Mijn Series +

That '70s Show - Seizoen 8 (2005-2006)

ontwikkeld door Mark Brazill, Terry Turner en Bonnie Turner
met Laura Prepon, Mila Kunis en Danny Masterson

Vroeger was alles beter. That '70s Show is een Amerikaanse sitcom die gaat over het leven van een groep tieners in de Amerikaanse plaats Point Place in Wisconsin. In de show worden sociale thema's aangesneden als feminisme, de nieuwe houding ten opzichte van seksualiteit, de economische moeilijkheden in tijden van recessie, wantrouwen tegen de Amerikaanse regering, de snelle ontwikkeling van televisie en het gebruik van drugs.

1. Bohemian Rhapsody
  20. Leaving Home Ain't Easy
  21. Love of My Life
  22. That '70s Finale
avatar van ArthurDZ
Het begint nog goed met de eerste 2-3 afleveringen, maar als na Eric ook Kelso weggaat, verandert de dynamiek van de groep te veel, en niet ten goede. Opeens wordt Fez de womanizer van de bende, terwijl Jackie eerder de Eric-kant (!)uitgaat met haar personage. Hyde woont nog steeds in de kelder (met zijn random vrouw) en de reden die hiervoor gegeven wordt, is wel erg flauw. Dan heb je nog die Randy die helemaal niks toevoegde, zo weinig dat zelfs de schrijvers uiteindelijk maar afzagen van het personage en zijn pogingen Donna's nieuwe vriendje te worden..

Nipte voldoende omdat er zeker nog lichtpuntjes zijn doorheen het seizoen, maar al bij al eindigt deze geweldige serie toch op een redelijke domper

Echt genoten van de serie. Maar inderdaad wat ArthurDZ zegt. Nadat Eric en Kelso eruit zijn wordt het er niet beter op. Die Randy was om te janken?....

avatar van legian
Wat doe je als de acteurs de serie verlaten, juist nieuwe mensen (her)introduceren. Helaas werkt dat totaal niet. Randy is een te gemaakt personage en Leo werkt bij vlagen als bij-personage. Helaas krijgen beide teveel aandacht in de serie. Dat daarnaast de personages van rol veranderen of terug vallen in hun oorspronkelijke rol maakt het er allemaal niet beter op. Het is ook zeker niet gek dat de eerste paar afleveringen en de afsluiter de beste afleveringen van het seizoen zijn.

That 70s Show is duidelijk te lang doorgegaan en eindigt daardoor met een slappe hap.

avatar van tommykonijn
Vreselijk seizoen dit. Begrijp me niet verkeerd, ik heb over het algemeen genoten van That '70s Show. Ik zag de serie enkele jaren geleden al eens sporadisch op Comedy Central voorbij komen en dacht toen nog: 'dit moet ik ooit eens helemaal zien'. Dankzij Netflix is dat nu dus gelukt.

Ondanks dat bijna ieder seizoen wel een smetje had waardoor ik - op het eerste seizoen na - nét niet aan de 4 sterren kwam, bleef dit uiterst vermakelijk. De kracht zit 'm, net als bij Friends, in de vriendengroep zelf. De onderlinge chemie is heel sterk, waardoor ook flauwe afleveringen nog steeds te behappen zijn. In seizoen 8 wordt de vertrouwde vriendengroep compleet overhoop gehaald. Dan blijkt toch dat Kelso, maar vooral Eric, echt onmisbaar zijn geworden. Het gaat eigenlijk écht mis op het moment dat ze Eric nog steeds een rol laten spelen terwijl hij niet in beeld is. Dat hij het zomaar even uitmaakt met Donna vanuit Afrika is niet alleen volstrekt ongeloofwaardig, maar zorgt er ook voor dat er nog maar weinig sympathie voor hem valt op te brengen (zeker nadat hij al eerder tijdens hun bruiloft niet kwam opdagen; ook al zo'n vreemde keuze van de schrijvers).

Maar daar blijft het niet bij. Je merkt dat de schrijvers zich in allerhande bochten proberen te manoeuvreren om het allemaal maar leuk te houden. Randy is met stip het meest kleurloze personage uit de serie; het bewijs dat een sarcast niet altijd leuk hoeft te zijn. Het is een rol die compleet te verwaarlozen valt, want ik zou me nu geen enkel grappig Randy-moment kunnen herinneren. Verder treedt Leo opnieuw te veel naar de voorgrond, barst het seizoen van vervelende verhaallijntjes (waaronder Jackie die werkt voor die televisiepresentatrice) en wisten de relaties tussen Hyde en de stripper en Jackie en Fez mij niet helemaal te overtuigen. Eigenlijk zijn alleen de Formans en Bob nog zoals je hen gewend bent, maar zelfs Red lijkt wat te lijden onder de afwezigheid van Eric. De interactie tussen die twee is hier een groot gemis.

Het moge duidelijk zijn: deze serie had wat mij betreft beter na seizoen 7 afgerond kunnen worden. De situatie was daar ook best gunstig voor geweest destijds, maar het zij zo. Seizoen 8 kijk je omdat je wacht op de seriefinale - en die is nog best oké - maar uiteindelijk heeft dit toch een beetje een nare nasmaak. De eerste vier afleveringen en de slotaflevering wisten me nog wel hier en daar te laten lachen (onder meer het gastrolletje van Bruce Willis in aflevering 4 is erg leuk), maar het middenstuk gaat geruisloos voorbij.