ad
  • 8.081.139 stemmen

Arrested Development - Seizoen 1 (2003-2004)

Show titel: Arrested Development

Seizoenen: 5 seizoenen

Afleveringen: 22

Datum van release: zondag 2 november 2003

• Netflix Bekijk seizoen 1 via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Arrested Development

Afleveringen Seizoen 1 (2003-2004)

1. 1. Pilot

Ontmoet de familie Bluth. Michael besluit om een baan in Arizona aan te nemen, nadat zijn vader George Sr. hem niet heeft gevraagd om zijn bedrijf over te nemen. Als George Sr. gearresteerd wordt en in de gevangenis komt, ontdekt de rest van de familie dat ze Michael nodig hebben.

2. 2. Top Banana

Michael laat George Michael de bananenkraam overnemen, maar dit gaat niet zonder moeilijkheden. Ondertussen doet Tobias auditie voor een commercial, maar ziet de rol naar zijn vrouw Lindsay gaan.

3. 3. Bringing Up Buster

Terwijl Michael met Buster omgaat, doet George Michael auditie voor een toneelstuk op school, om zo dichterbij zijn nicht Maeby te kunnen zijn. Ondertussen maakt Gob het uit met zijn vriendin.

4. 4. Key Decisions

Gob sluit zich voor een nieuwe truc op in de gevangenis waar zijn vader zit. Ondertussen neemt Michael de vriendin van Gob mee naar een ceremonie en flirt Buster per ongeluk met de grote rivaal van zijn moeder.

5. 5. Charity Drive

Michael en Lindsay hebben een ruzie over hoe goed ze zijn voor goede doelen. Ondertussen wil Gob het respect winnen van George Michael en heeft Buster nog steeds gedoe met Lucille 2, de vijand van zijn moeder.

6. 6. Visiting Ours

Michael wil zijn ouders dichterbij elkaar brengen in de gevangenis, maar komt tot de ontdekking dat zijn vader vreemdging met zijn assistente Kitty, die recentelijk nog met Gob naar bed is geweest. Ondertussen zoeken Tobias en Lindsay hulp om hun huwelijk te redden.

7. 7. In God We Trust

Michael wil de advocaat van de familie ontslaan. George Michael maakt indruk op Maeby door een pak, waardoor het lijkt dat hij erg gespierd is. Tobias heeft een probleem; hij durft niet naakt te zijn.

8. 8. My Mother, the Car

Michael verliest zijn kortetermijngeheugen, waar zijn moeder Lucille misbruik van maakt. Gob wil het jacht van de familie nog eenmaal gebruiken voor Michael 'm verkoopt. George Michael en Maeby gaan naar een film over twee familieleden die een relatie hebben en Buster en Lucille 2 nemen de volgende stap in hun relatie.

9. 9. Storming the Castle

Michael krijgt het niet voor elkaar om Gob en Marta uit elkaar te drijven. Maeby draagt alleen leer om wraak te nemen op haar moeder, een kwaadaardige goochelaar wil Gob's 'benen' stelen en Lucille wil een stokje steken voor de relatie tussen Buster en Lucille 2.

10. 10. Pier Pressure

Lindsay wil Maeby straffen voor slechte cijfers op school en laat haar één dag optrekken met haar oma Lucille. Michael denkt dat George Michael drugs gebruikt, maar weet niet dat George Michael het koopt van Gob voor Buster, die het weer geeft aan zijn vriendin Lucille 2.

11. 11. Public Relations

Als George Michael niet wordt toegelaten bij een privéschool vanwege de reputatie van de familie, huurt Michael een schrijfster in om de reputatie van de familie weer goed te krijgen.

12. 12. Marta Complex

Na een speech van Michael op een feestje, realiseert Marta dat ze eigenlijk van Michael houdt en beseft Lindsay dat ze wil scheiden van Tobias. Ondertussen besluit Buster om uit huis te gaan.

13. 13. Beef Consommé

Michael probeert toestemming van Gob te krijgen om met Marta verder te kunnen gaan. Ondertussen moet George Sr. voor de rechter verschijnen en werken Tobias en Lindsay aan hun relatie.

14. 14. Shock and Aww

Michael krijgt gevoelens voor een docent van George Michael, die zelf ook gevoelens heeft voor deze docent. Ondertussen adopteert Lucille een 14-jarige jongen uit Korea.

15. 15. Staff Infection

Michael ontdekt dat al zijn familieleden betaald krijgen, zonder hier iets voor te doen. Hij dwingt ze allemaal om een baan te nemen binnen het bedrijf. Tobias doet ondertussen research in de gevangenis van George Sr. voor een filmrol.

16. 16. Altar Egos

Michael wil een one-night stand met een advocaat die blind is en daarnaast ook zijn vader voor de rechter sleept. Ondertussen heeft George Sr. een geheime aanbidder, is Gob getrouwd en doet Maeby zich voor als een ziek meisje.

17. 17. Justice Is Blind

Gob steelt een belangrijk bestand in de rechtszaak tegen George Sr. en het bedrijf en ook Tobias wordt ingeschakeld. Ondertussen probeert George Michael Maeby te ontmaskeren.

18. 18. Missing Kitty

Gob wil een truc uitvoeren waarbij hij de jacht van de familie laat verdwijnen. Ondertussen zoeken Maeby en Linsay de oma van Lindsay op, wil Tobias respect krijgen van George Sr. en wil Michael assistent Kitty ontslaan.

19. 19. Best Man for the Gob

George Sr. gebruikt het vrijgezellenfeest van Gob om zijn accountant in een hoekje te drukken. Ondertussen probeert Michael te bewijzen dat je met hem best lol kan hebben en Tobias, Lindsay en Maeby stappen weer in hun oude, gezamenlijke bandje.

20. 20. Whistler's Mother

Tobias en Gob starten hun eigen koffiebedrijfje. Ondertussen vindt Michael dat Lucille veel te zorgzaam is voor Buster en Linsday gaat protesteren tegen oorlog om zo haar zelfbeeld op te krikken.

21. 21. Not Without My Daughter

Michael neemt Maeby mee naar zijn werk op 'Take Your Daughter to Work Day'. Tobias, George Michael en Gob gaan naar het winkelcentrum om te bewijzen dat ze mannelijk zijn.

22. 22. Let 'Em Eat Cake

George S.r krijgt een hartaanval en Maeby wordt jaloers als George Michael een vriendinnetje krijgt. Ondertussen wordt een boek dat Tobias vroeger had geschreven een bestseller bij homoseksuelen.

dit eerste seizoen heeft me onlangs (op advies van een kennis) erg verrast. er zit echt briljant droge humor in en de afleveringen kijken makkelijk weg. erg fijn om te bingewatchen. de karakters zijn stuk voor stuk geinige types en vooral Gob kon me erg bekoren. "I made a huge mistake".

de netflix reboot die onlangs is uitgekomen is een stuk minder overigens.

avatar van Thomas83

Thomas83

Over het algemeen heb ik een hekel aan sitcoms, maar dit is een pareltje. Echt prachtig humor en personages. De disfunctionele familie en de bijkomende familieschandalen en onverwerkte gevoelens zijn wel vaker voer voor leuke komedies, maar deze serie haalt daar erg veel uit. Bijna alle Bluths (plus aanhang) zijn erg leuk.

Bateman is de "normale" van het gezin en is als acteur geschikt voor die rol. Voor de rest stelen vooral de bijrollen enorm de show. Met name Lucille (Walters rol in Archer is haast identiek), Buster en Tobias zijn absoluut hilarisch. Cera is is ook ongelofelijk goed in zijn doorbraakrol. Zijn rol werkt heel goed in samenspel met die van Shawkat, en ik lach elke keer weer als hij bij zijn naam wordt genoemd. Barry Zuckerkorn en Annyong zijn ook erg leuk. Eigenlijk vind ik alleen Linsday een beetje achterblijven.

Wat verder ook opvalt is hoe goed en zelfverzekerd alles is geschreven. Veel series moeten aanvankelijk hun draai nog vinden, maar Hurwitz lijkt al precies te weten waar hij naartoe wil. Het tempo ligt hoog, verhaallijnen komen vaak op een prachtige manier samen op het einde van een aflevering en de serie zit vol ironische dubbelzinnigheden, misverstanden, running gags en verwijzingen, enzovoort. Voor een sitcom is het in mijn ervaring ook ongebruikelijk dat verhaallijnen gewoon doorlopen. De serie staat nooit stil.

Ik vind de presentatie ook erg fris met het droge gebruik van voice-over, de enkele camera en snelle montage met flashbacks en verwijzingen tussendoor. Maar dat zou ook kunnen komen doordat ik nieuwe sitcoms meestal vermijd. 4.0*.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Jaren terug heb ik Arrested Development al eens gezien. Toen waren er pas 3 seizoenen. Later volgde nog een vierde seizoen die wel aardig was, maar niet meer helemaal aanvoelde zoals het ooit was en dit jaar kwam er zelfs een vijfde seizoen uit. Deels, het restant verschijnt in 2019. Dat was voor mij de reden om de hele serie maar eens opnieuw te gaan kijken.

Destijds had ik al een zwak voor deze serie en dat gevoel is er gelukkig nog steeds. De humor is lekker scherp, zonder dat je over de grond rolt van het lachen. De zwartgallige sfeer binnen de familie wordt op een fijne wijze getoond en iedereen krijgt wel de kans om uit te blinken. De leukste rollen vind ik ook nu weer die van Tobias, Buster en alles samen van George Michael en Maeby. Lekker ongemakkelijk als je weet dat hij nogal op zijn nichtje geilt. Het levert hele leuke scènes op, ook als hij bij zowel zijn pa en bij Tobias, de pa van Maeby, zit te vissen naar hoe zij een familieverhouding zouden vinden. Tobias is weer de George Costanza (ja, ik hou van Seinfeld) van de familie. Een loser, een kneus. Krijgt weinig respect, maar vind zijn eigen gedrag niet vreemd en ziet ook niet zo dat de rest hem maar vreemd vind. Zo'n rol doet het altijd wel goed. Eigenlijk kan elke rol wel wat diepgaander worden besproken, maar daar heb ik niet zoveel zin in. Iedereen heeft wel z'n charme en past goed in het grote geheel.

Is de serie dan echt briljant? Ook weer niet. Ik kan niet zeggen dat alle afleveringen memorabel zijn, maar het schrijfwerk is wel dusdanig sterk dat het ook nergens in weet te kakken. Er zitten een paar running gags in de serie, genoeg absurditeit met diverse ''oh no, he didn't''-momenten en de sobere stijl hoe een aflevering in beeld wordt gebracht deed het ook wel bij me.

Kleine 4*.