Mijn Series +

Nederland
Horror

ontwikkeld door Pieter Kuijpers, Iris Otten en Sander van Meurs
met Lisa Smit, Jade Olieberg en Tobias Kersloot

Beste vrienden Rosa en Jacob worden uitgenodigd door een geheim studentengenootschap, genaamd Ares, in het hart van Amsterdam. Ze geven zich over aan een wereld vol rijkdom en macht. Maar dan blijkt de plek gebouwd op demonische geheimen uit het Nederlandse verleden. Een plek waar zij een verschrikkelijke prijs betalen om bij de elite te horen.

1. Aflevering 1
Pocalan schreef:
Serieus?

Yep..

Pocalan schreef:
Er wordt naar mijn idee weer teveel gekeken naar wat er niet goed is aan de serie terwijl het toch wel degelijk een aardige serie.

Daar heb je ergens ook wel gelijk in maar we worden natuurlijk ook soms flink verwend. En dan ligt de lat hoog.

En als je dan jezelf, als makers, zeer pretentieus ‘verkoopt’ dan kan het ook zijn dat je daar op afgerekend wordt. Tel daarbij op dat deze serie (tot nu toe) een best wel lager gemiddelde heeft vergeleken met heel wat series zijn die hier boven de 3 * sterren (en hoger) scoren dan denk ik niet dat “er weer teveel gekeken wordt wat er niet goed is aan de serie”. Misschien wijk jij daarin dan weer wel ‘uniek’ af van de algemene mening. Maar goed, een ieder zijn/haar eigen smaak. Dat respecteer ik zeker !

Edit: even bij je profiel gekeken maar mijn standaardafwijking wijkt wel weer veel meer af van het gemiddelde dan die van jou

avatar van brawljeff
Ik vond Ares niet heel bijzonder, tot aan de laatste aflevering. Die aflevering heeft er voor mij zeker een halve punt bij weten te krijgen. De serie zit goed in elkaar: zowel het camerawerk, de sets en het acteerwerk zijn van een hoger niveau dan we in Nederland gewend zijn. Het idee achter het verhaal is ook goed en deed mij denken aan de serie Dark van onze oosterburen. Toch kwam het allemaal niet heel goed uit de verf. Ook al waren het afleveringen van een klein half uur, voelde het soms alsof je een hele trage film aan het kijken was. Het deed mij allemaal vrij weinig, behalve het slot. Ik ben benieuwd of dit nu echt goed bekeken wordt.

Tip: luister de meest recente postcast aflevering van de Bingewatchers op bijvoorbeeld Spotify. Hierin wordt producent Pieter Kuijpers geïnterviewd en heeft hij het over de samenwerking met Netflix en een mogelijk tweede deel.

avatar van Pocalan
3 2 1 cut schreef:

Dat is het 'm inderdaad. We vergelijken onze series ook teveel met die uit het buitenland.

3 2 1 cut schreef:

Daar heb ik gelukkig niks van me gekregen. Dat is wel een beetje jammer, maar dat wijzigt mijn mening niet.

3 2 1 cut schreef:

Mijn stem ligt vaak veel te dicht bij het gemiddelde dat ik er ongemakkelijk van word. Ik merk wel dat ik de neiging heb om wat positiever te zijn dan gemiddeld. Fijn dat we elkaars mening respecteren in ieder geval.

avatar van remorz
Een serie met ambitie.

Afgezien van de belichting is er visueel weinig mis met de serie. Mooie, symmetrische kadrering van indrukwekkende locaties, gecombineerd met sfeervolle kostuums zorgt voor een constant verzorgde visuele indruk. Misschien wat slechte CGI hier en daar, maar altijd functioneel, dus minder kwalijk.

Kan me niet onttrekken aan het idee dat vooral de schrijvers niet geleverd hebben. Hoewel de rode draad (en clou) hoog gegrepen zijn, snijdt het wel hout én zou het qua timing best voedingsbodem hebben; men krijgt een metaforische doofpot en de daaruit voortvloeiende bovennatuurlijke krachten echter maar moeilijk in een sluitend geheel vertaald.

Zwakste punt is echter de pacing van het script, die dan weer personages te lang zinloos door gangen laat dwalen, dan weer te transparant filler-dialogen voor betekenisvol (of sfeerverhogend) laat doorgaan. Of dat komt door gebrek aan inzicht of talent of door de praktische verdeling binnen het (zevenkoppige?) Winchester Mcfly, weet ik niet, maar het voorkomt dat Ares kan wedijveren met internationaal niveau, of zelfs maar overtuigend indruk kan maken als eerste Nederlandse Netflix-productie. Óf: de visuele look qua niveau maar moeilijk kan benaderen, want daar is zoals eerder gezegd weinig mis mee. Props ook naar het sound design, hoe zeer het ook auditieve sfeer creëert die inhoudelijk soms ontbreekt.

Ik kom op 3*, maar dat is een vertekenend gemiddelde tussen esthetisch en inhoudelijk. Met voelbare allure die landsgrenzen overschrijdt, maar daar sterke minpunten tegenover heeft staan. En dat is jammer.

Het is toch mooi om te zien hoe smaken verschillen. Ik vind het een top serie om te kijken met name omdat de afleveringen lekker kort waren.. Ik hou wel van dat duistere sfeertje, tuurlijk is het soms wel overdreven maar dat hoort erbij.

avatar van Esteban
Normaal laat ik mijn kijklijst nooit van anderen afhangen, maar werkelijk iederéén in mijn omgeving is negatief. Het komt er blijkbaar op neer dat alle ingrediënten aanwezig zijn, kwalitatieve producten ook, maar dat de saus gewoon niet wil binden. En je bij gevolg dus ook de hele reeks lang op je honger blijft zitten. Althans, dat is wat ik uit hun commentaren begrijp. Als je flink achter zit met alles en die lijst immens groter begint te worden, is de keuze dan toch snel gemaakt, vrees ik. Al ben ik stiekem eigenlijk alleen maar meer benieuwd geworden.

avatar van Mrs Bruce Willis
Ik ben gek op alles wat enigzins naar horror ruikt. En kijk dat dan ook trouw af.
Maar dit..
Heb de eerste 3 afleveringen gezien, met pijn en moeite..
Voelde mij zo'n supporter aan de zijlijn die telkens " Je kan hèt, doe hèt, ik gelóóf in je" want zoals Estaban al benoemd, het bindt niet..
Uiteindelijk gister de laatste aflevering gekeken, en het is gewoon niksig..
Las hier iets over S2, ik wil dat best een kans geven als de regisseur ook wat doet met het commentaar..

avatar van Koerok
Met open ogen ingetuind. Het gaat allemaal over ons slavernijverleden. Want dat heeft ons rijk gemaakt, tot op de dag van vandaag, en daar moeten we ons schuldig over voelen. Zolang je je daar overheen zet ben je succesvol en welvarend, maar o wee als Jacob je aanraakt, dan ga je kapot aan het schuldgevoel.
Ik ga nu even boven de wc gaan hangen en al mijn zwarte gal eruit kotsen...

avatar van 606
Ik heb er van genoten hoor, lekker mysterieus en duister.

avatar van thomzi50
Tja. Een merkwaardige mislukking dit. Er werd duidelijk flink ingezet op deze 'eerste internationale Nederlandse Netflix-serie', veel reclame, veel media-aandacht, overal posters, en er zit zichtbaar ook veel geld in de serie zelf, met als resultaat enkele echt mooi gefilmde scènes en wendingen. Alleen gaat er op een veel fundamenteler niveau iets mis: de spanningsboog. Of eigenlijk: het verhaal. Wat nou precies de kern van Ares is: ik weet het nog steeds niet. Personages gedragen zich volstrekt onnavolgbaar, praten in semi-mysterieuze oneliners, krijgen geen ook maar enigszins werkende backstory. Het einde vond ik volstrekt lachwekkend. Spannend wordt het nergens. Voorbeeld van waar ik me aan stoorde: die Jacob is afleveringenlang bezig naar buiten te gaan, hij probeert zelfs een muur te slopen. Waarom vertrekt hij niet gewoon? Wat later óók blijkt te kunnen. Ook had ik het een stuk beter gevonden als de invloed van het hele genootschap op Rosa's privéleven een beetje voelbaar was geworden.

avatar van Aapje81
Schokkend slechte serie.

Het komt niet heel vaak voor maar aan het einde van aflevering 8 betrapte ik mezelf erop dat ik boe geluiden zat te maken tegen mijn tv. De ergernis zat zo diep dat ik het even uit moest schreeuwen van frustratie.

Het is lastig om uit te leggen wat er allemaal zo verschrikkelijk is aan deze serie omdat ik me als kijker stelselmatig zat af te vragen wie er zoveel onzin bij elkaar kon verzinnen. De grootste misser is denk ik wel het scenario en vooral het gebrek daaraan. Geen enkel personage heeft ook maar enige uitdieping en de dialogen zijn niets meer dan wat lege oneliners die werkelijk nergens over gaan. Het absolute dieptepunt is wel de laatste aflevering waar het tegenwoordig zo hippe Woke zijn nog even uit de kast wordt getrokken.

Door het totaal ontbreken van een spanningsboog of diepgang ontstaat er ook nergens enige binding met de personages. Niemand is sympathiek en het zal je als kijker ook een rotzorg zijn wat er met ze gaat gebeuren.

Maar het meest stuitend is nog wel het pretentieuze karakter van deze serie. Er zit geen sprankje relativering in en in al zijn diepe ernst wordt het juist extra lachwekkend en bijzonder stuitend.

Met de acteurs kun je vooral medelijden hebben. Niemand komt uit de verf omdat er nauwelijks personages zijn die er toe doen. Hoofdrolspeelster Jade Olieberg overtuigd in ieder geval niet en is vooral erg vervelend en onsympathiek. Alleen Lisa Smit kon er net mee door maar dat kwam vooral omdat zij de enige was die wat frustratie liet zien over de stompzinnigheid van het scenario.

Begrijp me niet verkeerd ik was bijzonder benieuwd dat de eerste volledig Nederlandse Netflix serie en wilde graag dat het iets goeds zou zijn omdat er in ieder geval een poging wordt gedaan om iets origineels te brengen maar des te pijnlijker wordt het als dit dan gelijk een van de slechtste series is die Nederland ooit heeft voortgebracht.

Oh en Ramses Shaffy draait zich om in zijn graf.

Pijnlijk slecht!

avatar van Mysterion
Een filmpje van 3 seconde waarin Homer Simpson roept wat ik denk over deze serie:

Homer Simpson Boring - YouTube - m.youtube.com

Niet best.