Mijn Series +

Kalifat - Seizoen 1 (2020)

Zweden
Drama / Thriller

ontwikkeld door Wilhelm Behrman
met Aliette Opheim, Gizem Erdogan en Amed Bozan

SÄPO-agente Fatima krijgt een tip dat er een terroristische aanslag in Zweden gepland staat door IS. Ze denkt met het verkrijgen van deze informatie dat ze haar carrière een boost kan geven. Tegelijkertijd heeft de tiener Sulle haar ogen geopend voor haar student-assistent die de deuren opent naar een nieuwe fascinerende wereld. Door de dreigende aanslag worden de levens van een aantal vrouwen met elkaar verbonden.

1. Aflevering 1
  6. Aflevering 6
  7. Aflevering 7
  8. Aflevering 8

avatar van UmbraVitae
Zeer boeiende Zweedse serie omtrent moslim-terrorisme. Serie heeft voldoende vaart en verveelt nooit. Zo'n serie die je makkelijk in één ruk uit kunt kijken. Al had ik liever gehad dat het toch wat dramatischer zou eindigen, vaak weet je op voorhand in dergelijke serie of film, dat de eigenlijke misdaad/aanslag (grotendeels) verijdeld wordt.

Puike Zweedse serie: verontrustend, ongemakkelijk, spannend, geloofwaardig, met boeiend scenario en buitengewoon goed acteerwerk. Gizem Erdogan speelt de sterretjes van de Syrische hemel. Speelt zich af in Zweden en Syrië, maar blijft vooral een kwalitatief hoogwaardige thriller over terrorisme en radicalisering. Een must see. Zet wel die irritante Engelse Netflix nasynchronisatie even uit.

avatar van david bohm
Deze Zweedse serie kijkt bijzonder lekker weg. De verhaallijn is interessant en door de afwisseling van locaties en personages blijft het vrij fris. Acteerwerk is sterk, ook van de jongere castleden.
Sommige ontwikkelingen gaan wel met een sneltreinvaart, maar wellicht gaat dat in realiteit ook zo. De veelal vrouwelijke invalshoek vind ik wel origineel, zeker in de context van de islam.
Aanrader.

Aardig, maar de personages maakten zoveel onlogische keuzes dat het op een gegeven moment ongeloofwaardig werd.