Mijn Series +

Broadchurch - Seizoen 2 (2015)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Misdaad

ontwikkeld door Chris Chibnall
met David Tennant, Olivia Colman en Jodie Whittaker

Het rustige Zuid-Engelse kustplaatsje Broadchurch wordt opgeschrikt door de moord op de 11-jarige Danny Latimer. Het politieonderzoek wordt geleid door de inspecteurs Alec Hardy en Ellie Miller. Ellie kent de familie van het slachtoffer al jaren en heeft het erg moeilijk met het enorme verdriet dat Danny’s dood in Broadchurch heeft veroorzaakt. Daarbij worstelt ze ook met diverse persoonlijke dilemma’s, én met het feit dat ze het vreselijk vindt om met Hardy te moeten werken. De spanning tussen de twee loopt op als de beginnende journalist Olly, een neefje van Ellie, zich op een hinderlijke manier met het onderzoek gaat bemoeien. Zo probeert iedereen op zijn manier te achterhalen wat er met Danny is gebeurd. Er worden verdenkingen uitgesproken, en dat leidt tot veel onrust in de kleine dorpsgemeenschap. Zelfs Ellie’s eigen zoon Tom lijkt iets te verbergen te hebben...

1. Aflevering 1
  6. Aflevering 6
  7. Aflevering 7
  8. Aflevering 8
avatar van Oldground
Ik hoop dat deze snel op Netflix komt. Vond seizoen 1 erg sterk.

avatar van J.Ch.
Na een verrassend goed eerste seizoen waren de verwachtingen voor dit tweede seizoen bij mij erg hoog gespannen. En gelukkig ben ik niet teleurgesteld. Hoewel minder dan seizoen 1, is seizoen 2 nog steeds erg goed.

Je zou denken dat het na het oplossen van de moord op Danny wel klaar was in Broadchurch. Niets blijkt minder waar. De dader pleit onschuldig in de rechtbank, wat betekent dat er een rechtszaak komt waarbij alles opnieuw naar boven gehaald wordt. Het is echter allesbehalve een herhaling van zetten; door de perspectiefwisseling lijkt het ineens een heel nieuw verhaal te zijn. De uitkomst van de rechtszaak is bijna net zo spannend als het vinden van de dader was.

De makers weten de rechtszaak heel slim te combineren met een nieuwe whodunnit - of eigenlijk een oude. Uit seizoen 1 hebben we al het een en ander meegekregen over de mysterieuze zaak Sandbrook, en nu wordt het dan eens tijd om deze op te lossen. Centraal staan de hoofdverdachte Lee, en hoofdgetuige Claire - zijn vrouw. Ze hebben een complexe, pathologische relatie, en hun precieze betrokkenheid blijft tot het eind onduidelijk. Net zoals in seizoen 1, blijkt ook nu de waarheid veel ingewikkelder en vreselijker dan gedacht.

De emotionele impact ligt echter vooral nog bij de 'oude' cast. Er zijn een paar sterke nieuwkomers, waaronder Charlotte Rampling, maar hun verhalen boeien mij net iets minder dan vorig seizoen, en lijken soms net iets te geforceerd. Gelukkig blijft de serie focussen op de Latimers enerzijds, en het detectiveduo anderzijds. De oude cast doet het uitstekend, waarbij mij deze keer Andrew Buchan erg positief is opgevallen, als vader die probeert te lijmen wat er te lijmen valt. Olivia Colman en David Tennant zijn ook onveranderd goed en hebben een chemie die weliswaar iets veranderd is ten opzichte van het eerste seizoen, maar die onveranderd sterk is.

Broadchurch scoort opnieuw veel punten met de locaties en cinematografie. De vele flashbacks, dromen, en vooral Hardy's 'visioen' tijdens zijn hartoperatie (als hij in het gras ligt en het water uit zijn kleren loopt) zien er gewoonweg schitterend uit. De muziek is eveneens weer erg goed. Dit alles in combinatie met het geslaagde emotionele drama, de spanning en het uitstekende acteerwerk maakt van Broadchurch seizoen 2 opnieuw heel sterke televisie. Ik ben heel erg benieuwd wat ze van seizoen 3 gaan maken.

avatar van 3 2 1 cut
Toch kloppen er bepaalde omschrijvingen van series hier op tvmeter niet helemaal. Zowel bij deze tweede serie als die van bv Happy Valley (2e serie) wordt de inhoud van de eerste serie beschreven.

Ja, ik weet tvmeter is 'net nieuw', op internet dus ik hoop dat ze wat aan deze tip hebben !

avatar van HK Senator
Prima 2e seizoen. Verschillende verhalen lopen hier door elkaar maar hoofdlijn is de rechtzaak die voortvloeit uit deel één en de oude moordzaak die Hardy nooit heeft kunnen oplossen. Het verhaal rond de kibbelende advocaten (waaronder Charlotte Rampling) die vanwege een persoonlijke geschiedenis met elkaar in de clinch komen voegt weinig toe en had beter achterwege gelaten kunnen worden. Maar hoe dan ook een prima vervolg.

avatar van Kos
Kos
Seizoen 3 is vooralsnog sterker dan deze.

avatar van thomzi50
Borduurt seizoen 3 op dit seizoen voort, Kos? (Zoals seizoen 2 op 1 vortborduurde.)

avatar van Kos
Kos
Ja, deels wel, maar ook nieuwe elementen.

avatar van tommykonijn
Ik vond het eerste seizoen uitermate spannend. Het tweede seizoen van Broadchurch bevat nog steeds veel van het goede uit het eerste seizoen: uitstekend acteerwerk van de gehele cast (met name de dynamiek tussen Tennant en Colman blijft leuk), mooie opnames en wederom slaagt men erin om de kijker in het duister te laten tasten over de zaak die speelt. Desondanks is er ook een belangrijk gemis: de eerdergenoemde spanning. De nieuwe zaak is dusdanig vaag dat hij eigenlijk tot de laatste twee afleveringen ook niet zo interessant is. Daarnaast wordt het gekibbel omtrent de rechtszaak na verloop van tijd ook wat vermoeiend. Het zijn echt de acteurs die de boel redden hier. De emoties die bij de families loskomen, zijn oprecht en worden met veel zorgvuldigheid gebracht. Desondanks bekroop me af en toe het gevoel dat de serie zich in allerhande bochten moest wringen om het interessant te houden.

avatar van Bottleneck
Degelijk seizoen, blijft boeiend, maar toch een stuk minder dan S1. Heb namelijk niet veel met een rechtbank-setting en af en toe kwam het een beetje soap-achtig over. Niet wat betreft de acteerprestaties maar bijvoorbeeld de manier waarop men soms in beeld gebracht wordt tijdens dialogen, en de woonplek van Lee een tochtig huisje bóvenop een heuvel..mweh

avatar van larsk0
Eerste seizoen erg goed op die helderziende na Tweede seizoen een stuk minder. Die rechtszaak is gewoon ridicuul en staat zo ver van de realiteit af dat het lachwekkend wordt. De detective gedeelte was verder wel weer aardig.

avatar van brawljeff
Een kleine 3,5*, omdat ik de mysterie in het eerste seizoen toch wat interessanter vond dan de rechtszaak in het tweede seizoen. Daarnaast vond ik het verhaal rondom Lee en Claire ook niet zo heel boeiend. Het acteerwerk is wel weer van een zeer hoog niveau. Olivia Colman steelt wederom iedere scène, maar David Tennant vond ik nu ook sterker. Nieuwkomers Charlotte Rampling, Eve Myles en James D'Arcy doen het prima. Hetzelfde geldt voor Marianne Jean-Baptiste, die bijna een soort schurkenrol neerzet.

Benieuwd waar het volgende seizoen over zal gaan.

avatar van Boenga
Een kleine drie jaar na het eerste seizoen net de eerste aflevering van deze gezien.
Die begint helaas níet met een mini-samenvatting van het vorige seizoen, terwijl het verhaal toch gewoon verdergezet wordt. Niet fijn, en al zeker niet voor mensen met een slecht geheugen (zoals ik dus).
En dat terwijl bij veel series élke aflevering daar sowieso mee start.

avatar van Boenga
Nog straffer: aflevering 5 begint - als eerste dus dit seizoen - met wat er in de vorige afleveringen gebeurde...

avatar van Boenga
Geweldige serie, geweldig drama, geweldige detective.

Sterk opgebouwd en spannend, met het nodige bochtenwerk rond verdachten en al dan niet schuldigen.
Ook de uitgebreide tijd die in de rechtbank - met de nodige verrassende ontwikkelingen - speelt, en de nevenplot in Sandbrook: prima.

Warme kleuren, mooie beelden, maar bovenal: van de eerste tot de laatste allemaal fantastisch goeie acteurs. Tennant en Colman stelen de show, maar bijvoorbeeld het meisje dat Pippa speelt: ze komt nauwelijks in beeld, maar hoe ze haar verdriet en angst toont en weent nadat ze een moord heeft gezien, heel erg sterk.

Nieuwsgierig of er in de derde jaargang nog gezocht wordt naar de dader van de moord op Danny. Joe is vrijgesproken wegens gebrek aan bewijzen; maar of hij al dan niet de dader is, wordt niet duidelijk gemaakt, en de moord is dus nog steeds niet opgelost.