Netflix heeft onlangs nieuwe afspraken gemaakt met studio's over de distributiestrategie van bioscoopfilms. Dat meldt The Wrapeerder deze week. Nieuwe releases worden nu maximaal binnen 45 dagen na de première in het aanbod opgenomen en daar is het bedrijf meer dan blij mee.
Netflix is dolblij met de nieuwe richtlijnen voor tijdvakken waarin nieuwe bioscoopfilms op de streamingdienst verschijnen. Dat laat Netflix Chief Product Officer, Greg Peters weten tegenover The Wrap. Het bedrijf maakte recentelijk nieuwe afspraken met samenwerkende partijen over de distributiestrategie van nieuwe films. Daarbij kwamen ze met Paramount tot de overeenkomst dat deze voortaan maximaal 45 dagen in de bioscoop blijven, alvorens op Netflix te belanden. Een ontwikkeling die de streamingdienst zeer tevreden stemt, aldus Peters. "We zijn enthousiast om deze verschuiving te zien," zo laat hij optekenen. "Ik ben optimistisch, want dit is wat consumenten willen. Het is moeilijk om die trend lang te blijven tegenhouden; ik denk dat we daar uiteindelijk toch wel naartoe gaan."
Peters benadrukt overigens wel dat de bioscoopervaring nog altijd erg belangrijk is en dat de twee manieren van kijken prima naast elkaar kunnen bestaan. "Het is geweldig om in een grote ruimte samen met een heleboel mensen naar ongelooflijke content te kijken die op een hoogwaardige manier wordt gepresenteerd," zegt Peters. "Maar het is ook een andere ervaring om het thuis te kunnen bekijken. Beide kijkervaringen zijn even relevant. Het moet de keuze van de consument zijn, toch? We ondersteunen dus al heel lang de dagelijkse release van films op Netflix en in de bioscoop," besluit hij.
Bioscoop en streaming
Lange tijd was het zo dat films met een bioscooprelease eerst 90 dagen beschikbaar moesten blijven voor een vertoning op het witte doek, voordat ze op Netflix konden verschijnen. Die tijd is nu dus gehalveerd. De coronacrisis, die gepaard ging met een langdurige sluiting van de bioscopen, speelt daar ongetwijfeld een rol in, maar ook daar voor al leek de filmindustrie meer in de richting van streaming te sturen. Eerder kondigde Walt Disney Studios al aan niet langder de hoogste prioriteit te leggen op bioscoopreleases en ook Universal maakte vorig jaar een duidelijk statement tegenover AMC Theatres, door Trolls World Toural vanaf begin af aan op HBO Max aan te bieden. Laatstgenoemde gooide vervolgens nog wat olie op het vuur door te melden dat het die strategie wel zag zitten en van plan was om deze in de toekomst vaker toe te passen.
Het lijkt er dus op dat bioscopen een steeds kleinere rol gaan spelen binnen de filmwereld. Niet iedereen is daar blij mee. Grote regisseurs als Martin Scorsese en Clint Eastwood ondertekenden vorig jaar al een brief aan de leiders van de Amerikaanse Senaat en het Huis van Afgevaardigden, waarin zorgen werden geuit over het lot van bioscopen in Amerika. "Bioscopen zijn een essentiële factor in de filmindustrie. Eén die als geen ander vertegenwoordigt wat Amerikaans talent aan creativiteit te bieden. Maar nu vrezen we voor hun toekomst," zo luidde de boodschap in die brief.
Reacties (0)