Mijn Series +

Wisting - Seizoen 1 (2019)

Noorwegen
Misdaad / Thriller

ontwikkeld door Katarina Launing en Trygve Allister Diesen
met Sven Nordin, Thea Green Lundberg en Lars Berge

De kerstdagen met de familie wordt verpest als William Wisting te maken krijgt met de meest uitdagende zaak uit zijn carrière. Een schokkende ontdekking heeft de lokale bevolking van de kleine Noorse stad Larvik doodsbang gemaakt: er blijkt een gezochte Amerikaanse seriemoordenaar onder hen te wonen. Ondertussen plaatst Line's journalistieke onderzoek naar de dood van haar anonieme buurvrouw, Viggo, haar op het rechte pad van de seriemoordenaar. Om de zaken nog erger te maken, wordt Wisting geschorst op verdenking van verduistering van bewijsmateriaal in een eerdere, beruchte moordzaak, wat leidt tot een onrechtmatige veroordeling.

1. Aflevering 1
  8. Aflevering 8
  9. Aflevering 9
  10. Aflevering 10
avatar van ZAP!
Begint straks om 20:25u op NPO3.

Prima. Veelbelovend. Leuke meid ook, die Thea Green Lundberg.

avatar van ZAP!
Beviel mij ook wel. Weer een net even andere take op het serial killer thema. Ook leuk om Carrie-Anne Moss es weer te zien. Sven Nordin had ik nog nooit van gehoord, maar doet 't prima.

avatar van nlkink
Ben er zaterdag ook aan begonnen en via NPO Start ben ik nu over de helft. Spannende serie.

avatar van Donkerwoud
Ik vind 't allemaal nog wat volgens het boekje. Al heb ik een zwak voor winterjassen, sneeuwscooters en Scandinavische sneeuwlandschappen.

avatar van Donkerwoud
Aflevering 1&2 staan trouwens nog drie dagen online op de 'reguliere' NPO.

Donkerwoud schreef:
Ik vind 't allemaal nog wat volgens het boekje.
De internationale variatie is toch wel origineel?

ZAP! schreef:
De internationale variatie is toch wel origineel?

In 'Arctic Circle' was één van de hoofdrolspelers Duits en werkten het Finse team samen met de Russen.

avatar van ZAP!
Niet gezien, maar dan heb je gelijk!

avatar van ZAP!
Wat een flauwe red herring met die afkickende vrouw van een detective...!

avatar van Donkerwoud
Haha, ja. En ook zo vroeg opgelost. Sowieso zit ik er na vier afleveringen nog niet echt lekker in. Alleen Carrie-Anne Moss is wel grappig als de Amerikaanse agente die een iets ander idee heeft over burgerrechten.

Donkerwoud schreef:
Ik vond dat geneuzel tussen haar en William irritant dat nogal geforceerd de verschillen Noorwegen (Europa) vs. Amerika uitlegde. En bij vertrek meldt ze nog even dat er weer even op kan teren dat ze iemand vermoord heeft (ter verdediging en het was een moordenaar! dus ze mag er van genieten!)...

Maar na 5 ep. mag Moss vertrekken en komt alles in een heel ander vaarwater terecht. En dat pakt wisselend uit. Het idee op zich ben ik helemaal voor en is volgens mij ook best origineel. Het plot verliest zich echter nogal es in het aanstippen van allerlei sociaal-maatschappelijke (bij)zaken, maar toch kijkt het nog net aardig weg. Blijf benieuwd naar de laatste dubbelaflevering.

avatar van Donkerwoud
Ja, ik heb een beetje hetzelfde als jij. Die wending is onverwacht en origineel, maar ik ben er ook niet kapot van. Het kabbelt een beetje door.

avatar van Donkerwoud
'Wisting' doet niet echt iets verkeerd. De mooie sfeershots die je zou verwachten bij een Nordic noir en William Wisting (Sven Nordin) en Line Wisting (Thea Green Lundberg) zijn onderhoudende titelpersonages. Het is leuk gevonden hoe de Wisting's niet alleen een vader-dochterrelatie hebben, maar ook beroepshalve in elkaars vaarwater komen als moordrechercheur en journaliste. Geeft de wat standaardopzet van deze detectiveserie een aangename dynamiek door de nadruk te leggen op een sterkere vrouwenrol. Maar ik merkte dat mijn aandacht geregeld verslapte omdat het een warrig kluwen is van oninteressante plotlijnen en dramatische verhoudingen tussen de verschillende personages. Er wordt iets te vaak een 'red herring' opgeworpen om te suggereren dat het slimmer in elkaar steekt dan daadwerkelijk het geval is. Het helpt ook niet dat de serie het over de helft opeens over een andere boeg gooit en een andere invulling geeft aan het aanvankelijke moordmysterie. Maar ergens gaat 'Wisting' ook niet tegenstaan. Het heeft tweemaal een aardige climax (weliswaar ietwat over the top) en ik ben voldoende geïnvesteerd om de personages te blijven volgen als er een tweede seizoen komt. Je kunt het echter ook gerust overslaan en je tijd spenderen aan iets anders in het ruime serie-aanbod.

avatar van ZAP!
Met de laatste dubbelaflevering revancheert de serie zich een beetje op afl. 7/8, maar het blijft een serie die mij een iets teveel politiek/sociaal correct wil scoren, met wisselende resultaten. Geen uitgebreide review verder.

2,5*.

avatar van DjFrankie
Prima serie van genoten. Goeie sfeer. Mooie beelden van Larvik en fijne en minder fijne personages.

avatar van james_cameron
Aangename noorse crimi, vooral leuk door de sympathieke personages, alhoewel de plot ook best goed in elkaar steekt. Eén van de meest opvallende aspecten betreft de opbouw; na aflevering vijf lijkt de koek op en is alles ogenschijnlijk afgerond, maar dan vormen bepaalde losse eindjes juist het begin van een nieuw spannend verhaal. De mooie plaatjes van Larvik en omgeving dragen ook absoluut bij aan de sfeer van het geheel. Ik houd me aanbevolen voor een tweede reeks.