- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Regen in films
Regen in films
FeZ
-
- 458 berichten
- 2950 stemmen
Het valt me op dat het nooit miezert in films. Of het is droog of het zijn stortbuien. Weet iemand wat films waar de "gulden-middenweg" wordt genomen?
(mja, misschien beetje loos topic, maar dit houdt me al een tijdje bezig )
kappeuter (crew films)
-
- 73609 berichten
- 5856 stemmen
Dat heeft technische redenen. Een miezerregen is niet of nauwelijks te zien op film. Als het in real life regent, gebruiken ze nog steeds van die enorme sproeimachines.
Yak
-
- 4945 berichten
- 827 stemmen
De regen in Blair Witch is maar al te echt, en daar zie je inderdaad geen klap van. Terwijl het schijnbaar toch behoorlijk hard goot tijdens die opnames.
mr.Frielink
-
- 744 berichten
- 0 stemmen
heeft waarschijnlijk ook met het dramatische effect te maken. Als het regent in films is dat vaak om sfeer te creeeren, en dan is miezerregen niet erg effectief.
renske
-
- 1105 berichten
- 926 stemmen
Wat een leuk topic. Ik heb toevallig net It Happened One Night gezien waarin ook een fikse stortbui in voorkomt, dus jouw gulden middenweg kan ik even niet beantwoorden. Andere films met regen die in me opkomen zijn uiteraard Singin´ In the Rain en Y aura t-il de la neige a Noel? waarin de kinderen naar school lopen met hun drietjes (viertjes) onder een groot stuk plastic. Prachtige scene.
Stephan
-
- 7803 berichten
- 1364 stemmen
Ridley Scott is 'de' regenmaker. Zelfs in Alien liet hij het 'regenen' aan boord van de Nostromo.
De meest droge film was wel Gladiator... maar ja. Dat was veel in de woestijn hè...
Overigens vond ik de regenbui in Thelma en Louise bij een stralende zon zijn minst geslaagde regenbui.
Maar kijk maar naar al zijn films. Black Rain, Bladerunner... regende het trouwens in Black Hawk Down? Die heb ik nog niet gezien.
blabla
-
- 2070 berichten
- 5156 stemmen
Kurosawa gebruikte vaak regen om bepaalde scenes meer drama te geven.
neo
-
- 15407 berichten
- 9635 stemmen
regende het trouwens in Black Hawk Down?
nope
neo
-
- 15407 berichten
- 9635 stemmen
zelfs in een niet al te best film als she's so lovely is de beste scene die waarin het regent.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
..regende het trouwens in Black Hawk Down? Die heb ik nog niet gezien.
Ook niet echt geloofwaardig want dat zou dan gelijk de eerste keer in de afgelopen 31 jaar zijn dat het in Somalië regent.
De scenes op aarde in Solaris spelen zich meestal in de regen af. Zijn m.i dan ook de mooiste scenes vd film. In The Piano kon een melancholische regenbui ook niet ontbreken.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3171 stemmen
zelfs in een niet al te best film als she's so lovely is de beste scene die waarin het regent.
De regenscene in Spiderman mag dr ook best wezen .
neo
-
- 15407 berichten
- 9635 stemmen
In Hard Rain miezert het af en toe ook wel een beetje
Pitbull
-
- 558 berichten
- 1390 stemmen
Natuurlijk mag de prachtige scene uit Road to Perdition ook niet ontbreken.
kanona
-
- 20 berichten
- 966 stemmen
In Seven regent het de hele film lang, behalve op het eind geloof ik. Draagt absoluut bij tot een grimmige sfeer.
In the life of David Gale regent het ook veel viel mij op; maar of dat nu per se functioneel is...
Eind van Cape Fear ook regen; extra dramatisch effect.
Verder kan ik me geen scenes direct herinneren.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
In Shichinin no samurai speelt de gehele finale zich af tijdens een enorme plensbui. Zeer indrukwekkend.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3171 stemmen
In Jurassic Park zit ook een mooie regenscene. Zelfs zonder muziek.
jay73
-
- 1184 berichten
- 1367 stemmen
Shichinin no samurai
Juist!
In Rashomon regent het ook behoorlijk aan het eind van de film.
Vyvre
-
- 422 berichten
- 185 stemmen
'De' scene uit Road to perdition. Hoosbui die zeker wel bijdraagt aan de scene als geheel.
neo
-
- 15407 berichten
- 9635 stemmen
Hier nog drie films waarin regen een belangrijke rol speelt:
- het eind van blade runner
- een paar scenes in unbreakable
- en natuurlijk de debug en ontmoetingscene tussen neo en morpheus.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
nog wat prachtige regen:
- Suspiria, stortbui kondigt al weinig goeds aan
- About Last Night & Say Anything, gebroken hart tussen pijpestelen
- A Few Good Men, alweer Demi
- Platoon, op wacht in de jungle
- An American Werewolf in London, kan het Engelser?
- alle films van Ming-Liang Tsai
.. en vast nog wel heel veel meer.
EmDee
-
- 7192 berichten
- 1417 stemmen
In Singing in the Rain regent t volgens mij ook.
Vyvre
-
- 422 berichten
- 185 stemmen
Wanneer dan ? Toch niet als ze aan het zingen zijn ?
narva77 (crew films)
-
- 12411 berichten
- 6423 stemmen
Inderdaad, de buien in Suspiria werken geweldig!
trebremmit
-
- 2983 berichten
- 1394 stemmen
In Glengarry Glen Ross regent het ook veel, ik hou wel van een dikke plensbui in films, erg sfeervol wat mij betreft.
daxclusive
-
- 2558 berichten
- 2235 stemmen
Perfect Storm
Hard Rain
Het heeft iets...
De filosoof
-
- 2131 berichten
- 1463 stemmen
In Film > Genres en landen > Films waarin het altijd regent:
Vanwege het regenachtige weer is het misschien leuk om eens te zien hoeveel films je kent waarin het altijd of bijna altijd regent dus films waarin de mistroostige sfeer die de regen schept een belangrijk element vormt.
Ik hou overigens wel van die mistroostige sfeer dus van dit 'genre' films, maar kan er vooralsnog niet veel noemen. Ik denk dat Blade Runner en Se7en de bekendste zijn. In In The Mood For Love en Identity regent het ook ongeveer altijd.
Norma
-
- 3463 berichten
- 5088 stemmen
Leuk topic ja.
Hard Rain (1998) schiet mij (voor de hand liggend) zo als eerste te binnen.
Eens broeden op meer voorbeelden; Prisoners (2013) heeft ook zo'n mistroostig regenachtig sfeertje.
mjk87 (moderator films)
-
- 13501 berichten
- 4018 stemmen
Magnolia (1999) mag ook niet ontbreken.
Godzilla (1998), vooral om die slechte cgi te verbloemen
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Speelt zich voor 90% af tijdens het regenseizoen, regen is daarbij net een hoofdrolspeler en krijgt veel aandacht en schermtijd.
ghostman
-
- 5717 berichten
- 5 stemmen
Trudno byt bogom (2013) - Aleksey German