Mijn Series +

Dexter - Seizoen 4 (2009)

Drama / Misdaad

ontwikkeld door James Manos Jr.
met Michael C. Hall, Jennifer Carpenter en Julie Benz

Gebaseerd op de 'Darkly Dreaming Dexter' en 'Dearly Devoted Dexter' boeken van Jeff Lindsay, gaat deze thriller over Dexter Morgan. Dexter is een forensisch bloedspatten expert, werkend voor de Miami Metro Politie Afdeling. Hij is de steun en toeverlaat voor zijn zus en heeft een vaste vriendin met twee kinderen die gek op hem zijn. Daarnaast heeft Dexter een nogal actief 'nachtleven'. Strikt volgens een code, opgelegd door zijn stiefvader, Harry, jaagt Dexter op mensen die uit de handen van het rechtssysteem zijn geglipt en zorgt er zo voor dat ze nooit meer een tweede misdaad zullen begaan.

1. Living the Dream
  10. Lost Boys
  11. Hello, Dexter Morgan
  12. The Getaway
avatar van Noere
Wat mij betreft het beste seizoen van Dexter. John Lithgow, vooral bekend van zijn komische rollen, zet hier een overtuigende rol neer als psychopaat (en natuurlijk als familieman) met een heerlijk luguber motief. De chemie tussen deze trinity killer en Dexter is scherp uitgewerkt en de spanning zit er van begin tot eind in. De schrijvers waren hier duidelijk goed op dreef. Een aantal momenten in dit seizoen behoren absoluut tot het beste van wat ik de afgelopen jaren op tv heb gezien. Ik denk dan aan het bezoek van Dexter aan trinity en zijn familie met thanksgiving, trinity die Dexter op het werk bezoekt, en met name het einde van trinity met de treintjes en de plaat Venus van Frankie Avalon die wordt afgespeeld. Stuk voor stuk memorabel. Over een tijdje een herziening waard.

Met Noere eens. Verreweg het beste seizoen van Dexter, met het beste einde van een seizoen van alle series die ik gezien heb. Na die laatste aflevering zat ik echt met open mond naar m'n scherm te kijken. Van mij had de serie hierna ook mogen stoppen. Ergens in het midden van s5 ben ik uiteindelijk afgehaakt, voor mij waren ze over het hoogtepunt heen.

En inderdaad, Lithgow is geweldig.

avatar van Kos
Kos
Ja, inderdaad het beste seizoen. Retespannend.

avatar van Thomas83
Het beste seizoen volgens velen. Dat snap ik wel. Weliswaar vind ik juist de zijplotjes dit seizoen wat minder interessant, dit seizoen heeft met Arthur veruit de beste en meest interessante en goed uitgewerkte antagonist, gespeeld door Lithgow nog wel, en het einde slaat werkelijk in als een bom en reken ik tot de beste seizoenseindes ooit. Ik zag het eigenlijk ook totaal niet aankomen. Het was natuurlijk wel een scenario dat door mijn hoofd schoot, maar ik dacht niet dat ze het aan zouden durven Rita al het loodje te laten leggen en nog meer zouden willen halen uit de spanningen binnen het gezin en de relatie door Dexters verschillende soorten "werk". Rita kon best wat zeurderig zijn maar kon ook altijd op mijn sympathie rekenen als de jonge alleenstaande moeder. Best pijnlijk om zo plots haar dan in die badkuip te zien liggen. Mijn eerste reactie was eigenlijk ook dat ik het niet wilde geloven, mede ook omdat de scène door die dromerige gloed wat onwerkelijks heeft. Dat had bijvoorbeeld de scène waarin Doakes ontdekt dat Dexter de Bay Harbour Butcher is ook in seizoen 2.

Maar goed. De kleine verhaallijntjes vind ik dus wel wat minder. De lulligheid van Dexters nieuwe woonomgeving is wel geinig, maar het brengt me net wat teveel humor en het ligt er allemaal net wat te dik bovenop. Zo'n plotje als met de vandaal in de buurt is me wat te onzinnig en luchtig om in deze serie te zitten. Quinn is nog altijd niet bepaald mijn favoriete personage en zijn relatie met die journaliste kon me wel gestolen worden. Zag ook al ruim van tevoren aankomen hoe het met haar zit, en de actrice is veel te matig om al dat drama op het einde overtuigend te brengen. En dan LaGuerta en Batista ineens een stelletje, what the hell? Nadat er nog wel zo aandoenlijk een relatie tussen Batista en Gianna werd opgezet in seizoen 3. De actrice zal wel niet verder hebben gewild of zo. Zo voelt het ook echt.

Astor laat vooral in het begin aan het seizoen zijn aan het puberen te zijn geslagen, maar het uit zich vooralsnog vooral in een clichématig personage dat typische dingen uitroept als "god, you are so unfair!" en "duh!". En dan ook die vreselijke blaag waar ze op verliefd wordt. Ben benieuwd of daar verder nog wat mee wordt gedaan. Zou me niet verbazen als we die niet meer terugzien. Op een paar afleveringen in het begint niet meer gezien, en de serie laat nog wel eens een verhaallijntje ineens vallen (of maakt het wat doelloos in elk geval), zoals Okama in het vorige seizoen. De niet meer zo makkelijk handelbare Astor zal vast nog wel wat interessants brengen in latere seizoenen. Ben erg benieuwd wat het wordt. Gedoe om de voogdij misschien, of Astor die Dexter de dood van haar moeder verwijt. Er is genoeg mogelijk.

Lundy weer terug is wel heel sterk natuurlijk. Echt een aangename verrassing. Ik vreesde een beetje een soap met twee mannen in haar leven, maar toen kwam er als aangename verrassing ineens die schietpartij. Naast het einde van het seizoen ook al zo'n dijk van een cliffhanger uit het niets. En het levert nog een geweldige latere emotionele instortingsscène van Debra op. Kruger vond ik ook sterk trouwens. Die had makkelijk in meerdere afleveringen of zelfs een heel seizoen kunnen zitten. Het zegt veel over de kwaliteit van een fantastisch seizoen. Zoals wel vaker voelen sommige wendingen en uitkomsten wel net iets te mooi en toevallig (zoals Dexter die nu op een of andere manier niet doorheeft dat de moordenaar van Lundy een stuk kleiner is of Arthur die met een bezoekerspasje blijkbaar overal rond kan lopen op het politiebureau), maar vaak houdt dat de boel ook wel weer mooi op gang en door de sterke rode draad van de Trinity Killer zat ik er dit seizoen nog wat eerder helemaal in dan in eerdere seizoenen. Dat compenseert voor de mindere verhaallijnen.
4.0*.

avatar van Robbie.T.
Geweldig seizoen. Met een flinke binchwatch sessie heb ik dit seizoen in één zucht uitgekeken. Lithgow is zoals altijd geweldig en ook Carradine maakt zijn return in dit seizoen. Jennifer Carpenter zet haar sterke acteerprestatie van seizoen drie met gemak voort in dit seizoen en ook de rest van de cast doet het prima. Enige minpuntje vind ik Quinn, die helemaal niets toevoegt aan het verhaal en (vooralsnog?) een flat character is. Ik ben erg benieuwd naar seizoen 5.

Samen met 1 het beste seizoen ooit. Leuk om eens een andere kant te zien van de acteur die uiterst grappig is in Third Rock From The Sun. Deze keer weet de kijker al meteen wie de moordenaar is wat dan ruimte vrijmaakt voor een character-study van de die donkere persoon. Altijd een pluspunt in mijn boekje. Het einde was schokkend.