• 8.487.295 stemmen

Geregisseerd door: Domee Shi

Met onder meer: Rosalie Chiang, Sandra Oh en Ava Morse

Releasedatum: 9 maart 2022

Plot Turning Red

"Growing up is a beast."

Meilin is een zelfverzekerde, suffe dertienjarige die verscheurd wordt door haar plichtsgetrouwe aard aan haar overbezorgde moeder en de chaos die erbij komt van het volwassen worden. En alsof veranderingen in haar interesses, relaties en lichaam niet genoeg waren, verandert ze nu opeens in een gigantische rode panda wanneer ze opgewonden raakt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Meilin 'Mei' Lee (stemrol)

Ming (stemrol)

Auntie Ping (stemrol)

Alle Media

avatar van princesspeach

princesspeach

Ontzettend leuke film en ik uit een gemengde migratenfamilir kan mij wel vinden in het gezin. De film was grappig en een keer even wat anders.

avatar van mjk87

mjk87

Matig. Vooral druk en schreeuwerig waar ik niet van houd, en volgens mij vaak wordt gebruikt om te verbloemen dat we met een zwak product van doen hebben. Technisch zit het allemaal wel prima in elkaar qua animatie, maar vaak estethisch lelijk zoals wel vaker bij Pixar - dat doet Disney dan toch echt een heel stuk beter. Het verhaal is eigenlijk simpel: dochter mag niet zoveel van moeder, en daar wordt dan een heel stuk over zo'n rode panda bijgehaald dat eigenlijk onnodig is en de film groter maakt dan hij is. En dat is gewoonweg ergens jammer, want in potentie zit in zo'n moeder-dochterconflict genoeg moois. De finale gaat er echt helemaal over en sloeg nergens op. Voor enkele kleine momenten die nog wel werkten dan nog 2,0*.

avatar van Black Math

Black Math

Films uit de Disneystal tasten steeds meer andere culturen af, getuige Coco, Encanto en nu Turning Red. Van deze drie beviel Coco het meest, terwijl Encanto me het minst geviel, wellicht omdat het in tegenstelling tot de andere films geen Pixar is, maar een pure Disney, waardoor de moraaltjes er iets dikker op liggen en je vaak hele vervelende liedjes erbij krijgt.

Turning Red valt er dus tussenin. In tegenstelling tot de andere films vind ik de beelden wat minder fraai, wat te maken heeft met het pastelachtige kleurenpalet. Verder een aardige blik in het leven van een meisje met een Chinese achtergrond en de bijbehorende "tijgermoeder". Natuurlijk ook weer hier het gebruikelijke plot waarbij personage A een doel wil bereiken in weerwil van personage B, en daarbij geholpen wordt door personage(s) C. Natuurlijk voegt A zich eerst naar de wil van B en breekt daarbij met C, waarna er een verzoening komt tussen A, B en C en A zijn/haar doel alsnog bereikt..

Ondanks de interessante setting, voelt het dus een beetje clichématig aan, waarbij het niet helpt dat de personages soms nogal druk zijn en de beelden niet zo fraai zijn als bij vergelijkbare films. 2,5*.

avatar van Thomas83

Thomas83

Wat een aangename verrassing. Dit is de leukste niet-vervolg Pixar sinds Inside Out. De doelgroep van de film lijkt op het eerste gezicht super specifiek, maar de zo persoonlijke aanpak geeft de film echt een hart. De rode panda is ook een bijzonder slimme metafoor, die op allerlei creatieve manieren wordt ingezet. Ook deze film past nog steeds behoorlijk in de Pixar-mal, maar het is gewoon allemaal net wat persoonlijker en origineler in de invulling.

De visuele stijl is bijvoorbeeld op een verfrissende manier geïnspireerd door Japanse animatie, en de meer hyper momenten van de film zijn hier op een of andere manier niet vervelend. Domee Shi zit duidelijk helemaal op dezelfde golflengte als Mei en haar vriendinnen, en op een of andere manier is het heel makkelijk om daar in mee te gaan in deze film, ook omdat Shi het ongemak van de pubermeisjes zo omarmt en hun hysterie zo amusant en aandoenlijk maakt.

Wat gigantisch helpt is dat de vriendengroep echt heel leuk is. Met name Abby en Priya zijn erg grappig. Alle moderne Amerikaanse animatiefilms vallen of staan bij leuke personages. Verder is de humor ook nooit vervelend. Zelfs alle fysieke humor is bijzonder geslaagd. Wederom hulde voor de animatie hier, en ook voor de muziek. Die fictieve boyband 4*Town klinkt echt precies zoals de populaire boybands kort na de eeuwwisseling klonken.

Het slotstuk is ook heel aardig. Eigenlijk vond ik die kleine lieve scène met vader en dochter nadat hij haar camera vindt een geslaagder emotioneel hoogtepunt dan wat er daarna nog gebeurt met Mei en haar moeder en oma, maar de actie is nog steeds geinig, en onverwacht spectaculair als blijkt hoe enorm de rode panda-versie van Mei's moeder is. Heb echt genoten van deze film. Benieuwd naar wat Shi nog meer zal maken. Misschien kan ze het creatief armoedige Pixar een impuls geven.

avatar van eRCee

eRCee (moderator films)

Thomas83 schreef:

Niet zo gek als Finneas en Billie Eilish erachter zitten, dat zijn bepaald geen prutsers. De tracks vallen in drie categorieën: de hit, de 'confidence booster' en het liefdesliedje.

avatar van Ste*

Ste*

Grappig dat de film zich afspeelt in 2002, aangezien ik toen zelf ook 13 was. Ik las dat dat een bewuste keuze was van de regisseur om nostalgieredenen voor millennials, maar afgezien van de oudere mobieltjes en filmcamera’s (en tamagotchi’s, hoewel die in mijn beleving ouder zijn) merk je nooit heel erg dat het 2002 is, het is alleen het idee dat wel leuk is.

Verder een leuke film, die duidelijk staat voor pubertijd, opgroeien en loskomen van je ouders, maar het lijkt ook de wat strenge en starre verhoudingen aan te snijden tussen Chinese ouders en kinderen.

En het deed me, vooral tegen het einde, een beetje denken aan anime, die zouden ook zo’n soort film kunnen hebben over het veranderen in een dier, portals en oude voorvaderen. Toch wel weer een beetje een soort stijl en sfeer die Pixar niet eerder heeft gedaan. Maar dat krijgt nooit echt de overhand, het blijft voor de rest wel een moderne vlotte film.

Het lage gemiddelde hier verbaast me wel een beetje. Niet dat het per se vergeleken moet worden, maar vond hem zelf net wat leuker dan Encanto (hoewel ik ook wel weer snap dat Encanto de betere film wordt gevonden). Maar dat kan ook komen door die superspecifieke doelgroep die Thomas83 al noemt (en die ik toevallig ben).

Kleine 4*, deze film kan wel een boost gebruiken.

PS. Was blij verrast om te zien dat Billie Eilish en Finneas de original songs hebben geschreven. Waren geen nummers die je direct bij ze zou verwachten, maar blijkbaar hebben ze ook een goede boyband-track in huis.

Zoals we gewend zijn van het nieuwe Disney: box checking is belangrijker dan het verhaal. Maar wel lekker hypocriet stereotypes neerzetten. Visueel prachtig, dat dan weer wel.