• 8.985.489 stemmen

Kalifat - Seizoen 1 (2020)

Alternatieve titel: Caliphate

Ontwikkeld door: Wilhelm Behrman

Met: Aliette Opheim, Gizem Erdogan en Amed Bozan

Oorsprong: Zweden

Datum van release: zondag 12 januari 2020

Eerst uitgezonden op: SVT1 (Zweden)

Plot Kalifat

SÄPO-agente Fatima krijgt een tip dat er een terroristische aanslag in Zweden gepland staat door IS. Ze denkt met het verkrijgen van deze informatie dat ze haar carrière een boost kan geven. Tegelijkertijd heeft de tiener Sulle haar ogen geopend voor haar student-assistent die de deuren opent naar een nieuwe fascinerende wereld. Door de dreigende aanslag worden de levens van een aantal vrouwen met elkaar verbonden.

Afleveringen Seizoen 1 (2020)

12 januari 2020 (46 minuten)

Pervin staat voor een verraderlijk dilemma nadat ze met haar echtgenoot, een lid van IS, naar Raqqa is verhuisd. SÄPO-agente Fatima grijpt haar kans op een carrièreboost.

12 januari 2020 (46 minuten)

Terwijl Ibbe Kerima, Sulle en Miryam voor zijn plan probeert te winnen, wil Fatima dat Pervin het notitieboekje van Husam bekijkt, waarin de details van de aanval staan.

12 januari 2020 (46 minuten)

Pervin probeert snel haar sporen uit te wissen na een noodlottige daad. Fatima vindt een aanwijzing. Ibbe stelt Sulle en Kerima voor aan een overtuigende rekruut.

19 januari 2020 (46 minuten)

Mirjam zet Ibbes plan in werking. Fatima's onderzoek loopt spaak. Dolores doet een schokkende ontdekking wanneer verborgen agenda's aan het licht komen.

19 januari 2020 (46 minuten)

Calle bezoekt Suleiman en Tuba. Fatima zorgt dat Pervin uit Raqqa kan ontsnappen. Kerima geeft Sulle een verrassing van Ibbe.

26 januari 2020 (46 minuten)

Fatima spoort een man op die een belangrijk aanknopingspunt kan zijn, maar hij is haar een stap voor. Ten einde raad gaat Suleiman naar de Syrisch-Turkse grens met Calle.

2 februari 2020 (46 minuten)

Met het lot van Lisha in haar handen roept Pervin de hulp van Husam in. Fatima volgt Jakob en Emil en grijpt naar haar laatste redmiddel.

9 februari 2020 (53 minuten)

Nadir onthult een onverwachte waarheid. Kerima bereidt zich voor op de laatste aanval. Fatima komt haar deel van de afspraak met Pervin na, maar tegen een hoge prijs.

avatar van umbra

umbra

Zeer boeiende Zweedse serie omtrent moslim-terrorisme. Serie heeft voldoende vaart en verveelt nooit. Zo'n serie die je makkelijk in één ruk uit kunt kijken. Al had ik liever gehad dat het toch wat dramatischer zou eindigen, vaak weet je op voorhand in dergelijke serie of film, dat de eigenlijke misdaad/aanslag (grotendeels) verijdeld wordt.

avatar van Suitehome

Suitehome

Puike Zweedse serie: verontrustend, ongemakkelijk, spannend, geloofwaardig, met boeiend scenario en buitengewoon goed acteerwerk. Gizem Erdogan speelt de sterretjes van de Syrische hemel. Speelt zich af in Zweden en Syrië, maar blijft vooral een kwalitatief hoogwaardige thriller over terrorisme en radicalisering. Een must see. Zet wel die irritante Engelse Netflix nasynchronisatie even uit.

avatar van david bohm

david bohm

Deze Zweedse serie kijkt bijzonder lekker weg. De verhaallijn is interessant en door de afwisseling van locaties en personages blijft het vrij fris. Acteerwerk is sterk, ook van de jongere castleden.

Sommige ontwikkelingen gaan wel met een sneltreinvaart, maar wellicht gaat dat in realiteit ook zo. De veelal vrouwelijke invalshoek vind ik wel origineel, zeker in de context van de islam.

Aanrader.

avatar van De Moekster

De Moekster

Aardig, maar de personages maakten zoveel onlogische keuzes dat het op een gegeven moment ongeloofwaardig werd.

avatar van AniSter

AniSter

• 1969 berichten

Zweden weet er weer een af en toe spannende serie van te maken. De aanloop is best lang en het slot is, zoals veel Zweedse misdaadseries, net iets te kort door de bocht. Op zich kan ik me voorstellen dat de ontwikkelingen een realistisch beeld geven, maar helaas zitten er een aantal onwaarschijnlijkheden in die het geheel iets naar beneden halen. Het moet natuurlijk wel interessant blijven, zeker als het een Netflix productie betreft. Pervin werd trouwens best goed gespeeld door Gizem Erdogan. Tja...