The Long Kiss Goodnight (1996)

Actie / Thriller

geregisseerd door Renny Harlin
met Geena Davis, Samuel L. Jackson en Yvonne Zima

Onderwijzeres Samantha Caine (Geena Davis) lijdt aan geheugenverlies en wordt gekweld door een mysterieus verleden.Met hulp van privédetective Mitch Henessey (Samuel L. Jackson) ontdekt ze haar ware identiteit,die van geheim agente Charly Baltimore. Het tweetal ontdekt een samenzwering tussen de geheime dienst en Baltimore's aartsvijand, wapenhandelaar Timothy (Craig Bierko). Caine kan hem alleen stoppen als ze haar dodelijke instincten uit haar geheugen weet te bevrijden. Tot die tijd lijkt ze machteloos en moet ze toezien hoe Timothy haar dochter ontvoert en op Kerstdag een onschuldige stad volledig dreigt te vernietigen.

it's not a dick, it's a duck : ) LOL

avatar van des1
Je hebt pulp van de ambachtelijke 'knipoog' soort, zoals Tarantino ze maakt... En je hebt pulp van de soort: hoop bombarie maar zo oninteressant als een zak meel op het aanrecht. Moet wel zeggen dat ik allergisch ben voor Geena Davis.

Indiana007
Bourne on steroids.
Leuker dan Bourne.
Erg knappe actrice

avatar van witboek
The Long Kiss never want to see wat een bagger van een film.

avatar van 84robkuh
Typisch zo'n film waar je van houdt of juist verschrikkelijk vindt. Leeftijd speelt denk ik bij dit soort films ook een rol. Het is een echte typisch jaren 80/90 actiefilm, waarvan er 13 in een dozijn passen en de gehele film vrij voorspelbaar is. Maar net als films als Die Hard, Rambo etc gaat het in dit soort films niet om het verhaal, maar om de actie. En met de actie is niks mis. Gewoon verstand op nul en lekker wegkijken. Natuurlijk geen 4 of 5 sterren waard, maar mede door een vrouw een keer de hoofdrol te geven en een sterke samuel L. Jackson toch uitgekomen op een 3,5

avatar van movielee
Look honey, I know what I've been... I must have been a Chef!!! Spannende eighties actie film, met de nodige humor.

Had de film ooit al eens gezien een lange tijd geleden.
Maar ik herinnerde me dat dit een goede actiefilm was, en vooral dat het een leuke film is.
Puike rol van Geena Davis, die nu helaas een beetje in de vergetelheid is geraakt.
Ook Samuel L. Jackson is hier heel goed.
Was blij dat deze film nog eens werd uitgezonden en dat ik dus de kans kreeg hem opnieuw te zien, en heb me er dus opnieuw mee vermaakt.
Toppertje uit de jaren '90 deze film die nooit verveelt !!

avatar van dalma
gewoon verstand op nul zetten en genieten !

avatar van DeWolff
Lang geleden dat ik deze film had gezien. Genoten, gelachen en vermaakt. Geweldige rol van Samuel L. Jackson.

avatar van DeWolff
Oh ja. Genoten, galachen en vermaakt tenehneh nehneh. Over een paar jaar nog een keer kijken tenehneh nehneh. Ik zing dit zodat ik het niet vergeet tenehneh nehneh.

avatar van Thomas83
Wat een script weer van Shane Black. Die schrijft altijd zulke fijn lopende formulefilms. En deze blinkt uit in vele prachtige oneliners, grappen en zwaar over de top momentjes, ondersteund door een prettige soundtrack vol oude hits. Een blockbuster die zichzelf totaal niet serieus neemt zonder dat het ten koste van de actie gaat. Geena Davis is een interessante en zeer geslaagde keuze voor deze rol. Ze mag zo lekker overdreven de twee kanten van haar personage laten zien. Jackson mag het leeuwendeel van de oneliners voor zijn rekening nemen en Bierko speelt leuk een veel te overdreven bad guy.

Ook een film met vele scènes die echte hoogtepunten zijn. Wat me vooral van de film was bijgebleven waren de zeer amusante scènes waarin Samantha's "talent" voor haar oude beroep zich openbaart, zoals in die lollige keukenscène en die waarin ze dat geweer in elkaar zet, maar de actie is ook echt goed en zeer spectaculair, vooral in de knotsgekke finale. Zo aangenaam ook als je in zo'n film dan op het einde aan de held echt kan zien dat deze heeft afgezien. En het tekent hoe krankzinnig de film is dat deze eindigt met een telefoontje van de president en Mitch bij Larry King. Met de humor zit het wel goed. De running gag met het jochie dat rookt is ook een leuke. Net niet over het randje of net wel, zoals de hele film. Onderschatte film eigenlijk. Een zeer dikke 3.5*.

avatar van Gerlof1378
Mooi gemaakte actie/thriller, met een aardig verhaal, goeie cast en genoeg actie. Het verhaal over een ex huurmoordenaar goed gespeeld door Geena Davis die na 8 jaar na geheugenverlies door een ongeval weer alles weet. De cast naast Geena speelt goed vooral Samuel L. Jackson is erg grappig en badguy Craig Bierko speelt daarin tegen erg over de top en net niet dat het irritant word. En ja qua actie scenes heeft de actie liefhebber niks te klagen, regisseur Renny Harlin destijds ook de man van Geena heeft met deze film een typische jaren 90 actie film gemaakt ik zeg enjoy.

avatar van Biosguru
Herzien, fantastische bak onzin. Zeer vermakelijk. Vondt dat in die tijd waarschijnlijk Pulp, zie er nu wat meer de lol van in.

avatar van Kondoro0614
The Long Kiss Goodnight

Persoonlijk gezegd vond ik ‘The Long Kiss Goodnight’ niet echt bijzonder leuk. Ik moet erg wennen aan het contrast wat er aan gegeven is en het verwarrend verhaallijn hielp ook niet bepaald. De knappe Geena Davis speelt een erg leuke rol en Samuel kan er in deze film ook wat van, toch zorgt een wat verwarrend begin voor een onsamenhangend filmervaring waarvan ik totaal niet wist te genieten, gelukkig werden de meeste mysteries later wel opgelost, toch zat ik niet lekker in de film door een onevenwichtig en voor onsamenhangend verhaal dat alles kanten opgesleurd wordt en eigenlijk nergens fijn uitpakt.

The Long Kiss Goodnight is een prachtig voorbeeld hoe een film eruit moet zien als je niks meer serieus kan en mag nemen. Al vanaf het begin af aan zit de film vol clichés maar, er zit wel een bepaalde vaart en ritme in waardoor de film, ondanks het verhaal, voorbij raast als een stoomtrein maar vind ik 121 minuten toch echt net iets aan de lange kant. Er hadden zat tientallen scenes uitgehaald kunnen worden zodat de film en, misschien leuker werd en, hij wat korter is dus je concentratie blijft meer hangen en dat heb ik nu in geen van beiden gevallen ervaren.

Dit is de tweede film van de twaalf films die ik geleend heb van mijn collega, een tweede die wel slechter uitpakt maar ik heb nog steeds zin om de rest te kijken, er liggen nog een paar gave titels in de tas en die bewaar ik voor het einde, want je laat ook altijd het lekkerste op je bord liggen totdat je de vieze dingen opgegeten hebt: zo doe ik dat ook met films.

Het verhaal is onsamenhangend maar wordt naar een tijdje wel volg baar alleen word in geen enkel geval daadwerkelijk spannend noch geweldig, hij is gewoon leuk. We volgen Geena Davis, mrs. Clause in de optocht en waarschijnlijk een gezochte vrouw, we zien One-Eyed Jack er namelijk naar binnen stormen en wil haar vermoorden. Samantha.. lijd helaas aan geheugen verlies en dat zorgt er al snel voor dat ze niet alles kan herinneren waarom en wat er allemaal achter haar aan zit en waarom ze haar perse moeten hebben. Na mate de film door raast legt de film dat zelf uit en word de actie beter.

Ik rond het snel af, over 2 uur moet ik namelijk alweer klaar maken om richting Berlijn te gaan, pfff!! Al om al, leuke zondagavond film maar het is echt niets bijzonders. De actie in de deze film is heerlijk, niks mis mee maar de clichés maken het lastig en ik moet zeggen dat het voor mij wat verwarrend verhaal toch toe doen besluiten dat het geen voldoende wordt.

avatar van Gerlof1378
Erg leuke actiefilm met een simpel maar vermakelijk verhaal, goede cast en veel actie. Het verhaal is geschreven door Shane Black, die ook de verhalen van Lethal Weapon en Predator heeft geschreven. Geena Davis speelt de hoofdrol en dat doet ze goed, Samuel L. Jackson speelt ook goed en is grappig met veel vloeken en schelden. De actie is top en die 2 uren zijn zomaar om, dus een aanrader voor de actieliefhebbers.

avatar van Antonev
Plezierig en ietwat vreemd filmpje. Geen hoogvlieger, maar wel een film met humor, actie en een leuke Jackson. Prima tussendoortje.