Mijn Series +

Broadchurch - Seizoen 1 (2013)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Misdaad

ontwikkeld door Chris Chibnall
met David Tennant, Olivia Colman en Jodie Whittaker

Het rustige Zuid-Engelse kustplaatsje Broadchurch wordt opgeschrikt door de moord op de 11-jarige Danny Latimer. Het politieonderzoek wordt geleid door de inspecteurs Alec Hardy en Ellie Miller. Ellie kent de familie van het slachtoffer al jaren en heeft het erg moeilijk met het enorme verdriet dat Danny’s dood in Broadchurch heeft veroorzaakt. Daarbij worstelt ze ook met diverse persoonlijke dilemma’s, én met het feit dat ze het vreselijk vindt om met Hardy te moeten werken. De spanning tussen de twee loopt op als de beginnende journalist Olly, een neefje van Ellie, zich op een hinderlijke manier met het onderzoek gaat bemoeien. Zo probeert iedereen op zijn manier te achterhalen wat er met Danny is gebeurd. Er worden verdenkingen uitgesproken, en dat leidt tot veel onrust in de kleine dorpsgemeenschap. Zelfs Ellie’s eigen zoon Tom lijkt iets te verbergen te hebben...

1. Aflevering 1
  6. Aflevering 6
  7. Aflevering 7
  8. Aflevering 8
avatar van Oldground
Dit is wel het type serie dat mij heel erg ligt. Detective (buitenstaander) in een rustig ons-kent-ons dorpje. Dat concept verveeld me nooit.

Dit is wel een van de betere die ik gezien heb.

Misschien heeft toevoeger Noere de plots nog er was wat mis gegaan met het toevoegen.

avatar van HALVE TAMME.
HALVE TAMME. (moderator)
@ stinissen.

De plots zijn toegevoegd.

Dank je kerel

avatar van J.Ch.
Verrassend goede detective. Nu zijn Britse detectives vrijwel per definitie degelijk, maar af en toe steekt er eentje met kop en schouders erboven uit. Broadchurch valt op doordat het hele seizoen zich rond één zaak afspeelt. Ik had dan ook verwacht dat het een miniserie was, maar niet dus.

De makers maken volop gebruik van de acht afleveringen tijd om de enorme impact te laten zien die de moord op Danny heeft op de hele stad. Hierin slagen ze meesterlijk. Een combinatie van goed schrijven en uitstekend acteerwerk van de hele cast. Jodie Whitaker is volledig geloofwaardig als rouwende moeder en vliegt ondanks de heftige emoties nooit uit de bocht. David Bradley slaagt er niet alleen in om mij te laten vergeten dat hij Walder Frey in Game of Thrones speelt (behalve de kleding ziet hij er precies hetzelfde uit!), maar ook om een heel ambigu personage haarscherp neer te zetten. En dit zijn nog maar twee voorbeelden; de hele cast is uitzonderlijk goed.

Het verhaal is uitstekend geschreven. De moord maakt een heleboel dingen los in de stad, en dramatische gebeurtenissen volgen, maar nooit ongeloofwaardig of té Hollywood. De balans tussen het speurwerk van de politie en het rouwproces van de familie is perfect. De twee rechercheurs zorgen zelf voor nog wat extra drama, zonder dat het ooit te veel wordt. Olivia Colman en David Tennant vormen een mooi duo met een natuurlijke chemie. Hardy's botheid of Ellies emotionele betrokkenheid komen allebei volledig natuurlijk over.

Ik had me er gaandeweg het seizoen op ingesteld dat dit het soort detective was dat volledig op de emotionele impact gericht was, met de daadwerkelijke whodunnit op de tweede plaats. Ik had voor mezelf bedacht dat Nigel wel de dader zou zijn en daar had ik ook wel vrede mee. Mijn verbijstering was dan ook groot toen de dader aan het licht kwam. Dit is de schokkendste plottwist die ik in tijden heb gezien. Toch gooien de makers niet alle geloofwaardigheid overboord, en je kunt niet anders dan concluderen dat het waar moet zijn. De waarheid is er echter zo eentje waar je nog lang niet klaar mee bent, en ik ben dan ook heel erg benieuwd wat er in het tweede seizoen gebeurt.

Als ik één minpunt zou moeten noemen, dan was het de paranormaal begaafde elektricien. Voor mij paste dat niet in het verder zo realistische verhaal. Verder alleen maar pluspunten; de locaties zijn prachtig, de muziek is goed en het acteerwerk is echt van de bovenste plank. Broadchurch is echt een aanrader, niet alleen voor liefhebbers van detectives maar ook voor iedereen die van een goed drama houdt.

avatar van HK Senator
Op zich een goede serie maar hij staat wel stijf van de clichés helaas. Ik spoiler niet als ik zeg, moord in een kleine kustplaats, plaatselijke politie inspecteur die zich gepasseerd voelt doordat er een "grote" man uit de stad haar komt helpen waardoor een haat/liefde verhouding ontstaat tussen de twee inspecteurs.... enz. Maar toch. Prima te doen.

avatar van Bottleneck
Goede serie. Een klein en afgelegen dorpje, inwoners die zich vreemd gedragen en een rechercheur van buiten af; het zijn genoeg ingrediënten voor een mysterie. De muziek en het camerawerk zijn in orde en zorgen langzaamaan steeds meer voor een eigenzinnig en verdachtmakend sfeertje.

Opvallend trouwens dat er soms takes zijn, die één tot enkele minuten duren. Dat had ik niet verwacht bij een serie als deze. Ze brengen altijd iets extra's met zich mee (spanning, meeslependheid). De ontknoping mag er ook zijn. Ik vraag me af hoe dit verder moet gaan in het tweede seizoen en of dat voldoet; voor m'n gevoel is het namelijk mooi afgerond zo.

avatar van Robbie.T.
Prachtige serie vol drama, spanning en humor. Olivia Colman bewijst opnieuw, zoals gedurende haar hele carrière al, van de buitencategorie te zijn; wat een dijk van een actrice. Ik kan niet wachten om met seizoen 2 te beginnen.

avatar van DjFrankie
Prima spannende serie. Het beste deel uit de reeks.

avatar van Boenga
Britser dan Brits, en dat bedoel ik dan in de meest positieve zin.

Sterk verhaal, perfect opgebouwd, met een gestaag stijgende spanning.
Locatie en setting zijn heerlijk, en dragen in belangrijke mate bij tot die oer-Britse sfeer.
Acteurs spelen allemaal bovengemiddeld, en vooral Tennant en z'n Schotse accent zijn een plezier voor oor en oog. Meer reallife kan het personage van Alec niet neergezet worden , denk ik zo.
De manier waarop alle mogelijke daders steeds opnieuw in beeld kwamen, bracht bovendien de naam Agatha Christie meermaals in mijn gedachten.

Wat dat realiteitsgehalte betreft: daar liep het, behalve ook dit detail...
J.Ch. schreef:

...toch enigszins mis bij de ontknoping. De dreiging van Danny ('we houden hier mee op, anders ga ik het uitbrengen'), terwijl geen seksuele handelingen gebeurd waren, volstond in mijn ogen niet om tot een moord te komen. De dader werd bovendien geen moment als een labiel personage weergegeven. Iedereen kan wel eens buiten zichzelf gaan, maar dit vond ik een stap te ver.
Kost een half *retje, maar ondanks dat een must-see voor wie van Britse detectives houdt.

avatar van brawljeff
Ik probeer altijd wat te wisselen in genres, maar ik had na twee seizoenen The Missing erg zin in nog een Britse detective. Broadchurch stond na alle positieve geluiden al lang op mijn lijstje. Dit seizoenen stelde niet teleur. De opbouw van het mysterie was goed en de onthulling zat weer vrij goed in elkaar. Ik had pas aan het begin van de laatste afleveringen een juist vermoeden van wat er gebeurd kon zijn. Het achterwerk was erg wisselend. Olivia Colman steelt hier overduidelijk de show en weet elke scène te stelen. De rest, met in het bijzonder de Latimer familie, vond ik toch wat minder. Grootste pluspunt is de locatie. Wat een prachtig dorpje is dat Broadchurch, dat overigens niet echt bestaat.

Niet de beste Britse detective die ik gezien heb, maar zeker de moeite waard.

avatar van brawljeff
David Bradley speelde overigens ook wel erg goed. Wat een fijne acteur is dat toch altijd.

avatar van remorz
Heerlijke serie.

Goed, degelijk schrijfwerk en acteurs die niet alleen op weinig fouten te betrappen zijn, maar ook nog eens goede onscreen chemie delen. David Tennant met een onweerstaanbaar Schots accent en priemende blik is perfect als Alec Hardy, maar het is toch Olivia Colman die de show steelt als Ellie Miller.

Geloofwaardig in haar zelfbewuste overcompensatie, warm in bijvoorbeeld de opvoedkundige benadering van zware thema’s naar Tom en geleidelijk, onder invloed van Hardy, verhardend in de rol die zij zichzelf vanuit professionaliteit wel moet aanmeten. Colman schakelt moeiteloos (maar niet zonder humor) tussen de interne verwarring en frustratie en bekoeld pragmatische aanpak die ze zaak van haar vraagt, om uiteindelijk toch weer bij een uitbarsting van emotioneel onbegrip uit te komen. Zo’n brede range voor een personage en zo moeilijk voor een actrice om het geloofwaardig te houden dat het allemaal uit één personage afkomstig is; Colman slaagt zonder een greintje twijfel. Zij komt met stip de bovenste regionen van mijn favoriete actrices binnen. Spoiler seizoen 2: die heerlijke uitbrander die zijn Tom geeft in de hal van de rechtbank: wát een acteerkanon, puur smullen.

Verder audiovisueel mooi verzorgd met warme kleuren en fraaie shots, al is het vooral functioneel ingezet. Alles draagt bij aan een licht broeierige sfeer die je wilt van zo'n serie en het is net genoeg om de saaie, grijze look die de standaard-detectiveserie doorgaans lijkt te typeren.

Het mysterie gaat, zeker naar het einde toe, een beetje alle kanten op door zo veel mogelijk personages van geheimen en motieven te voorzien, maar de verdachtmakerij blijft over de gehele linie geloofwaardig, goed uitgewerkt en verrast met een twist die misschien een beetje licht van gewicht is en niet bijzonder schokkend uitpakt, het vormt wel een mooi opstapje naar de ontwikkeling van Miller als personage.

Na seizoen twee en drie wordt duidelijk dat de makers en schrijvers een kundige methode hanteren, die op degelijk niveau weten te herhalen ook, maar in retrospect werpt het toch een wat formulematig licht op ook het eerste seizoen. Toch laat ik de waardering voor seizoen 1 op een solide 4,5* staan. Ik heb hier erg van genoten.

avatar van centurion81
Heel fijn seizoen! Lang geleden dat we wat later op bed zijn gegaan omdat we nog een extra aflevering mee wilden pikken

avatar van EMBV
Goede serie waarin elk personage goed is uitgediept. David Tennant zet prachtig Hardy neer. Maar vooral Olivia Colman als Ellie Miller wordt briljant neergezet. Tel daarbij het landschap met z’n kliffen en vergezichten en je hebt een top serie. Beslist het kijken waard!