- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Hoe ver mag je als filmmaker gaan? (dierenleed)
Hoe ver mag je als filmmaker gaan? (dierenleed)
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Ik veroordeel het allebei op morele gronden. En zeker eht respectloze en ziekelijke effect bejag met die lieve grote vriendelijke schildpad.
Ik snap je gevoelens. Maar het beest was wel dood toen dat respectloze begon, hoor. Uiteindelijk zit het allemaal tussen je oren. Dat respectloze is essentieel voor het verhaal. De schildpad zelf had er minder last van dan jij.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Uiteindelijk zit het allemaal tussen je oren. Dat respectloze is essentieel voor het verhaal. De schildpad zelf had er minder last van dan jij.
Mijn mening zit altijd tussen m'n oren.... Daarbij kan je datzelfde punt op meer manieren maken.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Mijn mening zit altijd tussen m'n oren....
Het gaat er om dat jij vindt dat het beest iets wordt aangedaan, maar dat beest daar zelf geen weet van heeft.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Het gaat er om dat jij vindt dat het beest iets wordt aangedaan, maar dat beest daar zelf geen weet van heeft.
Als ik op een kerkhof met een tak in een lijk lig te porren, heeft dat lijk er ook geen weet van, maar het blijft wel mensonterend. Ik zeg het grof, maar daar komt het wel op neer.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Vanwaar vergelijk je die twee? Bio-industrie is veel onhumaner.
Voorlopig heb ik dus niets meer toe te voegen.
FraVro
-
- 70 berichten
- 0 stemmen
De mens gebruikt andere dingen dan de lichaams delen om aan voedsel te komen. ook al is het een speer, daar ging de mens al te ver. de wet van de natuur is: sterkste overleven. en de mens probeert die wet tegen te gaan. en dus niet zich zelf sterker maken maar dingen gebruiken waardoor ze sterker worden.
het is gewoon slecht dat de mens zo handeld. maar inderdaad waarom erover disscusiere als deze film gewoon andere "wel" leuke dingen laat zien!
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Als ik op een kerkhof met een tak in een lijk lig te porren, heeft dat lijk er ook geen weet van, maar het blijft wel mensonterend. Ik zeg het grof, maar daar komt het wel op neer.
Stoppen we mensen in hokken, mesten we ze vet om ze vervolgens op te vreten?
En verder: netjes is het niet nee, maar het dode mens heeft er weinig last van.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Maar ik vermoed dat je die scenes ook wel zou afkeuren, mochten ze die beesten echt op een pijnlijke wijze gedood hebben? Alleen ben jij ervan overtuigd dat dat niet zo is...
Klopt.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
De mens gebruikt andere dingen dan de lichaams delen om aan voedsel te komen. ook al is het een speer, daar ging de mens al te ver.
Says who?
de wet van de natuur is: sterkste overleven. en de mens probeert die wet tegen te gaan. en dus niet zich zelf sterker maken maar dingen gebruiken waardoor ze sterker worden.
En dat is niet het recht van de sterkste?
En waarom de mens zo buiten de natuur plaatsen?
FraVro
-
- 70 berichten
- 0 stemmen
er zijn genoeg redenen om te zeggen dat alle mensen weg moeten op deze aarde. dan zou het hier een stuk beter zijn.
maar niet veel mensen begrijpen mij dat ik zo slecht over de mens praat, en ik maak niet anders mee dan dat ze mij voor gek verklaren. maar ik blijf erbij dat ze alles verpesten en weg moeten.
FraVro
-
- 70 berichten
- 0 stemmen
dat antwoord krijg ik altijd van de niet begrijpende
maar ik hou er wel over op en blijf jullie jezelf maar als wonder zien!
hinie
-
- 1336 berichten
- 0 stemmen
Ach...het gekke is dat ik je ook nog snap ook!
De mens verziekt de aarde, en er is niemand die er ook maar iets aan doet!
Maar iemand is toch begonnen met een mens op deze mooie planeet te zetten! Toch?
Het hoe en waarom zul je nooit weten.
En zolang je hier bent moet je er maar gewoon van genieten.
FraVro
-
- 70 berichten
- 0 stemmen
hey! zo denk ik er ook over!
vooral dat genieten
(behalve dan over: dat iemand hier ons heeft opgezet)
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Bij Cannibal Holocaust (1980):
er zijn genoeg redenen om te zeggen dat alle mensen weg moeten op deze aarde. dan zou het hier een stuk beter zijn.
maar niet veel mensen begrijpen mij dat ik zo slecht over de mens praat, en ik maak niet anders mee dan dat ze mij voor gek verklaren. maar ik blijf erbij dat ze alles verpesten en weg moeten.
Zijn we daar niet erg ons best voor aan het doen dan, volgens jouw theorie...?
Verder vind ik het allemaal erg puberaal.
FraVro
-
- 70 berichten
- 0 stemmen
puberaal 
ik vind dit toch een erg enstige zaak dat de mens alles verpest. en niet eens voor hun eigen soort, maar ook nog eens voor andere soorten dieren. Snap niet dat mensen zichzelf nog goed kunnen vinden.
De mensen kunnen het helemaal niet meer oplossen. ze zijn al te ver gegaan. alles maakt het alleen nog maar erger.
maar zullen we stoppen met deze onnuttige discussie, want 1 persoon kan dit toch niet veranderen en weer eens beginnen over de film!
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
puberaal 
Yup. Zie nu ook je leeftijd en kan het beter plaatsen, sorry.
ik vind dit toch een erg enstige zaak dat de mens alles verpest. en niet eens voor hun eigen soort, maar ook nog eens voor andere soorten dieren. Snap niet dat mensen zichzelf nog goed kunnen vinden.
Ach, wat is goed vinden? Het is een ingewikkeld en collectief gebeuren.
De mensen kunnen het helemaal niet meer oplossen. ze zijn al te ver gegaan. alles maakt het alleen nog maar erger.
Dat zullen we nog wel eens zien, hoor.
FraVro
-
- 70 berichten
- 0 stemmen
Yup. Zie nu ook je leeftijd en kan het beter plaatsen, sorry.
Ach, wat is goed vinden? Het is een ingewikkeld en collectief gebeuren.
Dat zullen we nog wel eens zien, hoor.
ik sta nog altijd versteld van hoe veel mensen het niet kunnen begrijpen dat mensen slecht zijn
of er zit wat bij mij niet goed, maar geef mij dan eens een ding wat de mens goed doet. (en dan bedoel ik niet iets oplossen wat ze eerst fout hebben gedaan)
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
ik sta nog altijd versteld van hoe veel mensen het niet kunnen begrijpen dat mensen slecht zijn
of er zit wat bij mij niet goed, maar geef mij dan eens een ding wat de mens goed doet. (en dan bedoel ik niet iets oplossen wat ze eerst fout hebben gedaan)
Slecht is een erg subjectief begrip. Een moreel oordeel dat al vanuit bepaalde aannamen vertrekt.
FraVro
-
- 70 berichten
- 0 stemmen
ja zie je, je kan dus niks zeggen wat de mens goed doet, waarom geloof je dan nog in je eigen ras? waarom blijf je volhouden dat wij zo "geweldig" zijn? wij zijn alleen met ons zelf bezig; als de mens het maar goed heeft!
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
ja zie je, je kan dus niks zeggen wat de mens goed doet, waarom geloof je dan nog in je eigen ras?
Goed is net zo relatief, hoor.
Waar precies zag je mij dat doen?
Daarin verschillen we dus niet in met andere soorten.
FraVro
-
- 70 berichten
- 0 stemmen
Bij Cannibal Holocaust (1980):
als jij de mens goed vindt, vind ik dat egoistisch, kan er niks aan doen.
ja ik heb het over het algemeen dat mensen zich een geweldig ras vind.
dieren zijn met zich zelf bezig en vallen andere dieren niet lastig, behalve als ze moeten overleven. de mens valt andere dieren lastig zonder reden. ofja wel met reden, de mens wordt er beter van!
ik kan me gewoon niet voorstellen dat wat de mens doet eerlijk is. daarom noem ik het slecht. want oneerlijk is slecht, toch?
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Wouter heeft anders wel een goed punt. Wij verschillen op dat vlak niet met andere diersoorten. Dieren zijn met zichzelf bezig (egoistisch), en vallen andere diersoorten lastig met of zonder reden (iemand geweld aandoen omdat het zijn territorium per ongeluk betreedt bv, noem ik ook geen moreel verantwoorde reden). Weinig verschil met de mens me dunkt.
arkadi
-
- 1029 berichten
- 0 stemmen
Wouter heeft anders wel een goed punt. Wij verschillen op dat vlak niet met andere diersoorten. Dieren zijn met zichzelf bezig (egoistisch), en vallen andere diersoorten lastig met of zonder reden (iemand geweld aandoen omdat het zijn territorium per ongeluk betreedt bv, noem ik ook geen moreel verantwoorde reden). Weinig verschil met de mens me dunkt.
Vind het toch een beetje kort door de bocht. Daar waar het bij het dierenrijk er van nature inzit om geweld te plegen en dat doen ze vooral om alleen zelf te overleven ligt dat bij de mens toch anders.
Als de mens op een bepaald moment geweld pleegt (bij de meeste tenminste) ligt er een voorgeschiedenis aan vooraf. De meeste geweldplegingen van de mens liggen toch bij een bepaalde psychische achtergrond of dat op een bepaald moment een grens is bereikt. Dit betekent niet dat het geweld er van nature zit.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Ik had het niet echt over geweld. Meer over het zogezegde "slechte" waarvan FraVro beweert dat wij erger zijn dan alle overige diersoorten. Ik betwijfel dat en vind dat Wouter een goed punt heeft.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
als jij de mens goed vindt, vind ik dat egoistisch, kan er niks aan doen.
Leukt toch hoe je de mensen hier woorden in de mond legt.....
ja ik heb het over het algemeen dat mensen zich een geweldig ras vind.
Ik begin te begrijpen waarom....
dieren zijn met zich zelf bezig en vallen andere dieren niet lastig, behalve als ze moeten overleven. de mens valt andere dieren lastig zonder reden. ofja wel met reden, de mens wordt er beter van!
Dat is toch een reden? Doen beesten ook, hoor.
ik kan me gewoon niet voorstellen dat wat de mens doet eerlijk is.
Niets in de natuur is eerlijk. Eerlijk is sowieso een concept dat me puur menselijk lijkt. Zonder de mens bestaat er überhaupt geen eerlijkheid, dus...
daarom noem ik het slecht. want oneerlijk is slecht, toch?
Dan is dus alles slecht op deze aardkloot.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
De meeste geweldplegingen van de mens liggen toch bij een bepaalde psychische achtergrond of dat op een bepaald moment een grens is bereikt. Dit betekent niet dat het geweld er van nature zit.
Nogmaals: waarom stelt men de mens buiten de natuur?
Ook de menselijke psyche is puur natuur, hoor.
FraVro
-
- 70 berichten
- 0 stemmen
milieu vervuiling. dieren in hokjes zetten. autobanen. huizen bouwen. bossen kappen. bommen gooien (waar bij OOK 1000000 dieren dood gaan). zonder reden jagen. dieren mishandeling. giftige stoffen maken. land inpikken. dier proeven. enz. enz. enz. enz. enz. enz.
doen dieren dat ons ook aan?
(sorry mug, dit moest ik nog kwijt)
Goodfella_90
-
- 10407 berichten
- 2595 stemmen
doen dieren dat ons ook aan?
Interessantere vraag is of ze dit niet ook zouden doen als ze hier tot toe in staat waren.
FraVro
-
- 70 berichten
- 0 stemmen
ja maar maakt niet uit of het de mens, de olifant, de egel of wat dan ook is. het gaat erom wat ze doen.
zou jij het dan fijn vinden als alle koeien de mensen in hokjes stoppen om dan op te eten? (en de rest van het lijstje)