Mijn Series +

Dexter - Seizoen 6 (2011)

Drama / Misdaad

ontwikkeld door James Manos Jr.
met Michael C. Hall, Jennifer Carpenter en C.S. Lee

Gebaseerd op de 'Darkly Dreaming Dexter' en 'Dearly Devoted Dexter' boeken van Jeff Lindsay, gaat deze thriller over Dexter Morgan. Dexter is een forensisch bloedspatten expert, werkend voor de Miami Metro Politie Afdeling. Hij is de steun en toeverlaat voor zijn zus en heeft een vaste vriendin met twee kinderen die gek op hem zijn. Daarnaast heeft Dexter een nogal actief 'nachtleven'. Strikt volgens een code, opgelegd door zijn stiefvader, Harry, jaagt Dexter op mensen die uit de handen van het rechtssysteem zijn geglipt en zorgt er zo voor dat ze nooit meer een tweede misdaad zullen begaan.

1. Those Kinds of Things
  10. Ricochet Rabbit
  11. Talk to the Hand
  12. This is the Way the World Ends
avatar van Noere
De motieven en moorden vind ik erg sterk in dit seizoen.. met name de vier ruiters van de apocalyps kwamen van een macabere stal, en daar houd ik wel van. Voor de rest, tja. Colin Hanks staat als een zak hooi te acteren (het kan nog erger dan zijn vader) en de twist op het einde is ook niet echt origineel meer te noemen.

avatar van Robbie.T.
Prima zesde seizoen waarin de relaties tussen de personages verder worden uitgediept. Dieptepunt van dit sezoen is Colin Hanks, die geen moment weet te overtuigen en ook Quinn, die me vanaf het begin al niet kon boeien, gaat rustig door met zwak acteren. Toch is de verhaallijn interessant genoeg om 4 sterren te geven. Op naar seizoen 7.

avatar van Thomas83
Het seizoen begint nog zo leuk met een heel aardige eerste aflevering waarin de humor ook eens goed op zijn plaats voelt. De teruggekeerde scherpte bij Dexter zelf is ook wel weer fijn. Maar helaas, de schijn bedriegt. Dit is uiteindelijk veruit het minste seizoen. Zo matig zelfs dat ik voor het eerst niet zo uitkeek naar nieuwe afleveringen. Het grootste probleem zit hem in voor het eerst echt heel matige tegenstanders voor Dexter. Die professor en zijn leerling zijn totaal niet interessant. Met Olmos had het nog wat kunnen worden maar de zoon van Tom Hanks is echt een vreselijk acteur met totaal niet de juiste uitstraling ook. Je zou hem eerder verwachten in matige komedies of zo. De religieuze ondertoon die over het seizoen hangt vind ik ook maar weinig. Hoewel de verhaallijn met Mos Def als een echte vriend en soort voorbeeld voor Dexter wel weer interessant is. Jammer dat hij er al vrij snel aangaat, maar dat was ook wel vrij voorspelbaar.

De verhaallijn met Debra bij de psychiater is ook niet verkeerd. Vond de uiteindelijke conclusie dat ze verliefd is op haar broer wel apart en onnodig, maar zo enorm uit de lucht vallen komt het ook weer niet als je er met andere ogen naar kijkt. En de allerlaatste scène waarin Debra Dexter in zijn appartement opwacht met al het bewijsmateriaal tegen hem uitgestald is ijzersterk en wordt alleen overtroffen door het slotstuk van seizoen 4. Het is ook een wending die een seizoen eerder al genomen had moeten worden. Ik had het ook wel nodig om weer echt uit te kijken naar de twee volgende seizoenen.

Quinn vind ik dit seizoen zo mogelijk nog vervelender dan in het eerste. Wat reageert hij als een verongelijkt kind nadat Debra zijn hele foute huwelijksaanzoek afwijst. Hij lijkt me ook helemaal niet zo het type om graag zo snel te willen settelen, en als je met zo'n soort huwelijksaanzoek komt bij Debra vraag je je af hoe goed hij haar nou kent. Ook een beetje een herhaling van zetten dat hij met een getuige het bed deelt. Debra deed in seizoen 3 al iets vergelijkbaars. Heel raar ook dat er in de serie ineens een wat al te lollige scène zit waarin Quinn en Batista stoned zijn, onder werktijd nog wel, of Quinn die in een dronken bij niet met de knappe dochter maar met de lelijke moeder het bed heeft gedeeld.

LaGuerta is dit seizoen ook weer amper uit te staan. Louis is een vreselijk nieuw personage trouwens. Lijkt zo'n type personage dat is overgelopen uit een andere serie van mindere kwaliteit. Jamie zit meer om haar looks in de film dan omdat ze echt wat toevoegt. Mike is geen slechte toevoeging aan het politieteam, maar wel wat saai. Verder nog altijd wat teveel toevalligheden, zoals een pen die verraadt dat Dexter in Nebraska is geweest of Dexter die net op tijd de gasaanval op Debra voorkomt. Ook is de grote twist op het einde dat professor Gellar al die tijd al dood was niet eens waterdicht volgens mij, maar misschien verslapte mijn aandacht gewoon bij die oninteressante plotlijn. Sowieso een wat goedkope twist
. Nee, echt een ondermaats seizoen. Ik vind dat dit soort dramaseries vaak aan een seizoen of 5 wel genoeg hebben eigenlijk. 3.0*.