Mijn Series +

Kalifat - Seizoen 1 (2020)

Zweden
Drama / Thriller

ontwikkeld door Wilhelm Behrman
met Aliette Opheim, Gizem Erdogan en Amed Bozan

SÄPO-agente Fatima krijgt een tip dat er een terroristische aanslag in Zweden gepland staat door IS. Ze denkt met het verkrijgen van deze informatie dat ze haar carrière een boost kan geven. Tegelijkertijd heeft de tiener Sulle haar ogen geopend voor haar student-assistent die de deuren opent naar een nieuwe fascinerende wereld. Door de dreigende aanslag worden de levens van een aantal vrouwen met elkaar verbonden.

1. Aflevering 1
  6. Aflevering 6
  7. Aflevering 7
  8. Aflevering 8

avatar van UmbraVitae
Zeer boeiende Zweedse serie omtrent moslim-terrorisme. Serie heeft voldoende vaart en verveelt nooit. Zo'n serie die je makkelijk in één ruk uit kunt kijken. Al had ik liever gehad dat het toch wat dramatischer zou eindigen, vaak weet je op voorhand in dergelijke serie of film, dat de eigenlijke misdaad/aanslag (grotendeels) verijdeld wordt.

avatar van cmr46
1e aflevering gezien, afwachten wat het wordt.

avatar van cmr46
2e deel was niet best, alleen maar geouwehoer.

Redelijke serie, 6 delen gezien. Vind het geen topper

Puike Zweedse serie: verontrustend, ongemakkelijk, spannend, geloofwaardig, met boeiend scenario en buitengewoon goed acteerwerk. Gizem Erdogan speelt de sterretjes van de Syrische hemel. Speelt zich af in Zweden en Syrië, maar blijft vooral een kwalitatief hoogwaardige thriller over terrorisme en radicalisering. Een must see. Zet wel die irritante Engelse Netflix nasynchronisatie even uit.

cmr46 schreef:
2e deel was niet best, alleen maar geouwehoer.

Vond dit juist wel een goeie aflevering. Juist de indoctrinatie van de extremisten wordt goed neergezet. In de serie is ook weinig actie, is ook niet nodig, want dat is niet de essentie van de serie. Prima serie tot nu toe ( t/m 6)

avatar van DjFrankie
Zo en in 1 avond uitgekeken. Erg goeie serie zeker omdat het einde niet altijd positief hoeft uit te pakken. Dat is meestal wel het geval.

avatar van Mrs Bruce Willis
Pfff.... grijpt je wel naar je strot, deze serie.
Echt een aanrader!!

avatar van ZAP!
Maar dan moet je wel Netfliks hebben...?

ZAP! schreef:
Maar dan moet je wel Netfliks hebben...?

Of van pindakaas houden

avatar van ZAP!
Ah ja, dat kan ook nog, wie weet...

avatar van david bohm
Deze Zweedse serie kijkt bijzonder lekker weg. De verhaallijn is interessant en door de afwisseling van locaties en personages blijft het vrij fris. Acteerwerk is sterk, ook van de jongere castleden.
Sommige ontwikkelingen gaan wel met een sneltreinvaart, maar wellicht gaat dat in realiteit ook zo. De veelal vrouwelijke invalshoek vind ik wel origineel, zeker in de context van de islam.
Aanrader.

avatar van joy4ever
Bijzonder goede serie. Ook een erg interessant kijkje in de extreme moslimwereld. Sterk acteerwerk. Aanrader.

De slotaflevering was intens...