootste manco van Rampvlucht. Met als een van de positieve uitzonderingen de rol van ervaren rot Yorick van Wageningen, die uitmuntend werk aflevert.

Rampvlucht snijdt tal van thema's aan; verdriet, hoop, politieke verwikkelingen, racisme, complotten, doofpotten en persoonlijke tragedies. Het is veel, mede omdat feiten en fictie ook nog eens door elkaar lopen. Maar de serie blijft door het overzichtelijke scenario van Michael Leendertse (Vliegende Hollanders) stevig overeind. Prachtig weergegeven zijn de kille Haagse machinaties die perfect contrasteren met het verdriet en de verslagenheid. Rampvlucht is daarmee een indrukwekkend eerbetoon aan de minstens 43 dodelijke slachtoffers van die afschuwelijke zondagavond 4 oktober 1992. Net als de boom die alles zag, is dit een serie die iedereen moet zien.

avatar van Reinbo_mm

Reinbo_mm

De kwestie an sich is natuurlijk interessant, maar wat een vreselijk slechte serie. Lelijk geschoten, eenzijdig geregisseerd en enkel oninteressante personages.

En uiteindelijk gaat het als een nachtkaars uit.

Zonde van mijn tijd. 1*

avatar van haka1001

haka1001

Reinbo_mm schreef:

En uiteindelijk gaat het als een nachtkaars uit.

Zo ging het tig jaar geleden ook.

Na zoveel jaar is er dan uiteindelijk is er dan een parlementaire enquete met best wel explosieve getuigenissen en daarna deed iedereen een plas en alles bleef zoals het was en ging het uit als een nachtkaars.

Over de doden niets dan goed, ik dacht dat Els Borst een lieve mevrouw was maar die wordt in deze serie toch neergezet als arrogant D66-kut-wijf, toen dus ook al.

avatar van Robi

Robi

Mijn vrouw zat naar de eerste aflevering te kijken en ik volgde hem een beetje op de achtergrond. Maar vanaf aflevering twee ben ik hem wel mee gaan kijken. Een aangrijpende serie over de journalistieke reconstructie van de Bijlmerramp en dan met name gefocust op de gezondheidsklachten van de bewoners en hulpverleners die ze kregen nadat ze aanwezig waren geweest op de rampplek vlak na de ramp, en de zoektocht naar de waarheid over wat er nou daadwerkelijk in het vliegtuig gezeten had wat die klachten kon veroorzaken, maar wat al die tijd geheim gehouden werd door de overheid (overheden). Het verhaal is heel boeiend gebracht en er wordt uitstekend geacteerd. De afloop is helaas wel onbevredigend. Maar dat was hij in werkelijkheid dus ook. Er is eigenlijk nog niets veranderd in de politiek. Het blijft allemaal achterkamertjes geklets. Niet voor niets dat er zo weinig vertrouwen is in de politiek. Maar ja, als Wilders, Baudet en dat boerenmens het alternatief moeten zijn, dan wordt het er ook niet beter op.

Maar terug naar de serie. Ik heb de ramp destijds heel bewust meegemaakt via de media en die heeft toen grote indruk gemaakt. Stel je toch voor dat je thuis televisie zit te kijken en er ineens een vliegtuig je huis binnenvliegt. Die gedachte herinner ik me nog het meest van toen. Maar ook de nasleep herinner ik me zeker nog. De mysterieuze mannen in witte pakken en ook dat bleek dat er zoveel illegalen in de Bijlmer woonden toen. Een aspect dat in de serie buitenwegen gelaten is. Net als de oorzaak van de ramp. Over dat laatste heb ik wel eens een reconstructie gezien in die Amerikaanse serie over vliegtuigramp oorzaken. Een afgebroken boutje was de reden als ik me goed herinner. Nogal lullige oorzaak met erg grote gevolgen dus.

avatar van Toontje G

Toontje G

Mooie docu maar slecht acteerwerk en slecht opgenomen.

avatar van ILDIB

ILDIB

On-Nederlands goed. Indringend en boeiend. Helaas laatste 2 afleveringen wat minder omdat daar de politiek overhand heeft. Maar genoten van de kwaliteit.

avatar van Phantasm

Phantasm

Boeiende thriller serie die prima in elkaar is gezet.