Mijn Series +

Hannibal - Seizoen 1 (2013)

Drama / Horror

ontwikkeld door Bryan Fuller
met Hugh Dancy, Mads Mikkelsen en Laurence Fishburne

Gebaseerd op de Thomas Harris romans. Dit drama volgt een FBI profiler (Dancy) die de gave heeft dat hij de gedachtengang van een seriemoordenaar begrijpt. Hij gaat samenwerken met Hannibal Lecter, een briljante psychiater die stiekem een moordenaar is.

1. Apéritif
  12. Relevés
  13. Savoureux
avatar van W B
W B
Zeer sterke serie. Heerlijk geluid, wat echt de sfeer versterkt in de serie, al die "plingplongs". Fantastische cinematografie ook, nog niet te spreken over de acteurs. Mikkelsen speelt voortreffelijk! Het concept van het "inleven in de moordenaar" is heerlijk weergegeven. Dit seizoen was toch zeker het sterkste seizoen.

avatar van Noere
Mikkelsen zet hier inderdaad een sterke rol neer als Hannibal Lecter, wat mij betreft nog overtuigender dan Hopkins een hele tijd geleden in The silence of the lambs. Hopkins is vooral overtuigend als het 'beest' Lecter, Mikkelsen vind ik beter als charismatische en elegante Lecter. Maar goed, seizoen een van Hannibal kijkt verder aardig weg maar wist niet echt te beklijven. Aantal sterke personages en goede vondsten qua moorden, maar deze volgen elkaar naar mijn gevoel te snel op waardoor het wat aan diepte ontbreekt. Wat dan voornamelijk overblijft is de toestand van Will Graham, hetgeen me dan weer te lang bleef doorzeuren. Dat hele empathie gedoe voelde ook iets te veel aan als een gimmick. Daartegenover staat dan weer een manipulatieve Hannibal die de boel weer wat recht trekt. Ik ga binnenkort aan seizoen twee beginnen en hoop op meer Hannibal met zijn mooie pakken en minder Will Graham.

het is allemaal belachelijk over de top natuurlijk terwijl het totaal niet tongue in cheek wordt gebracht. Mads is eigenlijk het enige van niveau, verder zo'n serie die elke aflevering spectaculair moet houden om incidentele kijkers ook te kunnen bedienen.

avatar van james_cameron
Verdienstelijke serie, gebaseerd op de personages uit het boek Red Dragon van Thomas Harris. Het interessante aan de serie is natuurlijk dat we Hannibal Lecter (Mads Mikkelsen) leren kennen voordat aan het licht komt dat hij een seriemoordenaar is. Dat aspect is dan ook zeker de moeite waard. De psychische aftakeling van FBI-profiler Will Graham (Hugh Dancy) spreekt helaas wat minder tot de verbeelding, net als de fragmentarische plotlijnen die per aflevering worden behandeld. Visueel ziet alles er evenwel piekfijn uit, met genoeg gruwelijkheden om fans van het werk van Thomas Harris tevreden te stellen.

avatar van Baspls
Hannibal vind ik een bijzonder sterke serie. Een prequel op het boek Red Dragon (en de gelijknamige verfilming) van Thomas Harris. Dr. Lecter is nog niet ontmaskerd als seriemoordenaar en werkt als psycholoog samen met FBI-profiler Will Graham aan seriemoordzaken.

Het eerste seizoen heeft mij bijzonder positief verrast. Erg goed concept hoe Will zich in de moordenaar verplaats en hem zo probeert op te sporen. Dit was ook leuk in beeld gebracht met de achterstevoren effecten en hypnoseachtige beelden. Omdat we als kijker al weten van de eetgewoonten van onze antagonist terwijl de personages in de film dit niet doen, bezit de serie een heerlijke suspense.

De vertolking van Anthony Hopkins is natuurlijk legendarisch, maar ik vind dat Mads Mikkelsen ook een heel sterke Hannibal laat zien. Erg intelligent en bijzonder manipulatief, maar toch ook heel ingetogen. Hugh Dancy speelde een prima Will Graham, al viel die op een gegeven moment wel een beetje in de herhaling met zijn maniertjes en manier van spreken. Gillian Anderson (Scully uit The X-Files) heeft een klein rolletje als de psychiater van Hannibal. Laurence Fishburne is geboren voor de rol van agent Crawford en tot slot de prachtige Caroline Dhavernas als psychologe Dr. Bloom.

De serie is erg goed en filmisch opgenomen. Duidelijk voorbeeld van het feit dat er tegenwoordig nauwelijks verschil is tussen de kwaliteit van films en tv-series. Ook het sound design van de serie is erg goed verzorgd en de muziek van Brian Reitzell hielp de spanning en sfeer ook enorm.

Een minpuntje vond ik dat er veel inconstandheden zijn met de eerdere films uit het Hannibal-universum. Zo speelt de serie zich in het heden af en niet in een periode voor dat de boeken zich afspelen. Daarnaast zit je natuurlijk met de acteurs die niet gelijkend zijn en verschillen in personages, de gave van Will was een stuk minder extreem in de eerdere verfilming bijvoorbeeld. Echter als we Hannibal op zichzelf zien valt deze kritiek al helemaal af.

Waar ik me wel echt aan stoorde was dat de afleveringen te kort waren voor het verhaal. 3 kwartier is nogal kort om een hele moordzaak in te behandelen en ook nog eens de dader te vinden, daar hadden dan ook best meerdere afleveringen overheen mogen gaan.

Al met al dus een sterk eerste seizoen van de serie en het tweede seizoen beloofd ook weer sterk te worden.

avatar van Donkerwoud
Gothische seriemoordenaarssoap, waarin Mads Mikkelsen een hele fijne Dr. Hannibal Lecter neerzet. Ze gaan hier meer voor de camp uit 'Hannibal' (2001) en 'Hannibal Rising' (2007) dan voor het serieuzere werk als 'Silence of the Lambs' (1991) of 'Red Dragon' (2002). Deze Hannibal is er altijd en overal en weet zo iedereen voor zijn karretje te spannen, met als gevolg dat hij opduikt in de meest ongeloofwaardige situaties. Ook zijn collega-moordenaars, wiens misdaden vaak in één aflevering worden opgelost, weten vrijwel elke aflevering opnieuw hun weg te vinden naar de levens van de belangrijkste personages, terwijl de FBI-unit in kwestie weinig op lijkt te hebben met gezonde werkrelaties of een delicate omgang met vertrouwelijke informatie. Ergens is het ook jammer dat deze Hannibal in de verhaallijnen steeds op de voorgrond komt, terwijl de iconische figuur in de betere films juist zo goed werkte als die duivelse souffleur in de schaduw: impotent en machteloos gemaakt, maar nog altijd gewiekst genoeg om het meeste uit zijn positie te halen met zijn psychologische spelletjes. Het is toch een lekkere nonsense-serie (o.a. door een overdaad aan gore in de bizarre moordscenario's), maar deze iconische knuffelkannibaal verdient beter.

avatar van RoyDeSmet
"Will" of "Jack" had een minder aansprekende, maar meer passende titel geweest. Want deze serie gaat niet over Hannibal.

Na een geweldige, maar onchronologische, reeks van Silence of the Lambs, Hannibal en Red Dragon, krijgen we met deze serie een slappe politie-soap voorgeschoteld waarin een instabiel mietje door zijn incapabele leidinggevende wordt gepusht om op tamelijk vervelende manier elke moord die in de staat wordt gepleegd voor zijn geestesoog opnieuw af te spelen om zo bewijsmateriaal op de plaats delict te interpreteren, die ook door elke forensisch onderzoeker afgelezen had kunnen worden. Deze zaken worden in een half uurtje op de meest belachelijke manieren "opgelost". Omdat deze moordzaken het watje vanaf het begin al teveel wordt, gaat hij liever gewoon terug naar zijn baan als docent op de universiteit, maar wordt hij door het a-empatische cliché van elke standaard FBI/politie-meerdere ooit, Jack Crawford, gedwongen om toch door te blijven gaan met zijn werk als 'profiler' waardoor hij in therapie of in gesprek moet gaan met ene Dr Lecter die te pas en te onpas opduikt in elke aflevering en de hele tijd zijn gesprekspartners ongevraagd loopt te analyseren maar eigenlijk niets in deze serie te zoeken heeft.