Mijn Series +

Arrested Development - Seizoen 1 (2003-2004)

ontwikkeld door Mitchell Hurwitz
met Jason Bateman, Portia de Rossi en Will Arnett

Michael Bluth, een weduwnaar met een 13 jaar oude zoon met de naam George-Michael, moet tegen zijn zin in zijn disfunctionele familie bij elkaar houden nadat zijn vader is gearresteerd wegens fraude bij het familiebedrijf. Nu het familiegeld bevroren is, is de familie in paniek aangezien ze gewend zijn aan hun luxe luie leventje.

1. Pilot
  19. Best Man for the Gob
  20. Whistler's Mother
  21. Not Without My Daughter
  22. Let 'Em Eat Cake
dit eerste seizoen heeft me onlangs (op advies van een kennis) erg verrast. er zit echt briljant droge humor in en de afleveringen kijken makkelijk weg. erg fijn om te bingewatchen. de karakters zijn stuk voor stuk geinige types en vooral Gob kon me erg bekoren. "I made a huge mistake".

de netflix reboot die onlangs is uitgekomen is een stuk minder overigens.

avatar van Thomas83
Over het algemeen heb ik een hekel aan sitcoms, maar dit is een pareltje. Echt prachtig humor en personages. De disfunctionele familie en de bijkomende familieschandalen en onverwerkte gevoelens zijn wel vaker voer voor leuke komedies, maar deze serie haalt daar erg veel uit. Bijna alle Bluths (plus aanhang) zijn erg leuk.

Bateman is de "normale" van het gezin en is als acteur geschikt voor die rol. Voor de rest stelen vooral de bijrollen enorm de show. Met name Lucille (Walters rol in Archer is haast identiek), Buster en Tobias zijn absoluut hilarisch. Cera is is ook ongelofelijk goed in zijn doorbraakrol. Zijn rol werkt heel goed in samenspel met die van Shawkat, en ik lach elke keer weer als hij bij zijn naam wordt genoemd. Barry Zuckerkorn en Annyong zijn ook erg leuk. Eigenlijk vind ik alleen Linsday een beetje achterblijven.

Wat verder ook opvalt is hoe goed en zelfverzekerd alles is geschreven. Veel series moeten aanvankelijk hun draai nog vinden, maar Hurwitz lijkt al precies te weten waar hij naartoe wil. Het tempo ligt hoog, verhaallijnen komen vaak op een prachtige manier samen op het einde van een aflevering en de serie zit vol ironische dubbelzinnigheden, misverstanden, running gags en verwijzingen, enzovoort. Voor een sitcom is het in mijn ervaring ook ongebruikelijk dat verhaallijnen gewoon doorlopen. De serie staat nooit stil.

Ik vind de presentatie ook erg fris met het droge gebruik van voice-over, de enkele camera en snelle montage met flashbacks en verwijzingen tussendoor. Maar dat zou ook kunnen komen doordat ik nieuwe sitcoms meestal vermijd. 4.0*.

avatar van The Oceanic Six
Jaren terug heb ik Arrested Development al eens gezien. Toen waren er pas 3 seizoenen. Later volgde nog een vierde seizoen die wel aardig was, maar niet meer helemaal aanvoelde zoals het ooit was en dit jaar kwam er zelfs een vijfde seizoen uit. Deels, het restant verschijnt in 2019. Dat was voor mij de reden om de hele serie maar eens opnieuw te gaan kijken.

Destijds had ik al een zwak voor deze serie en dat gevoel is er gelukkig nog steeds. De humor is lekker scherp, zonder dat je over de grond rolt van het lachen. De zwartgallige sfeer binnen de familie wordt op een fijne wijze getoond en iedereen krijgt wel de kans om uit te blinken. De leukste rollen vind ik ook nu weer die van Tobias, Buster en alles samen van George Michael en Maeby. Lekker ongemakkelijk als je weet dat hij nogal op zijn nichtje geilt. Het levert hele leuke scènes op, ook als hij bij zowel zijn pa en bij Tobias, de pa van Maeby, zit te vissen naar hoe zij een familieverhouding zouden vinden. Tobias is weer de George Costanza (ja, ik hou van Seinfeld) van de familie. Een loser, een kneus. Krijgt weinig respect, maar vind zijn eigen gedrag niet vreemd en ziet ook niet zo dat de rest hem maar vreemd vind. Zo'n rol doet het altijd wel goed. Eigenlijk kan elke rol wel wat diepgaander worden besproken, maar daar heb ik niet zoveel zin in. Iedereen heeft wel z'n charme en past goed in het grote geheel.

Is de serie dan echt briljant? Ook weer niet. Ik kan niet zeggen dat alle afleveringen memorabel zijn, maar het schrijfwerk is wel dusdanig sterk dat het ook nergens in weet te kakken. Er zitten een paar running gags in de serie, genoeg absurditeit met diverse ''oh no, he didn't''-momenten en de sobere stijl hoe een aflevering in beeld wordt gebracht deed het ook wel bij me.

Kleine 4*.