- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
je zegt dat met het geld dat een filmliefhebber in een film steekt andere films gefinancieerd worden
Nee hoor. Producten in het algemeen (en dus ook films) kosten nu eenmaal geld om te maken. Dat geld wordt opgebracht door investeerders. Die zullen niet meer in een bepaald product investeren, als dat geld niet (met enige winst) kan worden terugverdiend.
Geen verdiensten, dan ook geen investeringen meer, en zonder investeringen geen product.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
@ Halcyon:
Ik bedoel vooral dat een groot aantal downloaders zich kennelijk erg bewust is van het probleem, en in discussies over dat probleem zichzelf dermate schuldig voelt en zich persoonlijk aangesproken voelt dat men zich in allerlei bochten wringt om het te rechtvaardigen.
Mijn punt is dat daar het probleem niet van verdwijnt.
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8558 stemmen
Ik download eigenlijk nooit, alleen in een enkel geval als een film niet beschikbaar is om aan te schaffen/te bekijken via de normale kanalen, ik heb ongeveer 450 legale dvd's en deze vind ik allemaal het geld waard. Ik heb gewoon geen zin om voor een pc naar een of andere gare bioscoopopname te kijken, geef ik liever een paar euro uit en heb ik een mooie verzorgde dvd in mijn kast staan.
Vind wel onzin dat er beweerd wordt de afname in bioscoopbezoeken geheel door het downloaden komt, dit zal ook wel een (klein) aandeel hebben. Maar bioscopen bieden gewoon geen kwaliteit voor bijzonder hoge prijzen. Voor hetzelfde geld hebben mensen een mooie DVD in hun bezit, die ze thuis zo vaak kunnen kijken als ze willen, en hoeven ze geen eten en drinken tegen woekerprijzen te kopen. De verkoop van DVDs neemt ieder jaar nog steeds flink toe en dalen de prijzen van de schijfjes nog steeds.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
@ Halcyon:
Ik bedoel vooral dat een groot aantal downloaders zich kennelijk erg bewust is van het probleem, en in discussies over dat probleem zichzelf dermate schuldig voelt dat men zich in allerlei bochten wringt om het te rechtvaardigen.
Misschien hebben ze (we) wel gelijk? Al is het maar gedeeltelijk...
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Ik lees naast wat begrijpelijke argumenten ook een hoop gedraai. Maar mijn punt is vooral dat daar het probleem niet van verdwijnt.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Mijn punt is dat daar het probleem niet van verdwijnt.
Mja, het probleem ligt bij de marketing, niet bij de downloaders. Ons hoor je niet klagen. Aan de marketing om een oplossing te zoeken!
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Of niet. Maar dan moet je niet beteuterd zijn als er straks geen leuke nieuwe films meer zijn.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Laten we eerlijk zijn, overdreven en ongeproportioneerd veel geld.
Anyway, ik blijf zeggen dat er hypocriet gedrag aan beide kanten voorvalt. Want iemand dronken voeren en dan verwijtend verklaren dat hij zich niet gedraagt, strookt ook niet. Integendeel, als je dat als "verliezende" partij doet, wat wil je dan besef kweken bij de consument ?
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Laten we eerlijk zijn, overdreven en ongeproportioneerd veel geld.
Voor mij geldt overigens dat andermans hypocrisie de mijne niet rechtvaardigt. En ik geloof zelfs dat een dergelijke rechtvaardiging uiteindelijk ook nooit iets oplevert.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Tuurlijk doet dat er wel toe in een principiële kwestie. Het draait toch allemaal om geld ?
Best, maar ik hoop dat je dan wel slim genoeg bent te beseffen wat voor effect je ermee creeert wanneer je mensen beschuldigt van hypocriet gedrag terwijl je zelf overduidelijk niks beter bent.
De filmwereld wil een oplossing, de downloaders zijn geen vragende partij. Is het dan slim om je kop in het zand te steken, vingertje te wijzen en de afstand tussen beide kampen te vergroten ?
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Het draait toch allemaal om geld ?
Uiteindelijk draait het om betalen voor iets of niet betalen voor iets. Niet om de hoeveelheid geld die omgaat bij de vervaardiging van dat product. Net zomin als dat van belang is als we het zouden hebben over het vervaardigen van enig ander product.
Ik denk wel dat je kunt concluderen dat er een zekere rek zit in wat de industrie kan hebben, want er worden nog steeds films gemaakt. Maar de vraag is hoelang die rek erin blijft zitten als er een hele generatie opgroeit in het besef dat het normaal is om films gratis te zien.
Voor de rest heb ik al eerder aangegeven dat ik de discussie graag buiten het persoonlijke zou houden en hypocrisie met hypocrisie rechtvaardigen onjuist, onzinnig en inconstructief vind.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Het was ook niet zo persoonlijk bedoeld als het klonk.
En als je het dan toch puur principieel wil houden, hou definieer jij stelen ? Iemand die zonder te betalen iets neemt, waar normaal een prijs tegenover staat ? Of ook het vragen van een te hoge prijs, niet in verhouding met de werkelijke waarde ?
Kijk, zolang de filmwereld niet wil nuanceren, blijft stigmatiseren en enkel blijk geeft van z'n oude weelde terug te willen, moet en kan je van de consument weinig gratie verwachten. Het feit dat dit jaar, uit een industrie in volle crisis, de duurste film ooit gerold komt klopt gewoon niet. Hoe leg je de consument uit dat de industrie in moeilijkheden zit terwijl er in de nabije bioscoop zulke extravagante weelde te zien is ?
Ik rechtvaardig trouwens nergens hypocriet gedrag, maar vind het enorm belangrijk erop te wijzen welke kloof de filmwereld creert door met het vingertje te wijzen. Net dat is inconstructief.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Gelukkig maar.
Wat stelen is, bepaalt de wet. Wat een te hoge prijs is, bepaalt de markt. Concurrentie bepaalt hoe laag die prijs kan zijn. Die prijs kan echter nooit nul zijn, en die zin is p2p-sharing oneerlijke, marktbedervende concurrentie.
Je kan het ook zien als een teken aan de wand. Juist van dat soort films wordt nog rendement verwacht, dus is dat wat je gemaakt krijgt. Het zijn juist de middelgrote films die het onderspit delven.
Overigens voel ik mij verre van de vertegenwoordiger van de filmwereld, noch neem ik verantwoordelijkheid voor het doen en laten van een industrie. Ik voer liever een inhoudelijke discussie op basis van argumenten.
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Kom op zeg. Iedereen weet nu wel, dat uploaden gelijk staat aan jatten en dat je daar als downloader dankbaar gebruik van maakt. En elke downloader weet drommels goed, dat het op deze manier bemachtigen van films niet helemaal netjes is.
Daarom zit elke downloader zoveel mogelijk argumenten te verzamelen om zijn/haar eigen gedrag voor zichzelf (en voor anderen) te rechtvaardigen. Of die argumenten hout snijden is niet van belang. Het enige belang voor de downloader is het goedpraten van eigen gedrag en het sussen van het eigen geweten.
Ik heb steeds meer de indruk, dat degenen die hun downloadgedrag het hardst hier verdedigen, degenen zijn die het meest met hun eigen rechtvaardiging in de knoop liggen.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Dank u. De wet zegt dat downloaden mag, dus stelen downloaders niet. Veel plezier nog, ik ga een filmpje kijken 
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Over kop in het zand gesproken, maar goed.
De wet staat de thuiskopie toe. Niet letterlijk downloaden, dat staat niet zo in de wet, al lijkt dat er vooralsnog geheel onder te vallen. Dat is voor een deel natuurlijk ook een probleem. Die thuiskopiewet komt uit een andere tijd. Bovendien is er nogal wat discrepantie tussen de regeling voor software en boeken en films, waarvan je je kunt afvragen of dat wel terecht is.
Ook is het heel wonderlijk dat het aanschaffen van een fiets waarvan je weet dat-ie gestolen is voor de wet als heling geldt, maar dat het downloaden van DVD-rip (waarvan je kunt weten dat het uploaden illegaal is) anders zou zijn.
P2P-sharing is overigens dus niet toegestaan.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Tja, wat wil je nu ? Ik vraag om een genuanceerde discussie, jij wil principieel discussiëren. Ik kom met een principiële kwestie, kom jij aandraven met wetten ... wie springt er dan van het één been op het ander ?
En verder lig ik niet met mijn rechtvaardiging, laat staan mijn geweten in de knoop. Downloaden is voor mij een zege. Het staat mij toe er een kwalitatieve DVDcollectie op na te houden, naar de films in de bios te gaan die ik goed vind en qua zelfontplooiing veel efficienter te werk te gaan. Er zijn zeker mensen die geld verliezen aan mij, maar dat geld komt dan wel bij anderen terecht die het veel meer verdienen.
Ter illustratie : ooit al van deze film gehoord ?
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Onderhond, ik dacht dat jij een filmpje ging kijken 
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Ik kom met een principiële kwestie, kom jij aandraven met wetten
Ik gaf slechts antwoord op je vragen.
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
En verder lig ik niet met mijn rechtvaardiging, laat staan mijn geweten in de knoop.
Nee? Waarom ben je er dan steeds als de kippen bij om je downloadgedrag te verdedigen?
Downloaden is voor mij een zege. Het staat mij toe er een kwalitatieve DVDcollectie op na te houden, naar de films in de bios te gaan die ik goed vind en qua zelfontplooiing veel efficienter te werk te gaan. Er zijn zeker mensen die geld verliezen aan mij, maar dat geld komt dan wel bij anderen terecht die het veel meer verdienen.
Dat bedoel ik nou met zelfrechtvaardiging. Wat krom is, wordt hierdoor niet opeens recht.
En wees eens eerlijk: werken de meeste downloadprogramma's niet veel beter als je tegelijkertijd ook wat bestandjes uploadt? Kun je dat ook verdedigen voor jezelf?
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Dit is nu eenmaal een discussie, dus waarom zouden zij die reacties plaatsen ten voordele van illegaal downloaden per definitie met hun geweten in de knoop liggen? Mag je hier dan alleen discussiëren als je tegenstander bent van downloaden zonder van gewetensproblemen te worden beschuldigd?
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Dit is nu eenmaal een discussie, dus waarom zouden zij die reacties plaatsen ten voordele van illegaal downloaden per definitie met hun geweten in de knoop liggen?
Ik zeg alleen, dat ik die indruk krijg, niet dat dat per definitie zo is.
Mag je hier dan alleen discussiëren als je tegenstander bent van downloaden zonder van gewetensproblemen te worden beschuldigd?
Je discussieert maar zoveel je wil. Mij verbaast vooral de felheid waarmee voorstanders van downloaden hun activiteiten hier verdedigen.
Ik beschuldig niemand van gewetensproblemen.
Ik suggereer wel, dat de felle verdediging van downloaden zou kunnen voortkomen uit gewetensproblemen.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Ik zeg alleen, dat ik die indruk krijg, niet dat dat per definitie zo is.
Je discussieert maar zoveel je wil. Mij verbaast vooral de felheid waarmee voorstanders van downloaden hun activiteiten hier verdedigen.
Ik beschuldig niemand van gewetensproblemen.
Ik suggereer wel, dat de felle verdediging van downloaden zou kunnen voortkomen uit gewetensprobelemen.
Mja, ik kan je verzekeren dat dit in mijn geval niet opgaat. Maar ik download dan ook vrij weinig, en enkel muziek. Simpelweg om te kijken of een cd het kopen waard is of om enkele afzonderlijke nummers te pakken te krijgen.
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Mij hoef je niks te verzekeren, zoals ik al zei, ik download zelf ook muziek
En ja, ik heb daar ook mijn argumenten voor om dat te doen. Daarmee maak ik slechts mijn gedrag vooral voor mijzelf aanvaardbaar. Echter, ik ga niet beweren dat mijn eigen rechtvaardiging het downloaden een minder dubieuze bezigheid maakt. Het is en blijft gebruik maken van diefstal, hoezeer ik het ook voor mezelf weet goed te praten.
jordybeukeboom
-
- 6797 berichten
- 2423 stemmen
Ik vind downloaden op zich eigenlijk niet goed, maar vooral de muziekindustrie heeft het er zelf naar gemaakt. Moeten al die muzikanten en platenmaatschappijbonzen dan miljonair worden? Er wordt daar dik winst gemaakt en de muzikanten houden er dik aan over. Daarnaast vind ik niet dat je medelijden moet hebben met muzikanten, want die kunnen altijd voor behoorlijke bedragen optredens verzorgen, wat vroeger en nu gewoon erg populair is.
Voor 'undergroundmuzikanten' is het wel wat moeilijker nu om door te breken, aangezien platenmaatschappijen nog commercieler worden door de dalende verkopen. Maar als ze echt talent hebben komen ze er echt wel, hetzij door optredens, hetzij door een uitgave in eigen beheer, of iets dergelijks.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Dat soort gewauwel bedoelde ik dus.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Als je toch zo goed weet dat ik er "steeds" als de kippen bij ben stel ik voor om ietwat oudere opmerkingen van mij in dit topic nog een keertje na te lezen, in plaats van domweg wat dingen te "suggereren".
Daarbij ga ik hier vooral in op het eenzijdig beschuldigen van downloaders, iets wat allesbehalve constructief is. Iedereen over eenzelfde kam scheren met wat hoogwaardige statements is het domste wat je zo ongeveer kan doen. Net dat gedrag wakkert de "fuck you, kruip de boom in met jullie praatjes" mentaliteit aan.
PS: geen idee wat jordy bedoelt met "underground", maar een hoop underground artiesten zijn maar al te blij met de exposure die ze krijgen dankzij p2p en allerhande downloadmiddelen.
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Domweg dit..., domste dat..., fuck you...
Dat zijn wat mij betreft geen termen om een discussie mee te voeren.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Mooi ontwijkend antwoord, mooi verdraaien van woorden. Maar ik zal er de volgende keer "minst slimme" van maken, als dat jouw teentjes minder pijn doet. 
jordybeukeboom
-
- 6797 berichten
- 2423 stemmen
Met undergroundartiesten bedoel ik eigenlijk alles wat niet in de hitparades belandt, en ook vroeger daar niet in heeft gestaan (en dus niet kan teren op een succesvol verleden)