• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.886 films
  • 12.199 series
  • 33.965 seizoenen
  • 646.803 acteurs
  • 198.949 gebruikers
  • 9.369.699 stemmen

Filmtermen

zoeken in:

Karst

• 454 berichten
  • 1448 stemmen

Nee, plot twist bedoel ik niet. Ik bedoel typisch een twist die uit het niets komt. Bijvoorbeeld als de maker zich helemaal vast heeft gedraaid en dan is alles maar een droom, bijvoorbeeld.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Shocking Swerve | The True Tropes Wiki | Fandom

The True Tropes Wiki schreef:

The Shocking Swerve is a kind of twist made just to have a twist. There's little-to-no rhyme or reason involved, no Foreshadowing, and no way that the viewer could have ever seen it coming. They just pulled it out of nowhere due to a possibly misguided desire to "shock" the viewer. Characters may be derailed, subplots may be ruined, and generally everything that's occurred so far may be thrown out the window, just to pull off this twist.

mikey

• 28986 berichten
  • 5136 stemmen

Karst 'Het was maar een droom' kan toch ook Deus ex Machina zijn?

Deus ex machina (verhaallijn) - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Gered worden door de cavalerie (denk aan Jurassic parc) is ook zoiets.

Karst

• 454 berichten
  • 1448 stemmen

Nope dat is hem niet. Wel ongeveer synoniem aan wat ik bedoel.

Bedankt voor het meedenken overigens.

kos

• 46682 berichten
  • 8842 stemmen

klinkt meer als een anti climax

Karst

• 454 berichten
  • 1448 stemmen

mikey schreef:

Karst 'Het was maar een droom' kan toch ook Deus ex Machina zijn?

Deus ex machina (verhaallijn) - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Gered worden door de cavalerie (denk aan Jurassic parc) is ook zoiets.

Yup, that's the one!

Karst

• 454 berichten
  • 1448 stemmen

kos schreef:

klinkt meer als een anti climax

Klopt. In tegenstelling tot de kosten voor onze buitenschilder. Dat werd een redelijk heftige climax..

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

https://www.moviemeter.nl/images/uploads/turnaround.png

Ik zag op IMDb bij Skinny Dip de term turnaround staan, bij de productiestatus van de film.

Die term kende ik nog niet, daarom maar even opgezocht:

Wikipedia schreef:

A turnaround or turnaround deal is an arrangement in the film industry whereby the production costs of a project which one studio has developed are declared a loss on the company's tax return, thereby preventing the studio from exploiting the property any further. The rights can then be sold to another studio in exchange for the cost of development plus interest.

Michael Cieply defined the term in The New York Times as "arrangements under which producers can move a project from one studio to another under certain conditions".

Turnaround (filmmaking) - Wikipedia - en.wikipedia.org

Misschien zullen we in 2031 weten of Frankie Latina's film uiteindelijk is uitgekomen (oorspronkelijk gepland voor 2011...)

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Wikipedia schreef:

Een MacGuffin is een element in een verhaal van bijvoorbeeld een boek of film dat de plot in gang zet en grotendeels stuurt, maar niet verder gedefinieerd wordt. De MacGuffin trekt direct de aandacht van de lezer/kijker en zet vaak de protagonisten in het verhaal aan tot actie, maar de specifieke aard en achtergrond van de MacGuffin zijn vaag tot niet gedefinieerd en worden doorgaans aan de fantasie van de lezer/kijker overgelaten. Bijvoorbeeld; een verhaal draait om de pogingen van de protagonisten om een belangrijk document ergens heen te brengen en uit handen van een tegenstander te houden, maar wat voor document dit nu precies is en wat er blijkbaar zo belangrijk aan is, wordt in het hele verhaal niet duidelijk

MacGuffin - Wikipedia - nl.wikipedia.org

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Ik stuitte deze week op een filmterm die ik nog niet kende:

Grounded scifi’.

VPRO Cinema schreef:

Dat is filmjargon voor sciencefiction zonder al te veel aliens en laserzwaarden. Je zou ook kunnen zeggen: het zijn films die weliswaar worden voortgestuwd door een technologische innovatie of gebeurtenis, maar eigenlijk gaan over de menselijke reactie daarop.

Daar ben ik een groot liefhebber van overigens. Het Black Mirror / dystopische sf-genre zeg maar.

Grounded scifi was ook de opdracht die Videoland, IFFR, IDFA, NFF en Dr. Script twee jaar geleden meegaven aan de eerste lichting jonge filmmakers die deelnam aan de Videoland Academy. Nu is de eerste oogst van dit traject een feit: drie zeer verschillende films van rond de 45 minuten die op het Nederlands Film Festival in première gingen.

Bron: Scifi uit de polder - Gids 42 - VPRO Gids (betaalartikel)

De betreffende films:

Verdwenen Dagen (2021)

Indringer (2021)

De Sterfshow (2021)

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Dit is een term die naar mijn idee vrijwel niemand gebruikt op MovieMeter. Behalve ik dan af en toe.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

eRCee schreef:

Dit is een term die naar mijn idee vrijwel niemand gebruikt op MovieMeter. Behalve ik dan af en toe.

Haha, daarom cette vidéo sur l'éducation pour se laisser inspirer.

Zie ook:

Video-essays - Film: Algemeen

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

mikey

• 28986 berichten
  • 5136 stemmen

Ik zoek een term/begrip gebruikt door van koolhoven, maar die aflevering (aliens, kijk van koolhoven, npo) heeft een leeftijdsbeperking en gaat pas om 20.00 van het slot.

Het begrip is genoemd bij deze films: Close encounters en Sneeuwwitje.

Stel je hebt een rij van bewegende, rijdende, lopende personen of objecten, zoals een groep ufo's dat achter elkaar aanvliegt... wanneer de laatste een kleintje/dwergje is: hoe wordt die kleine ook alweer genoemd in films? Koolhoven had daar een term voor.

Dat die klein is heeft ook een doel: schattig, komisch.

ZAP!

• 5448 berichten
  • 3621 stemmen

Dat moeten we Wouter even vragen...

mikey

• 28986 berichten
  • 5136 stemmen

ZAP! schreef:

Dat moeten we Wouter even vragen...

ik kwam dit vandaag tegen bij Ghostbusters afterlife

mikey

• 28986 berichten
  • 5136 stemmen

kappeuter?
Die mexican stand off in res.dogs, vraagje.

Als de ouwe de cop onder schot heeft, harvey de ouwe en chris harvey? Wie schoot Chris dan dood? Niemand hield chris onder schot
.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Weet ik zo gauw niet. Te lang geleden gezien.

mikey

• 28986 berichten
  • 5136 stemmen

kappeuter schreef:

Weet ik zo gauw niet. Te lang geleden gezien.

hij zit in je filmpje,

ik zie het al: harvy schiet twee keer. Hmmm

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

O ja. Ik was vergeten dat ik dit had gepost en het was alweer even geleden dat ik de video had gezien.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

mikey schreef:

Ik zoek een term/begrip gebruikt door van koolhoven, maar die aflevering (aliens, kijk van koolhoven, npo) heeft een leeftijdsbeperking en gaat pas om 20.00 van het slot.

Het begrip is genoemd bij deze films: Close encounters en Sneeuwwitje.

Stel je hebt een rij van bewegende, rijdende, lopende personen of objecten, zoals een groep ufo's dat achter elkaar aanvliegt... wanneer de laatste een kleintje/dwergje is: hoe wordt die kleine ook alweer genoemd in films? Koolhoven had daar een term voor.

Dat die klein is heeft ook een doel: schattig, komisch.

Geloof niet dat het een naam heeft, maar Spielberg vertelde ooit dat ie het van Disney geleerd had

mikey

• 28986 berichten
  • 5136 stemmen

Wouter schreef:

Geloof niet dat het een naam heeft, maar Spielberg vertelde ooit dat ie het van Disney geleerd had

ik heb het even teruggezien. Geen filmterm gehoord, inderdaad. Ik kwam erop omdat dit ook zit in de nieuwe ghostbusters film (min of meer).

Goeie aflevering btw (aliens) . Kijk uit naar het nieuwe seizoen.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Wikipedia schreef:

Het Rashomon-effect is het effect van de subjectiviteit van de waarneming bij herinneringen. Het effect houdt in dat wanneer men verschillende getuigen van dezelfde gebeurtenis laat navertellen wat ze hebben gezien, ze vaak behoorlijk verschillende – maar tevens even aannemelijke – verhalen vertellen.

Rashomon-effect - Wikipedia - nl.wikipedia.org

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Ik kwam toevallig van de week een oude presentatie tegen van mezelf daarover, die ik ooit gehouden heb tijdens een van mijn Filmminor vakken. Goede ouwe tijd!

https://ibb.co/DfGJny7

Ik snap alleen niet waarom Morality een hoofdletter heeft en ambiguity niet. Ach ja, vast weer wezen stappen.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Gelukkig staat er niet Moriarty, had erger gekund.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Ultimate Guide to Diegetic vs Non-Diegetic Sound — Definitions, Examples, & How to Break the Rules - StudioBinder

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

What is a Red Herring — 5 Techniques to Mislead & Distract an Audience - StudioBinder

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

What is a Protagonist — A Breakdown of Different Types and Functions of the Main Character - StudioBinder

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

StudioBinder schreef:

What is a Metaphor — a complete guide to the art of metaphor, including eight different types, how they work, and how writers can use them to create meaning through comparison.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.