Het had een nieuwe publieksfavoriet moeten worden, maar Elio, de nieuwste animatiefilm van Pixar, stelt zwaar teleur aan de box office. Ondanks positieve recensies weet de film nauwelijks publiek naar de bioscopen te trekken. De sci-fi avonturenfilm opent in de Verenigde Staten met slechts 21 miljoen dollar, de laagste openingsopbrengst in de geschiedenis van Pixar. Wereldwijd bracht de film voorlopig een matige 35 miljoen dollar op, wat een harde klap is voor een film met een productiebudget van 150 miljoen.
Met die 21 miljoen dollar blijft Elio ruim achter bij eerdere dieptepunten van de animatiestudio. Zelfs Pixars eerste bioscoopfilm, Toy Story, opende met 29,1 miljoen dollar. Meer recent wistElemental ook niet hoog te scoren met 29,6 miljoen dollar in het eerste weekend, al wist die film uiteindelijk toch bijna 500 miljoen dollar wereldwijd op te brengen. Of Elio eenzelfde herstel kan maken is nog maar zeer de vraag. Pixars eerdere record voor een openingsweekend lag vele malen hoger: Incredibles 2 opende in 2018 met een indrukwekkende 182,6 miljoen dollar in de VS.
Dat Elio nu zo matig presteert, lijkt het gevolg van meerdere factoren. Zo werd de film vooraf nauwelijks gepromoot door Pixar en Disney, wat er mogelijk toe heeft geleid dat een groot deel van het publiek simpelweg niet wist dat de film uit kwam. Ook is er stevige concurrentie in de bioscoopzalen voor hetzelfde publiek. De live-action remake van How to Train Your Dragon blijft populair en behoudt dit weekend de nummer 1-positie aan de Amerikaanse box office. Daarnaast wist 28 Years Later dit weekend de tweede plek te bemachtigen. Lilo & Stitchstaat wereldwijd al 910 miljoen dollar en is op weg naar een mogelijke miljard. Voor gezinnen met jonge kinderen is de keus momenteel groot, en het lijkt erop dat Elio daar de dupe van is.
De nasleep van pandemiejaren blijft voelbaar
De tegenvallende start van Elio past in een bredere trend: originele animatiefilms hebben het sinds de coronapandemie moeilijk aan de box office. Pixar in het bijzonder lijkt de torenhoge verwachtingen van eerdere jaren nog niet te kunnen waarmaken. Titels als Turning Red en Luca gingen in die periode direct naar Disney+, wat het bioscooppubliek mogelijk deels heeft afgeleerd om voor Pixar naar de bioscoop te gaan. De studio kampt sindsdien zichtbaar met het herwinnen van dat vertrouwen en Elio lijkt opnieuw slachtoffer te worden van dat veranderde kijkgedrag.
Publiek is wél enthousiast
Opvallend genoeg wordt Elio door de critici en het publiek positief ontvangen. De film, over een elfjarige jongen die per ongeluk wordt aangezien als ambassadeur van de aarde in een buitenaards “Communiversum,” scoort 84% op Rotten Tomatoes en zelfs 91% bij het publiek. Ook kreeg de film een A CinemaScore, wat doorgaans een indicatie is dat de film als zeer vermakelijk wordt ervaren. Of dat genoeg is om het tij nog te keren voor Pixar, zal de komende weken moeten blijken.
Ga jij de film nog bekijken? Elio draait nu in de bioscoop.
Reacties (0)