De filmwereld schudde op zijn grondvesten toen de tweede preview van Megalopolis verscheen. Afgelopen woensdag werd er namelijk een trailer voor de nieuwe titel van Francis Ford Coppola uitgebracht, waarin valse citaten te zien waren van gerenommeerde filmcritici. Na alle ophef werd de clip snel offline gehaald.
Dat meldt Deadline. Woorden van diverse journalisten werden in de video gebruikt, onder andere die van de overleden Roger Ebert, Pauline Kael en Andrew Sarris. Het ging om hun zogenaamde beoordelingen van Coppola's eerdere werk. Zo zou Kael The Godfather 'omlaaggetrokken door zijn kunstzinnigheid' hebben genoemd, terwijl Sarris diezelfde film als 'slordige zelfverheerlijking' moest hebben bestempeld.
Marketingconsultant Eddie Egan was verantwoordelijk voor de promo, die als doel had om te laten zien dat Coppola in het verleden hard werd afgerekend op films die tegenwoordig als meesterwerken worden beschouwd. Uit onderzoek bleek dat de citaten nep zijn en dat Egan noch Lionsgate de opzet zouden hebben gehad om valse quotes de wereld in te sturen. Volgens betrokkenen werd er gewoon te weinig oog in het zeil gehouden.
Lionsgate stuurde Egan de laan uit en trok het boetekleed aan. "We verstrekken onze welgemeende verontschuldigingen aan de betrokken critici en aan Francis Ford Coppola en American Zoetrope voor deze onvergeeflijke fout in ons doorlichtingsproces. We hebben het verknald en hebben daar heel veel spijt van."
Tegenslagen
Dit schandaal is niet het enige obstakel dat moet worden overwonnen. Heel de productie duurt bij elkaar al meer dan veertig jaar. Coppola kreeg het idee in 1977 en ging er in 1983 voor het eerst serieus mee aan de start. In 1989 was hij klaar om in Rome te gaan draaien, maar het filmen werd uitgesteld wegens schulden die voortkwamen uit flops die de regisseur in voorgaande jaren produceerde.
In 2001 kwam er weer leven in het project en nam hij het script door met een hele rits aan hooggeplaatste acteurs in New York City. Dat is precies de plek waar later dat jaar de aanslagen van 11 september plaatsvonden, een gebeurtenis die qua thematiek te dicht bij Megalopolis kwam. Het project kwam wederom tot stilstand, waarna Coppola verklaarde het enkel weer op te pakken wanneer hij in staat was om het zelf te kunnen financieren.
Door een deel van zijn wijngoed te verkopen, kon productie aan het begin van dit decennium eindelijk worden hervat. Voordat de film in première ging, overleed begin dit jaar Coppola's echtgenote Eleanor, de documentairemaakster die de extreme omstandigheden op de set van Apocalypse Now vastlegde met de film Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse.
Nadat Megalopolis op Cannes debuteerde, waren critici extreem verdeeld over het de film. Verdere ophef ontstond toen de regisseur werd beschuldigd van handtastelijkheden op de set van de film. Een video verscheen waarin Coppola figurantes tegen hun zin in kuste, wat door één van de betrokken vrouwen heftig wordt tegengesproken. De filmmaker werd van dit nieuws op de hoogte gebracht toen hij met zijn kinderen op weg was om zijn overleden echtgenote te gedenken.
Megalopolis
De film vertelt het verhaal van de ambitieuze architect Cesar (Adam Driver), die de rampzalige vernietiging van een grote stad aangrijpt om deze opnieuw op te bouwen. Hij stuit echter op weerstand vanuit burgemeester Franklyn Cicero (Giancarlo Esposito). Bovendien rijst de kwestie of het mogelijk is om met duurzame middelen een utopie te creëren of dat de mensheid genoodzaakt is om de bekende wegen van macht, corruptie en leugens te bewandelen. Intussen gaat Cicero's dochter Julia (Nathalie Emmanuel), wars van politiek en roddels, op zoek naar de betekenis van het leven.
Het eindresultaat van de getroebleerde productie van Megalopolis staat gepland om op 5 december dit jaar in de bioscoop te verschijnen. Bekijk de teaser hieronder.
Reacties (0)