• 8.985.673 stemmen

Married... with Children - Seizoen 9 (1994-1995)

Show titel: Married... with Children

Ontwikkeld door: Michael G. Moye en Ron Leavitt

Met: Ed O'Neill, Katey Sagal en Christina Applegate

Datum van release: zondag 4 september 1994

Eerst uitgezonden op: FOX (Verenigde Staten)

Plot Married... with Children

De serie draait om het leven van schoenenverkoper Al Bundy, zijn vrouw Peggy, dochter Kelly en zoon Bud. Ook de gezinshond Buck speelt een rol, alsmede buurvrouw Marcy, die eerst gehuwd is met Steve Rhoades en vervolgens met Jefferson D'Arcy.

Afleveringen Seizoen 9 (1994-1995)

1. 1. Shoeway to Heaven

4 september 1994 (30 minuten)

Al en Jefferson beginnen een onderneming in vintage-schoenen.

2. 2. Driving Mr. Boondy

11 september 1994 (30 minuten)

Al krijgt te maken met de RDW als hij zijn rijbewijs wil verlengen, maar ontdekt vervolgens dat zijn lot in de handen van zijn zoon Bud ligt.

3. 3. Kelly Breaks Out

18 september 1994 (30 minuten)

Kelly's acteercarrière wordt bedreigd door een plotseling opkomende puist.

4. 4. Naughty but Niece

25 september 1994 (30 minuten)

Buds aandacht wordt afgeleid door een sexy nichtje van Marcy.

5. 5. Business Sucks (1)

2 oktober 1994 (30 minuten)

Al weigert toe te staan dat vrouwen borstvoeding geven in zijn winkel.

6. 6. Business Still Sucks (2)

9 oktober 1994 (30 minuten)

De strijd die Al voert tegen borstvoedende vrouwen brengt hem in de problemen bij de eigenaar van de winkel.

7. 7. Dial B for Virgin

16 oktober 1994 (30 minuten)

Bud moet als taakstraf een telefoonlijn bemannen voor maagden die in de verleiding dreigen te komen.

8. 8. Sleepless in Chicago

23 oktober 1994 (30 minuten)

Al moet het bed delen met Marcy zodat Jefferson haar waardevolle Barbie kan verkopen.

9. 9. No Pot to Pease In

6 november 1994 (30 minuten)

De Bundy's en de D'Arcy's ontdekken een nieuwe tv-serie, die gebaseerd is op hun levens.

10. 10. Dud Bowl

13 november 1994 (30 minuten)

Al brengt zijn oude football-team van de middelbare school weer bij elkaar om eindelijk de kampioenswedstrijd te spelen die nooit heeft plaatsgevonden.

11. 11. A Man for No Seasons

27 november 1994 (30 minuten)

Al en zijn vrienden besluiten zelf in actie te komen om iets te doen aan de staking in de professionele basketbalwereld.

12. 12. I Want My Psycho Dad (1)

11 december 1994 (30 minuten)

Al protesteert tegen de stopzetting van zijn favoriete tv-programma.

13. 13. I Want My Psycho Dad (2)

18 december 1994 (30 minuten)

De mannen van "NO MA’AM" gaan met hun Psycho Dad-protest naar Washington, D.C.

14. 14. The Naked and the Dead, but Mostly the Naked

8 januari 1995 (30 minuten)

Al en zijn vrienden worden gedwongen om hun vrouwen mee te nemen naar een stripclub.

15. 15. Kelly Takes a Shot

15 januari 1995 (30 minuten)

Als Kelly auditie doet voor een reclame, krijgt ze hulp van Bud, die zich wil bewijzen tegenover het nichtje van Marcy.

16. 16. Get the Dodge Outta Hell

5 februari 1995 (30 minuten)

De Dodge van Al gaat de wasstraat in, maar komt er niet meer uit.

17. 17. 25 Years and What Do You Get?

12 februari 1995 (30 minuten)

De plannen en goede voornemens van Al en Peggy voor hun 25-jarige huwelijksjubileum worden verpest.

18. 18. Ship Happens (1)

19 februari 1995 (30 minuten)

Peggy wint een prijsvraag van een tijdschrift en neemt Al en de D'Arcy's mee op een cruise door het Caraïbisch gebied.

19. 19. Ship Happens (2)

26 februari 1995 (30 minuten)

Als hun cruiseschip is gezonken, moeten de echtparen Bundy en D'Arcy zich zien te redden op zee.

20. 20. Something Larry This Way Comes

12 maart 1995 (30 minuten)

Al doet er alles aan om Kelly te helpen en zijn tv-idool, Larry Storch, te ontmoeten.

21. 21. And Bingo was Her Game-O

26 maart 1995 (30 minuten)

Peggy krijgt een uitnodiging om mee te doen aan een groot bingotoernooi. Al en zijn vrienden gaan het nieuwe officiële bier van "No Ma’am" kiezen.

22. 22. User Friendly

9 april 1995 (30 minuten)

Bud meldt zich aan voor een computerseksexperiment.

23. 23. Pump Fiction

30 april 1995 (30 minuten)

Al en Kelly maken een prijswinnende film over schoenen.

24. 24. Radio Free Trumaine

7 mei 1995 (30 minuten)

Buds kansen op het vinden van een vaste vriendin worden verpest door de presentatoren van een populair radioprogramma voor studenten.

25. 25. Shoeless Al

14 mei 1995 (30 minuten)

De rechtszaak van Al tegen het winkelcentrum loopt gevaar omdat hij erg graag een bowlingtoernooi wil winnen.

26. 26. The Undergraduate

21 mei 1995 (30 minuten)

Kelly ontdekt dat ze een rijke, maar jonge geheime aanbidder heeft.

Seizoen 9 is eigenlijk het seizoen waarin de serie compleet raakt, met de aanwezigheid van Griff als collega van Al in de schoenenwinkel. Hij is heerlijk droog en is precies zoals Al, waardoor Al steeds meer steun voelt wat hij natuurlijk in eerdere seizoenen nauwelijks kreeg, behalve van Jefferson. Nu zijn beiden er en komt ook No Ma'am vaak in beeld, wat best wel leuke momenten op levert. Ook zien we hier geregeld tv-reporter Miranda Veracruz de la Jolla Cardinal in beeld, die best wel een geinige bijrol speelt als cynische reporter die haar baan klote vind. Leuke toevoeging. Ook treffen we Marcy's oude vlam Steve twee keer in een aflevering, wat ik ook kan waarderen. Na zijn vertrek verscheen hij nog eens af en toe in een aflevering, maar dit waren zijn laatste afleveringen. Ik had hem in seizoen 10 en 11 ook nog best willen zien, vind zijn interactie met Marcy leuk als ze beiden lekker verbitterd tegen elkaar doen.

Daarnaast kent dit seizoen weer een paar hele leuke dubbelafleveringen, met Al zijn strijd tegen borstvoeding in zijn winkel, zijn strijd om Psycho Dad weer terug op tv te krijgen en de cruise die hij wint en waardoor hij samen met de buren op een dikke vrouwen-reis zit. Maar ook de losse afleveringen zijn vrij hilarisch. Bud die bij de maagden-telefoonlijn moet werken, de Polk High rugbywedstrijd tegen oude rivalen van vroeger, Kelly die ervoor zorgt dat haar familie in een nieuwe sitcom wordt gespeeld door onbekenden en de aflevering waarin Al een geldprijs wint met een docu over schoenen. Kortom, ik heb weer ontzettend vaak hard zitten lachen om de absurde, politiek niet-correcte humor. Al vs Marcy, Al versus (dikke) vrouwen; ik krijg er nooit genoeg van. De laatste seizoenen zijn net de seizoenen die ik met afstand het leukst vind.

En ook nog 2 leuke specials in mijn DVD box die weer even leuk waren.

Married with Children is een legendarische sitcom. Seizoen 9 zet de steeds absurder wordende verhaallijnen uit het vorige seizoen rustig voort en doet er zelfs nog een paar schepjes bovenop.

Dit negende seizoen van de serie bevat enkele van de meest hilarische afleveringen tot nu toe. De 'Business Sucks' en 'Psycho Dad' dubbelafleveringen zijn schitterend, maar met name om de twee 'Ship Happens' afleveringen heb ik in een deuk gelegen. Ook losstaande afleveringen als 'Dial B for Virgin', 'Sleepless in Chicago', 'The Naked and the Dead, but Mostly the Naked', 'Kelly Takes a Shot', 'Get the Dodge Outta Hell', 'Something Larry This Way Comes' en 'Pump Fiction' bevatten eigenlijk alles wat Married with Children zo leuk maakt. De keiharde, beledigende grappen zijn daar één aspect van, maar ik blijf ook genieten van de chemie die het gezin onderling heeft. Ondanks dat ze elkaar het leven behoorlijk zuur kunnen maken, laten ze ook zien waarom ze als familie nog steeds bij elkaar zijn. Wanneer het erop aankomt, komen ze voor elkaar op.

Het acteerwerk van de zes hoofdrolspelers is ook na negen seizoenen nog steeds erg goed. Ed O'Neill natuurlijk voorop, maar ook zijn vrouw, de kinderen en de buren zijn als vanouds op dreef. Iedereen die de interactie opzoekt met Al, of het nou Jefferson, zijn dochter of de 'next door McNugget' is: het levert iedere aflevering wel leuke situaties op. Tevens een 'honourable mention' voor David Garrison, die een aantal keren een leuke comeback maakt.

Laten we deze serie vooral koesteren. Anno 2018 zal een dergelijke serie namelijk niet meer gemaakt kunnen worden. Dan zou de avond van de uitzending nog de hel losbreken op Facebook, Twitter en andere sociale media. Ik merk het zelfs al in een gewoon gesprek vandaag de dag. Friends en Modern Family vinden de meesten wel leuk (hoewel zelfs de eerste van die twee tegenwoordig op kritiek kan rekenen), maar Married with Children wordt dan toch als 'te vrouwonvriendelijk' of 'te grof' gezien. Persoonlijk vind ik dat een beetje overdreven. De serie zoekt zeker de grens op, maar mag tegelijkertijd best wat meer met een korreltje zout genomen worden. Bovendien komt Al bijna elke aflevering wel op de koffie. Hoe het ook zij, zijn onverwachte, creatieve uitspraken brengen mij telkens weer aan het lachen:

- Peggy: Al, why can't we go on a cruise together? It'll be really romantic.

- Al: Peg, I don't want to go on any cruise. You know me. All that rocking up and down, side to side, backwards and forwards... I'll be throwing up all night. And then, there's the motion of the boat.