ad

Met onder meer: Hugh Dancy, Mads Mikkelsen en Laurence Fishburne

Release datum: 4 april 2013

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Over Hannibal

Gebaseerd op de Thomas Harris romans. Dit drama volgt een FBI profiler (Dancy) die de gave heeft dat hij de gedachtengang van een seriemoordenaar begrijpt. Hij gaat samenwerken met Hannibal Lecter, een briljante psychiater die stiekem een moordenaar is.

Social Media

Seizoenen

Komt er een Hannibal seizoen 4?

Acteurs en Actrices

Meningen over Hannibal

avatar van FlorisV

FlorisV

vrijdag 10 juli 2020
Hannibal seizoen 1 Nu al voor de derde keer gezien en het kijkt weg als een trein. Prachtig in beeld gebracht, mooi aangekleed, bovendien sfeervol in geluid en sterk geacteerd door met name Dancy en Fishburne. Het tempo ligt qua moorden wel veel te hoog in dit eerste seizoen, waardoor we niet dezelfde diepgang in de zieke geesten van de daders krijgen als in Red Dragon of Silence of the Lambs. Maar de nadruk ligt meer op Will Graham (glansrol van Dancy) en de manipulaties op de achtergrond van Hannibal, die langzaamaan duidelijker worden. Hij heeft alles te zoeken in deze serie maar zijn betekenis lijkt in het begin veel kleiner dan later blijkt. Abigail Hobb is ook een sterke rol, maar helaas wordt tabloid reporter Freddie Lounds (hier een zeer fraaie verschijning) niet geraffineerd genoeg gespeeld.

Hoewel Mikkelsen verdienstelijk is als de ondoorgrondelijke wolf in schaapskleren Hannibal, mis je wel de spanning die zijn dialogen met Clarice Starling en Will Graham in de films, mede door het veel geavanceerdere spel van Hopkins, wel hadden. Het is vooral Will die de serie overeind houdt.

Psychologie speelt een zeer grote rol in de serie, ondanks de exploitatie (je krijgt de meest bizarre crime scenes te zien) daarnaast is er opvallend veel culinaire pornografie te genieten. De dialogen zijn intelligent geschreven. Voor sommigen zal het evengoed te bloederig zijn en vooral te vergezocht gezien de bizarre taferelen soms. Realisme lijkt zeker niet het hoofddoel: er zijn relatief eigenlijk maar heel weinig seriemoordenaars en profilers als Will bestaan eigenlijk niet. Neemt niet weg dat het boeiend is om naar te kijken, een guilty pleasure met nivo. Vele malen meer dan het slaapverwekkende Mindhunters.
avatar van FlorisV

FlorisV

zaterdag 8 augustus 2020
Hannibal seizoen 3 Het eerste deel van het seizoen draait vooral om het te pakken krijgen van Hannibal, door de vele vijanden die hij gemaakt heeft. Heel losjes gebaseerd op het boek Hannibal van Thomas Harris. Will Graham neemt hier de plaats in van Clarice Starling, weliswaar met een heel andere insteek: hij is de enige die Hannibal begrijpt en heeft daardoor met hem een pervers en vergiftigd soort vriendschap, ondanks zijn dorst naar wraak.

Ondanks een magnifieke setting in Italië ziet het er minder fraai uit dan de vorige seizoenen. Veel beelden zijn te donker en Canadese regisseur Natali (die ik erg hoog heb zitten door fantastische films als Cypher, Cube en Nothing) vergrijpt zich teveel aan psychedelische beelden.

Verder lijdt de serie aan traagheid, soms op het wezenloze af, alsmede een gebrek aan nieuwe ideeën, waardoor er naast rekwerk soms steeds gekkere ontwikkelingen geforceerd worden.

De boel komt in het tweede deel van het seizoen wel weer wat op stroomversnelling door het eerste Hannibal boek van Harris, Red Dragon, te bewerken. De rollen van getroebleerde psycho Francis Dollarhyde en de blinde Reba worden daarbij prima ingevuld en geacteerd en doen niet onder voor die in de gelijknamige speelfilm.

Het einde van het seizoen voelt helaas weer geforceerd aan.

Komt er toch nog een vierde seizoen (waar al jaren over gespeculeerd wordt) dan ga ik kijken, maar het is anders ook wel goed zo. De problemen zijn nu dat de giftige maar onweerstaanbare relatie tussen Hannibal en Will toch wel uitgemolken is onderhand en dat Silence of the Lambs toch niet overtroffen kan worden.
avatar van RoyDeSmet

RoyDeSmet

woensdag 15 augustus 2018
Hannibal seizoen 1 "Will" of "Jack" had een minder aansprekende, maar meer passende titel geweest. Want deze serie gaat niet over Hannibal.

Na een geweldige, maar onchronologische, reeks van Silence of the Lambs, Hannibal en Red Dragon, krijgen we met deze serie een slappe politie-soap voorgeschoteld waarin een instabiel mietje door zijn incapabele leidinggevende wordt gepusht om op tamelijk vervelende manier elke moord die in de staat wordt gepleegd voor zijn geestesoog opnieuw af te spelen om zo bewijsmateriaal op de plaats delict te interpreteren, die ook door elke forensisch onderzoeker afgelezen had kunnen worden. Deze zaken worden in een half uurtje op de meest belachelijke manieren "opgelost". Omdat deze moordzaken het watje vanaf het begin al teveel wordt, gaat hij liever gewoon terug naar zijn baan als docent op de universiteit, maar wordt hij door het a-empatische cliché van elke standaard FBI/politie-meerdere ooit, Jack Crawford, gedwongen om toch door te blijven gaan met zijn werk als 'profiler' waardoor hij in therapie of in gesprek moet gaan met ene Dr Lecter die te pas en te onpas opduikt in elke aflevering en de hele tijd zijn gesprekspartners ongevraagd loopt te analyseren maar eigenlijk niets in deze serie te zoeken heeft.
avatar van RoyDeSmet

RoyDeSmet

zaterdag 18 augustus 2018
Hannibal seizoen 1 @Donkerwoud Pas vanaf aflevering 6 wordt dat eindelijk een beetje duidelijk. Daarvóór heeft Hannibal echt niets in deze serie te zoeken.