De vijf favoriete Samuel L. Jackson-films van Samuel L. Jackson zelf
Samuel L. Jackson is natuurlijk een van de meest iconische acteurs ooit, met rollen in een aantal immens populaire films. Nu de bioscopen weer open gaan, zullen we ook weer van nieuwe films van de inmiddels 72-jarige Jackson kunnen bekijken, met nieuwe releases zoals de Saw-spinoff Spiral en de actiefilm Hitman’s Wife’s Bodyguard met Ryan Reynolds en Salma Hayek.
Samuel L. Jackson heeft meer dan 100 films gemaakt in zijn lange en illustere carrière en het zou al behoorlijk moeilijk zijn om uit dat gigantische portfolio een top vijf te kiezen, laat staan een top vijf zonder klassiekers als Pulp Fiction of blockbusters uit de universums van Marvel of Star Wars. Toch is dat precies van Jackson zelf gedaan heeft tijdens zijn recente bezoek aan The Late Show with Stephen Colbert. De films die Jackson aanstipte als zijn favorieten komen allemaal uit een specifieke periode, van 1996 tot 1998 om precies te zijn. Dit zijn de vijf favoriete Samuel L. Jackson films van niemand minder dan Samuel L. Jackson himself.
The Long Kiss Goodnight (1996) • 3,17
Deze zeker niet saaie thriller werd geschreven door 'Lethal Weapon'-scenarioschrijver Shane Black, en is in wezen 'The Bourne Identity' met meer oestrogeen en meer grappen. Geena Davis speelt een voormalig regeringsagent, waarvan lang wordt gedacht dat ze dood was. Eigenlijk lijdt ze aan geheugenverlies en geeft ze les in een buitenwijk. Als haar herinneringen en haar dodelijke vaardigheden beginnen terug te keren, huurt ze een goedkope onderzoeker (Jackson) in om in haar verleden te graven. Ze moeten snel werken, want slechteriken zitten haar op de hielen.
A Time to Kill (1996) • 3,57
Het verhaal gaat over de strijd van een zwarte man voor gerechtigheid in het hedendaagse Amerika. De dochter van Carl Lee wordt op een beestachtige manier verkracht. De daders worden opgepakt, maar voordat zij veroordeeld kunnen worden, neemt Carl Lee het recht in eigen hand en schiet de daders dood. De jonge advocaat Jake Brigance neemt de verdediging van Carl Lee op zich. Hij maakt zich daarmee niet geliefd onder de plaatselijke Ku Klux Klan gezinde bevolking. Uit voorzorg stuurt hij zijn vrouw en kind naar een veilige plaats en zet samen met rechtenstudente Ellen Roark zijn eenzame strijd voort.
187 (1997) • 3,30
In deze film speelt Jackson een toegewijde scheikundeleraar op een middelbare school in NEw York. Nadat hij is aangevallen en toegetakeld door een leerling, keert hij uiteindelijk terug voor de klas. Dit keer in een gewelddadige wijk in Los Angeles. Er is in deze film geen opbeurende transformatie of een happy ending. Gewoon enge studenten, bange leraren en ineffectieve beheerders. Geschreven door een voormalige leraar, "187" is een grimmige aanklacht tegen openbare scholen in de Verenigde Staten.
Jackie Brown (1997) • 3,63
Een andere samenwerking tussen Jackson en Quentin Tarantino, dit keer een adaptatie van het boek Rum Punch van Elmore Leonard. Jackson speelt in deze film de wapenhandelaar Ordell Robbie. Als Jackie Brown, een stewardess die geld voor hem smokkelt, gepakt wordt door de FBI, krijgt ze het aanbod om samen te werken met de politie om Robbie te pakken. Ze ontmoet Max Cherry, die haar borgsom betaalt. Ze besluiten een plan te smeden waardoor ze de partijen tegen elkaar uit kunnen spelen, en er zelf met een grote som geld vandoor kunnen gaan. Alle acteurs, waaronder Robert De Niro, Bridget Fonda en Michael Keaton, schitteren in wat misschien wel de meest perfect gerealiseerde film van Tarantino is.
The Red Violin (1998) • 3,26
In 1681 legt vioolbouwer Nicolo Bussotti de laatste hand aan zijn meesterwerk: een viool voor zijn ongeboren zoon. Wanneer Bussotti's vrouw samen met het kind in het kraambed sterft, is de vioolbouwer ontroostbaar. Hij lakt het instrument met het bloed van zijn vrouw zodat ze er voor eeuwig in zal voortleven. De volgende honderd jaar bevindt de viool zich in een klooster in de Zwitserse Alpen. Daar wordt het instrument aan het jonge weeskind Kaspar Weiss gegeven. De strenge vioolleraar Georges Pussin neemt het wonderkind onder zijn hoede en is van plan hem aan het Weense hof te laten spelen. Kaspar sterft echter vlak voor zijn debuut en hij wordt begraven met de rode viool in zijn armen. Een eeuw later wordt Kaspars graf geschonden en komt de viool in handen van de decadente meesterviolist Frederick Pope die betoverd raakt door het instrument.
Reacties (2)