Mijn Series +

Wisting - Seizoen 1 (2019)

Noorwegen
Misdaad / Thriller

ontwikkeld door Katarina Launing en Trygve Allister Diesen
met Sven Nordin, Thea Green Lundberg en Lars Berge

De kerstdagen met de familie wordt verpest als William Wisting te maken krijgt met de meest uitdagende zaak uit zijn carrière. Een schokkende ontdekking heeft de lokale bevolking van de kleine Noorse stad Larvik doodsbang gemaakt: er blijkt een gezochte Amerikaanse seriemoordenaar onder hen te wonen. Ondertussen plaatst Line's journalistieke onderzoek naar de dood van haar anonieme buurvrouw, Viggo, haar op het rechte pad van de seriemoordenaar. Om de zaken nog erger te maken, wordt Wisting geschorst op verdenking van verduistering van bewijsmateriaal in een eerdere, beruchte moordzaak, wat leidt tot een onrechtmatige veroordeling.

1. Aflevering 1
  8. Aflevering 8
  9. Aflevering 9
  10. Aflevering 10
avatar van Donkerwoud
'Wisting' doet niet echt iets verkeerd. De mooie sfeershots die je zou verwachten bij een Nordic noir en William Wisting (Sven Nordin) en Line Wisting (Thea Green Lundberg) zijn onderhoudende titelpersonages. Het is leuk gevonden hoe de Wisting's niet alleen een vader-dochterrelatie hebben, maar ook beroepshalve in elkaars vaarwater komen als moordrechercheur en journaliste. Geeft de wat standaardopzet van deze detectiveserie een aangename dynamiek door de nadruk te leggen op een sterkere vrouwenrol. Maar ik merkte dat mijn aandacht geregeld verslapte omdat het een warrig kluwen is van oninteressante plotlijnen en dramatische verhoudingen tussen de verschillende personages. Er wordt iets te vaak een 'red herring' opgeworpen om te suggereren dat het slimmer in elkaar steekt dan daadwerkelijk het geval is. Het helpt ook niet dat de serie het over de helft opeens over een andere boeg gooit en een andere invulling geeft aan het aanvankelijke moordmysterie. Maar ergens gaat 'Wisting' ook niet tegenstaan. Het heeft tweemaal een aardige climax (weliswaar ietwat over the top) en ik ben voldoende geïnvesteerd om de personages te blijven volgen als er een tweede seizoen komt. Je kunt het echter ook gerust overslaan en je tijd spenderen aan iets anders in het ruime serie-aanbod.

avatar van james_cameron
Aangename noorse crimi, vooral leuk door de sympathieke personages, alhoewel de plot ook best goed in elkaar steekt. Eén van de meest opvallende aspecten betreft de opbouw; na aflevering vijf lijkt de koek op en is alles ogenschijnlijk afgerond, maar dan vormen bepaalde losse eindjes juist het begin van een nieuw spannend verhaal. De mooie plaatjes van Larvik en omgeving dragen ook absoluut bij aan de sfeer van het geheel. Ik houd me aanbevolen voor een tweede reeks.