Mijn Series +

The Last Dance (2020)

Documentaire
Miniserie, 503 minuten

met Michael Jordan, Scottie Pippen en Dennis Rodman

Michael Jeffrey Jordan (New York, 17 februari 1963) is een voormalig Amerikaans basketbalspeler. Denk je alles te weten over 'His Airness', dan heb je het mis. In 'The Last Dance' bespreekt Jorden zijn leven en carrière. De ups maar ook de vele downs. Met als kers op de taart: niet eerder vertoonde beelden van zijn laatste NBA-kampioenschap.

1. Aflevering 1
  8. Aflevering 8
  9. Aflevering 9
  10. Aflevering 10

avatar van 3 2 1 cut
Poeh, moment dat Jordan op Fathers Day de NBA cup wint en daarna in de kleedkamer liggend op de grond huilend rouwt om het verlies van zijn vader. Dat kwam diep binnen bij mij. Wat een mens..

avatar van Young one
The Oceanic Six schreef:
Ik ben een sportfan, maar heb weinig met basketbal. Is dit dan toch de moeite? De score zegt van wel.

Ik ben ook geen basketbalfan maar ik vond het een geweldige serie. Geeft een mooi beeld van de dynamiek in een team, van de opofferingen die Jordan zich getroost om de allerbeste te zijn, van de weerslag die dat op zijn leven heeft, van de spanning die op de play offs staat en je ziet fantastisch basketbal wat zelfs voor een niet basketbalfan geweldig is om te zien.

En Scotty Pippen. Komt een paar keer negatief in beeld, maar toch. Wat een baas. Alleen die Barry White stem van hem al.

Maar natuurlijk vooral Michael Jordan, wat een superster, wat een sportman die er gewoon altijd staat als het echt moet.

Geweldige serie met een einde wat ze in Hollywood niet moesten bedenken omdat het dan to much is is. (en dan bedoel ik dus het winnende punt van MJ kort voor tijd in de allerlaatste dance).

avatar van Tsja......
Absoluut een groot sportman en stiekem is het ook zeker een goede documentaire met een goede inkijk in de sportman MJ en de Chicago Bulls, maar is het heel erg als ik me na een aantal afleveringen langzaam maar zeker steeds meer begin te irriteren? Het is allemaal vreselijk eenzijdig en Amerikaans (goh gek hè...), maar okay dat weet je van tevoren. Maar met name die zelfbevlekking. Zeker je bent beter dan de rest, maar moet je je daarom zó verheven voelen boven de rest. Ook dat het grootste gedeelte van het team (op Pippen en Rodman na) vrijwel onzichtbaar is in de docu vind ik jammer, zij hebben tenslotte ook bijgedragen aan het succes van Jordan.

Ik ga hem vanwege de recensies zeker afkijken en vast nog mijn mening bijstellen, maar voorlopig nog een wat magere beoordeling dus. Door de Hollander in mij... die nog wel eens wat moeite heeft met mensen die zichzelf graag bevlekken.

avatar van Pinguin#13
'Bevlekken' of 'bewieroken'?

Ik was ook meer fan Magic (ben dan ook al wat ouder) maar om Jordan kan je niet heen. Ik zou ook liever een biertje gaan drinken met Larry (ook geen doetje) en Magic dan met Jordan.
Maar qua suprematie in een wereldsport, sterker nog: hoe hij die nog sterker op de wereldkaart heeft gezet, is er gewoon geen vergelijk. in de docu zegt er eentje qua 'legendariteit' (is dat een woord?) naast babe Ruth (ach, die Amerikanen) en Ali. Tja, ik denk dan nog net ietsje hoger. Pele, had dat aura vroeger ook, Ronaldo en Messi komen in de buurt… (hier in België hebben we natuurlijk ook Eddy Merckx, de 'kannibaal').

Maar wat ik wou zeggen: Jordan heeft de top natuurlijk centimeter voor centimeter beklommen, eerst voorbij die verdomde Bad Boys (leuk ploegje trouwens, underdogs die de Celtics van hun troon gestoot hebben), dan de ploeg van de eighties, de Lakers… en toen waren zij zelf het monster geworden. Jordan heeft geen shortcuts genomen (zoals Lebron (hoewel ik die ook bewonder)) en als über-alfamannetje heeft hij wel de feiten om zijn praatjes te legitimeren. Net als Bird was hij ook niet te beroerd om zijn exploten aan te kondigen. Elke ploeg wíst dat Jordan hen kwam afslachten en hij dééd het alsnog. Dat maakt hem… ongenaakbaar. Die killer eyes had hij trouwens al op de OS in '84. Ik dacht lmeteen 'Wow'. Toen wist ik nog niks van deze man, behalve dat de commentator al meegaf dat dit 'één van de betere' was… qua understatement kan dat wel tellen.
Ik vind Jordan hier al bij al correct uit de hoek komen, hij is niet vals bescheiden… waarom zou hij… maar hij heeft wel het juiste respect voor iedereen die hij heeft ontmoet. De man heeft gewoon op eenzame hoogte geopereerd. deze docu zet dat nog eens dik in de verf. Maar op Youtube vind je nog massa's verhalen die deze meer dan 6u durende docu niet een gehaald hebben…

Alfamannetjes zijn geen lieverds en als jij dat niet leuk vind, dan is dat uiteraard je goede recht. Maar zonder die zelfverzekerdheid waren wij hier nu geen tekstjes aan het typen over 'greatness'. De GOAT in basketbal… en ja, als iemand daar maar een discussie over beginnen, begrijpt dat alfamannetje dit (terecht) niet… zo zijn alfamannetjes nu eenmaal. Waarvoor dank.