Vorige week is op Netflix de nieuwe serie Ripleyverschenen, een mysterieuze zwart-witreeks die al door menig serieliefhebber de hemel in geprezen is. Hoofdrol in deze serie is voor Andrew Scott, een Ierse acteur die ondanks zijn 47 jaar de laatste tijd meer en meer op de voorgrond is getreden. Mocht je niet zo bekend zijn met zijn werk: hier vijf projecten waarin Scott een aanzienlijke rol speelt.
Sherlock Holmes kan een softwareontwerper herkennen aan zijn stropdas en een piloot aan zijn duim, dankzij zijn enorme analytische vaardigheden. Hij gaat de verveling te lijf door ingewikkelde misdaden op te lossen. Dankzij een toevallige ontmoeting komt John Watson in zijn leven. De twee mannen zijn zo verschillend als het maar zijn kan, maar samen binden ze de strijd tegen de misdaad aan. Dankzij het intellect van Sherlock en het pragmatisme van John vormt het stel een onverslaanbaar team. Samen ontwarren ze cryptische aanwijzingen, zitten ze achter levensgevaarlijke moordenaars aan en lossen ze schijnbaar onoplosbare misdaden op.
Sherlock Holmes kan een softwareontwerper herkennen aan zijn stropdas en een piloot aan zijn duim, dankzij zijn enorme analytische vaardigheden. Hij gaat de verveling te lijf door ingewikkelde misdaden op te lossen. Dankzij een toevallige ontmoeting komt John Watson in zijn leven. De twee mannen zijn zo verschillend als het maar zijn kan, maar samen binden ze de strijd tegen de misdaad aan. Dankzij het intellect van Sherlock en het pragmatisme van John vormt het stel een onverslaanbaar team. Samen ontwarren ze cryptische aanwijzingen, zitten ze achter levensgevaarlijke moordenaars aan en lossen ze schijnbaar onoplosbare misdaden op.
Fantastische serie. Mijn kennismaking met Cumberbatch, die Holmes briljant neerzet. Deze eerste drie afleveringen waren zo voorbij en vervelen geen minuut. De deductie bij elke case is geweldig in beeld gebracht, waardoor het bijna simpel lijkt wat Holmes doet. De beste Holmes-serie die ik ken. - WB
De scenarist Adam ontmoet in zijn vrijwel lege torenflat in Londen zijn mysterieuze buurman Harry. Terwijl hun band hechter wordt, keert Adam naar zijn ouderlijke huis terug. Daar loopt hij zijn overleden ouders tegen het lijf, die er exact hetzelfde uitzien als dertig jaar geleden.
De scenarist Adam ontmoet in zijn vrijwel lege torenflat in Londen zijn mysterieuze buurman Harry. Terwijl hun band hechter wordt, keert Adam naar zijn ouderlijke huis terug. Daar loopt hij zijn overleden ouders tegen het lijf, die er exact hetzelfde uitzien als dertig jaar geleden.
Wat een acteer prestatie van Andrew Scott. Je ziet echt het kind terug in Adam, zo knap geacteerd met die twinkeling in zijn ogen, zo puur en oprecht. Jamie Bell en Claire Foy spelen hele overtuigende ouder rollen. En dan de chemie tussen Andrew en Paul Mescal, is prachtig. Alle scènes zijn heel intiem geregisseerd. Deze film heeft me die geraakt en hoorde veel gesnik om me heen in de bioscoop zaal. Iedereen zou zich kunnen identificeren met Adam, de struggels die je hebt met je ouders en hoe je het anders had willen zien. Maar als ouder, besef je ook hoe belangrijk troost geven aan je kind toch is. - ratatouille
Een hilarische en tegelijk schrijnende inkijk in de ziel en gedachten van de boze, maar met verdriet overladen vrouw Fleabag. Met haar droge humor probeert ze de zin van het leven te ontdekken en probeert ze om te gaan met een tragedie. Ze woont in Londen, slaapt met iedereen die ook maar dicht bij haar in de buurt komt en probeert overal munt uit te slaan. Ook houdt ze mensen die haar willen helpen op afstand en gaat ze de wereld met bravoure te lijf.
Een hilarische en tegelijk schrijnende inkijk in de ziel en gedachten van de boze, maar met verdriet overladen vrouw Fleabag. Met haar droge humor probeert ze de zin van het leven te ontdekken en probeert ze om te gaan met een tragedie. Ze woont in Londen, slaapt met iedereen die ook maar dicht bij haar in de buurt komt en probeert overal munt uit te slaan. Ook houdt ze mensen die haar willen helpen op afstand en gaat ze de wereld met bravoure te lijf.
De eerste minuten vreesde ik even dat het te veel de kant op zou gaan van flauwe grappen over seks, maar algauw wordt het beter. Phoebe Waller-Bridge speelt niet enkel de hoofdrol, maar schreef ook alle teksten, gebaseerd op een theatervoorstelling. Ze doorbreekt vaak de vierde muur met opmerkingen terzijde. De beste aflevering is de vierde, wanneer ze met haar zus op bezinning gaat. De schaamteloze humor gaat samen met een meer ernstige verhaallijn die via flashbacks tot stand komt. - Dievegge
Op het hoogtepunt van de Eerste Wereldoorlog krijgen twee jonge, Britse soldaten, Schofield en Blake genaamd, een schijnbaar onmogelijke missie toegewezen. In een race tegen de klok moeten ze vijandelijk gebied oversteken om een boodschap over te brengen. Deze boodschap is bepalend in het stoppen van een dodelijke aanval op honderden soldaten, waaronder de broer van Blake.
Op het hoogtepunt van de Eerste Wereldoorlog krijgen twee jonge, Britse soldaten, Schofield en Blake genaamd, een schijnbaar onmogelijke missie toegewezen. In een race tegen de klok moeten ze vijandelijk gebied oversteken om een boodschap over te brengen. Deze boodschap is bepalend in het stoppen van een dodelijke aanval op honderden soldaten, waaronder de broer van Blake.
Meesterwerk van Sam Mendes. Het camerawerk en de cinematografie van Deakins zijn natuurlijk al genoeg geroemd, maar ook de production design en de score van Thomas Newman zijn van het allerhoogste niveau. De manier waarop de gebombardeerde en brandende stad Écoust in beeld wordt gebracht is waanzinnig mooi gedaan, en ieder shot is een kunstwerk op zich. Maar met het alleen benoemen van de technische aspecten doe je 1917 tekort, want het acteerwerk en de dialogen zorgen ervoor dat je meeleeft met Blake en Schofield. IJzersterk geacteerd door Chapman en MacKay, en Mendes heeft ook allerlei bekende Britse acteurs opgetrommeld voor veredelde cameo’s. Firth, Cumberbatch, Mark Strong, Andrew Scott, Richard Madden etc. - IH88
Het is de zomer van 1984. Margaret Thatcher is aan de macht en de Nationale Unie van Mijnwerkers (NUM) is in staking. Tijdens de Gay Pride Mars in Londen, besluit een groep van homoseksuele en lesbische activisten geld in te zamelen om de families van de mijnwerkers te steunen. Maar er is één probleem, de Unie schaamt zich er voor om hun steun te ontvangen.
Het is de zomer van 1984. Margaret Thatcher is aan de macht en de Nationale Unie van Mijnwerkers (NUM) is in staking. Tijdens de Gay Pride Mars in Londen, besluit een groep van homoseksuele en lesbische activisten geld in te zamelen om de families van de mijnwerkers te steunen. Maar er is één probleem, de Unie schaamt zich er voor om hun steun te ontvangen.
Leuke en lieve film. Mooie personages. Andrew Scott speelt voor de verandering geen schurk. Zijn rol als homo is mooi en hij speelt het ook heel kwetsbaar en teder. Afgestompt door alle haat (hij verwijdert geroutineerd de graffiti van zijn winkel) stelt hij zich langzaam maar zeker open voor mensen die hem wel accepteren. Heel subtiel en ontroerend gedaan. Het oude vrouwtje ("Where are my lesbians?") stal soms echt de show. Ik moest om haar scenes ontzettend lachen. De film had wel iets korter gemogen, maar ach, het was gewoon een fijne kijkervaring. - TalentedRipley
Reacties (0)