• 8.985.711 stemmen

Wisting - Seizoen 1 (2019)

Show titel: Wisting

Ontwikkeld door: Trygve Allister Diesen, Katarina Launing en Trygve Allister Diesen

Met: Sven Nordin, Thea Green Lundberg en Lars Berge

Oorsprong: Noorwegen

Datum van release: donderdag 11 april 2019

Eerst uitgezonden op: Viaplay (Noorwegen)

• myLum (Lumière) Bekijk seizoen 1 via myLum (Lumière)

Plot Wisting

De kerstdagen met de familie wordt verpest als William Wisting te maken krijgt met de meest uitdagende zaak uit zijn carrière. Een schokkende ontdekking heeft de lokale bevolking van de kleine Noorse stad Larvik doodsbang gemaakt: er blijkt een gezochte Amerikaanse seriemoordenaar onder hen te wonen. Ondertussen plaatst Line's journalistieke onderzoek naar de dood van haar anonieme buurvrouw, Viggo, haar op het rechte pad van de seriemoordenaar. Om de zaken nog erger te maken, wordt Wisting geschorst op verdenking van verduistering van bewijsmateriaal in een eerdere, beruchte moordzaak, wat leidt tot een onrechtmatige veroordeling.

Afleveringen Seizoen 1 (2019)

11 april 2019 (42 minuten)

Onderzoeker William Wisting doet een angstaanjagende ontdekking: er is een lijk gevonden tussen de dennen van een Noorse kersttuin en het blijkt verband te hebben met een gezochte Amerikaanse seriemoordenaar.

11 april 2019 (43 minuten)

Met de hulp van FBI-agenten Maggie en John volgt Wisting seriemoordenaar Robert Godwin in een afgelegen boerderij, maar houden ze de missie geheim voor de pers voordat Godwin opgepakt is?

18 april 2019 (44 minuten)

Wisting en de FBI vermoeden dat Godwin mogelijk achter twaalf gevallen van vermiste personen in Noorwegen zit. Vidar Haglund is vrijgelaten uit de gevangenis en Line bevraagt ​​de omstandigheden rond Viggo's dood.

25 april 2019 (43 minuten)

Line's obsessie met Viggo's dood leidt tot een ruzie met haar vader. Wisting en de FBI vinden meer slachtoffers van Godwin, en de FBI-agent John maakt een fout die ernstige gevolgen heeft.

2 mei 2019 (46 minuten)

De onderzoeken van Line en Wisting houden verband met elkaar en de zoektocht naar de seriemoordenaar wordt steeds intenser. Tegelijkertijd wordt de ergste nachtmerrie van Wisting werkelijkheid.

9 mei 2019 (43 minuten)

Net wanneer Wisting op handen wordt gedragen, wordt hij beschuldigd van het manipuleren van bewijsmateriaal in een eerdere moordzaak. Line doet haar best om zijn vader buiten de greep van de media te houden.

16 mei 2019 (44 minuten)

na zijn schorsing begint er een intern onderzoek naar Wisting. Torunn leidt het onderzoek naar een vermiste vrouw. Line loopt een ex tegen het lijf als ze aan haar Ravneberg-artikel werkt.

23 mei 2019 (43 minuten)

Wisting probeert zijn reputatie te redden door stiekem de zaak van Cecilia te volgen. Torunn gelooft dat Linnea achter haar eigen verdwijning zit, maar haar ouders zijn ervan overtuigd dat ze in gevaar is.

30 mei 2019 (44 minuten)

Wisting doet wanhopige pogingen om zijn onschuld te bewijzen, terwijl het interne onderzoeksteam zijn hele afdeling onder de loep neemt. Benjamin onderzoekt wie er achter de verdwijning van Linnea kan zitten.

6 juni 2019 (46 minuten)

Wisting roept de hulp in van een ex-collega om de moord op Cecilia op te lossen en om erachter te komen wie er met het bewijs heeft geknoeid. Line vindt een video die de aanklachten tegen Wisting koppelt aan Linnea's ontvoering.

Begint straks om 20:25u op NPO3.

avatar van Fransman

Fransman

Prima. Veelbelovend. Leuke meid ook, die Thea Green Lundberg.

Beviel mij ook wel. Weer een net even andere take op het serial killer thema. Ook leuk om Carrie-Anne Moss es weer te zien. Sven Nordin had ik nog nooit van gehoord, maar doet 't prima.

avatar van nlkink

nlkink

Ben er zaterdag ook aan begonnen en via NPO Start ben ik nu over de helft. Spannende serie.

Ik vind 't allemaal nog wat volgens het boekje. Al heb ik een zwak voor winterjassen, sneeuwscooters en Scandinavische sneeuwlandschappen.

Aflevering 1&2 staan trouwens nog drie dagen online op de 'reguliere' NPO.

Donkerwoud schreef:

Ik vind 't allemaal nog wat volgens het boekje.

De internationale variatie is toch wel origineel?

ZAP! schreef:

De internationale variatie is toch wel origineel?

In 'Arctic Circle' was één van de hoofdrolspelers Duits en werkten het Finse team samen met de Russen.

Niet gezien, maar dan heb je gelijk!

Wat een flauwe red herring met die afkickende vrouw van een detective...!

Haha, ja. En ook zo vroeg opgelost. Sowieso zit ik er na vier afleveringen nog niet echt lekker in. Alleen Carrie-Anne Moss is wel grappig als de Amerikaanse agente die een iets ander idee heeft over burgerrechten.

Donkerwoud schreef:
Ik vond dat geneuzel tussen haar en William irritant dat nogal geforceerd de verschillen Noorwegen (Europa) vs. Amerika uitlegde. En bij vertrek meldt ze nog even dat er weer even op kan teren dat ze iemand vermoord heeft (ter verdediging en het was een moordenaar! dus ze mag er van genieten!)...

Maar na 5 ep. mag Moss vertrekken en komt alles in een heel ander vaarwater terecht. En dat pakt wisselend uit. Het idee op zich ben ik helemaal voor en is volgens mij ook best origineel. Het plot verliest zich echter nogal es in het aanstippen van allerlei sociaal-maatschappelijke (bij)zaken, maar toch kijkt het nog net aardig weg. Blijf benieuwd naar de laatste dubbelaflevering.

Ja, ik heb een beetje hetzelfde als jij. Die wending is onverwacht en origineel, maar ik ben er ook niet kapot van. Het kabbelt een beetje door.

'Wisting' doet niet echt iets verkeerd. De mooie sfeershots die je zou verwachten bij een Nordic noir en William Wisting (Sven Nordin) en Line Wisting (Thea Green Lundberg) zijn onderhoudende titelpersonages. Het is leuk gevonden hoe de Wisting's niet alleen een vader-dochterrelatie hebben, maar ook beroepshalve in elkaars vaarwater komen als moordrechercheur en journaliste. Geeft de wat standaardopzet van deze detectiveserie een aangename dynamiek door de nadruk te leggen op een sterkere vrouwenrol. Maar ik merkte dat mijn aandacht geregeld verslapte omdat het een warrig kluwen is van oninteressante plotlijnen en dramatische verhoudingen tussen de verschillende personages. Er wordt iets te vaak een 'red herring' opgeworpen om te suggereren dat het slimmer in elkaar steekt dan daadwerkelijk het geval is. Het helpt ook niet dat de serie het over de helft opeens over een andere boeg gooit en een andere invulling geeft aan het aanvankelijke moordmysterie. Maar ergens gaat 'Wisting' ook niet tegenstaan. Het heeft tweemaal een aardige climax (weliswaar ietwat over the top) en ik ben voldoende geïnvesteerd om de personages te blijven volgen als er een tweede seizoen komt. Je kunt het echter ook gerust overslaan en je tijd spenderen aan iets anders in het ruime serie-aanbod.

Met de laatste dubbelaflevering revancheert de serie zich een beetje op afl. 7/8, maar het blijft een serie die mij een iets teveel politiek/sociaal correct wil scoren, met wisselende resultaten. Geen uitgebreide review verder.

2,5*.

Prima serie van genoten. Goeie sfeer. Mooie beelden van Larvik en fijne en minder fijne personages.

Aangename noorse crimi, vooral leuk door de sympathieke personages, alhoewel de plot ook best goed in elkaar steekt. Eén van de meest opvallende aspecten betreft de opbouw; na aflevering vijf lijkt de koek op en is alles ogenschijnlijk afgerond, maar dan vormen bepaalde losse eindjes juist het begin van een nieuw spannend verhaal. De mooie plaatjes van Larvik en omgeving dragen ook absoluut bij aan de sfeer van het geheel. Ik houd me aanbevolen voor een tweede reeks.

avatar van wimaroca

wimaroca

ff wachten wat stinissen en van vind

een goede graadmeter vind ik

avatar van AniSter

AniSter

• 1970 berichten

Redelijk goed maar zeker niet de beste serie binnen dit genre. In feite opgedeeld in twee verhalen, ieder 5 delen, die wel met elkaar verweven zijn. Het eerste verhaal vond ik het betere. Het zal wel opzet zijn, maar ik vond dat de politie redelijk klungelig werd neergezet, zeker richting de ontknopingen. De cast was goed met enkele bekende gezichten uit andere Scandinavische misdaadseries. Wat zijsprongetjes op privé en relationeel gebied horen erbij; dat is vulling. Het geheel keek prima weg.

avatar van Phantasm

Phantasm

Leuke serie al vond ik de eerste 5 afleveringen spannender dan de laatste 5.