ad
  • 8.180.235 stemmen

Atypical - Seizoen 4 (2021)

Show titel: Atypical

Seizoenen: 4 seizoenen

Afleveringen: 10

Datum van release: vrijdag 9 juli 2021

Eerst uitgezonden op: Netflix (Nederland)

• Netflix Bekijk seizoen 4 via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Over Atypical

Sam Gardner, een 18-jarige autist, gaat op zoek naar zichzelf en naar de liefde. Het wordt een pijnlijke maar prachtige tocht die ook het leven van zijn familie op zijn kop zet. Ze worden stuk voor stuk gedwongen om te veranderen. Sam is een vriendelijke jonge man die geïnteresseerd is in pinguïns, een hekel heeft aan lawaaierige omgevingen en online datingadvies wel heel letterlijk neemt. De centrale vraag in deze 'coming of age' serie: wat betekent het nou echt om normaal te zijn?

Afleveringen Seizoen 4 (2021)

1. 1. Magical Bird #1

Sam gaat samenwonen met Zahid en dat loopt niet makkelijk. Elsa heeft het moeilijk met het vertrek van haar zoon. Casey overweegt om Doug over Izzie te vertellen.

2. 2. Master of Penguins

Caseys veeleisende schema beïnvloedt haar cijfers, en Sam gaat op zoek naar wat extra punten. Door een toevallige ontmoeting komen Elsa’s oude vermoedens weer boven.

3. 3. You Say You Want a Revolution

Sam zit op zwart zaad door veranderingen op het werk. Als Izzie de kledingcode van de school aanvecht, zit Casey in tweestrijd. Paige ontdekt een talent voor management.

4. 4. Starters and Endings

Casey en Izzie ondervinden de gevolgen van de demonstratie. Paige probeert zich aan Casey te bewijzen met vreemde taken. Doug wil niet omgaan met een pijnlijk verlies.

5. 5. Dead Dreams

Terwijl Sam zich opmaakt voor een avontuur, denkt Elsa na over hoe ze hem kan ontmoedigen. Casey krijgt een kijkje in Izzies gespannen thuissituatie.

6. 6. Are You in Fair Health?

Sam zoekt iemand die voor Edison kan zorgen. Casey probeert Izzie te steunen, maar haar plan mislukt. Zahid deelt moeilijk nieuws met Sam.

7. 7. Channel the Cat

Elsa heeft een waardevolle ontmoeting. Paige plant een romantische avond met Sam. De druk loopt op voor Casey voorafgaand aan een grote wedstrijd.

8. 8. Magical Bird #2

Als Casey een kruispunt in haar leven bereikt, merkt ze dat ze veel dingen in twijfel trekt. Maar in de tussentijd helpt ze Sam een van zijn hindernissen te overwinnen.

9. 9. Player's Ball

Casey en Sam blazen stoom af na de bemoeienis van hun ouders in hun leven. Zahid organiseert een groot afscheid voor iets dierbaars.

10. 10. Dessert at Olive Garden

Sam krijgt een grote teleurstelling te verwerken. Casey heeft het aan de stok met Elsa over studieplannen. Doug wordt geplaagd door een terugkerende droom.

avatar van Gish

Gish

Het gebeurd niet vaak dat series met meerdere seizoenen blijven boeien. Atypical is een van de uitzonderingen. Dit laatste seizoen is het beste van allemaal. Alle bijrollen zijn weer goed ingevuld, een knappe prestatie, omdat het daar vaak aan schort bij vergelijkbare series. Het verhaal van Casey en Izzie is prachtig uitgewerkt en Sam maakt zich op zijn manier klaar voor een reis naar Antarctica. Complimenten voor de makers. Geweldige televisie.

avatar van Esteban

Esteban

Ik ben nog niet klaar om afscheid te nemen van Sam, Casey en Evan.

avatar van schrans

schrans

Naar mijn mening het minste seizoen. Flauw, voorspelbaar en geforceerd komen naar boven als ik erop terugkijk. Dat laatste onder meer door het te veel in your face doorduwen van genderfluiditeit in de serie. Ik begrijp dat je het thema aan bod wil doen laten komen, maar enigszins subtieler mag wel. Eigenlijk bleef er finaal nog weinig meer over dan een drama met een hoog soapgehalte. Sam en de acteur blijven voor mij echter wél een constant niveau behalen, helaas dalen de scenario's of de acteerprestaties van de andere personages steeds meer in kwaliteit. Nog enkele mooie momenten, maar dit vierde seizoen bleek finaal geen meerwaarde te zijn voor de gehele serie.

avatar van Suitehome

Suitehome

Atypical is een comedy over Sam (Keir Gilchrist). Sam is autistisch. In dit laatste seizoen (S4) heeft Sam plannen voor een verre reis. De karakters in Atypical zijn bijna allemaal warm en menselijk. Ontdaan van de meeste scherpe randjes (en ook van het nodige realisme), wordt op een luchtige manier het verhaal vertelt van een familie die ondanks alle tekortkomingen, veel liefde in elkaar investeert. Dit biedt vier seizoenen - die elkaar in kwaliteit nauwelijks ontlopen - topvermaak. Zonder de zwaarte van de echte problemen rond autisme, is dit een fijne, lichtvoetige en hoopvolle serie.

avatar van DionneDarko

DionneDarko

Eerlijk gezegd? Blij dat het erop zat

.. Ik vind het vrij onuitstaanbaar geworden. Eerdere seizoenen zat ik er nog wel in maar dit laatste seizoen was irritant en voorspelbaar. Vond het geen stijl hoe Paige werd behandeld eerlijk gezegd. In de laatste aflevering werd dat ineens eventjes goed gemaakt, maar dat vond ik iets te makkelijk. Nee ik ben nu echt blij dat het klaar is. Ik vond alleen Izzy en Evan erg leuk. Veel te leuk voor Casey allebei. Dat vond ik toch wel best wel een brat. Zo erg dat het me tegen ging staan. Dus blij dat ze het hier bij gaan houden.

Maar toegegeven kudos voor de show dat het eens niet dezelfde kant op ging als zoveel shows over autisme. Natuurlijk zitten er stereotyperingen in en vind ik soms ook dat Sam best verwend is, toch is het wel een show die mensen die er weinig kennis van hebben wellicht wat bijleert?