• 8.985.266 stemmen

De Mol - Seizoen 9 (2021)

Show titel: De Mol

Ontwikkeld door: Bart De Pauw, Tom Lenaerts, Michiel Devlieger en Michel Vanhove

Met: Gilles De Coster

Oorsprong: België

Datum van release: zondag 21 maart 2021

Eerst uitgezonden op: Play4 (België)

Plot De Mol

In het programma moet een groep kandidaten (vijf mannen, vijf vrouwen) opdrachten uitvoeren in het buitenland. Voor iedere opdracht kunnen ze geld verdienen. Eén van de deelnemers is echter een saboteur, een bedrieger, de mol. De mol zal proberen het geld in de kas zo laag mogelijk te houden door de kandidaten tegen te werken. De mol wordt van tevoren geïnformeerd over iedere opdracht. Aan het eind van elke aflevering moeten de kandidaten 20 vragen over de mol beantwoorden. Degene die dan de minste goede antwoorden over de mol gegeven heeft, valt af. De kandidaat die als laatste overblijft, wint het geld in de pot.

Afleveringen Seizoen 9 (2021)

21 maart 2021 (1 uur en 08 minuten)

28 maart 2021 (1 uur en 08 minuten)

4 april 2021 (1 uur en 08 minuten)

11 april 2021 (1 uur en 08 minuten)

18 april 2021 (1 uur en 08 minuten)

25 april 2021 (1 uur en 08 minuten)

2 mei 2021 (1 uur en 08 minuten)

9 mei 2021 (1 uur en 08 minuten)

16 mei 2021 (1 uur en 08 minuten)

Hoe is dat dan in NL?

Finisterra

Ah, hier is het andere moltopic. Ok, ook maar hier even mijn molkeuzes:

Mol na afl. 1: Dami

Mol na afl. 2: Annelotte (60%) of Katrien (40%)

Mol na afl. 3: Annelotte (60%) of Jasmien (40%)

Mol na afl. 4: Annelotte (60%) of Jasmien (30%) of Lennart (10%)

Mol na afl. 5: Annelotte (60%) of Jasmien (20%) of Lennart (20%)

En ja, ik weet dat Annelotte volgens de "follow the money" theorie eigenlijk al zou moeten afvallen als mol. Het verkeerd aanleren van het pianostukje in aflevering 2 vind ik echter een perfecte molstreek en veel beter dan bijv. Lennart die eerst vooral erg afwezig was en de laatste afleveringen vooral telkens matig presteert in zijn eigen proeven. Dat laatste noem ik niet echt mollen.

Verder toch weer een erg hoogstaand seizoen voorlopig. Erg genoten van o.a. de bunkerproef, de tastingproef en de muziekvideo. Het klopt dat ze vaker sneller kiezen voor de vrijstellingen dan voor geld dan in het verleden, maar dit lijkt me een logische evolutie aangezien dit telkens een goede methode blijkt te zijn om ver te geraken in de vorige seizoenen. Misschien kunnen ze de vrijstelling in het vervolg niet afzetten tegen geld, maar als beloning bovenop het geld voor wie het best presteert in een proef.

Esteban, in NL eindigt de finaleaflevering met een cliffhanger. Dan heb je een extra live uitzending met alle deelnemers en dan in die aflevering worden de Mol en winnaar aan bekendgemaakt. Dus dan zit je niet meer in de spanning van de finale. En dan in die liveshow zie je ook de hints.

brawljeff schreef:

Oei ... Neen, dat is inderdaad wel een erg vreemd opzet. Hadden ze beter de structuur van het origineel van bij ons behouden. Daar zijn winnaar en mol bekend in de finale, wat het inderdaad allemaal erg spannend maakt. Daarna is er dan nog die making-of episode met de hints. Daarin zien we dan ook alle kandidaten terug (echter niet live), die dan samen de ontknoping voor de eerste maal bekijken, zo zien we hun reacties op de onthulling. Al zal het omwille van corona misschien net iets anders verlopen, vermoed ik.

Pepino

Ja, lap... als zowel hier als mijn vrienden zeggen dat Annelotte De Mol is, dan begin ik op den duur ook te twijfelen hoor.

Mol na afl. 1: Dami

Mol na afl. 2: Annelotte (60%) of Katrien (40%)

Mol na afl. 3: Annelotte (60%) of Jasmien (40%)

Mol na afl. 4: Annelotte (60%) of Jasmien (30%) of Lennart (10%)

Mol na afl. 5: Annelotte (60%) of Jasmien (20%) of Lennart (20%)

Mol na afl. 6: Annelotte (100%)

Aflevering 6 weer zeer goed. Fijne proeven met de foto's/graffiti en de vliegsimulatie. Zeer interessante mindfuck in het eindspel weer. Hulde!

Pepino

En deze laatste aflevering vergrootte mijn twijfel alleen maar. Al moet ik toegeven dat ik het best flauw zal vinden, mocht Annelotte de Mol zijn. Wéér een blonde dame, voor derde keer op rij? Meh.

Annelotte's woede tegenover Lennart, omdat hij 10.000 van de pot heeft genomen, kwam op mij erg geacteerd over. Alsof de producers haar hadden ingefluisterd dat ze geschokt en gepikeerd moest zijn.

Daartegenover kwam Lennart, die met trillende stem vertelt waarom hij die keuze gemaakt had, heel oprecht over. Hij voelde zich terecht bedrogen door de groep en had er genoeg van. Tja, hoe zou je zelf zijn?

Vanwaar die plotse ommezwaai, van een totaal niet verdacht naar compleet wél verdachte Annelotte? Het had met haar angst te maken om haar adem in te houden in de kan met water. Dat was voor mij zeer geloofwaardig, waardoor ik uiteraard niet kon aannemen dat zij het meer dan 2 minuten zou volhouden.

Eerlijk? Ik weet het niet meer. Lennart of Annelotte, één van de twee. Sven en Philip (een komisch duo trouwens), daar zie ik voor de volle 100% geen mollen in. En de haat die Philip krijgt op Twitter… give it a break.
Ik hoop ergens wel dat Lennart De Mol is en niet Lotte, waardoor mijn keuze bij hem blijft. Want het begint op den duur een cliché te worden.

Voor de rest volledig akkoord met wat sundace zegt: dit is echt zéér goede televisie!

Finisterra

Hieronder een weergave van enkele elementen waarom ik aan Annelotte denk als mol:

- het verkeerd aanleren van het pianostukje aan Kevin in afl. 2 is bij mij de eerste "trigger" geweest. Lijkt me een perfecte molstreek (zeer subtiel als het niet ondekt zou geweest zijn door Katrien...). Denk dat Katrien toen lang Annelotte verdacht heeft, maar plots toch is geswitched (wellicht omdat ze dacht dat Annelotte wel goed haar best deed met de herstbeelden-proef) en er toen meteen uitlag.
- de herfstbeelden-proef: Annelotte kijkt eerst nog eens net weg op het moment dat Sven in beeld kwam. Pas nadat Katrien zelf naar het andere scherm leek te gaan kijken, grijpt Annelotte in en merkt ze "als eerste" op dat er iemand verschijnt op de herstbeelden...
- de hondentel-proef: Annelotte lijkt inderdaad plots het "goede" antwoord te willen geven, maar Philippe wil niet meer volgen. We krijgen natuurlijk niet alles te zien, alles is montage. Lijkt perfect mogelijk dat Annelotte al voordien verwarring heeft willen zaaien en Philippe er genoeg van had (en haar wellicht verdacht als mol). Zou wel aantonen dat Annelotte zeer ver durft gaan in het manipuleren van de kandidaten (wat als Philippe toch volgt?), maar zou opnieuw heerlijk zijn als molstreek (misschien verwacht ik teveel van de mol...!
- bewust snel over iets anders beginnen als het gaat over het koordje in afl. 6 (misschien te duidelijk in beeld om de mol te zijn?). Klopt dat ze bij de andere schilderijen het goed leek te doen, maar de verdubbeling is er hierdoor toch mede niet gekomen (want niet alles was juist). Ze kan als mol ook moeilijk alle tips negeren die ze doorkrijgt natuurlijk want dan weet elke kandidaat dat ze mol is. Even meedoen en wat geld mee binnenhalen is hier onvermijdelijk, maar bij het finale schilderij wel de boel serieus tegenwerken.
- het bewust laten slagen van de papieren vliegproef in afl. 6. De redenering is dat de instructies van de toren wellicht veel nuttiger zouden geweest zijn (timing etc.). Tijd verkwanselen en de instructies laten voorlezen door Philippe die er niets van kent. Het lijkt me zeer goed mogelijk dat dit exact de instructie was voor de mol. Die vliegproef lijkt me ook typisch iets wat de mol kan inoefenen want lijkt me zeer moeilijk om plots op korte tijd goed te kunnen (zie ook Philipp en Sven die er helemaal niets van bakten).

Ik mag hopen dat het niet Lennart is wegens de 10k. Zelfs al zou het goed geacteerd zijn, zou ik 10k (waarom dit bedrag dan ook?) op die manier eruit halen absoluut "not done" vinden voor de mol.

Sven zou best nog kunnen, maar ik haal weinig molgedrag uit de acties van Sven. Bewust zeer snel wandelen in de afdaalproef met de wijnglazen (want hij is er zelf heel goed in wegens zijn beroep) zodat de rest faalt met de glazen/minder tijd hadden om druiven te pletten, zou ik wel een zeer leuke molstreek hebben gevonden.

Al sinds aflevering 2 zit ik (vooral) op Annelotte en dit blijft zo.

De laatste aflevering was in ieder geval heel vermakelijk. Iederéén ging zich plots erg verdacht gedragen.

Ik blijft gokken (hopen?) op Lennert. Elk jaar opnieuw komen de mol-acties bewust niet al te duidelijk in beeld. Voorlopig is Lennert degene waarbij dit eveneens het geval is. Tenzij er zo'n moment is waar de mol open en bloot veel geld uit de kassa kan halen, dan komt dat wel duidelijk naar voor in het programma, alle mollen hebben zo'n moment gehad. Gisteren leek het in dat opzicht Lennert zijn moment met de grote geld-actie. Duidelijk in beeld: De hypnose die niet loopt als gehoopt. Niet in beeld: In het vliegtuig kan hij makkelijk iets verkeerd aangezet hebben om de landing te saboteren. Enz. Wie weet.

Ergens zegt mijn verstand ook wel Annelotte, maar net omdát haar (mogelijke) acties zo prominent in beeld komen twijfel ik daar aan. Zouden de makers die niet eerder wat wegmoffelen in de montage? Of er in ieder geval minder aandacht aan besteden? Die (mogelijke) acties zijn steeds opnieuw hetzelfde: Het totaal negeren van informatie. Of ze die nu zélf moet geven, moet ontvangen of (zoals hierboven omschreven) bijvoorbeeld op beeld moet zien te spotten. Maar dat wij als kijker dat zoveel keer kunnen vaststellen? Dunno. Ze overdrijft ook wel wat met oordelen wat anderen hun acties betreft. Als dat niet gespeeld is, is ze gewoon fanatiek. Als ze de mol is, is het weinig subtiel.

Als het de Phille of Sven maar niet zijn. Als één van beide de grote boosdoener is, vind ik het een minder geslaagde editie. Dat ligt er gevoelsmatig gewoon veel te dik op. In het geval van beide heren: Als hun "mindere momenten" daadwerkelijk sabotages zijn, konden ze het in ieder geval niet verstoppen en was alles wel héél erg in (y)our face. De ene hangt dan de onnozele kluns uit, in plain sight. De andere faalt steeds in de zaken die hij wél goed zou moeten kunnen (naar eigen zeggen), liefst nadat hij anderen verweten heeft dat ze er niets van bakken. En is vooral een held in het onnozel rekken van de tijd met (gespeelde?) lachbuien. Alsof hij de klokken wel vaag horen luiden heeft, maar nooit weet waar de klepel hangt. Dus neen, laat hen aub de mol niet zijn.

Wie ik het gun om te winnen? Lennert. Dat voelt juist. Tenzij het De Mol is natuurlijk.

• 1916 stemmen

Interessante jaargang toch alweer, hoewel er wat minder kwistig met persoonlijke voordelen (pasvragen/vrijstelling) gestrooid zou mogen worden. Dit mag er wel eens inzitten, maar dit seizoen is het een te bepalende factor, vind ik.

Verder ligt mijn verdenking reeds sinds aflevering 2 op Lennart. In de (overigens schitterende) openingsproef wist hij zich meteen in een sleutelpositie te manoeuvreren, in aflevering 2 viel hij me meteen op doordat hij zich onopvallend door de proeven bewoog, maar weinig tot niets opbracht. En eigenlijk is dat nog steeds zo, volgens mijn gevoel (ik heb geen exacte berekeningen gemaakt of zo). Ik moet wel toegeven dat de ontknoping van aflevering 6 me dan weer doet twijfelen: zou de mol écht 10000 EUR uit de pot halen? Hij wist het in ieder geval wel voortreffelijk te motiveren en te acteren, als hij de mol zou blijken.

Ik ben erg benieuwd naar de ontknoping. Wie valt als laatste af? Zit iedereen nu al op het juiste spoor? Wie weet de mol het meest accuraat te ontmaskeren? Wie is de mol? En zal trouwe viervoeter Isidoor de rode knop vinden?

avatar van otherfool

otherfool

Wat een tópaflevering, nummer 6! Me kapot gelachen met de vliegtuigopdracht, en het einde met het Verraad was erg sterk. Overigens ben ik door dat laatste wél geswitched van Mol, want ik geloof er niets van dat die gozer zomaar 10.000 euro biedt:

Mol na afl. 1: Sven

Mol na afl. 2: Jasmien

Mol na afl. 3: Sven

Mol na afl. 4: Jasmien

Mol na afl. 5: Sven

Mol na afl. 6: Lennart

Dat einde!

Nog nooit in de geschiedenis van De Mol voorgekomen, als ik mij niet vergis.

Ik blijf hopen dat Svennemans niet de saboteur is, want dan komt dit alles behalve als een verrassing. Veel te doorzichtig. Ergens zegt mijn verstand Annelotte, maar mijn gevoel blijft nog steeds bij Lennart hangen. Die laatste zou het dan in ieder geval schitterend gespeeld hebben.

Ik las zojuist een theorie dat Sven tegen Annelotte speelde in de hotelkamer en dat hij daarom niet in het tuigje hing. Dat zou toch wel briljant zijn.

brawljeff schreef:

Ook gelezen ja. Ik heb Sven al in het vizier sinds het kiezen van de bomstoel en het laten mislukken van de videoclip door de hoorn ineens vals te laten klinken.

Hij is het.

brawljeff schreef:

Er staat inderdaad een screenshot online waarbij je door lichtinval de ogen van de mysterieuze tegenstander ziet. En die ogen lijken effectief ietwat op Sven, de wenkbrauwen echter niet. Enfin, voor zover je dat kan zien. Zouden ze dat risico lopen? Lichaamstaal, grootte, lijfgeur (kidding) etc?

Hoe dan ook, fingers crossed dat het niet Svennemans is, wat mij betreft. Dat zou de zwakste mol ooit zijn, wegens veel te voor de hand liggend en erg doorzichtig van begin af aan. Veel speurwerk is er dan niet aan. Ofwel is het een slechte acteur, ofwel is het sociale onhandigheid en een teveel aan luide brainfarts. Laat het aub dat laatste zijn. Wat Svennemans zegt en vervolgens doet, spreekt elkaar ook constant tegen. Zou mij dan wel immens verbazen dat de finalisten dat niet zien.

Nu, over screenshots gesproken ... Bij de online mollenjagers wemelt het ook van screenshots die overduidelijk naar de twee andere kandidaten verwijzen. Denk bijvoorbeeld aan de verfspot die steeds in beeld kwam bij de schilderij-opdracht. Ik vermoed dat die er de laatste jaren bewust in verwerkt zitten. Want mensen die daar fanatiek mee bezig zijn, gaan heel ver in het analyseren van de beelden.

Finisterra

Heel leuke 7e aflevering weer met een briljant WTF slot.

Eerlijk gezegd weet ik het zelf ook niet meer. Ik zie bij alle overgebleven kandidaten zaken waardoor ze de mol zouden kunnen zijn, maar ook weer zaken waardoor ze dit niet zouden zijn. Een kleine greep:

- Annelotte: waarom als mol zo goed haar best doen met de beschrijving in de hotelproef?

- Lennart: waarom als mol zo goed zijn best doen met het raden van de beschrijving van Annelotte (nachtkastje, slipje)? Ik vond Sven hier net heel molachtig met zijn zeer slechte gokjes (salontafel, string). En natuurlijk de 10k.

- Sven: waarom als mol zo goed zijn best doen met het geven van tips bij de herfstbeelden (terwijl Philip hem aanmaande om te stoppen omdat het lichtje al uit was; hij vertrouwde kennelijk Philip niet, tenzij dit montage zou zijn natuurlijk...)?

Op basis van de reacties na het vertrek van Philip zou ik zeggen: Lennart is de mol. De rest reageerde echte zeer verbaasd, maar Lennart had gewoon een normale reactie in huis na een vertrek van iemand totdat hij zag dat de anderen geschokeerd waren. Ik vrees dat Annelotte zichzelf nadien even versprak door te stellen dat wellicht iedereen geschokeerd was (waardoor ze zelf eigenlijk aangaf dat ze wellicht niet de mol was en als kandidaat op het verkeerde pad zat) en nadien maar snel weer zweeg toen Sven vroeg "wat?".

Ik blijf dus toch bij mijn keuze door de observatie van molachtig gedrag (weliswaar vaak duidelijk in beeld gebracht dus wellicht is het framing door de programmamakers): Annelotte is de mol. Zie ook weer haar poging gisteren om de deur van de kast nog snel op slot te doen als finale poging om de hele boel te laten mislukken.

Kennen jullie de theorie van het oranje scherm al? En is-ie-door (hebjehem) de hond?

Ik zou toch wel een beetje out of place vinden binnen het concept.

avatar van donnie darko

donnie darko

Spacejet schreef:

Ik vind het wel beetje onterechte kritiek dat Sven een te opzichtige mol zou zijn. Niemand in het programma zelf heeft het immers door... Zo doorzichtig is dat dan toch niet?

Voorts denk ik dat het Lennart is.

Pepino

Haha, heerlijk einde inderdaad. Er viel mij wel een Tweetje op dat mij nog heeft doen nadenken:

Sven is de mol!!! Lennart en Annelotte hebben onbewust steeds juiste antwoorden gegeven op de vragenlijst omdat SVEN en Philippe vaak samen in proeven zaten.

Daar zit iets in, niet?

De screenshot van Sven's reflectie en het de theorie van het oranje scherm zijn mij precies een beetje ontgaan

Hoe dan ook, ik blijf bij Lennart.

avatar van otherfool

otherfool

Uitstekende opdrachten weer, zoveel spannender en intenser in vergelijking met de slappe NL versie, bovenal met duizend maal het verbeeldingsvermogen en plezier. Ik ga ondertussen niet meer switchen, kom maar door met die groepspot:

Mol na afl. 1: Sven

Mol na afl. 2: Jasmien

Mol na afl. 3: Sven

Mol na afl. 4: Jasmien

Mol na afl. 5: Sven

Mol na afl. 6: Lennart

Mol na afl. 7: Lennart

Pepino

Met de finale morgen in aantocht, hier mijn voorspellingen. Ik kan er compleet naast zitten natuurlijk, want echt goed weet ik het zelf niet meer.

Mol: Lennart

Winnaar: Annelotte

¯\_(ツ)_/¯

Doen jullie mee? Esteban (als ik jou wil taggen, krijg ik als resultaat de gebruiker Spacejet. Heel raar), sundace, Lolita, Hobbes, donnie darko (zelfde probleem als bij Esteban: als ik jou tag, krijg ik donnie darko), evolver, just, ppenseel

Mol: Sven

Winnaar: Annelotte

Mol: Annelotte

Winnaar: Sven

Mol - Lennart
Winnaar - Annelotte

Het blijft een gevecht in mijn hoofd. Petje af als het Lennart is, dat zou mij gewoon het meest van al verrassen. Dan kan die kerel een serieus pakje acteren. Annelotte kwam wat mij betreft méér verdacht over, maar nog geen 10de zo extreem verdacht als Svennemans. Laat het die laatste gewoon niet zijn. Jaja, ik moet het loslaten.

De finale-opdrachten vond ik eerlijk gezegd wat aan de flauwe kant, maar dat kon de pret niet bederven. Nogmaals chapeau dat de makers dit alwéér klaar gespeeld hebben en dat ondanks de vele beperkingen naar aanleiding van de corona-maatregelen.

@Pepino, we did it! :°) Lennart is in ieder geval een straffe mol, daarover geen twijfel. Als er uit 10 kandidaten géén enkele deelnemer één keer jouw naam heeft ingevuld als de mol, tot in de finale zélf? Hoedje af. Blijkt ook dat de die-hard mollenjagers enkele tips effectief gevonden hadden. Zoals bijvoorbeeld de terugkerende spuitbus-kring op de schilderijen. Dat was steeds opnieuw die van Lennart.

En Sven blijkt gewoon écht een kwistenbiebel te zijn die daadwerkelijk van toeten of blazen weet en op de meest ongepaste momenten de meest onfortuinlijke uitspraken doet of beslissingen neemt.

Zeer benieuwd naar de making-of, want dat bekijk ik ook steeds met veel plezier.

Finisterra

Zoals verwacht (zeker na de vorige aflevering en de reacties van de kandidaten na de exit van Philip) dus Lennart de mol. Ik hoopte nog op Annelotte als mol, maar kennelijk was zij gewoon een goede speler die af en toe wat vreemde zaken deed (waarop de productie dan inzoomde, zoals het ogenschijnlijk verkeerd aanleren van het pianostukje, touwtjes bij de grafitti negeren, de kast op slot willen doen) in plaats van een fake enthousiaste mol die goed zijn/haar best doet, op strategische posities zit en op de juiste momenten subtiel zaken saboteert.

Ik vond Lennart vaak net niet op strategische posities zitten en precies weinig invloed hebben op het spel van de anderen, maar de follow the money theorie: Lennart bracht lang duidelijk het minste op samen met Jasmien, het creëeren van vertrouwen om er dan in 1 klap 10k uit te halen zijn blijkbaar toch molstreken. Hopelijk zijn er nog enkele verborgen molstreken volgende week want anders is het toch wat magertjes (zijn mislukte salto met Annelotte in de videoproef was dan weer wél een leuke molstreek).

Onze mol had méér ballen dan de redactie en was zelfs wat ongehoorzaam. Lennart durfde verder gaan dan wat opgedragen werd en kwam overal mee weg, keer op keer. We hebben ons wel eens kapot gelachen met zijn streken tijdens de proeven, maar zijn durf maakte ons team ook wat zenuwachtig. De strafste mol die we al gehad hebben.

Aldus Gilles.

Naar het afnemen van de 10.000 euro werd al een tijdje toegewerkt. Ik heb er toen een flinke schep bovenop gedaan door nóg hoger te bieden dan voorgesteld werd, zodat ik eindelijk verdacht zou worden door één van de overblijvers. Want iemand moest mij wel ontmaskeren natuurlijk. Maar dan nog kreeg ik voortdurend complimenten als "Goed gedaan! Proficiat!" van de mede-kandidaten en werd ik niet genoemd.

Aldus Lennart.

De sterkste mollen tot nu toe vond ik met afstand Gilles uit seizoen 1 van de nieuwe reeks en Priester Pieter. Hoe die mannen konden acteren en saboteren voor de ogen van iedereen, daar denk ik nog steeds met plezier aan terug. Mogelijk mag Lennart in dat rijtje komen staan.

Pepino

Inderdaad Esteban, wij verdienen een schouderklopje! De eerste keer dat ik van in’t begin juist zat. Die Lennart bleef de eerste afleveringen gewoon té verdacht veel under the radar, tot op het punt dat ik vergat dat hij ook een deelnemer was. Tja, dan begin je iemand te verdenken.
't Feit ook dat Lennart op de vraag of hij De Mol was 'nee' antwoordde terwijl hij 'ja' knikte, was voor mij het ultieme bewijs.

Maar 't moet gezegd, ik vond hem de meest leuke en charmante mol om naar te kijken. Geen pretentie, niet mediageil, maar gewoon een sympathieke goedlachse kerel. Dat Kempense accentje maakte het af.
Sven… tja, hij gaf soms zeer bekrompen opmerkingen, maar soms deed hij mij ook lachen. Vaak droog, vaak grumpy, vaak de schuld op anderen steken, … enerzijds moest ik hem niet, anderzijds vond ik hem eigenlijk best leuk.

Annelotte, de terechte winnares, had ik ook eventjes in het vizier. Dit kwam eigenlijk omdat ik mij wat liet beïnvloeden door vrienden die dachten dat zij het was, en ook vanwege de reacties hier. Het valt mij trouwens op dat de Lotte-verdenkers hier plots verdacht stil zijn…
Maar goed, ondanks een lichte twijfel, bleef ik toch koppig bij Lennart.

Wat was dit weer klasse-televisie. Uitmuntend gedaan. Van mij mogen ze dit nog jaren blijven doen, want de hype is er niet minder op geworden. Integendeel: hij is groter dan ooit.

Ik heb exact hetzelfde gevoel over Svennemans, een beetje haat-liefde. Soms ergerde ik mij echt dood aan diens kleingeestige uitspraken, gebrek aan enige vorm van concentratie op cruciale momenten of het heel hard wijzen naar anderen terwijl die zelf op z'n bek ging. Maar er zit geen kwaadheid in, tegelijkertijd was hij vaak zeer plezant.

Verder is Lennert ook meteen in mijn vizier gekomen omdat mijn hoofd tijdens het kijken te veel bezig is montage en dergelijke, hoe iemand in beeld gebracht is, etc. Ik wou dat ik dat kon uitschakelen, want soms vervelend, dan is de verrassing nog groter. Desondanks het feit dat ik hem voortdurend argwanend in 't oog had, kon ik hem (muv de laatste aflevering "ben jij de mol" -idd- en zijn blik bij het vertrek van de Fluppe) nooit betrappen op reacties die niet juist of gespeeld voelden. Hij deed dat vrij goed. In die mate dat ik ook bleef twijfelen, ook al bleef mijn gevoel bij hem.

Dat de makers écht zo hard voor Jens zouden zijn, had ik niet verwacht. Ik bleef hopen op een verschijning.

• 1903 berichten

Wat een geweldige laatste aflevering, kers op de overheerlijke taart.

Leuke laatste aflevering. Een paar vergezochte hints, maar uiteindelijk was er ook een groot aantal obvious verwijzingen. Aangezien ik enkel de Nederlandse versie heb gezien, ga ik de twee al vrij snel vergelijken. Ik kan niets anders zeggen dan dat het twee totaal verschillende programma's zijn. De Nederlandse versie voelt wat epische aan, de Vlaamse versie wat knulliger. Uiteindelijk vind ik dat juist leuk, aangezien ik mij als kijker meer hecht aan echte mensen dan aan bn'ers/bv'ers (is dat een officiële term? Zo nee, vraag ik patent aan). Veel leuke opdrachten voorbij zien komen en uiteindelijk is het kijken beloond met een geweldige mol.

Nog wel een vraag voor de Belgische Tvmeter vrienden. Is het nog de moeite oude seizoenen terug te kijken of vt het dan alleen maar tegen? Of tot een specifiek seizoen? Ik heb geen idee wie de mollen in andere seizoenen zijn.

avatar van Kronos

Kronos

Als je nog niet weet wie de mol is, zeker de moeite Lolita. Hoe de oudste seizoenen nu overkomen is moeilijk in te schatten maar de seizoenen 5, 6 en 7 vond ik iets beter dan het laatste.