Mijn Series +

Dexter - Seizoen 7 (2012)

Drama / Misdaad

ontwikkeld door James Manos Jr.
met Michael C. Hall, Jennifer Carpenter en C.S. Lee

Gebaseerd op de 'Darkly Dreaming Dexter' en 'Dearly Devoted Dexter' boeken van Jeff Lindsay, gaat deze thriller over Dexter Morgan. Dexter is een forensisch bloedspatten expert, werkend voor de Miami Metro Politie Afdeling. Hij is de steun en toeverlaat voor zijn zus en heeft een vaste vriendin met twee kinderen die gek op hem zijn. Daarnaast heeft Dexter een nogal actief 'nachtleven'. Strikt volgens een code, opgelegd door zijn stiefvader, Harry, jaagt Dexter op mensen die uit de handen van het rechtssysteem zijn geglipt en zorgt er zo voor dat ze nooit meer een tweede misdaad zullen begaan.

1. Are You... ?
  7. Chemistry
  8. Argentina
  9. Helter Skelter
  10. The Dark... Whatever
  11. Do You See What I See?
  12. Surprise, Motherfucker!
avatar van jarno1975
jarno1975 (moderator)
Hier staat de poster van seizoen 8 bij i.p.v. 7. Wordt z.s.m. aangepast.

avatar van Robbie.T.
Oei oei, na de eerste 10 afleveringen van dit seizoen dacht ik dat dit het zwakste seizoen tot nu toe is... maar dan komen de twee finale afleveringen; wauw!
Het begin van dit seizoen (afl. 1t/m10) is ronduit zwak; we zijn beland in flashbacks en constante herhalingen van zetten (een standaard teken dat een serie op zijn laatste benen loopt) en de show lijkt de focus te verliezen.... totdat we bij aflevering 10 aankomen; daar wordt weer langzaam opgebouwd naar een interessante climax. En die climax mag er zijn! Aflevering 11 en 12 gaan in een moordend tempo en halen het niveau van de top seizoenen in het verleden.
3,5* gebaseerd op de laatste twee afleveringen.
Rest alleen seizoen 8 nog; ik ga gelijk beginnen.

avatar van Thomas83
Na het zeker naar Dexter-begrippen erbarmelijke zesde seizoen toch weer echt een stap vooruit. Probleem is alleen dat ik al wel klaar ben met de serie onderhand en alleen nog maar kijk om het einde te halen. Het seizoen lijkt ook zo overvol. Debra heb ik altijd wel leuk gevonden en dat blijft ook wel zo, maar mede doordat we haar al seizoenen lang als lijdend voorwerp zien wordt dat onderhand toch wat vermoeiend. Haar ontdekking wat haar broer betreft levert achteraf gezien eigenlijk ook weer niet zoveel interessants op. Het seizoen draait vooral om loyaliteit en de soort driehoeksrelatie tussen haar, Dexter en Hannah, een nieuwe soulmate voor Dexter. Strahovski heeft chemie met Dexter, maar voor mij begon de band tussen Dexter en haar pas laat te klikken. Ze had wel wat meer uitgediept mogen worden. En eigenlijk is er slechts een handjevol scènes voor nodig om de band tussen Dexter en Sirko overtuigender neer te zetten. Geweldig samenspel van Hall en Stevenson. Een paar van hun scènes tegen het einde van het seizoen behoren tot het beste wat heel de serie te bieden heeft. En Sirko is een van de meest interessante personages. Aanvankelijk lijkt hij vooral de weer wat nieuwe invalshoek voor een tegenstander te bieden. Net als Dexter een professional die door persoonlijke wraakgevoelens wordt gedreven, en ook echt iemand die partij aan Dexter kan bieden. Vond de twist dat Baskov zijn geliefde was erg sterk en verrassend.

LaGuerta heeft nu echt de rol van Doakes overgenomen en is Dexter op het spoor. Ook zij is door haar band met Doakes een personage dat door wraakgevoelens wordt gedreven, met het verschil dat zij geen echte professional is. Ze is geen goed rechercheur, altijd meer de politicus geweest. Ze komt een eind, maar het lag voor de hand dat ze uiteindelijk Dexter wist te pakken. Al leek dat er nog even op en die zeer verrassend vroeg komende scène waarin ze ineens met wat agenten voor Dexters deur staat om hem op te pakken. Wat dan later weer slim tot Dexters plan bleek te horen. Tamelijk belachelijk om iedereen op de afdeling het blind voor Dexter op te zien nemen, maar het past in elk geval wel bij de serie. Seizoenenlang zien we de politie van Miami al opzichtig falen. De slimme Dexter was met de seizoenen wel weer verdwenen, maar dit was in elk geval weer een ontsnapping die aan zijn eigen sluwheid was te danken, en wat minder aan toevalligheden. Al zitten die nog zeker in het seizoen, zoals de manier waarop Dexter aan een kogel van Sirko ontsnapt. En Dexter heeft zeker nog van die raar onvoorzichtige momenten die in het eerste en ik geloof tweede seizoen ook nog niet zaten.

Louis wordt gelukkig snel geloosd, maar ik kijk er van op dat Jamie nog steeds in de serie zit en Quinn voelde weer lekker doelloos met nu weer een onzinnig verhaallijntje met een stripper waar hij voor valt. Novikov is zelfs nog een erger personage. Batista hangt er nog steeds wat bij. Killers als Speltzer en de Phantom Arsonist voelen vooral als wat doelloze opvullers. En nog een ding dat hilarisch is: de serie heeft altijd tijdens briefings van die andere gezichten van agenten gehad die dan niks mochten zeggen. Altijd zo belachelijk als in films of series figuranten geen woord mogen zeggen, maar nu hebben ze zelfs een vrouw nadrukkelijk voorin in beeld geschoven. Waarom in godsnaam? Het leidt echt een beetje af. En kunnen ze ook eens niet ophouden met iemand die dramatisch Dexter expliciet Dexter Morgan noemt? De komisch bedoelde scène waarin Dexter in het appartement iemand anders treft die voor Sirko komt is werkelijk bespottelijk, totaal van de realiteit afgedreven. Ik bespeur ook af en toe vervelend voorgekauwde dialogen in de afleveringen. Dieptepunt is nog wel aflevering 11. Die zit er echt vol mee.

Ik vraag me wel echt af waar het allemaal gaat eindigen. Ik heb wel het idee dat de serie na wat seizoenen die feitelijk tussendoortjes waren nu weer wat focus terug heeft en dingen doet die het vanaf het begin al wilde doen. Een volledig happy end lijkt me niet serieus te nemen. Zeker niet nu we Dexter steeds meer onsympathiek zien handelen, wat op zich ook wel een aardige keuze is. Eigenlijk is de situatie uitzichtloos voor Dexter en Debra zelf. Het zal uiteindelijk misschien wel draaien om het lot van Harrison. en Dexter die verantwoordelijkheid neemt voor zijn daden en accepteert dat zijn 'verslaving' iets is waar hij zelf invloed op heeft. Ik dacht nog even aan het idee van Hannah en Dexter samen in de gevangenis, maar die zouden volledig gescheiden van elkaar leven dan natuurlijk, en de doodstraf is voor Dexter nogal waarschijnlijk. Daarnaast is Hannah ook te laat geïntroduceerd voor zo'n rol eigenlijk en hebben de bijrollen in deze serie altijd in dienst gestaan van Dexter en Debra. Hoe dan ook zal de ontsnapping van Hannah nog wel een staartje krijgen denk ik, net als die (wel wat toevallige weer) van Estrada. Misschien is het ook allemaal wat te moeilijk en zouden ze hebben moeten kiezen voor een Debra die haar broer neerschiet. Feitelijk is zij de held van de serie, de sympathieke.
3.5*, maar eigenlijk vind ik dat al wat gul. Misschien ooit nog eens als ik besluit seizoen 6 een lagere beoordeling te geven.