Mijn Series +

Nederland
Horror

ontwikkeld door Pieter Kuijpers, Iris Otten en Sander van Meurs
met Lisa Smit, Jade Olieberg en Tobias Kersloot

Beste vrienden Rosa en Jacob worden uitgenodigd door een geheim studentengenootschap, genaamd Ares, in het hart van Amsterdam. Ze geven zich over aan een wereld vol rijkdom en macht. Maar dan blijkt de plek gebouwd op demonische geheimen uit het Nederlandse verleden. Een plek waar zij een verschrikkelijke prijs betalen om bij de elite te horen.

1. Aflevering 1
  7. Aflevering 7
  8. Aflevering 8
avatar van jarno1975
jarno1975 (moderator)
Ares, de eerste Nederlandse Netflix Original-serie, is vanaf vrijdag 17 januari wereldwijd te zien op Netflix. De psychologische horrorserie wordt in meer dan 190 landen uitgebracht.

Ben benieuwd!

avatar van Kos
Kos
Haha, geen broederinterview?

avatar van 3 2 1 cut
Trailer: Ares | Officiële Trailer | Netflix - YouTube

Ziet er interessant uit, zeker eens proberen.

avatar van UmbraVitae
Blijkbaar ondermaats volgen Volkskrant.
Privacy settings - volkskrant.nl

avatar van Blair Waldorf
Eerste 4 afleveringen gezien, ziet er prima uit. En gelukkig geen stuntelende BN ers maar een jonge cast die het goed doet. Spannend en duister.

Nederland + horror = meestal lachwekkende shit

Maar deze serie spreekt me wel aan. De trailer was ook heel aardig. Ik ga het proberen.

Tenminste eens geen cast met altijd aanwezige figuren als Barry Atsma of Halina Reijn.

avatar van The Oceanic Six
Valt me na 2 afleveringen niet tegen. Boeiend. Wel een tikje te donker en qua geluid niet altijd even goed te horen. Zeker in combinatie met die jongeren-spreektaal kan het soms beter.

Eerste 4 afleveringen is het Feuten meets GTST. Daarna wordt het iets interessanter en beter. Voelt aan alsof er te snel allerlei interessante concepten en ideeën door elkaar zijn gemixt, waardoor het als een allegaartje overkomt in plaats van een origineel en eigen product. Zelfs de Harry Potter-achtige muziek ontbrak op een gegeven moment niet. Spel was over de gehele linie niet meer dan redelijk (verrassend matig zelfs voor een Nederlandse productie), al hielpen de dialogen en zinnen die de karakters uit moesten kramen ook niet mee. Beetje Bassie & Adriaan-niveau af en toe om het verhaal weer verder te brengen. Beeld ook opvallend donker, aparte keuze als je zo'n rijkdom aan locaties hebt. Boeiend concept al met al, maar voelt te vluchtig en onvast in de uitvoering.

avatar van joy4ever
1e aflevering was best goed. Mooie duistere sfeer die gecreëerd wordt. Benieuwd naar de rest.

Dramatische en nauwelijks serieus te nemen. Iedere serie (muv comedy en kinder) heeft een seizoen van tenminste 8x50/60 of 10x40. Ares bestaat uit 8 x ca. 30 minuten. Nergens wordt het verhaal meeslepend. Genre horror komt nauwelijks uit de verf. Typisch nederlands is het ook weer niet te noemen. Er worden wel pogingen gedaan de serie cachet te geven. Ook opvallend voor een nederlandse serie, zeker op netflix: geen vrouwelijk naakt.
Enige pluspunt het einde van niet gekunsteld om makkelijk een 2e seizoen te gaan maken, want dat hoeft niet.

UmbraVitae schreef:
Blijkbaar ondermaats volgen Volkskrant.
Privacy settings - volkskrant.nl

Deze recensie van de Volkskrant vat de pijnpunten van de serie heel aardig samen. De openingsmontage is zeer stetk en de algehele aankleding is prima, maar plot- en karaktertechnisch is het (zeker de eerste afleveringen) echt om te huilen. Het gebrek aan uitgewerkte karakters zit de serie echt in de weg. Je vraagt je constant af: waarom doet diegene dit? Het antwoord is meestal: omdat dat een scène oplevert die je in een andere film beter gedaan hebt zien worden.

Gaandeweg wordt het wel een stuk vermakelijker om te kijken, gelukkig. Zodra Jacob aan het moorden slaat (gezien het gebrek aan achtergrond voor dat personage een karaktertechnisch overigens onbegrijpelijke move) wordt het zelfs leuk om te zien. Ook de uiteindelijke ontknoping vond ik nog best sterk gevonden, al had die ontzettend lompe guilt trip (die schilderijen er doorheen gemonteerd ook ) van mij persoonlijk niet zo gehoeven.

hannes791 schreef:

Ik vind 8x20 minuten juist een grote plus.

Ik word juist moe van al die series waarbij een enkele aflevering al 55 tot 60 minuten is.

avatar van The Oceanic Six
Hmm, nouja. Ik had even het gevoel dat dit wel een lekker onderhoudende serie was na het zien van de eerste twee afleveringen. Van mij hoeven al die series niet 12 afleveringen van een uur te hebben. Ares vliegt met acht afleveringen van pakweg 25 minuten er hard doorheen, maar dit ervaar ik als een plus, zeker bij series die horrorachtig over willen komen.

De setting is wel goed bedacht en ook de cast valt me niks tegen. Eindelijk eens niet die bekende koppen die we altijd zien, maar een frisse, jonge cast. En er zit ook duidelijk wat meer budget in dan in de gemiddelde Nederlandse serie, want het oogt scherm en is ook best goed gefilmd en gemonteerd. Op 1 ding na dan: het is fucking donker!!! Mijn hemel, als dit een creatieve keuze was dan hebben ze echt een foute keuze gemaakt. Het viel soms nauwelijks te volgen, zo donker was alles. Niks mis met een duistere, schimmige sfeer hoor, maar dit was er ver voorbij en dan stoort het gewoon. Als het bedoelt was vanwege budgettaire redenen, dan is het ook spijtig.

Het grootste nadeel dat aan Ares kleeft is dat het na acht afleveringen eigenlijk nergens toe heeft geleid. Het blijft onduidelijk, personages doen soms vrij onlogische dingen en Ares opent op het einde dan wel de poorten voor een eventueel tweede seizoen, maar daar hebben we nu weinig aan. Het is ook gewoon ondanks de duistere setting totaal niet spannend. Er zit vrij weinig opbouw in richting de heftige momenten en voelt allemaal wel erg braafjes en lauw aan. Alles bij elkaar een leuke poging, maar het is niet goed uitgewerkt en dan heb ik er ook geen voldoende voor over. Maar voor een weekendje bingewatch-vermaak werkt Ares op zich prima.

avatar van theo79
Waardeloze serie. Veel te saai met maar matig acteerwerk. De serie is bovendien overwegend erg donker waardoor je veel dingen die gebeuren niet (goed) ziet. Ook mis ik echte cliffhangers aan het eind van elke aflevering. Verder weinig diepgang in deze serie.

Misschien leuk voor BNN, maar op Netflix zet je jezelf echt voor lul met dit soort matig drama. Na 20 minuten heb ik besloten liever iets goeds te gaan kijken.

Jij bent een van die schrijvers, gezien je 5* voor dit broddelwerk?

Extreem flauwe kindermysterie met anubis-kwaliteiten. Een rip off van suspiria (remake) met wat eyes wide shut aankleding. Een meisje komt terecht in een soort studenten-internaat (gemengd bovendien) waar ze al snel succes heeft als bitch. Ondertussen probeert haar schoolvriendje achter het succes van internaat te komen door met een bijl op een muur in te hakken, daarbij plegen enkele van die kostschoolkinderen zelfmoord nadat ze het ware gezicht van holland hebben gezien.

Betere ‘gotische’ kindermysterie was de zevensprong. Als avontuur tenminste nog aardig. Deze serie heeft niets te bieden, niet eens zo slecht dat het leuk wordt-alhoewel

avatar van Germ
Dit valt even tegen zeg, na twee afleveringen geef ik er de brui aan. Kinderachtig mysterieus gedoe gecombineerd met een naar studentenkoor sfeertje.
Ik zal geen stem uitbrengen, daar moet je de hele serie voor gezien hebben maar dit was echt heel slecht.

avatar van The Oceanic Six

Maar je geeft dus 5 sterren. Een van de beste series ooit gemaakt? Een van de beste dingen die jij in je leven hebt gezien? Echt, serieus? Ares was toch gewoon middelmatig op heel veel vlakken?

avatar van joy4ever
Fantastische serie. Wat een waanzinnig mooie beelden krijg je te zien. Wauw. En wat een heerlijke sfeer die er gecreëerd wordt. Ik werd helemaal in het duistere wereldje meegezogen. Ik zou hier nog wel veel meer van willen zien. Echt heel erg goed dit.

avatar van UmbraVitae
Goh, m'n verwachtingen waren al niet bijster hoog door verschillende recensies en tja het heeft deze verwachtingen nooit overtroffen. Het is een cliché, maar evenzeer een waarheid dat Nederland en horror vaak geen goed huwelijk is. Ik vond ten eerste het horror aspect nihil, dan het verhaal dat nogal losjes aan elkaar hing, slechte opbouw, weinig spanning, tja het enige pluspuntje is, dat het maar 8 afleveringen v 30min waren.

The Oceanic Six schreef:

Gotti

Ik vind het wel jammer dat je hierop niet reageert. Het was namelijk geen aanval, meer oprechte verbazing. Aangezien ik ook zie dat je maar vier keer een volle 5 sterren uit hebt gedeeld. Dan moet je Ares daadwerkelijk fenomenaal goed vinden?

The Oceanic Six schreef:

Gotti

Toegegeven, geheel onemotioneel (en onbevooroordeeld ook) is mijn stem niet. Maar ja, ik vind Ares gedurfd, sfeervol en zeker naar het einde toe echt heel erg goed.

Gotti schreef:

Begrijp ik uit die woorden dat je mee hebt geholpen aan de serie?

Ik vind ook best gedurfd (zeker voor een serie uit ons land), sfeervol (alleen veel te donker) en richting het einde keek het best aardig weg, maar het was toch voor mij geen serie met een enorme spanningsboog, met fantastische twists, met geweldig opgebouwde scares of met een einde waar je mond van open stond. Daarnaast vond ik er ook een erg politiek correcte boodschap in zitten.

avatar van 3 2 1 cut
Een paar afleveringen gezien maar als dit door een schrijverscollectief van 7 personen (Winchester McFly) in elkaar is gezet vind ik het - tot nu toe - vrij zwakjes en kinderlijk. Kan natuurlijk ook aan mijn leeftijd liggen maar ik denk dat dit voor een middelbare schoolleeftijd (en de huidige feuten) zeker wel spannend is. En zou het zelfs een hype kunnen worden voor deze leeftijdsgroep van “Weet je nog van die serie toen in de jaren 20 ? Ares ?”. Dat wat oudere generaties van nu hebben met bv, ‘Hamelen’, ‘De Zevensprong’ of een ‘Anubis’.

Waarom dan zwak ? Als je 7 mensen aan zo’n serie zet (waarvan 1 elke keer een ‘lead’ mag hebben) en de eerste twee afleveringen bestaan vooral uit te lange, stille scènes die te donker (jammer trouwens) zijn gefilmd en er vooral wat ‘one-liners’ uitgesproken worden die dan krachtig moeten overkomen (hebben meerdere Nederlandse series last van) dan is het geheel van het samengeschreven collectief niet kloppend. Maar ja... Gemene vergelijking...

Ik kan mij trouwens moeilijk ‘binden’ met Rosa. Nukkig en wat liefdeloos. Ook het ietwat uitgebreide kapsel leidt af. Ik zie meer het haar van Rosa dan de emoties op haar gezicht. Vullend beeldkapsel ook. Maar goed, dat is de jaren 20-look van nu, geloof ik.

Toch is het gegeven wel leuk. Ik vind ook de setting mooi gefilmd. Bijzondere locaties met echt aandacht voor details. Dat kom ik niet vaak tegen in Nederlandse series en de Amsterdamse stad (gebouwen en de inrichting daarvan) is iets om trots op te zijn als Nederlander. Maar nogmaals, soms zo jammer dat er veel donker is gefilmd.

Mocht dit leiden (zoals ik hier boven ergens las) tot een politiek correct verhaal waarbij we een Rosa (Parks ?) setting gaan krijgen dan volgt het schrijverscollectief ws dus een 13-in-1 dozijn verhaal en dat zou jammer zijn. Maar dat kan ik pas echt beoordelen als ik alles heb gezien. Ik vermoed dat dit niet gaat gebeuren omdat deze serie mij niet aanspreekt door het (in mijn ogen) kinderlijke (lees tiener/twenner) verhaal. Misschien een rare vergelijking maar mijn kinderen hebben een aantal jaren met volle teugen genoten van de Teletubbies maar dat hoef ik ze nu ook niet meer voor te schotelen. Dat zijn ze ontgroeid. En dat heb ik dus zelf met deze serie ook.

avatar van Pocalan
Serieus? Zo donker vond ik het niet. Heb ook enorm genoten van de serie waardoor ik weer eens afwijk van de algemene mening. Mja, de personages mogen wat beter uitgewerkt worden maar ik hoop op een tweede seizoen waar ik meer van ze te weten kom. Er wordt naar mijn idee weer teveel gekeken naar wat er niet goed is aan de serie terwijl het toch wel degelijk een aardige serie is. Ook als je het bijvoorbeeld vergelijkt met The Order wat uiteindelijk niet eens meer over de genootschap lijkt te gaan, terwijl Ares dat wel blijft doen. En eh... natuurlijk is veel onduidelijk. It's a friggin society.