Mijn Series +

Nederland
Horror

ontwikkeld door Pieter Kuijpers, Iris Otten en Sander van Meurs
met Lisa Smit, Jade Olieberg en Tobias Kersloot

Beste vrienden Rosa en Jacob worden uitgenodigd door een geheim studentengenootschap, genaamd Ares, in het hart van Amsterdam. Ze geven zich over aan een wereld vol rijkdom en macht. Maar dan blijkt de plek gebouwd op demonische geheimen uit het Nederlandse verleden. Een plek waar zij een verschrikkelijke prijs betalen om bij de elite te horen.

1. Aflevering 1
  2. Aflevering 2
  3. Aflevering 3
  4. Aflevering 4
  5. Aflevering 5
  6. Aflevering 6
  7. Aflevering 7
  8. Aflevering 8
Eerste 4 afleveringen is het Feuten meets GTST. Daarna wordt het iets interessanter en beter. Voelt aan alsof er te snel allerlei interessante concepten en ideeën door elkaar zijn gemixt, waardoor het als een allegaartje overkomt in plaats van een origineel en eigen product. Zelfs de Harry Potter-achtige muziek ontbrak op een gegeven moment niet. Spel was over de gehele linie niet meer dan redelijk (verrassend matig zelfs voor een Nederlandse productie), al hielpen de dialogen en zinnen die de karakters uit moesten kramen ook niet mee. Beetje Bassie & Adriaan-niveau af en toe om het verhaal weer verder te brengen. Beeld ook opvallend donker, aparte keuze als je zo'n rijkdom aan locaties hebt. Boeiend concept al met al, maar voelt te vluchtig en onvast in de uitvoering.

avatar van The Oceanic Six
Hmm, nouja. Ik had even het gevoel dat dit wel een lekker onderhoudende serie was na het zien van de eerste twee afleveringen. Van mij hoeven al die series niet 12 afleveringen van een uur te hebben. Ares vliegt met acht afleveringen van pakweg 25 minuten er hard doorheen, maar dit ervaar ik als een plus, zeker bij series die horrorachtig over willen komen.

De setting is wel goed bedacht en ook de cast valt me niks tegen. Eindelijk eens niet die bekende koppen die we altijd zien, maar een frisse, jonge cast. En er zit ook duidelijk wat meer budget in dan in de gemiddelde Nederlandse serie, want het oogt scherm en is ook best goed gefilmd en gemonteerd. Op 1 ding na dan: het is fucking donker!!! Mijn hemel, als dit een creatieve keuze was dan hebben ze echt een foute keuze gemaakt. Het viel soms nauwelijks te volgen, zo donker was alles. Niks mis met een duistere, schimmige sfeer hoor, maar dit was er ver voorbij en dan stoort het gewoon. Als het bedoelt was vanwege budgettaire redenen, dan is het ook spijtig.

Het grootste nadeel dat aan Ares kleeft is dat het na acht afleveringen eigenlijk nergens toe heeft geleid. Het blijft onduidelijk, personages doen soms vrij onlogische dingen en Ares opent op het einde dan wel de poorten voor een eventueel tweede seizoen, maar daar hebben we nu weinig aan. Het is ook gewoon ondanks de duistere setting totaal niet spannend. Er zit vrij weinig opbouw in richting de heftige momenten en voelt allemaal wel erg braafjes en lauw aan. Alles bij elkaar een leuke poging, maar het is niet goed uitgewerkt en dan heb ik er ook geen voldoende voor over. Maar voor een weekendje bingewatch-vermaak werkt Ares op zich prima.

avatar van UmbraVitae
Goh, m'n verwachtingen waren al niet bijster hoog door verschillende recensies en tja het heeft deze verwachtingen nooit overtroffen. Het is een cliché, maar evenzeer een waarheid dat Nederland en horror vaak geen goed huwelijk is. Ik vond ten eerste het horror aspect nihil, dan het verhaal dat nogal losjes aan elkaar hing, slechte opbouw, weinig spanning, tja het enige pluspuntje is, dat het maar 8 afleveringen v 30min waren.

avatar van Pocalan
Serieus? Zo donker vond ik het niet. Heb ook enorm genoten van de serie waardoor ik weer eens afwijk van de algemene mening. Mja, de personages mogen wat beter uitgewerkt worden maar ik hoop op een tweede seizoen waar ik meer van ze te weten kom. Er wordt naar mijn idee weer teveel gekeken naar wat er niet goed is aan de serie terwijl het toch wel degelijk een aardige serie is. Ook als je het bijvoorbeeld vergelijkt met The Order wat uiteindelijk niet eens meer over de genootschap lijkt te gaan, terwijl Ares dat wel blijft doen. En eh... natuurlijk is veel onduidelijk. It's a friggin society.

avatar van brawljeff
Ik vond Ares niet heel bijzonder, tot aan de laatste aflevering. Die aflevering heeft er voor mij zeker een halve punt bij weten te krijgen. De serie zit goed in elkaar: zowel het camerawerk, de sets en het acteerwerk zijn van een hoger niveau dan we in Nederland gewend zijn. Het idee achter het verhaal is ook goed en deed mij denken aan de serie Dark van onze oosterburen. Toch kwam het allemaal niet heel goed uit de verf. Ook al waren het afleveringen van een klein half uur, voelde het soms alsof je een hele trage film aan het kijken was. Het deed mij allemaal vrij weinig, behalve het slot. Ik ben benieuwd of dit nu echt goed bekeken wordt.

Tip: luister de meest recente postcast aflevering van de Bingewatchers op bijvoorbeeld Spotify. Hierin wordt producent Pieter Kuijpers geïnterviewd en heeft hij het over de samenwerking met Netflix en een mogelijk tweede deel.

avatar van remorz
Een serie met ambitie.

Afgezien van de belichting is er visueel weinig mis met de serie. Mooie, symmetrische kadrering van indrukwekkende locaties, gecombineerd met sfeervolle kostuums zorgt voor een constant verzorgde visuele indruk. Misschien wat slechte CGI hier en daar, maar altijd functioneel, dus minder kwalijk.

Kan me niet onttrekken aan het idee dat vooral de schrijvers niet geleverd hebben. Hoewel de rode draad (en clou) hoog gegrepen zijn, snijdt het wel hout én zou het qua timing best voedingsbodem hebben; men krijgt een metaforische doofpot en de daaruit voortvloeiende bovennatuurlijke krachten echter maar moeilijk in een sluitend geheel vertaald.

Zwakste punt is echter de pacing van het script, die dan weer personages te lang zinloos door gangen laat dwalen, dan weer te transparant filler-dialogen voor betekenisvol (of sfeerverhogend) laat doorgaan. Of dat komt door gebrek aan inzicht of talent of door de praktische verdeling binnen het (zevenkoppige?) Winchester Mcfly, weet ik niet, maar het voorkomt dat Ares kan wedijveren met internationaal niveau, of zelfs maar overtuigend indruk kan maken als eerste Nederlandse Netflix-productie. Óf: de visuele look qua niveau maar moeilijk kan benaderen, want daar is zoals eerder gezegd weinig mis mee. Props ook naar het sound design, hoe zeer het ook auditieve sfeer creëert die inhoudelijk soms ontbreekt.

Ik kom op 3*, maar dat is een vertekenend gemiddelde tussen esthetisch en inhoudelijk. Met voelbare allure die landsgrenzen overschrijdt, maar daar sterke minpunten tegenover heeft staan. En dat is jammer.

avatar van Aapje81
Schokkend slechte serie.

Het komt niet heel vaak voor maar aan het einde van aflevering 8 betrapte ik mezelf erop dat ik boe geluiden zat te maken tegen mijn tv. De ergernis zat zo diep dat ik het even uit moest schreeuwen van frustratie.

Het is lastig om uit te leggen wat er allemaal zo verschrikkelijk is aan deze serie omdat ik me als kijker stelselmatig zat af te vragen wie er zoveel onzin bij elkaar kon verzinnen. De grootste misser is denk ik wel het scenario en vooral het gebrek daaraan. Geen enkel personage heeft ook maar enige uitdieping en de dialogen zijn niets meer dan wat lege oneliners die werkelijk nergens over gaan. Het absolute dieptepunt is wel de laatste aflevering waar het tegenwoordig zo hippe Woke zijn nog even uit de kast wordt getrokken.

Door het totaal ontbreken van een spanningsboog of diepgang ontstaat er ook nergens enige binding met de personages. Niemand is sympathiek en het zal je als kijker ook een rotzorg zijn wat er met ze gaat gebeuren.

Maar het meest stuitend is nog wel het pretentieuze karakter van deze serie. Er zit geen sprankje relativering in en in al zijn diepe ernst wordt het juist extra lachwekkend en bijzonder stuitend.

Met de acteurs kun je vooral medelijden hebben. Niemand komt uit de verf omdat er nauwelijks personages zijn die er toe doen. Hoofdrolspeelster Jade Olieberg overtuigd in ieder geval niet en is vooral erg vervelend en onsympathiek. Alleen Lisa Smit kon er net mee door maar dat kwam vooral omdat zij de enige was die wat frustratie liet zien over de stompzinnigheid van het scenario.

Begrijp me niet verkeerd ik was bijzonder benieuwd dat de eerste volledig Nederlandse Netflix serie en wilde graag dat het iets goeds zou zijn omdat er in ieder geval een poging wordt gedaan om iets origineels te brengen maar des te pijnlijker wordt het als dit dan gelijk een van de slechtste series is die Nederland ooit heeft voortgebracht.

Oh en Ramses Shaffy draait zich om in zijn graf.

Pijnlijk slecht!