menu

Film / Algemeen / Filmtermen

zoeken in:
geplaatst:

Nee, plot twist bedoel ik niet. Ik bedoel typisch een twist die uit het niets komt. Bijvoorbeeld als de maker zich helemaal vast heeft gedraaid en dan is alles maar een droom, bijvoorbeeld.

kappeuter (crew)
geplaatst:
Shocking Swerve | The True Tropes Wiki | Fandom

The True Tropes Wiki schreef:
The Shocking Swerve is a kind of twist made just to have a twist. There's little-to-no rhyme or reason involved, no Foreshadowing, and no way that the viewer could have ever seen it coming. They just pulled it out of nowhere due to a possibly misguided desire to "shock" the viewer. Characters may be derailed, subplots may be ruined, and generally everything that's occurred so far may be thrown out the window, just to pull off this twist.

geplaatst:
Karst 'Het was maar een droom' kan toch ook Deus ex Machina zijn?
Deus ex machina (verhaallijn) - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Gered worden door de cavalerie (denk aan Jurassic parc) is ook zoiets.

geplaatst:

Nope dat is hem niet. Wel ongeveer synoniem aan wat ik bedoel.
Bedankt voor het meedenken overigens.

kos
geplaatst:
klinkt meer als een anti climax

geplaatst:
mikey schreef:
Karst 'Het was maar een droom' kan toch ook Deus ex Machina zijn?
Deus ex machina (verhaallijn) - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Gered worden door de cavalerie (denk aan Jurassic parc) is ook zoiets.

Yup, that's the one!

geplaatst:
kos schreef:
klinkt meer als een anti climax

Klopt. In tegenstelling tot de kosten voor onze buitenschilder. Dat werd een redelijk heftige climax..

kappeuter (crew)
https://www.moviemeter.nl/images/uploads/turnaround.png

Ik zag op IMDb bij Skinny Dip de term turnaround staan, bij de productiestatus van de film.

Die term kende ik nog niet, daarom maar even opgezocht:
Wikipedia schreef:
A turnaround or turnaround deal is an arrangement in the film industry whereby the production costs of a project which one studio has developed are declared a loss on the company's tax return, thereby preventing the studio from exploiting the property any further. The rights can then be sold to another studio in exchange for the cost of development plus interest.
Michael Cieply defined the term in The New York Times as "arrangements under which producers can move a project from one studio to another under certain conditions".

Turnaround (filmmaking) - Wikipedia - en.wikipedia.org

Misschien zullen we in 2031 weten of Frankie Latina's film uiteindelijk is uitgekomen (oorspronkelijk gepland voor 2011...)

Gast
geplaatst: vandaag om 13:11 uur

geplaatst: vandaag om 13:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.