- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmtermen
Filmtermen
Karst
-
- 454 berichten
- 1448 stemmen
Nee, plot twist bedoel ik niet. Ik bedoel typisch een twist die uit het niets komt. Bijvoorbeeld als de maker zich helemaal vast heeft gedraaid en dan is alles maar een droom, bijvoorbeeld.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Shocking Swerve | The True Tropes Wiki | Fandom
The Shocking Swerve is a kind of twist made just to have a twist. There's little-to-no rhyme or reason involved, no Foreshadowing, and no way that the viewer could have ever seen it coming. They just pulled it out of nowhere due to a possibly misguided desire to "shock" the viewer. Characters may be derailed, subplots may be ruined, and generally everything that's occurred so far may be thrown out the window, just to pull off this twist.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
Karst 'Het was maar een droom' kan toch ook Deus ex Machina zijn?
Deus ex machina (verhaallijn) - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Gered worden door de cavalerie (denk aan Jurassic parc) is ook zoiets.
Karst
-
- 454 berichten
- 1448 stemmen
Nope dat is hem niet. Wel ongeveer synoniem aan wat ik bedoel.
Bedankt voor het meedenken overigens. 
Karst
-
- 454 berichten
- 1448 stemmen
Karst 'Het was maar een droom' kan toch ook Deus ex Machina zijn?
Deus ex machina (verhaallijn) - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Gered worden door de cavalerie (denk aan Jurassic parc) is ook zoiets.
Yup, that's the one!
Karst
-
- 454 berichten
- 1448 stemmen
klinkt meer als een anti climax
Klopt. In tegenstelling tot de kosten voor onze buitenschilder. Dat werd een redelijk heftige climax.. 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
https://www.moviemeter.nl/images/uploads/turnaround.png
Ik zag op IMDb bij Skinny Dip de term turnaround staan, bij de productiestatus van de film.
Die term kende ik nog niet, daarom maar even opgezocht:
A turnaround or turnaround deal is an arrangement in the film industry whereby the production costs of a project which one studio has developed are declared a loss on the company's tax return, thereby preventing the studio from exploiting the property any further. The rights can then be sold to another studio in exchange for the cost of development plus interest.
Michael Cieply defined the term in The New York Times as "arrangements under which producers can move a project from one studio to another under certain conditions".
Turnaround (filmmaking) - Wikipedia - en.wikipedia.org
Misschien zullen we in 2031 weten of Frankie Latina's film uiteindelijk is uitgekomen (oorspronkelijk gepland voor 2011...)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Een MacGuffin is een element in een verhaal van bijvoorbeeld een boek of film dat de plot in gang zet en grotendeels stuurt, maar niet verder gedefinieerd wordt. De MacGuffin trekt direct de aandacht van de lezer/kijker en zet vaak de protagonisten in het verhaal aan tot actie, maar de specifieke aard en achtergrond van de MacGuffin zijn vaag tot niet gedefinieerd en worden doorgaans aan de fantasie van de lezer/kijker overgelaten. Bijvoorbeeld; een verhaal draait om de pogingen van de protagonisten om een belangrijk document ergens heen te brengen en uit handen van een tegenstander te houden, maar wat voor document dit nu precies is en wat er blijkbaar zo belangrijk aan is, wordt in het hele verhaal niet duidelijk
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Ik stuitte deze week op een filmterm die ik nog niet kende:
‘Grounded scifi’.
Dat is filmjargon voor sciencefiction zonder al te veel aliens en laserzwaarden. Je zou ook kunnen zeggen: het zijn films die weliswaar worden voortgestuwd door een technologische innovatie of gebeurtenis, maar eigenlijk gaan over de menselijke reactie daarop.
Daar ben ik een groot liefhebber van overigens. Het Black Mirror / dystopische sf-genre zeg maar.
Bron: Scifi uit de polder - Gids 42 - VPRO Gids (betaalartikel)
De betreffende films:
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Dit is een term die naar mijn idee vrijwel niemand gebruikt op MovieMeter. Behalve ik dan af en toe. 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Dit is een term die naar mijn idee vrijwel niemand gebruikt op MovieMeter. Behalve ik dan af en toe.
Haha, daarom cette vidéo sur l'éducation pour se laisser inspirer. 
Zie ook:
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
Ik zoek een term/begrip gebruikt door van koolhoven, maar die aflevering (aliens, kijk van koolhoven, npo) heeft een leeftijdsbeperking en gaat pas om 20.00 van het slot.
Het begrip is genoemd bij deze films: Close encounters en Sneeuwwitje.
Stel je hebt een rij van bewegende, rijdende, lopende personen of objecten, zoals een groep ufo's dat achter elkaar aanvliegt... wanneer de laatste een kleintje/dwergje is: hoe wordt die kleine ook alweer genoemd in films? Koolhoven had daar een term voor.
Dat die klein is heeft ook een doel: schattig, komisch.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
Dat moeten we Wouter even vragen...
ik kwam dit vandaag tegen bij Ghostbusters afterlife
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Weet ik zo gauw niet. Te lang geleden gezien.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
Weet ik zo gauw niet. Te lang geleden gezien.
ik zie het al: harvy schiet twee keer. Hmmm
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
O ja. Ik was vergeten dat ik dit had gepost en het was alweer even geleden dat ik de video had gezien.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Ik zoek een term/begrip gebruikt door van koolhoven, maar die aflevering (aliens, kijk van koolhoven, npo) heeft een leeftijdsbeperking en gaat pas om 20.00 van het slot.
Het begrip is genoemd bij deze films: Close encounters en Sneeuwwitje.
Stel je hebt een rij van bewegende, rijdende, lopende personen of objecten, zoals een groep ufo's dat achter elkaar aanvliegt... wanneer de laatste een kleintje/dwergje is: hoe wordt die kleine ook alweer genoemd in films? Koolhoven had daar een term voor.
Dat die klein is heeft ook een doel: schattig, komisch.
Geloof niet dat het een naam heeft, maar Spielberg vertelde ooit dat ie het van Disney geleerd had
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
Geloof niet dat het een naam heeft, maar Spielberg vertelde ooit dat ie het van Disney geleerd had
Goeie aflevering btw (aliens) . Kijk uit naar het nieuwe seizoen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Het Rashomon-effect is het effect van de subjectiviteit van de waarneming bij herinneringen. Het effect houdt in dat wanneer men verschillende getuigen van dezelfde gebeurtenis laat navertellen wat ze hebben gezien, ze vaak behoorlijk verschillende – maar tevens even aannemelijke – verhalen vertellen.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Ik kwam toevallig van de week een oude presentatie tegen van mezelf daarover, die ik ooit gehouden heb tijdens een van mijn Filmminor vakken. Goede ouwe tijd! 
Ik snap alleen niet waarom Morality een hoofdletter heeft en ambiguity niet. Ach ja, vast weer wezen stappen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Gelukkig staat er niet Moriarty, had erger gekund.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
What is a Metaphor — a complete guide to the art of metaphor, including eight different types, how they work, and how writers can use them to create meaning through comparison.