• 8.985.382 stemmen

The Big Bang Theory - Seizoen 3 (2009-2010)

Show titel: The Big Bang Theory

Ontwikkeld door: Chuck Lorre en Bill Prady

Met: Johnny Galecki, Jim Parsons en Kaley Cuoco

Datum van release: maandag 21 september 2009

Eerst uitgezonden op: CBS (Verenigde Staten)

• HBO Max Bekijk seizoen 3 via HBO Max

Plot The Big Bang Theory

De vrienden Sheldon, Leonard, Raj en Howard zijn echte geeks met een voorliefde voor wiskunde en fysica. Ze snappen alles op het gebied van natuur- en scheikunde en van zwaartekracht tot atomen. Maar voeg atomen samen tot een vrouw en het bevattingsvermogen van de mannen komt tot stilstand. Gelukkig hebben ze hun blonde buurvrouw Penny die lang niet zo slim is, maar wel de sociale vaardigheden beheerst.

Afleveringen Seizoen 3 (2009-2010)

1. 1. The Electric Can Opener Fluctuation

21 september 2009 (18 minuten)

Sheldon, Leonard, Rajesh en Howard keren na drie maanden terug van de Noordpool. Penny is in de wolken met hun terugkeer en vooral met die van Leonard. Ze springt hem in de armen en begint hem meteen wild te kussen. Ondertussen moeten Rajesh en Howard iets opbiechten aan Sheldon: ze hebben geknoeid met de resultaten van zijn experiment. Dit vergeeft Sheldon hen nooit. Hij neemt ontslag, pakt zijn koffers en keert terug naar Texas.

2. 2. The Jiminy Conjecture

28 september 2009 (18 minuten)

Leonard geeft toe tegen zijn vrienden dat zijn vrijpartij met Penny uiteindelijk niet helemaal aan zijn torenhoge verwachtingen voldeed. Sheldon praat zijn mond hierover voorbij tegen Penny en breekt hiermee haar hart. Leonard verontschuldigt zich voor zijn uitspraken en besluit samen met Penny te achterhalen waarom seks zo vreemd is tussen hen. Ondertussen raken Howard en Sheldon het maar niet eens over de soort krekel die zich schuilhoudt in hun appartement.

3. 3. The Gothowitz Deviation

5 oktober 2009 (18 minuten)

Sheldon heeft een nieuwe manier gevonden om met Penny om te gaan: hij beloont haar met een praline telkens ze zich goed gedraagt. Al snel wordt duidelijk dat het Pavlov-experiment niet enkel bij honden werkt. Howard en Rajesh verkleden zich als gothics en beproeven hun geluk in een lawaaierige nachtclub.

4. 4. The Pirate Solution

12 oktober 2009 (18 minuten)

Rajesh krijgt bijzonder slecht nieuws: hij dreigt het land te worden uitgezet. Zijn wetenschappelijk onderzoek heeft immers nog altijd niets opgeleverd. Sheldon kan verhinderen dat hij moet terugkeren naar India: hij biedt hem een baan aan als zijn assistent, maar al snel komt het tot een confrontatie.

5. 5. The Creepy Candy Coating Corollary

19 oktober 2009 (18 minuten)

Howard herinnert zich een pact die hij ooit met Leonard heeft gesloten: hij heeft hem immers ooit beloofd een knap meisje voor hem te zoeken op het moment dat hij zelf een knappe vriendin had. Howard hoopt dat Leonard hem koppelt aan één van Penny's vriendinnen. Ondertussen ziet Sheldon zijn kans schoon om wraak te nemen op een oude vijand.

6. 6. The Cornhusker Vortex

2 november 2009 (18 minuten)

Leonard is teleurgesteld dat Penny hem nog altijd niet heeft voorgesteld aan haar vrienden. Hij denkt dat ze zich schaamt voor hem en besluit haar dit op de man af te vragen. Penny ontkent dat ze hem niet wilt voorstellen aan haar vriendenkring en besluit hem uit te nodigen om samen naar een football-wedstrijd te kijken. Leonard wil geen idioot lijken en besluit zijn kennis van football dringend bij te schaven.

7. 7. The Guitarist Amplification

9 november 2009 (18 minuten)

Leonard is stikjaloers wanneer hij ontdekt dat Penny één van haar ex-vriendjes uit Omaha op bezoek komt en op haar zetel blijft slapen. Het komt tot een fikse ruzie, die wel eens het einde van hun relatie kan betekenen. Sheldon heeft het bijzonder moeilijk met het gebikkel en besluit eigenhandig een einde te maken aan de ruzie, maar hij maakt het alleen maar erger door zich te bemoeien.

8. 8. The Adhesive Duck Deficiency

16 november 2009 (18 minuten)

Terwijl Leonard, Howard en Rajesh gaan kamperen om in optimale omstandigheden te kunnen genieten van een meteorenstorm, blijft Sheldon alleen thuis achter. Plots hoort hij een kreet: Penny is uitgegleden in haar badkuip en heeft haar arm bezeerd. Sheldon helpt de naakte Penny zichzelf aan te kleden en haar met de wagen naar het ziekenhuis te brengen, maar met geen van beiden heeft hij veel ervaring.

9. 9. The Vengeance Formulation

23 november 2009 (18 minuten)

Na zijn derde afspraakje met Bernadette begint Wolowitz te twijfelen of hij wel een toekomst met haar heeft. Hij hoopt immers nog altijd om zijn droomvrouw tegen het lijf te lopen. Maar al snel beseft hij dat hij deze kans niet mag laten glippen en hij vraagt haar ten huwelijk. Niet zijn beste idee van de dag... Sheldon wordt geïnterviewd door een radiozender. Zijn collega en eeuwige rivaal Kripke maakt van deze gelegenheid gebruik om hem voor schut te zetten en zijn...

10. 10. The Gorilla Experiment

7 december 2009 (18 minuten)

Nu Bernadette regelmatig over de vloer komt bij Leonard en Sheldon en duidelijk snapt waar zij het over hebben, vindt Penny het vervelend dat zij de enige is die geen verstand heeft van wetenschap. Ze vraagt Sheldon om haar wat fysicakennis bij te brengen. Ondertussen denkt Wolowitz dat Leonard zijn vriendin van hem wil afsnoepen en hij waarschuwt hem.

11. 11. The Maternal Congruence

14 december 2009 (18 minuten)

Leonard is alles behalve enthousiast over het nakende kerstbezoek van zijn moeder. Daar komt niet meteen verandering in wanneer hij ontdekt dat zijn broer verloofd is met een buitengewoon slim meisje. Nu durft hij haar al helemaal niet te vertellen dat hij samen met Penny is. Als hij vervolgens van zijn moeder te horen krijgt dat ze gaat scheiden van zijn vader en dat zijn hond al maanden gestorven is, komt hij zijn kamer niet meer uit.

12. 12. The Psychic Vortex

11 januari 2010 (18 minuten)

Leonard vindt het belachelijk dat Penny het advies van een waarzegster serieus neemt en hij drijft de spot met haar. Daar krijgt hij al snel spijt van. Hij verontschuldigt zich en besluit haar te vergezellen bij haar volgende bezoek aan haar waarzegster. Ondertussen slaagt Rajesh erin om Sheldon mee te sleuren naar een feestje, zodat ze nieuwe vrouwen kunnen ontmoeten.

13. 13. The Bozeman Reaction

18 januari 2010 (18 minuten)

Er wordt ingebroken in het appartement van Sheldon en Leonard. Sheldon is teleurgesteld dat de politie niet meteen een grootscheepse actie op touw zet. Hij voelt zich niet langer op zijn gemak in het appartement en uit vrees dat de inbrekers terugkeren besluit hij zelf enkele veiligheidsmaatregelen te treffen: hij laat een hoogtechnologisch beveiligingssysteem installeren. Maar dat blijkt niet zonder gevaar.

14. 14. The Einstein Approximation

1 februari 2010 (18 minuten)

Sheldon zit al dagenlang vast in zijn theoretisch onderzoek en slaagt er niet in de laatste hand te leggen aan een formule. Hij neemt een voorbeeld aan Albert Einstein, die de relativiteitstheorie bedacht terwijl hij een saaie en doodgewone baan uitoefende. Hij gaat aan de slag als keukenhulpje bij The Cheesecake Factory.

15. 15. The Large Hadron Collision

8 februari 2010 (18 minuten)

Leonard wordt uitgenodigd om 's werelds grootste deeltjesversneller te bezichtigen in Zwitserland. Sheldon is geschokt wanneer zijn kamergenoot Penny besluit mee te nemen in plaats van hem. Hij legt zich niet neer met deze beslissing en herinnert hem aan een overeenkomst die ze jaren geleden hebben gesloten. Leonard laat zich niet intimideren, maar moet toch één van zijn vrienden meenemen wanneer Penny plots ziek wordt op de vooravond van hun gepland vertrek.

16. 16. The Excelsior Acquisition

1 maart 2010 (18 minuten)

Sheldon moet voor de politierechtbank verschijnen, omdat hij enkele weken geleden een rood licht negeerde toen hij Penny naar het ziekenhuis bracht. Hierdoor mist hij wel een signeersessie van Spider-Man-stripauteur Stan Lee. Dit vergeeft hij Penny nooit. Tot overmaat van ramp heeft de rechter geen oren naar zijn verdedigingspleidooi.

17. 17. The Precious Fragmentation

8 maart 2010 (18 minuten)

Sheldon, Leonard, Howard en Rajesh zijn in de wolken met hun meest recente aanwinsten op een rommelmarkt. Eén van de voorwerpen is een authentieke Lord Of The Rings-ring, die gebruikt werd tijdens de opnames van de trilogie. Er ontstaat spontaan een verbeten strijd om de ring : Sheldon zal niet rusten tot hij de gouden ring in zijn bezit heeft.

18. 18. The Pants Alternative

22 maart 2010 (18 minuten)

Sheldons vrienden schieten te hulp als zijn angst om voor een publiek te spreken hem van een prijs dreigt te weerhouden.

19. 19. The Wheaton Recurrence

12 april 2010 (18 minuten)

Een ruzie tussen Leonard en Penny brengt hun relatie in gevaar, terwijl Sheldon Wil Wheaton uitdaagt in bowlen.

20. 20. The Spaghetti Catalyst

3 mei 2010 (18 minuten)

Wanneer Leonard en Penny niet met elkaar praten, gaat Sheldon tot het uiterste om ze allebei gelukkig te houden.

21. 21. The Plimpton Stimulation

10 mei 2010 (18 minuten)

Leonard en Sheldon strijden voor de aandacht van een beroemd vrouwelijk fysicus.

22. 22. The Staircase Implementation

17 mei 2010 (18 minuten)

Leonard vertelt Penny hoe hij Sheldon heeft ontmoet... en wat er met de lift gebeurd is.

23. 23. The Lunar Excitation

24 mei 2010 (18 minuten)

Terwijl Penny bang is dat haar relatie met Leonard haar verpest heeft voor normale mannen, zoeken Wolowitz en Koothrappali online de ideale match voor Sheldon.

avatar van Black Math

Black Math

Een hoop komedieseries draaien om de romantische spanning tussen de hoofdpersonages, die veel om elkaar draaien zonder dat ze door hebben dat hun gevoelens eigenlijk wederzijds zijn. Zodra ze elkaar dan eindelijk weten te vinden, is dat vaak het moment waarop de neergang van de serie inzet. Op het moment dat ze zich gaan verloven is de dood eigenlijk al ingetreden en vertoont de serie de laatste stuiptrekkingen.

De eerste twee seizoenen van The Big Bang Theory zijn erg grappig, maar toen ik de serie voor het eerst zag ben ik al na het vijfde seizoen afgehaakt en heb slechts sporadisch afleveringen van latere seizoenen in het vliegtuig gezien die pijnlijk onleuk zijn. Zelfs zonder de laatste seizoenen volledig gezien te hebben kan ik concluderen dat de serie al lang en breed dood is en nu slechts als een zombie door het leven strompelt. Maar dit is al het seizoen waarin de serie besmet is geraakt met de ziekte ze uiteindelijk zou overlijden.

Dit alles dus door relaties. Allereerst Leonard en Penny, al gaat de relatie gelukkig aan het einde van het seizoen weer kapot, waarna we wel nog een erg matige aflevering krijgen waarin Sheldon een soort rol van hun kind speelt. Te makkelijk. Ook Sheldon ontmoet een vrouw, Amy, waarvan ik herinner dat ze in het komende seizoen aanvankelijk erg grappig was als een vrouwelijke Sheldon, wat helaas ook later verandert.

Maar nog pijnlijker is dat Howard aan de vrouw raakt. Howard, de oversekste nerd, die allerlei briljant stompzinnige, maar vooral hilarische ideeën verzint in pogingen om aan de vrouw te komen, maar nooit succes heeft. Hiermee wordt natuurlijk een gigantisch potentieel aan humor om zeep geholpen.

In het algemeen is het wat minder scherp, minder woordgrappen met technische termen, minder nerdy weirdness en dus meer relatiegezeur. Jammer. Toch een aantal leuke momenten zoals Sheldons pogingen Penny met chocolade te conditioneren en de optredens van Wil Wheaton. Maar in het algemeen een stuk minder dan de vorige twee seizoenen met als gevolg een ster minder voor dit seizoen: 2,5*.

Seizoen 3 haalt nog steeds een hoog niveau, doordat de focus nog steeds voor het grootste deel op de vier + Penny ligt. Maar hier begint al wel wat de serie later grotendeels kapot maakte: het relatiegedeelte. Leonard met Penny (al maken ze het later weer uit), maar vooral de introductie van Bernadette en Amy. Hier zijn ze nog wel leuk, maar ik weet hoe storend ze later worden. Stomste zet ooit in deze serie om Howard een relatie te geven en daarmee zijn unieke eigenschappen die hem zo leuk en weird maken de nek om te draaien. Toch blijft dit wel erg lekker wegkijken. Sheldon blijft als opper-autist echt fantastisch en een hoop van zijn rare fratsen geven de serie veel kleur op de wangen. De inbraak, Sheldon die niet mee mag naar Zwitserland, de signeersessie van Stan Lee, Will Weaton. Ik heb geregeld moeten lachen. Echt een cliffhanger is er ditmaal niet. De serie kabbelt rustig verder.

avatar van NRT

NRT

Heren/Dames, jullie nemen mij de woorden uit de mond. Ik was gisteren naar seizoen 12 aan het kijken omdat dat het laatste is en ik vroeg mij af waar het was misgegaan. Wel vanaf seizoen 3 dus al. Hier draait het inderdaad nog om het viertal en Penny, maar het relatiegedeelte begon steeds meer te overheersen vanaf Amy en Bernadette. Zonde!

avatar van Nomak_mm

Nomak_mm

Ik ben nog maar net bij aflevering 17 aanbeland. Maar ik vind ook wel dat de serie achteruit gaat. Vooral door de relaties die totaal geen meerwaarde zijn.

Sheldon is geweldig. Dit personage is de reden waarom ik blijf kijken.

De rest van de groep is vaak eerder irritant dan grappig, net zoals Penny.. Ik betrap mezelf er op dat ik me regelmatig erger aan Leonard.

En dan die lachband..

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

The Oceanic Six schreef:

Seizoen 3 haalt nog steeds een hoog niveau, ...

Ik ben het eens en deels niet eens met jouw betoog en die van Black Math. Ik heb ongeveer zeven seizoenen gezien. Ik ben ze eigenlijk langzaam aan het terugkijken, nadien kijk ik ook wellicht nog Two and a Half Men. En Friends heb ik al gezien. Over andere series kan ik niet echt oordelen.

Waar ik het eens mee ben, is dat het niveau wat zakt, en ook in jullie reden kan ik inkomen. Maar ergens moeten er ook keuzes gemaakt worden. Als je de vier twaalf seizoenen lang loners houdt, dan gaat het concept ook vervelen, en krijg je andere kritiek. Misschien had er nog meer op de humor moeten worden ingezet, maar dan iets minder op de stereotiepen van bepaalde personages. Howard vind ik persoonlijk een niet erg intelligent gecreëerde figuur, hoewel hij eigenlijk samen met Sheldon de beste momenten heeft in de serie. Maar bij Howard inderdaad in het begin. Waar het fout loopt is misschien niet per se de relaties, maar de manier waarop en wie die personages zijn, en ook hoe die relaties worden opgebouwd. Bij Howard gaat het ook mis omdat er niet op lange termijn nagedacht wordt, en initiele seizoenen hij echt als een vuilaard wordt gestereotypeerd. Daar zit dan een deel van zijn humor, en dan heeft hij plots een relatie. Maar de kracht van Howard was ook zijn replieken op de humor van anderen. Bernadette zelf voegt niets toe aan die serie, en is over de hele serie heen een enorme bron aan ergernis, alsook haar familie. Daar loopt het ook al fout.

Volgende in spoilers. Leonard blijft het langst overeind omdat de relatie en interacties met Penny of zijn andere knipperlichtrelaties het interessant houden. Het gaat niet altijd van een leien dakje. In latere seizoenen zal dat dan veranderen, maar dat is dan ook de climax van zo een serie. Dat is ook wel te verwachten, zeker vooe een feel-good serie. Amy en Sheldon vallen mee. Sheldon verliest wat humor, maar blijft wel enorm grappig. En bij Raj zou het heel langer duren tegen dat die een vaste relatie heeft. Op het punt waar ik zat was dat tijdelijk zo, maar ik weet niet of hij dat heeft volgehouden. Dat gezegd zijnde, is het zo dat de grappigste afleveringen wat minder grappig worden later of minder consistent grappig, en dat het aantal grappige afleveringen inderdaad naarmate de serie vordert ook flink daalt. Op het einde misschien tot een dieptepunt. Dat is jammer. De zijpersonages in later seizoenen zijn ook niet altijd even interessant. Stuart is dat echter wel.

Als je vergelijkt met Friends, en nu zijn ook SPOILERS van FRIENDS aanwezig, dan zie je waarom ik Friends beter vind dan TBBT duidelijk, ook al heeft TBBT eigenlijk een interessanter idee en meer potentieel maar weet die wat minder te maken. Friends maakt dat potentieel volledig waar. Waar Friends in verschilt is dat de relaties natureller zijn, en een stuk interessanter opgebouwd, maar ook dat het niet altijd om een even leien dakje gaat. Het feit dat ze al met zijn zessen zijn aan de start, zorgt ervoor dat ze beter ingespeeld raken op elkaar. De karakters verliezen eigenlijk niets aan humor, of ze nu in een relatie zitten of niet, omdat ze zichzelf blijven en de interacties gewoon beter zijn en juist voor de humor zorgen. Bepaalde personages hebben nooit een stabiele relatie. De absolute kernrelatie in de serie is een knipperlichtrelatie, en dat zorgt ervoor dat het boeiend blijft over de tien seizoenen. En de enige stabiele relatie die er uiteindelijk wel is, zijn twee personages die eigenlijk goed bij elkaar passen, vanwaar de grappigste niets van zijn humor verliest. Friends is zelfs een serie dat beter wordt naarmate hij vordert, want in het begin weet ik nog dat ik dacht dat het een wat overschatte serie was. Maar je moet ook kunnen groeien in een serie, en dat heb ik ook gedaan, en achteraf bleken de eerste seizoenen dan ook wel effectief grappig te zijn.

Bij TBBT heb ik gemerkt dat herkijken juist ervoor zorgt dat ik meer gebreken in de series zie, ook in het begin, want bepaalde afleveringen zijn toch meer een ergernis dan wat anders, en dat was ook al bij TBBT het geval.