- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Hoe ver mag je als filmmaker gaan? (dierenleed)
Hoe ver mag je als filmmaker gaan? (dierenleed)
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Je kan alleen maar besluiten dat de natuurlijk zichzelf vernietigt.
Da's erg lullig van de natuur 
Yekezzez
-
- 2512 berichten
- 1126 stemmen
Het zal niet de eerste keer zijn, maar zo is de natuur.
mister blonde
-
- 12693 berichten
- 5825 stemmen
Bij Cannibal Holocaust (1980):
Ik vind dierenleed speciaal voor een film nergens nodig!
hinie
-
- 1336 berichten
- 0 stemmen
[
Ook niet
Omdat er mensen zijn die alles wat ik zeg uit zijn verband gaan rukken zal ik t je even uitleggen. Ik vind dierenleed speciaal voor een film nergens nodig!
Wel speciaal voor jou?
newG
-
- 956 berichten
- 2345 stemmen
Er zit wel wat in dat het slachten van dieren voor consumptie ok is maar voor een film niet.
ik heb persoonlijk nog nooit schildpad gegeten...
mister blonde
-
- 12693 berichten
- 5825 stemmen
Bij Cannibal Holocaust (waar anders):
ik heb persoonlijk nog nooit schildpad gegeten...
Het ene dier is belangrijker dan het andere? Een koe is verwaarloosbaarder dan een schildpad? Het gaat toch nog steeds om vlees dat gegeten wordt?
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Ik durf zeggen dat het ene dier belangrijker is dan het andere. Er is een groot verschil tussen het doodtrappen van een mier of het neerknallen van een jong poesje. Da's misschien niet fair van mij tov die mier, maar daar kan ik echt niet van wakker liggen.
Verder is zo'n film als Cannibal Holocaust erg confronterend in het doden van dieren. Het gaat ook niet enkel om de schildpad, volgens mij wordt er ook een vogelspin in twee gehakt, een slang onthoofd en ook zo'n aapje verliest z'n halve schedel. Geen idee hoe echt dat allemaal is, maar vooral het effect oogt goedkoop. Makkelijk scoren.
En je kan je er best aan storen zonder de realiteit van het vlees op je bord te ontlopen. Mensen gaan ook dagelijks naar het toilet, wil dat zeggen dat we de camera maar onder in het toilet moeten monteren ?
mister blonde
-
- 12693 berichten
- 5825 stemmen
Ik durf zeggen dat het ene dier belangrijker is dan het andere. Er is een groot verschil tussen het doodtrappen van een mier of het neerknallen van een jong poesje. Da's misschien niet fair van mij tov die mier, maar daar kan ik echt niet van wakker liggen.
Erg vreemde vergelijking.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
lijkt vaak. Lijdt een klein dier minder dan een groot dier?
ja, geleedpotigen en insecten hebben een minder ontwikkeld zenuwstelsel en voelen dus ook minder pijn.
mister blonde
-
- 12693 berichten
- 5825 stemmen
Oke, maar een schildpad lijdt meer dan een koe?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Bij Cannibal Holocaust (waar anders):
Het ene dier is belangrijker dan het andere? Een koe is verwaarloosbaarder dan een schildpad? Het gaat toch nog steeds om vlees dat gegeten wordt?
Het gaat erom hoe er mee omgegaan wordt. namelijk respectloos, dat is waar ik mij aan stoor.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Oke, maar een schildpad lijdt meer dan een koe?
Denk het niet, maar dat is ook niet de issue voor mij. Iedereen mag een beest slachten en het eten, maar er 'mee spelen' voor de camera gaat mij te ver.
mister blonde
-
- 12693 berichten
- 5825 stemmen
Het gaat erom hoe er mee omgegaan wordt. namelijk respectloos, dat is waar ik mij aan stoor.
Pfff, vind ik echt een kulargument. Nogal schijnheilig.
Sander2
-
- 2816 berichten
- 0 stemmen
En in welk opzicht is de mier dan minder belangrijk? Je vindt het erger van het poesje, dat is wat anders. Hoe groter het dier, hoe erger we het vinden lijkt vaak. Lijdt een klein dier minder dan een groot dier?
Ja. Dat is gewoon wetenschappelijk bewezen.
Linn
-
- 3289 berichten
- 3798 stemmen
Dat heet overleven ofzo moeten we dan allemaal aan de tofu gaan zitten?..Als ik een leeuw tegenkom vreet hij mij ook op. 
SelmaDuim
-
- 4907 berichten
- 732 stemmen
Dat heet overleven ofzo moeten we dan allemaal aan de tofu gaan zitten?..Als ik een leeuw tegenkom vreet hij mij ook op. 
Overleven? Je gaat echt niet dood hoor als je geen vlees eet.
Je hebt echt geen vlees nodig als je gewoon gezond eet.
En schat jij jezelf net zo in als een leeuw? Doe me een lol zeg. Een leeuw handelt puur instinktief, je kunt er zelfs aan twijfelen of hij zelfbesef heeft. Ik mag toch hopen dat jouw hersenen meer ontwikkeld zijn dan dat. Dus als een dier niet het verstandelijke vermogen heeft om anders te handelen, moet jij als mens ook maar domme dingen gaan doen? Echt een loze vergelijking.
Linn
-
- 3289 berichten
- 3798 stemmen
Ik geloof niet dat ik hier ergens gezegd heb dat ik mezelf hetzelfde inschat als een leeuw?
Sommige mensen blijven dingen uit het verband rukken hier. Ik zit hier ook niet om jou een lol te doen zoals je zegt, maar om mijn mening te verduidelijken. Wat nu? vallen jullie me aan omdat ik vanavond nog lekker van een kippetje genoten heb? Ik blijf er bij dat een spin platstampen een zwijntje schoppen een reuzenschildpad doodmaken door zijn schild weg te nemen enz niet nodig zijn in een film puur voor vermaak. Bedankt voor je natuurlesje Selma
en vlees eten is geen domme bezigheid meer mensen zullen t daar mee met me eens zijn
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Ik zie het verschil niet zo. Vanuit een extreem beschouwend standpunt is het leven van een mier misschien even belangrijk, maar dan is het leven van een mens ook maar zo belangrijk als dat van een dier. Niet meteen een denkpiste waar ik wat mee kan.
Erg vreemde vergelijking.
Zo vreemd is de vergelijking helemaal niet. Er zijn een hoop zaken die weinig boeiend zijn om te tonen, noch meerwaarde hebben als ze getoond worden. In dit geval, meerdere malen getoond worden. Ik weet dat beestjes geslacht worden vooraleer ze op mijn bord belanden, heb daar weinig problemen mee. Ze hoeven die beestjes voor mij ook niet de camera te slachten en er nog wat op natrappen.
SelmaDuim
-
- 4907 berichten
- 732 stemmen
Door jouw opmerking probeer jij jouw vleescomsumptie te legitimeren omdat jij ook opgegeten zou worden door een leeuw als je die een tegen zou komen.
Ik zie geen verschil tussen het mishandelen van een dier om een mooi plaatje te krijgen in een film of om hem op je bord te krijgen. Beide zijn niet nodig, en gebeuren uit pure luxe en hebzucht.
Linn
-
- 3289 berichten
- 3798 stemmen
Door jouw opmerking probeer jij jouw vleescomsumptie te legitimeren omdat jij ook opgegeten zou worden door een leeuw als je die een tegen zou komen.
Ik zie geen verschil tussen het mishandelen van een dier om een mooi plaatje te krijgen in een film of om hem op je bord te krijgen. Beide zijn niet nodig, en gebeuren uit pure luxe en hebzucht.
Nou en ik vind dat niet zo. Dieren vermoorden voor vermaak is iets anders dan dieren doodmaken om te eten. Misschien hebben groenten ook wel gevoel zeg. Zullen we die dan ook niet meer eten omdat het luxe en hebzucht is?
SelmaDuim
-
- 4907 berichten
- 732 stemmen
Nou en ik vind dat niet zo. Dieren vermoorden voor vermaak is iets anders dan dieren doodmaken om te eten. Misschien hebben groenten ook wel gevoel zeg. Zullen we die dan ook niet meer eten omdat het luxe en hebzucht is?
Luxe eten wat je niet nodig hebt is ook puur uit vermaak. Dat heeft helemaal niks te maken met eten omdat je het nodig hebt om gezond te blijven of te overleven. Je doet dat gewoon omdat je er zin in hebt.
Dieren die op je bord belanden worden ook op een walgelijke en niet bepaald zachtzinnige manier vermoord, omdat de brute manier veel goedkoper is dan een nettere oplossing. Er is echt geen veehouder die daar een traan om laat.
Linn
-
- 3289 berichten
- 3798 stemmen
En toch blijf ik bij mijn mening. Dat jij vegetarier bent moet jij weten. En dat je dat standpunt hebt ook. Ik geef je ook geen ongelijk. Maar het gaat hier bij mij om de film die ik gisteren gezien heb waar het voor mij gewoon onnodig was.
SelmaDuim
-
- 4907 berichten
- 732 stemmen
Tja ieder zijn mening, maar voor mij bestaat er nu eenmaal geen verschil tussen dieren doden voor een film of voor op je bord. Ik wil daar niet verantwoordelijk voor zijn en doe daar niet aan mee.
Linn
-
- 3289 berichten
- 3798 stemmen
Dat is jouw standpunt. Het wil absoluut niet zeggen dat omdat ik vlees eet me het lot van dieren niet aantrek.
SelmaDuim
-
- 4907 berichten
- 732 stemmen
Mensen zijn carnivoren
.
Je kunt natuurlijk ook verder kijken dan je bord lang is. 
Chr.s
-
- 3671 berichten
- 1703 stemmen
Jij let vast goed op bij elke stap die je zet. 
.
True 
U-96
-
- 11875 berichten
- 2062 stemmen
Luxe eten wat je niet nodig hebt is ook puur uit vermaak. Dat heeft helemaal niks te maken met eten omdat je het nodig hebt om gezond te blijven of te overleven. Je doet dat gewoon omdat je er zin in hebt.
Precies. Mijn zus is veganist en het levende bewijs dat een mens geen vlees nodig heeft om te overleven. (zelfs geen dierlijke producten, maar dat terzijde). Nooit ziek, of iets dat in die richting komt.
kos
-
- 46688 berichten
- 8845 stemmen
Je kunt natuurlijk ook verder kijken dan je bord lang is. 
SelmaDuim
-
- 4907 berichten
- 732 stemmen
Het is niet voor niets zo dat een ziektekostenverzekering voor vegetariërs goedkoper is dan voor vleeseters. Degenen die regelmatig de krant lezen hebben vorige week ook kunnen lezen dat vegetariërs minder kans hebben op verschillende vormen van kanker (borstkanker, prostaatkanker enz.) Maar goed, nu dwalen we af.