ad
  • 139.658 films
  • 6.612 series
  • 20.011 seizoenen
  • 431.825 acteurs
  • 280.240 gebruikers
  • 8.085.746 stemmen
Avatar
 
Hou Hsiao-hsien

Rechten: JJ Georges, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons.

Hou Hsiao-hsien

Geboren: 8 april 1947 (74) in Mei County, Guangdong

Bekend van: Da Hong Deng Long Gao Gao Gua, Ci Ke Nie Yin Niang en Zui Hao De Shi Guang

IMDb profiel: Hou Hsiao-hsien

Wikipedia: Hou Hsiao-hsien (wikicode: 40214 )

25 reacties

Samengewerkt met

Reacties


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van ghostman

ghostman

  • 5442 berichten
  • 2 stemmen

Ik ben een beetje teleurgesteld in deze man. Ik denk dat Hou meer credit krijgt dan hij verdient (vooral in Frankrijk). Hij maakt degelijke “art house” films, die echter nergens echt in uitblinken.


avatar van Chr.s

Chr.s

  • 3668 berichten
  • 1684 stemmen

Enkel three times en café lumiere van hem gezien, waarvan ik vooral café lumiere bijzonder sterk vond. Three times vond ik enkel het eerste filmpje van zeer hoog niveau, de andere 2 waren duidelijk minder.

Iig zeker benieuwd naar meer van zijn werk.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 85354 berichten
  • 9858 stemmen

Ondertussen al 6 van z'n films gezien.

Wat mij betreft ondergewaardeerd filmer. Zit dan ook te weinig verhaal en vaart in voor de doordeweekse westerling. Film drijven op een alledaagse sfeer, lichten er normale personages uit en zinken weg in de banaliteit van zaken.

Hou's films zijn allesbehalve spannend, maar vaak daarom des te mooier. Millenium Mambo en Three Times springen er ver bovenuit. Café Lumière en Goodbye South, Goodbye zijn prachtig. De rest goed, maar niet super.

Hou blinkt uit in het mooi visueel dromerig neerzetten van banaliteit en menselijke personages.

Verder nog geen slechte film van gezien, wat ook telt.


Mochizuki Rokuro

  • 18892 berichten
  • 12335 stemmen

Onderhond schreef:

Ondertussen al 6 van z'n films gezien.

Wat mij betreft ondergewaardeerd filmer. Zit dan ook te weinig verhaal en vaart in voor de doordeweekse westerling. Film drijven op een alledaagse sfeer, lichten er normale personages uit en zinken weg in de banaliteit van zaken.

Hou's films zijn allesbehalve spannend, maar vaak daarom des te mooier. Millenium Mambo en Three Times springen er ver bovenuit. Café Lumière en Goodbye South, Goodbye zijn prachtig. De rest goed, maar niet super.

Hou blinkt uit in het mooi visueel dromerig neerzetten van banaliteit en menselijke personages.

Verder nog geen slechte film van gezien, wat ook telt.

Helemaal mee eens. Ik denk dat Hou Hsiao hsien het beste scoort gemiddeld bij mij. Van de negen films die ik ken is er niet eentje minder te noemen, hoewel ik Millenium Mambo dan wel weer de minste vond. Mijn favorieten: Flowers of Shanghai en Good Men, Good Women.

Het alledaagse, de impact van kleine gebeurtenissen op het leven van mensen en de continue aanwezigheid van van grote gebeurtenissen op de achtergrond (Chinese geschiedenis, economie, oorlog etc), die hele lichte rimpelingen veroorzaken en dan soms toch weer verstrekkende gevolgen hebben...

En dat koppelen aan een visuele flair met, wat mij betreft, magistrale rijders van Mark Lee Ping-bin zijn vaste cameraman. Vaak zijn er motor shots (in Three Times, maar vooral in Goodbye South, Goodbye) die ongeveenaard zijn. Sluit mij helemaal aan bij Onderhond.

Toch is het meditatieve werk (het tweede deel van Three Times en vooral Flowers of Shanghai) met eindeloos zwenkende camera en rustige muziek die mij het meest in vervoering brengen.

Hou is samen met Fred Kelemen, Claire Denis, Aleksandr Sokurov en Kore'Eda Hirokazu mijn absolute favoriet van huidig actieve regisseurs.


Ramon K

  • 13586 berichten
  • 0 stemmen

Hij maakt degelijke “art house” films, die echter nergens echt in uitblinken.

Hou blinkt uit in 't gedetailleerd weergeven van een simpele slice of life. Personages die tot leven komen, herkenbare relaties, subtiele emoties, het creeeren van een mooi tijdsbeeld......... die dingen maken Hou tot een fantastisch regisseur. Een soort opvolger van Ozu.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 19390 berichten
  • 3739 stemmen

Wat ik hier nou van moet vinden....

Taiwan's Hou Hsiao-hsien plans to direct kung fu movie

HONG KONG: Cannes winner Hou Hsiao-hsien, best known for his art-house movies set in his native Taiwan, is about to try his hand at kung fu cinema.

Hou plans to start shooting the martial arts film starring Taiwanese actress Shu Qi late this year, Venus Chen, a spokeswoman for one of the investors, SinoMovie, told The Associated Press.

Chen said the script is still being written and that the movie's budget hasn't been decided. She said the Taiwan branch of Hollywood studio Fox has also invested in the movie.

The new kung fu movie marks a departure from Hou's examinations of Taiwanese culture. The director has shot movies about a local puppeteer ("The Puppetmaster"), southern Taiwan's gang culture ("Goodbye South, Goodbye") and government oppression ("City of Sadness").

"The Puppetmaster" won the jury prize at the Cannes Film Festival in 1993 and "City of Sadness" won the top Golden Lion prize at the Venice Film Festival in 1989.

But Hou's most recent movie is the French-Taiwanese co-production "The Flight of the Red Balloon," starring Juliette Binoche. The movie is about a single mother who hires a Taiwanese student to take care of her son.

Shu and Hou have collaborated on "Millennium Mambo" and "Three Times," which won Shu best actress honors at Taiwan's Golden Horse Awards, the Chinese-language equivalent of Oscars, in 2005.

(uit The International Herald Tribune)


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 85354 berichten
  • 9858 stemmen

Iedereen vindt ervan wat hij wil, maar als kung-fu liefhebber vind ik dit geweldig nieuws

Geen idee in welke richting het zal draaien, maar kijkende naar films als The Banquet kan dit heel mooi worden, hoewel ik niet weet of Hou echt voor het visueel overweldigende gaat gaan.


Goto

  • 1736 berichten
  • 0 stemmen

Lijkt me erg leuk, altijd interessant als een regisseur een andere kant opgaat. Ben erg te spreken over de dramafilms van Hou. Nu eens kijken of hij meer kan.


avatar van NKyou

NKyou

  • 3081 berichten
  • 746 stemmen

Geef mij maar een 'normale' Hou, is iig mijn eerste reactie.

Zoiets als The Banquet of Yimou's latere werk zal het denk ik niet echt worden. Hoop dat het richting Yamada's Samurai-trilogie gaat. Subtiele vertellingen met veel oog voor de kleine details en normale handelingen. En dan het hele kung-fu gebeuren als achtergrond.


avatar van danuz

danuz

  • 12935 berichten
  • 0 stemmen

Hier nog iemand die niet direct een gat in de lucht springt bij het idee. Maar misschien weet hij inderdaad op een subtiele en rustige manier met het onderwerp te handelen.

Kleine, alledaagse handelingen als basis, zou wel origineel zijn en voor mij persoonlijk ook aantrekkelijker, vermoed ik.


Mochizuki Rokuro

  • 18892 berichten
  • 12335 stemmen

Ik kijk er toch wel naar uit. De vorige Hou was ook enigzins afwijkend, maar is ook nog door weinigen gezien. Ik weet niet of we die na Cannes nog ergens te zien gaan krijgen...

Ik kan maar moeilijk echt vernieuwing of beter verrassingen terugzien binnen de Kung Fu films die de laatste tijd weer worden gemaakt. Al moet ik zeggen dat ik voornamelijk de varianten ken die in de bios verschijnen en allerlei DVD- (en internet) versies voor mij onbekend blijven.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5442 berichten
  • 2 stemmen

Ramon K schreef:

(quote)

Hou blinkt uit in 't gedetailleerd weergeven van een simpele slice of life. Personages die tot leven komen, herkenbare relaties, subtiele emoties, het creeeren van een mooi tijdsbeeld......... die dingen maken Hou tot een fantastisch regisseur. Een soort opvolger van Ozu.

Eens! En ik neem mijn woorden terug van wat ik eerder over hem zei. Hou Hsiao-hsien is een geweldige cineast en een groot humanist.



avatar van beavis

beavis

  • 6492 berichten
  • 11738 stemmen

01 ) 4 - Café Lumière - 2003

02 ) 4 - Le Voyage du Ballon Rouge - 2007

03 ) 4 - The Sandwich Man - 1983

04 ) 4 - Millennium Mambo - 2001

05 ) 4 - A City of Sadness - 1989

06 ) 4 - Time to Live and the Time to Die - 1985

07 ) 4 - Goodbye South, Goodbye - 1996

08 ) 3,5 - Flowers of Shanghai - 1998

09 ) 3,5 - Three Times - 2005

10 ) 3,5 - Dust in the Wind - 1986

11 ) 3,5 - Good Men, Good Women - 1995

Eigenlijk beoordeel ik al zijn films wel hetzelfde, maar soms is hij me toch net té afstandelijk. Flowers of Shanghai zou ik gevoelsmatig nog wel hoger willen zetten, maar de score was destijds toch een 3,5. Dat is een goed voorbeeld van de warmere kant van zijn werk met een kleurrijke historische aankleding en ruime aandacht voor de belichting. Ook het vormexperiment met de camera was daar nog net even meer dan hij doorgaans al doet... maar goed, iets in die film pakte me duidelijk toch ook weer niet helemaal.

Aan de eerste beelden van the Assassin te zien is dat wel de stijl waar hij ook daar voor gaat... en dan de combi van een mogelijk wat melancholieke blik met een wuxia verhaal (misschien vergelijkbaar met Tsai's script voor Ce Ma Ru Lin (1984) ?) en de vele jaren dat hij aan de productie heeft kunnen werken... heb mijn fingers crossed voor een meesterwerk die eindelijk de 4-sterren barrière bij Hou gaat doorbreken!


avatar van McSavah

McSavah

  • 9916 berichten
  • 5149 stemmen

01. 4.5* - A Summer at Grandpa's

02. 4.5* - Dust in the Wind

03. 4.5* - Flowers of Shanghai

04. 4.0* - Millennium Mambo

05. 4.0* - A City of Sadness

06. 4.0* - Good Men, Good Women

07. 3.5* - Goodbye South, Goodbye

08. 3.5* - A Time to Live and a Time to Die

09. 3.5* - The Green, Green Grass of Home

10. 2.5* - Three Times

11. 2.0* - Café Lumière

De 4.5* en 4.0* zitten hier wel heel dicht bij elkaar en ik heb twee 4.5* eerst ook maar 4.0* gegeven. De 3.5* zitten daar wel duidelijker onder, maar zijn alsnog (buiten het oudje) films die bijzonder zijn (bijgebleven) en waar ik in eerste instantie slechts 3.0* aan gaf. Twee onvoldoendes dus ook, waarvan ik bij de 2.5* volgens mij wel redelijk streng was, maar waarvan ik toentertijd echt heel weinig kon met de 2.0*. Probeer dit jaar nog The Boys from Fengkuei en The Flight of the Red Balloon te zien, voordat we zijn nieuwste mogen aanschouwen!


avatar van beavis

beavis

  • 6492 berichten
  • 11738 stemmen

dust en café hebben we toch redelijk tegenovergesteld dus... mmmh

grandpa en the puppetmaster zijn wel de twee grote ontbrekende nog op mijn scorelijstje... kwestie van het vinden van een goede release en/of wachtten op EYE...


Malick

  • 9014 berichten
  • 0 stemmen

- Good Men, Good Women (★★★½)

- Millennium Mambo (★★★)

- Café Lumière (★★★)

- Three Times (★★★)

- The Sandwich Man (★★★)

- The Boys from Fengkuei (★★★)

- Le Voyage du Ballon Rouge (★★★)

- Flowers of Shanghai (★★½)

Te afstandelijk? Te nietszeggend? Te Taiwanees? Nou, ik weet het dus niet. Buiten Good Men, Good Women was er nog geen 'klik' tussen Hou en mij. Dust in the Wind ligt hier al maanden klaar om eens te zien. Zegt ook wel genoeg. Huiver een beetje.


Mochizuki Rokuro

  • 18892 berichten
  • 12335 stemmen

Barbaren!! Hou Hsiao-hsien heeft zojuist 3 noteringen behaald bij de bovenste 100 in mijn Top 500 die ik heb gemaakt voor het MoMe Top 1000 project! En nog een vierde notering bij de bovenste 250.


avatar van Prinz

Prinz

  • 1085 berichten
  • 4221 stemmen

Gisteren het boek Hou Hsiao-Hsien en Taiwan Film Panorama gekocht in Brussel. Aanrader voor de liefhebbers!


avatar van ghostman

ghostman

  • 5442 berichten
  • 2 stemmen

01. Nan guo zai jian, nan guo (1996)

02. Lian lian feng chen (1986)

03. Zui hao de shi guang (2005)

04. Le voyage du ballon rouge (2007)

05. Nie yin niang (2015)

06. Bei qing cheng shi (1989)

07. Hai shang hua (1998)

08. Tong nien wang shi (1985)

09. Xi meng ren sheng (1993)

10. Hao nan hao nu (1995)

11. Dong dong de jia qi (1984)

12. Qian xi man po (2001)

13. Kôhî Jikô (2003)

14. Ni luo he nu er (1987)


avatar van kappeuter

kappeuter (crew)

  • 59477 berichten
  • 4911 stemmen


Mochizuki Rokuro

  • 18892 berichten
  • 12335 stemmen

Hier het hele programma van Hou's vroege periode ter gelegenheid van de première van Hou's nieuwste film The Assassin: Hou Hsiao-hsien | EYE - eyefilm.nl

Ik ga zeker A Summer at Grandpa's doen op de 10e. Cute Girl en Green Green Grass of Home moet ik even kijken of ik die echt wel zien. 't Is in de week direct na IFFR (zelfs wat overlap) - de andere voorstellingen vallen voor mij in de wintersportvakantie.


Malick

  • 9014 berichten
  • 0 stemmen

Blijft teleurstellend die versnipperde programmering van retrospectieven in EYE. Zeker voor mensen die niet in de randstad wonen. Had Cute Girl, A Summer at Grandpa's en The Green Green Grass of Home graag willen zien. Maar dat wordt me nu gewoon praktisch onmogelijk gemaakt. Waarom niet óók een paar in een weekend?


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 19390 berichten
  • 3739 stemmen

Heerlijk, dat Hou-retro. Heb ervan genoten en ik zou 'm nu alles zo vers is, misschien wel mijn favoriete regisseur willen noemen. Het is in ieder geval degene met het hoogste gemiddelde waarvan ik zoveel zag. Even mijn gedachten op een rij zetten de komende tijd en achter de nog ontbrekende titels aan.

Maar eerst een lijstje:

1. Good Men Good Women 5.0* #8

2. A Time to Live and a Time to Die 4.5*

3. Flowers of Shanghai 4.5*

4. Three Times 4.5*

5. The Assassin 4.5*

6. Dust in the Wind 4.5*

7. A Summer at Grandpa's 4.0*

8. The Boys from Fengkuei 4.0*

9. The Flight of the Red Balloon 4.0*

10. Millennium Mambo 4.0*

11. Daughter of the Nile 3.5*

12. The Sandwich Man 3.5* (voor het Hou-segment, hele film 4.0*)

13. Café Lumiere 3.0* (moet herzien worden, was ooit de eerste die ik zag)

14. The Green Green Grass of Home 3.0*

15. Cute Girl 2.5*

Een dik jaar geleden had ik alleen nog maar nr. 1, 4, 9, 10, 13 en 15 gezien.

Blijven nog over: Cheerful Wind, A City of Sadness, The Puppetmaster, Goodbye South Goodbye en de segmenten uit Chacun Son Cinema en 10+10.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5442 berichten
  • 2 stemmen

ghostman schreef:

01. Nan guo zai jian, nan guo (1996)

02. Lian lian feng chen (1986)

03. Zui hao de shi guang (2005)

04. Le voyage du ballon rouge (2007)

05. Nie yin niang (2015)

06. Bei qing cheng shi (1989)

07. Hai shang hua (1998)

08. Tong nien wang shi (1985)

09. Xi meng ren sheng (1993)

10. Hao nan hao nu (1995)

11. Dong dong de jia qi (1984)

12. Qian xi man po (2001)

13. Kôhî Jikô (2003)

14. Ni luo he nu er (1987)

UPDATE

01. Cìkè Niè Yinniáng (2015) (7 sterren)

02. Lian lian feng chen (1986) (5 sterren)

03. Nan guo zai jian, nan guo (1996) (5 sterren)

Ik heb een paar dagen geleden Cìkè Niè Yinniáng (2015) voor de tweede keer gezien . Ik begrijp de film nu nog veel beter , waardoor ik hem nog veel meer kan waarderen . Cìkè Niè Yinniáng (2015) is zowaar uitgegroeid tot mijn lievelingsfilm van Hsiao-Hsien Hou . Persoonlijk aanbid ik dit soort minimalistische meesterwerken . Wat mij betreft heeft Hou met dit meesterwerk het niveau 'Je vous salue, Marie' (1985) van JLG bereikt en daarmee heeft hij zich met diens meesterwerk onsterfelijk gemaakt !