Mijn Series +

Industry - Seizoen 1 (2020)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

ontwikkeld door Mickey Down en Konrad Kay
met Myha'la Herrold, Marisa Abela en Harry Lawtey

De serie volgt een groep jonge afgestudeerden die strijden om een beperkt aantal vaste posities bij een vooraanstaande investeringsbank in Londen. De grenzen tussen collega, vriend, minnaar en vijand vervagen al snel als ze zich verdiepen in een bedrijfscultuur die zozeer wordt bepaald door seks, drugs en ego zoals het is door deals en dividenden. Naarmate leden van de groep vallen en opstaan, moeten ze beslissen of het leven om meer gaat dan de hoofdzaak.

1. Induction
  7. Pre-Crisis Activity
  8. Reduction in Force

avatar van Kos
Kos
Van HBO. Kan misschien wel wat zijn.

Best aardig snap trouwens die ophef niet over de seksscènes niet want daar was namelijk niks mis mee. Seizoen 2 komt eraan.

Vond dit toch wel een redelijk sterke serie. Wordt vaak vergeleken met Mad Men, Euphoria, Succession en andere series die ik zelf niet heb gezien zoals Billions en Skins. ik zie de gelijkenissen met eerstgenoemde namen wel, maar toch heeft Industry genoeg eigen smoel. De Londense finance-wereld is een interessante setting, de hedonistische millennial-vibe is raak getroffen en de charismatische (voor mij grotendeels onbekende) cast doet het prima.

Net als in Succession en Euphoria kan de toon nogal drastisch omslaan van cynisch in dramatisch en hangt er soms wat een awkward sfeertje in bepaalde scènes. Vooral in Succession duurde het hierdoor even voordat ik in de serie raakte ondergedompeld, maar hier lukte me dat vrij snel. Toch denk ik dat sommigen hierop zullen afknappen.

Zelf kon ik het dus wel smaken en heb ik de 8 afleveringen er in sneltempo doorgejaagd. Briljant zou ik het nog niet willen noemen (de vele 5*-reviews in de media ten spijt), daarvoor vind ik het soms iets te soaperig. Ik ben wel al benieuwd naar het 2e seizoen.

Sterke Britse serie over een Londense investeringsbank, waar een groep interns een mogelijke carrière kan beginnen. Hoewel de jonge honden feitelijk weinig aan het werk lijken (ze zijn errug druk met elkaar en hun bazen), is dit een spicy & juicy versie van het Duitse Bad Banks. Met een snuifje The Split, Suits en Billions. Maar met beduidend meer sex, meer drugs en meer rock & roll. En meer intimidatie. Hoewel vrijwel geen karakter echt likeable is, kijkt de serie lekker weg. Wie zei hier saaie kantoortuin? Ik niet. Een ongeloofwaardigheidje hier en daar nemen we graag voor lief. Er wordt goed in geacteerd, er gebeurt voortdurend iets en het scenario kent weinig inzinkingen. Top notch drama.