menu

Film / Algemeen / Filmtermen

zoeken in:
Yak
In Film > Algemeen > Dialogue stills?:

Prangende vraag! Hoe heten die gedecoreerde dialoog-stills uit stomme films, en waar kan ik er plaatjes van vinden?

Volgens mij heten die dingen gewoon "titles" (als in "titles by H.M Walker"). Ik ken er geen andere kreet voor.

Tussentitels worden ze geloof ik meestal genoemd ('intertitles' in het Engels).

Ik kom vaak op www.imdb.com. Daar wordt vaak gesproken over zogenaamde 'cameo's'. Zo heeft Eduardo Noriega bijvoorbeeld een cameo in The Others. Daarin speelt hij zelf niet mee, maar een gezicht op een schilderij is het gezicht van Eduardo. En Linda Blair heeft een cameo in Scream, waarin ze luttele seconden een nieuwsreporter speelt met een zinnetje tekst. Met een beetje logisch nadenken kan ik zelf wel een beetje bedenken wat een Cameo zou kunnen zijn; ik bedoel Eduardo Noriega speelde mee in Tesis en Abre Los Ojos, ook van Amenabar en Linda Blair speelde mee in The Exorcist (een film van hetzelfde genre als Scream.) Maar wat betekent het nou precies??

En wat ik ook nog graag zou willen weten; vaak zie je bij de aftiteling van een film echt een functie staan waarbij je denkt: wat zou dat nou toch kunnen zijn??? Zo zie ik vaak 'gaffer' staan, wat is dat precies en wat doet bijvoorbeeld een best boy??

diddledidoo schreef:
Ik kom vaak op www.imdb.com. Daar wordt vaak gesproken over zogenaamde 'cameo's'. Maar wat betekent het nou precies??

Een cameo is een klein rolletje die beroemde acteurs, regisseurs of andere bekenden in een film spelen. "Hee, dat is die en die...!"
Dat kan zijn omdat iemand toevallig op de set was (Connery - als zichzelf - in 'Memories of Me'), omdat de regisseur graag in zijn eigen films zit (zoals Hitchcock en Scorsese) of omdat de persoon bevriend is met de regisseur (zoals Spielberg in The Blues Brothers.) Er zijn zoveel redenen. Zo hebben de hoofdrolspelers van de originele "The Planet of the Apes" en "The Invasion of the Body Snatchers" cameo's in de remakes.
Pfoe, er komen plots een boel cameo's (met allerlei verschillende redenen) in me op.

En wat ik ook nog graag zou willen weten; vaak zie je bij de aftiteling van een film echt een functie staan waarbij je denkt: wat zou dat nou toch kunnen zijn??? Zo zie ik vaak 'gaffer' staan, wat is dat precies

Chef Licht

en wat doet bijvoorbeeld een best boy??

De eerste asstistent van de gaffer.
De belichters 'daaronder' heten technicians.

heb ook een vraagje : op IMDB staat bij trivia vaak "director's trademark".
Wat betekent dat precies?
Dat iemand anders dat niet mag gebruiken of wil het gewoon zeggen dat dat kenmerk typisch voor deze regisseur ?

het laatste

Bedankt voor de antwoorden!!

In Filmdragers en apparatuur > Algemeen > In Seal?:

Heb enkel een kort vraagje op dit fijne tijdstip..

Zie vaak op DVD-fora staan dat mensen DVDs hebben (gekocht) die 'in Seal' zijn.. Wat houdt dit in??

Dank

RWL
Oftewel Sealed. Nog in het plastic, of nog met de plakkers (regio 1 DVD) aan de zijkanten.

DVD's die nog 'sealed' zijn vind ik vaak fijn, omdat het doosje/hoesje dan nog in perfekte staat verkeerd... Vrijwel iedereen geeft daar geen ene moer om, maar ik vind het wel prettig...

U-96 schreef:

DVD's die nog 'sealed' zijn vind ik vaak fijn, omdat het doosje/hoesje dan nog in perfekte staat verkeerd... Vrijwel iedereen geeft daar geen ene moer om, maar ik vind het wel prettig...

't een heeft niks met het ander te maken. Dan mag er wel een mooi plasticje om je doos zitten, maar een deuk is dan nog steeds een deuk.

Enige redelijke zekerheid die je hebt is dat de schijf niet uit 't doosje is gehaald.

In Film > Algemeen > MovieThings you don't know by name...:

Zo een stoel waar de regisseur in zit. You know, wat meestal als een zwarte stoffen klapstoel word voorgesteld met de naam erop ofzo... hoe heet dat eigenlijk?

Nederlands & Engels pls.

tovenaar
Director's Seat ?

kolere kloten blokker klapstoeltje van 3,50 euro waar je verdomme altijd je vingers tussen krijgt.

zoeen?

Chainsaw (moderator)
Campingstoeltje met naam erop ...

Wij noemden dat altijd een regisseursstoel.
Of regisseurstoel.
Die tussen-s, het is wat.

In Film > Algemeen > Opnameleiding:

Vraagje voor de professionals onder ons:

Wat doen mensen die zich bezig houden met opnameleiding? Naar welke Engelse term zou zich dat het beste vertalen?

En misschien ook: is het Duitse aufnahmeleitung hetzelfde?

Zelva schreef:
Wat doen mensen die zich bezig houden met opnameleiding?

Opnameleider
1. Verantwoordelijk voor de dagplanning van de shoot en het halen van die planning;
2. (Vlaams) combinatie van locatiemanager en koffie-cateraar
bron: Beeldspraak - Ot Louw

Naar welke Engelse term zou zich dat het beste vertalen?

Ongeveer: First A(ssitant)D(irector)
Alleen, let op: in Nederland is de First of de First Assistant veelal een combinatie van regie-assistent en opnameleider, daar waar deze functies dus ook door twee verschillende mensen kunnen worden vervuld.

En misschien ook: is het Duitse aufnahmeleitung hetzelfde?
Dat zou zo maar kunnen.

Bedankt!

cornelis schreef:
(quote)

Opnameleider
1. Verantwoordelijk voor de dagplanning van de shoot en het halen van die planning;

Kort door de bocht.

FisherKing
Verklaar uw antwoord ?

Ja, dat wil ik dan ook wel weten ja

In Film > Algemeen > Swing bada bada bada swing...:

In amerikaanse films ( o.a. Dazed And Confused ) hoor je mensen wel is zegge: Swing bada bada bada swing
Waarom en waar komt dat van ?

Dit mysterie houdt mij ook al nachten wakker.

Heeft toch iets met honkbal te maken?

Wat een kutvraag. Waar komt hiep hiep hoera vandaan? Of ole, ole, ole? Kom op zeg. Zielig forum, ik kom hier niet weer.

Oxide & Neutrino - Bound 4 Da Reload (Casualty Theme)
Brought to you by the [ Musicfactory© ]

Bound 4 da bound bound 4 da reload (x

Shit
I'm shot
I don't fuckin believe this
Can everyone stop getting shot shot shot shot...
Can every one stop getting shot..

Bound 4 da bound bound 4 da reload
Mister DJ give it dat reload

Come with style and like admiration
Bubba ya bout it's an addiction
Watch we blow like a supernova
Come at ya like a four leave clover
They got the A N for the rightin sound
Sum up the N
Not kiddin around
Isn't it funky da bada-bada-beeline sound
Rock you
Diggi-diggi-down (x 17)

Argh
Shit
I'm shot
I don't fuckin believe this
Can everyone stop getting shot shot shot shot...
Can every one stop getting shot...

When I say, you say, we say, they say,
make some noise
make some noise
make some noise
make some

Swing bada-bada-bada-bada-bada swing
Come hit ya with the lyrical thing
Like a body listen me sing
New sttyle gona make ch-ching

Swing bada-bada-bada-bada-bada swing
Come hit ya with the lyrical thing
Like a body listen me sing
New sttyle gona make ch-ching

Bound 4 da b-b-bound bound
4 da b-b-bound bound
4 da b-b-bound bound
4 da b-b-bound bound
4 da b-b-bound bound

Shout to the Mister Oxide yeah
Easy the TW7
Out to the Mister Bigkid
Bigger the Kid MC
Reaching out to the So Solid Crew
Easy the EDF massive
Shout to myself, the MC Neutrino

Tevreden zo?

Gast
geplaatst: vandaag om 19:51 uur

geplaatst: vandaag om 19:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.