• 15.963 nieuwsartikelen
  • 178.976 films
  • 12.270 series
  • 34.074 seizoenen
  • 649.094 acteurs
  • 199.244 gebruikers
  • 9.388.177 stemmen

Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)

zoeken in:

neo

• 15436 berichten
  • 10049 stemmen

Mescaline schreef:

Het is heel aantrekkelijk als je een dvdtje kan downloaden die voor 20euro in de winkel ligt..

Nog nooit last van gehad.

Pure

• 770 berichten
  • 0 stemmen

Mescaline schreef:

Het is heel aantrekkelijk als je een dvdtje kan downloaden die voor 20euro in de winkel ligt..

Ik doe het soms dan ookweleens bij nieuwe films.. heb maar 10 euro in de week en vind 20 euro voor een normaal dvdtje ook gewoon te gek..

Vaak wacht iktot die dvds afgeprijst worden.. alle dvds die te krijgen zijn onder de 10 of hooguit 10 euro koop ik danook veel liever..

De marktprijs hoeft niet aangepast te worden aan jouw portemonnee, eerder andersom. En vind je het te duur, wacht je een half jaar. Dat geduld moet je dan ook op kunnen brengen als je niet bereid bent 20 euro ervoor neer te leggen.

Film Pegasus (moderator films)

• 31163 berichten
  • 5455 stemmen

Idd, trouwens... als je wat rondkijkt en geduld hebt betaal je nooit zoveel. Ik gaf vroeger ook zoveel uit, maar al sinds een 2-3 jaar geef ik praktisch niet meer uit dan 10 euro per dvd. Of het moet al een special edition zijn of zo natuurlijk. Maar als je lang genoeg wacht zijn de films goedkoop genoeg. En in België is er steeds meer de trend om films bij tijdschrift of krant te steken, telkens voor een schappelijke prijs. Als je wat rondkijkt vind je veel goeie films voor een lage prijs.

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

Pure schreef:

De marktprijs hoeft niet aangepast te worden aan jouw portemonnee, eerder andersom. En vind je het te duur, wacht je een half jaar. Dat geduld moet je dan ook op kunnen brengen als je niet bereid bent 20 euro ervoor neer te leggen.

Precies mijn mening. Heel frappant hoeveel frequente "downloaders", laten we voor het gemak er maar een labeltje aan plakken, in alle bochten wringen om iets dat krom is recht te praten.

Wie waardering heeft voor een product, betaald gewoon het bedrag dat ervoor gevraagd wordt. En indien mogelijk, zoals in tal van landen buiten de EU, onderhandeld men over de prijs of men koopt het product tweedehands.

Downloaden mag, mits men de upload in menig p2p programma uitzet wat menigeen niet doen, logisch anders valt er weinig meer te downloaden.

Voorts als men dan toch op een "legale" manier een film heeft gedownload mag men deze niet (!) bekijken. Daar is namelijk geen toestemming voor gekregen.

Dat zijn gewoon de regels, niets discutabel aan noch een kwestie van ethiek, me dunkt.

Maar ok, als ik zo even doorga ben ik de juiste persoon om de productie van Saw 7 op me te nemen, god behoede me, want ik geef toe dat ik hierover doorzaag.

Howdo.

otherfool

• 18536 berichten
  • 3403 stemmen

Pure schreef:

We hebben het over *kunst*. Dat moet door de armste sloeber te allen tijde ervaren kunnen worden...

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

otherfool schreef:

We hebben het over *kunst*. Dat moet door de armste sloeber te allen tijden ervaren kunnen worden...

Dat zeg ik ook zo vaak tegen mijn vriendin maar dan heeft zo nog steeds last van hoofdpijn

kappeuter (crew films)

• 74673 berichten
  • 5985 stemmen

Dat kan ook prima. Mogelijkheden te over.

Ontzettend veel dvd's voor 5 euro. Leen van de bibliotheek. Kijk films op tv. Ruil een prutsfilm om voor een klassieker op Mailmydisc.

Studenten krijgen vaak korting bij bioscopen op vertoon van OV. etc. etc.

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

kappeuter schreef:

Ontzettend veel dvd's voor 5 euro. Leen van de bibliotheek. Kijk films op tv. Ruil een prutsfilm om voor een klassieker op Mailmydisc.

Exactomundo.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12872 stemmen

kappeuter schreef:

Zal ik je eens een lijstje van 10 films geven ?

Daarbij blijft het punt dat ook dragje aanhaalt. Wie waardering heeft voor een product betaalt er ook voor, maar hoe weet je in godsnaam of je een film goed genoeg vindt om aan te kopen zonder hem gezien te hebben ? Misschien leuk voor de kwantiteitsverzamelaar, maar ik heb er niet veel aan.

otherfool

• 18536 berichten
  • 3403 stemmen

kappeuter schreef:

Hoho, ik reageer op de quote 'De marktprijs hoeft niet aangepast te worden aan jouw portemonnee, eerder andersom.'

Maw als de marktprijs voor een dvd 200 euro is mag en zal er nog niet gedownload worden...

kappeuter (crew films)

• 74673 berichten
  • 5985 stemmen

Onderhond schreef:

Daarbij blijft het punt dat ook dragje aanhaalt. Wie waardering heeft voor een product betaalt er ook voor, maar hoe weet je in godsnaam of je een film goed genoeg vindt om aan te kopen zonder hem gezien te hebben ?

Bioscoop, dvd huren, film op tv kijken. Als ie bevalt koop je m op dvd.

Zo doe ik het altijd.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12872 stemmen

kappeuter schreef:

Bioscoop, dvd huren, film op tv kijken. Als ie bevalt koop je m op dvd.

Zal ik je dat lijstje van 10 films geven dan ?

Verder zit toch ook elke week in de bios en huur ik regelmatig samen met Linn een film. Is ook belachelijk duur. Het enige nuttige aan een huurDVD is onderhand dat je hem daarna gewoon terug kan brengen als hij niet goed bevalt en je niet met één of andere slechte DVD blijft zitten.

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

hoe weet je in godsnaam of je een film goed genoeg vindt om aan te kopen zonder hem gezien te hebben ? Misschien leuk voor de kwantiteitsverzamelaar, maar ik heb er niet veel aan.

Het gaat toch niet wat de ander aanschaf maar wat jij wenst aan te schaffen?

Nee, in die context heb "jij" er weinig aan. Maar sinds wanneer bekommer jij om lieden die "veel" aanschaffen? Het gaat hier toch om de aanschaf van DVD's die jij persoonlijk bestempeld als "mooie producties"?

Dit heeft helemaal niets te maken met kwantiteit versus kwaliteit.

Legio mogelijkheden om je wereldprobleem uit de weg te ruimen, wat te denken van een film te "lenen"?

Als een film je aandacht trekt, koop je hem. Vindt je het voorts een gruwelijk stuk kunstwerk en blijft die conclusie overeind na het zien van nog twee werken van dezelfde kunstenaar c.q. regisseur dan hanteer je de wet van de logica, gewoon niet meer werk kopen van die persoon.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12872 stemmen

Gewoon kopen, met als risico dat je een miskoop in handen krijgt. Risico van het vak dude, deal with it

Tuurlijk, want film is uiteraard mijn leven en verder heb ik helemaal niks waar ik geld wil aan uitgeven.

Dit soort redeneringen vind ik nu eens bullshit. Ik koop pas iets als ik zeker weet dat ik het goed vind. Ik heb en wil ook geen miskopen in mijn collectie. Ik wil ook niet betalen voor iets om daarna nog het gedoe te hebben er vanaf zien te raken op de één of andere manier.

Ik wil ook geen goed gevulde boekenkast aan DVDs, ik wil een collectie van DVDs waarbij ik van elke DVD kan zeggen dat ik blij ben die in mijn collectie te hebben. Aan die collectie bouw ik trouwens ook maandelijks. Ik heb verder geen enkele gebrande CD in die collectie steken, noch heb ik tweedehands rommel erin staan.

wat te denken van een film te "lenen"?

In mijn directe omgeving is er inderdaad niet echt iemand waarvan ik nog DVDs kan lenen. Verder slaat je opmerking over kwantiteit en kwaliteit nergens op. Mij is het er om te doen dat ik kwaliteit wil in mijn collectie en daarom dus niet zit te wachten op miskopen. Voor mensen die graag gewoon veel DVDs willen hebben is een miskoop waarschijnlijk niet zo erg omdat dat gewoon +1 op de teller is, maar mij boeit dat allerminst, integendeel dus.

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

Voor mensen die graag gewoon veel DVDs willen hebben is een miskoop waarschijnlijk niet zo erg omdat dat gewoon +1 op de teller is, maar mij boeit dat allerminst, integendeel dus.

Waarom ga je ervan uit dat mensen die veel DVDs hebben het niet uitmaakt of een film geslaagd is of niet?

Ik heb zelf inderdaad bijna 700 dvd's en ik zou zo 20 dvd's door kunnen verkopen, maar over het geheel ben ik tevreden met mijn collectie. Maar dat is hier helemaal niet de discussie.

Neem nu die Masters of Cinema collectie. Die is niet goedkoop, meestal vanaf 20 euro tot soms 30 á 40 euro. Of een War & Peace Russische epos drama blabla film, hoppa 70 euro. Toch ga ik die film binnenkort aanschaffen. Risico? Zeker! Maar genoeg animo voor mensen die zo'n film willen overkopen als ik het niks vind.

Komen we toch terug op het internet verhaal. E-bay, moviemeter en zeker voor "zeldzame" Aziatische films, die ben je zo kwijt.

Chr.s

• 3671 berichten
  • 1703 stemmen

Als een film je aandacht trekt, koop je hem.

Dan zou ik met mijn smaak een arm mens zijn.

Dankzij het downloaden van films heb ik een dvd kast met praktisch enkel films die ik goed vind. Tevens staan er veel films in die ik anders nooit gekocht zou hebben.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Ik ben geen voorstander van grootschalig downloaden (heb op 2 bootlegs na enkel originele dvd's in mijn collectie), maar ben wel een voorstander van kleinschalig downloaden wanneer

- ik een film wil zien die niet op dvd te verkrijgen is.

- ik een film wil aanschaffen, maar die film niet ongezien durf te bestellen (vanwege een hoge prijs, of vanwege een erbarmelijke kwaliteit).

- ik een film wil kopen die simpelweg enkel op schandalig dure wijze te verkrijgen is.

Zo heb ik films van Ozu gedownload die geen dvdrelease gehad hebben en heb ik nieuwe Aziatische films gedownload die enkel in Japan voor 35 Euro te verkrijgen zijn (en dan zeker ook nog 'blind' moeten aanschaffen!?)

Ik voel me daar nog niet een beetje schuldig over. Wat dat betreft heeft OH ergens wel een punt. Lenen? Bij wie in Godsnaam? Naar mailmydisc? Te beperkte selectie!? Ongezien die Japanse nieuwe film voor 35 Euro bestellen? ammenooitniet. Ik wil zien wat ik wil zien en zolang de dvdbranch me niet in al mijn behoeften kan voorzien, zal ik zo af en toe nog steeds wat downen.

Chr.s

• 3671 berichten
  • 1703 stemmen

Komen we toch terug op het internet verhaal. E-bay, moviemeter en zeker voor "zeldzame" Aziatische films, die ben je zo kwijt.

Sorry, maar vind dat echt teveel gedoe. Zeker gezien de hoeveelheid films die ik kijk waarvan het risico vrij groot is dat het niet helemaal mijn ding is.

heb ik nieuwe Aziatische films gedownload die enkel in Japan voor 35 Euro te verkrijgen zijn (en dan zeker ook nog 'blind' moeten aanschaffen!?)

Precies, niet te doen.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Zeker! Maar genoeg animo voor mensen die zo'n film willen overkopen als ik het niks vind.

Dat biedt regelmatig wel een oplossing en dat is voor mij vaak ook een reden om een bepaalde gok dan toch maar te wagen, maar het is natuurlijk verre van ideaal.

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

Als lenen niet kan, gewoon kopen. Maar ok, als mensen 35 euro te duur vinden so be it. Ieder zo zijn/haar mening. Ik vind nog steeds de omgekeerde wereld om te stellen dat je eerst een film moet kunnen zien alvorens je deze aanschaft.

Maar nogmaals, je kunt een film ook gewoon doorverkopen. Gedoe? Zeker waar! Maar het kan wel.

Dan het argument dat een film daadwerkelijk niet te verkrijgen is op DVD.

Daar heb ik ook moeite mee aangaande een paar films. Dat blijft vervelend natuurlijk, mee eens.

Maar het is en blijft een product, als die te verkrijgen is vind ik dat je ervoor moet betalen. Probeer dezelfde redenatie maar eens uit bij aanschaf van een zakje patat op de Zeedijk in Amsterdam bij een patat zaak.

Ik moet de persoon nog tegenkomen die zegt dat hij niet betaald omdat de smaak hem niet bevalt. Het levert in ieder geval een remake van Hard-Boiled op,

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Maar het is en blijft een product, als die te verkrijgen is vind ik dat je ervoor moet betalen.

Geen 35 Euro voor een Bare-boned release nee! (de extras zijn vaak niet ondertiteld). Qua prijs en verkrijgbaarheid ligt de schuld bij de dvdbranch. Daar kan ik verder niets aan doen. Als ik een designstoel wil en daar zit een te hoog prijskaartje aan, dan ga ik wel voor een andere, goedkopere stoel. Daar kan ik ook op zitten. Bij film werkt dat natuurlijk niet zo.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12872 stemmen

Maar nogmaals, je kunt een film ook gewoon doorverkopen. Gedoe? Zeker waar! Maar het kan wel.

Wat ik dan weer de omgekeerde wereld vindt. Geld betalen om er in vele gevallen enkel gedoe mee te hebben ? Los van het feit of ik het nu kan betalen of niet vind ik dat absoluut ridicuul.

Ik vind 35EUR trouwens op zich niet te veel, ik heb al meer uitgegeven aan films die ik echt wou. Maar daar wist ik dan ook zeker van dat ik ze echt wou.

En wat de vergelijking met een pakje friet betreft ...

Film is geen verbruiksproduct (voor mij) en wil ik daarom eerst op waarde schatten voordat ik het aanschaf.

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

Ramon K schreef:

(quote)

Geen 35 Euro voor een Bare-boned release nee! (de extras zijn vaak niet ondertiteld). Qua prijs en verkrijgbaarheid ligt de schuld bij de dvdbranch. Daar kan ik verder niets aan doen. Als ik een designstoel wil en daar zit een te hoog prijskaartje aan, dan ga ik wel voor een andere, goedkopere stoel. Daar kan ik ook op zitten. Bij film werkt dat natuurlijk niet zo.

Klopt, maar dat komt omdat film nu eenmaal een product betreft dat zich moeilijk leent om eerst gebruikt te worden alvorens een persoon besluit deze aan te schaffen.

Natuurlijk zijn er meer wegen die naar Rome leiden maar waarom ik zo stellig naar voren schuif dat een DVD een product betreft waarvoor betaald moet worden als een persoon deze wil bekijken is omdat in deze markt de regels nu eenmaal zo zijn bepaald en niet geheel onbegrijpelijk.

Iedereen kan namelijk downloaden, iedereen kan overeenkomstig met het "gevoel" wel elkaar vinden met het gegeven dat het spenderen van 35 euro toch een hoop geld betreft, zo kan menigeen elkaar ook vinden met de consensus dat we elkaar films toesturen, deze voorts bekijken en mocht je door de film geraakt worden is de aanschaf ervan een kwestie van tijd.

Het klinkt allemaal heel redelijk, maar strikt genomen klopt het gewoon niet. Nou wil ik niet paternalistisch overkomen, "jongens, meisjes, heren, dames, pas op! Wel eerst kopen en dan pas kijken en alleen in huishoudelijke kring vertonen!, maar om nu het downloaden van films te gaan romantiseren met allerlei, zo op het eerste gezicht, plausibel klinkende argumenten teken ik niet voor.

Ik ben me zeer bewust dat iedereen weleens download, ik doe het zelf namelijk ook zo nu en dan. En strikt genomen is downloaden niet illegaal.

Maar ik ageer op de wijze waarop bepaalde lieden binnen de context van de redelijkheid de betekenis van het downloaden changeren als argument om een product niet te hoeven aanschaffen. Veelal worden met name emotionele argumenten naar voren geschoven: de klant is koning, het product is te duur, ik heb het "recht" om eerst het product te bekijken alvorens...., ik ga voor absolute kwaliteit en niet voor kwantiteit, enz.

Men kan nog zo chargeren en op pathetische wijze stellen dat "de industrie" het zelf in de hand werkt, maar dat vind ik dus werkelijk de omgekeerde wereld.

Integendeel is juist het geval, het product, de DVD is veelal prijzig omdat "de industrie" de inkomstenderving beschermd, driemaal raden hoe dat nu komt.

Ik download weleens een film, voorts bekijk ik de film en na het zien van de film koop ik de film niet. Waarom? Omdat ik al van tevoren wist dat het niet echt mijn type film betrof en ik gewoon even zin had om "vermaakt" te worden. Daarna is het richting prullenmand en geef ik het commando deze te legen. Consumptie optima forma, als zijnde een zakje patat waar ik de volgende dag niet meer aan denk.

Ik zal dus ook niet stellen dat ik eerst weloverwogen de film beoordeeld heb voorts een socratisch gesprek met derden heb gevoerd over de ethiek van het al dan niet downloaden van films. Nee, gewoon ordinair consumptie, niets meer en niets minder.

Waarop steekt daar niks achter? Omdat ik nu eenmaal een gruwelijke hekel heb aan hypocrisie en het behoeft, mijns inziens, geen betoog dat in de praktijk het downloaden van films zelden resulteert tot de aanschaf van het product.

En ik die context ben ik geenszins een uniek geval.

Dat is eigenlijk wat ik wilde stellen. Bij deze gedaan en daar hou ik het bij. Alles is al gezegd immers.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12872 stemmen

Men kan nog zo chargeren en op pathetische wijze stellen dat "de industrie" het zelf in de hand werkt, maar dat vind ik dus werkelijk de omgekeerde wereld.

Integendeel is juist het geval, het product, de DVD is veelal prijzig omdat "de industrie" de inkomstenderving beschermd, driemaal raden hoe dat nu komt.

Mid jaren '90 is de consument steeds meer beginnen morren over de prijzigheid van CDs en andere gelijksoortige producten. Toen kostte een nieuwe CD ook gewoon 20EUR in de winkel.

Met name de introductie van de CD heeft ervoor gezorgd dat de geldlust van industrieën zoals de filmindustrie, gameindustrie en muziekindustrie pijnlijk aan het licht kwam. Ze zijn ondertussen ook redelijk in prijs gezakt tov 10 jaar geleden, maar het kwaad was ondertussen wel al geschied en hun imago stond er.

Ik begrijp niet hoe een industrie de consument niet centraal wil stellen, zelf al geeft deze aan het huidige systeem niet meer te pikken.

en het behoeft, mijns inziens, geen betoog dat in de praktijk het downloaden van films zelden resulteert tot de aanschaf van het product.

En ik die context ben ik geenszins een uniek geval.

Gelieve dan wél een beetje respect te tonen voor die uitzonderingsgevallen. Makkelijk 50% van mijn collectie is aangekocht op basis van een eerst gedownloade film, en dat percentage verhoogt alleen maar.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Gelieve dan wél een beetje respect te tonen voor die uitzonderingsgevallen.

Vind ik dus ook. Ik ben niet iemand die Saw 7 even download om een bioscoopticket te sparen, of niet te hoeven huren. Ik ben iemand die meent een kwaliteitscollectie aan te leggen en soms heb ik het downloaden nodig om tot een zeker inzicht te komen. Nog steeds snap ik niet waarom je bepaalde Fellini's voor een euro of 7 in Nederland aan kunt schaffen, met goede beeldkwaliteit, en als Ik Dersu Uzala van Kurosawa wil zien moet ik in Nl 35 Euro neerleggen (destijds) voor een vreselijk slechte dvd. Als mensen mij vragen hoe ze die film het beste kunnen zien dan zeg ik: 'downloaden'! Ik heb ook geen zin om verder over het marktprincipe na te denken. Ik denk aan mezelf: de consument. Als zullke films tegen een redelijke prijs/kwaliteitsverhouding te verkrijgen is, dan ben ik de eerste die'm aanschaft.

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

Ik toon geen respect

Nu ja, het zal allemaal wel.

Ik denk dat jullie respect verwarren met: heb begrip voor. En aangezien ik al had geschreven dat ik zelf ook weleens een filmpje download lijkt het mij uitgemaakte zaak dat ik jullie persoonlijk niet veroordeel, daar gaat de discussie ook verder niet over.

Het gaat eerder over of het downloaden van films gerechtvaardigd is en waarom. De redenen die ik hier lees ogen op het eerste gezicht redelijk maar strikt genomen zijn ze niet rechtmatig te noemen. Het komt er weer op neer dat de behoefte niet wordt beantwoord; slechte kwaliteit dvd koop ik niet dus download ik maar.

Prima, ik kan dat ergens heus wel "begrijpen; alleen het blijft illegaal en een excuus die niet geheel deugd.

Ik erken dat gewoon, en dat is het verschil.

Ik weet dat ik niet goed bezig ben wanneer ik een film download die niet op DVD is te krijgen, als ik dat van mijzelf zou proberen goed te praten zou ik daarmee een precedent creëren en daarmee een eigen kader, een eigen maatstaf, enz. En als iedereen dat zou doen is de hek van de dam.

Moraal van deze hele discussie: download met mate. Nu nog een Sire 51 reclamespot campagne en iedereen is tevreden.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12872 stemmen

Ik erken dat gewoon

Ik ook, dus is er helemaal geen verschil.

Alleen ben ik praktischer en laat ik me niet zomaar voor lul zetten en m'n geld afsnoepen omdat een filmpje downloaden nu eenmaal niet geweldig rechtvaardig is.

Het is allemaal zeek leuk om je beeldig te gedragen, maar niet wanneer de "tegenpartij" compleet lak heeft aan de wensen van de consument en maar al te graag de consument oplicht waar kan. Op dat moment verlaag je de barriere voor mensen enorm.

kappeuter (crew films)

• 74673 berichten
  • 5985 stemmen

Verwijt je de Japanners dat ze hier niet en masse films uitbrengen?

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Ik ook, dus is er helemaal geen verschil.

Alleen ben ik praktischer en laat ik me niet zomaar voor lul zetten en m'n geld afsnoepen omdat een filmpje downloaden nu eenmaal niet geweldig rechtvaardig is.

Wie is dan niet praktisch en laat zich dan wel voor lul zetten?

Het is allemaal zeek leuk om je beeldig te gedragen, maar niet wanneer de "tegenpartij" compleet lak heeft aan de wensen van de consument en maar al te graag de consument oplicht waar kan. Op dat moment verlaag je de barriere voor mensen enorm.

Je overdrijft.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12872 stemmen

kappeuter schreef:

Verwijt je de Japanners dat ze hier niet en masse films uitbrengen?

Ik verwijt de industrie dat ze niet de DVDs op de plank leggen die ik wil aanschaffen, voor een redelijke prijs.

Verder zal ik vast wel overdrijven. Moeten ze ook maar vooral blijven geloven, en zich dan afvragen waarom al die mensen zoveel downloaden. Ze gaan er nog ver mee komen.

Mijn probleem is het alsnog niet.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.