Mijn Series +

Arrested Development - Seizoen 4 (2013)

ontwikkeld door Mitchell Hurwitz
met Jason Bateman, Portia de Rossi en Will Arnett

Michael Bluth, een weduwnaar met een 13 jaar oude zoon met de naam George-Michael, moet tegen zijn zin in zijn disfunctionele familie bij elkaar houden nadat zijn vader is gearresteerd wegens fraude bij het familiebedrijf. Nu het familiegeld bevroren is, is de familie in paniek aangezien ze gewend zijn aan hun luxe luie leventje.

1. Flight of the Phoenix
  15. Blockheads

avatar van Jordy
?

‘Arrested Development’ Season 4 Remix Debuts May on Netflix | IndieWire

Daarnaast komt er een “remix” van dit seizoen (4) op Netflix, die het seizoen in een wat meer traditionele, chronologische volgorde vertelt.

avatar van Thomas83
Blijkbaar waren de afleveringen al een hele tijd langer dan de oorspronkelijke 22 minuten, maar voor het eerst voelde ik het dit seizoen. Alles is gewoon een stuk minder vlot doordat alle acteurs hun tijdschema's vaak niet op elkaar aan konden of wilden passen, waardoor er is gekozen voor een minder vlot format met min of meer de focus op 1 personage per aflevering, ook als het gaat om personages die echt alleen ondersteunend moeten zijn.

Verder voelt het seizoen ook om andere redenen wel wat anders soms. Hoe indrukwekkend precies Wiig de rol van Walter ook imiteert in de flashbacks, vroeger werden die gewoon gedaan door de originele cast in slechte make-up. Het is wat afleidend om ineens bekende gezichten als Wiig en Rogen die rollen te zien spelen. En Michael was natuurlijk nooit zo verstandig en evenwichtig als hij zelf dacht, maar in dit seizoen wordt het wel wat al te overduidelijk gemaakt.

De laatste afleveringen vond ik wel wat leuker omdat de focus wat meer op de leukere personages komt te liggen en alles mooi samenkomt, maar het was een onverwacht moeizaam seizoen om doorheen te komen. 2.5*.

avatar van The Oceanic Six
Ik heb jaren terug dit vierde seizoen al eens gezien, maar recent heb ik dan maar de Season 4 Remix aangezet, waar de langere afleveringen die dit seizoen kende opgesneden zijn tot het normale format van 22 minuten, maar nu met meer afleveringen. Om daar over te beginnen, een goede keuze. Deze serie is gewoon sterker als ze gewoon niet teveel wijzigen, maar dat deden ze dus toen wel. Maar gelukkig is het nu allemaal weer vertrouwd en in chronologische volgorde gezet.

Maar inhoudelijk haalt dit seizoen het absoluut niet bij de erg sterke eerste seizoenen. De cast werd na die jaren vrij bekend en had genoeg te doen, wat ervoor zorgde dat ze eigenlijk niet tegelijk samen konden komen in deze serie. Destijds kreeg iedereen eigen afleveringen waarbij ze elkaar geregeld troffen, maar dat werkt gewoon veel minder. De serie is op zijn best als ze gewoon samen bizarre dingen meemaken. Dat is in de remix-versie wel wat beter geworden, maar nog steeds valt het tegen. Zeker in de eerste helft van het seizoen is het gewoon regelmatig saai en voelt het niet als Arrested Development. Het tweede deel maakt dit wel redelijk goed, dan komen diverse verhaallijnen weer samen. Zeker de slotafleveringen staken goed in elkaar. Maar diverse personages komen er dit seizoen gewoon schraal vanaf. Bijna niemand komt echt volledig tot ontbranding door de minder geschreven verhaallijn. Zeker Maeby en George-Michael, die voorheen echt geweldige verhalen hadden samen die lekker awkward en sympathiek waren, hebben hier bijna niks met elkaar te delen. Ook Lindsay en Tobias die een heel verleden samen hebben, vallen hier gezamenlijk tegen. Gelukkig is Tobias zelf nog wel aanwezig met een leuke rol. Buster en Lucille, mweh. Alleen Michael, Gob en George sr. krijgen nog wel de kans echt zichzelf te zijn.

Maar het is ook zeker geen slecht seizoen geworden, daarvoor blijft de serie gewoon te sterk en valt er nog genoeg te lachen. Ook zijn diverse gastrollen best geestig, zoals die van Ben Stiller en Ron Howard.